سید علی فراز مدیر مسئول دو هفته نامه اندیشه یزد - در شرایطی که دولت وعده داده بود پس از توافق هسته‌ای مشکلات اقتصادی کشور از بیکاری و رکود تا مشکل آب مردم حل خواهد شد اما اکنون شاهدیم نه تنها هنوز مشکلات اقتصادی پابرجاست بلکه معضلات اقتصادی و تورم نیز پیچیده تر شده است  .

در این شرایط دولت به جای آنکه تلاش خود را معطوف به حل مشکلات اساسی مردم کند هر چند وقت یک بار با طرح موضوعات حاشیه‌ای مانند ابطال آرای خانم خالقی، بحث آموزش زبان انگلیسی، موضوع اسلام انقلابی و موضوعاتی از این قبیل سعی در حاشیه سازی کرده است ، و به تبع برخی مسئولین استان هم به دنباله این ترفند برای گریز از مسئولیت و پاسخگویی به مطالبات به حق مردم هر از گاهی مسائل حاشیه ای مانند : دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی، برگزاری کنسرت های موسیقی به اسم شادی و... را به اشتیاق تمام دامن زده اند!؟ تا بتوانند مفری برای خود پیدا کرده و چند صباحی موج سواری کنند . زیرا هر آدم عاقلی خوب می داند فقط پیگیری مشکل آب این کویر تشنه ، فرصت «جناح بازی» و « مدیر بازی» را از  برخی فرصت طلبان جاه طلب سلب و دیگر مجالی برای لذت بردن از این موهبت جناحی و محفلی نخواهد داد!  و ایضا دیگری وقتی برای حاشیه سازی باقی نمی ماند .

برخی مسئولین « ناکارآمد »که نه علاقه‌ای به حل مشکلات مردم دارند و نه توان آن را، معمولا به حاشیه‌سازی رو می‌آورند. حاشیه‌سازی یعنی پرت کردن حواس مردم و نیروهای منتقد و مشغول کردن آنها به چیزهایی که خیلی مهم نیستند، فرعی‌اند و اولویت ندارند. حاشیه‌ها معمولا یک وجه مشترک با هم دارند و آن اینکه ارتباطی با مسائل اصلی که مردم با آنها دست به گریبانند ندارد.

حاشیه‌ها ساخته می‌شود تا کسی از مسئول محترم نپرسد چرا به وظایف ذاتی خود عمل نمی‌کنید، چرا به وعده‌هایی که رئیس‌جمهور داده عمل نمی‌کنید. چرا اسناد  بالادستی نظام مورد بی‌مهری است. چرا اقتصاد مقاومتی در حد حرف مانده است. چرا ازدواج و اشتغال جوانان، مشکل آب، تورم و گرانی  در  اولویت عملی نیست . چرا علاوه بر بی‌مهری به مسکن مهر هیچ طرحی برای خانه‌دار شدن مردم ارائه نمی‌شود و ... .

در هر مقطعی موضوع اولویت‌بندی یک امر کاملاً معقول و منطقی است؛ مسائل کشور با توجه به شرایط موجود، اهمیت و گستردگی آنها، اینکه چه مقدار از دغدغه مردم است و به لحاظ مجموعه امکانات و بضاعت دولت ایجاب می‌کند تا دسته‌بندی و اولویت‌بندی شود چون طبیعی است که اگر این اتفاق نیفتد ما فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهیم و ممکن است به مسائل دست چندم بپردازیم.


امروزه هیچ تردیدی برای کسی وجود نداردکه اولویت اول و در صدر اولویت‌های کشور مسائل اقتصادی و معیشتی است؛ ما اگر به عناوین سال‌های اخیر که توسط مقام معظم رهبری انجام شده توجه کنیم، می‌بینیم که همه به نوعی به موضوعات اقتصادی پیوند دارد و انتخاب این شعارها با توجه به کار کارشناسی و نیازسنجی انجام می‌شود و عقبه‌ای که دارد نشانه‌ مهمی در مورد این است که اولویت کشور در این روزها چیست؛ اگر به خود مردم نیز مراجعه شود طبیعتاً اکثریت قریب به اتفاق آحاد جامعه مسائل اقتصادی، معیشتی، رکود، بیکاری، گرانی ، نا امنی شغلی و مسائلی از این قبیل و همچنین مسائل اجتماعی مانند اعتیاد، حاشیه‌نشینی و ...  را از مسائلی می‌دانند که نسبت به آنها دغدغه دارند.


در چنین شرایطی طبیعتاً دولتمردان به عنوان مهمترین بخشی که متکفل پاسخگویی به این مسائل هستند باید همه توان و امکانات خود را برای پاسخ به این سؤالات، مطالبات و دغدغه‌های مردی بسیج کند و نسبت به آنها عکس‌العمل نشان داده؛ در حالی که مسئولین باید تمام انرژی خود را برای این صرف کنند تا مسائل و مشکلاتی را که دغدغه اکثریت آحاد جامعه است را برطرف کنند اما متأسفانه در این حوزه‌ها شاهد کمترین اقدامات هستیم که برای مردم محسوس و ملموس باشد، البته معنای این حرف این نیست که دولت تلاش نمی‌کند اما تلاشی هم اگر هست نتیجه‌اش در طی پنج  سال اخیر برای مردم قابل درک و احساسی نیست.

حالا آنچه که این مسئله را سوال برانگیز می‌کند همین حاشیه‌سازی‌هایی است که صورت می‌گیرد و به نظر می‌آید بعضی از دولتمردان هم از آنها استقبال می‌کنند .


وقتی که به این دو مساله کنار هم توجه می‌کنیم، یعنی از یک طرف اولویت‌هایی که مربوط به اکثریت جامعه می‌شود که عمدتاً در حوزه‌های معیشتی و مسائل اجتماعی است پاسخ مناسب دریافت نمی‌کند و از طرف دیگر حاشیه‌سازی هایی که می‌شود این شبهه تقویت را می‌کند که شاید چون دولتمردان و مسئولین نمی‌تواند در آن بخش‌ها پاسخگو باشد تعمداً وارد چنین حاشیه‌هایی می‌شود و طبیعتاً بایستی از ایجاد چنین شبهه‌هایی پرهیز کند و واقعاً همه انرژی و توان خود را صرف آن بخش‌هایی نماید که برای همه مردم اولویت دارد و نیاز واقعی جامعه است. دولت باید انرژی و امکاناتی که دارد را برای اینکه در این حوزه‌ها پاسخگو باشد صرف کند.


پرداختن به حاشیه‌ها باعث می‌شود متن اصلی و اولویت‌ها فراموش شود و نه تنها فرصت‌های کشور هدر رود مسائل اصلی هم حل نشود و این مهمترین خسارتی است که کشور می‌بیند؛ از طرف دیگر وقت و انرژی دولت صرف موضوعاتی می‌شود که حداقل اولویت و دغدغه‌های اصلی مردم نیست.


ممکن است دولتی ها بعضاً تحلیلی داشته باشند مبنی براینکه ایجاد دوقطبی‌ها و حاشیه سازی در کشور می‌تواند رأیی را برای آنها ایجاد کند و یا یک پایگاه اجتماعی به وجود آورد؛ یعنی چون پاسخگویی به بخش‌های اصلی مطالبات مردم سخت است و شاید از عهده مقدورات دولت فعلی بر نمی‌آید یا توان آن را نداشته باشند به این نتیجه رسیده‌اند که از هر حیث پرداختن به این بخش‌ها حاشیه‌ای راحت‌تر است و معونه زیادی هم نمی‌خواهد شاید بلکه تنها با ایجاد یک فضای روانی، احساسی و هیجانی ممکن است منافع کوتاه مدتی را برای بعضی‌ها داشته باشد. و در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری را برای کشور و اعتماد عمومی به همراه خواهد داشت و چه بسا جبران آن امکان پذیر نخواهد بود و باید تاکید داشت امروز استان یزد از ناحیه بعضی سیاسیون و مدیران سفارشی صدمات جبران ناپذیری را تحمل کرده است .

 

سید علی فراز مدرس دانشگاه

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا