آقای دکتر وظیفه شناس معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد در مورد جایگاه محصولات کشاورزی هوشمند طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا توضیحاتی را ارایه نمود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد با اشاره هوشمندسازی کشاورزی در برخی گلخانه‌ها و پسته‌زارهای این استان، از جایگاه خوب محصولات کشاورزی هوشمند یزد در بازارهای بین‌المللی خبر دارد.

«محمدرضا وظیفه‌شناس» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با دسته‌بندی انواع کشاورزی در چهار نوع کلاسیک، سنتی، مدرن و هوشمند، کشاورزی در کشورمان را عمدتاً به روش سنتی دانست.

وی در مورد کشاورزی هوشمند، تصریح کرد: این روش کشاورزی با استفاده از حسگرها و دستگاه‌های خاص انجام  و از این طریق تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت مدیریت می‌شود.

این مسئول با اشاره به مدیریت این نوع کشاورزی حتی پس از مرحله برداشت نیز بیان کرد: کشاورزی هوشمند در زمینه بازاریابی محصولات نیز با استفاده از بررسی محصول توسط حسگرها و برآورد بازار و نیاز مخاطبان، ورود پیدا می‌کند.

وی در مورد نحوه کارکرد این سیستم‌ها تصریح کرد: این حسگرها قابلیت اتصال به گوشی تلفن همراه را دارند و در دو حالت، شرایط را کنترل می‌کنند که در حالت اول، کشاورز پس از آگاهی از شرایط برای کنترل مزرعه اقدام می‌کند و در حالت دوم نیز هرگونه عملکرد مورد نیاز با اعلام به دستگاه‌های دیگر جهت کنترل وضعیت، مدیریت شود.     

وظیفه‌شناس افزود: این حسگرها قابلیت بررسی تمام شرایط به ویژه بررسی خاک، آلودگی‌ها و میزان سموم، زمان برداشت با توجه به هر شرایطی که مدنظر کشاورز است و همچنین کنترل رطوبت و دما را دارند.

وی در ادامه اهمیت این نحوه کشاورزی را استفاده بهینه از انرژی و منابع عنوان کرد و گفت: این کشاورزی با استفاده از مدیریت آب، دما و دیگر منابع در اختیار کشاورز، می‌تواند بهینه‌ترین مصرف انرژی را به دنبال داشته باشد.

این مسئول استفاده از این روش کشاورزی را از لازمه‌های کشت‌های وسیع خواند و اظهار کرد: شرکت‌های کشت و صنعت و کشت‌های وسیع با استفاده از این روش کشاورزی می‌توانند، گام بزرگی در توسعه صنعت کشاورزی  بردارند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد با اشاره به عدم کارایی ابزار کشت‌های هوشمند برای کشت‌های قدیمی، مانع اصلی عدم توسعه کشاورزی هوشمند در کشورمان را وجود این کشت‌های ایجاد شده از گذشته ذکر کرد و افزود: البته گلخانه‌ها و کشت‌های متراکم در این رابطه می‌توانند توسعه و ارتقا پیدا کنند.

وی در مورد توسعه این نوع کشاورزی در استان نیز بیان کرد: این کشاورزی در یزد در سطح برخی گلخانه‌ها و محصولات پربازدهی چون پسته مورد استفاده قرار گرفته و محصولات کشت‌شده در این حوزه نیز از جایگاه خوبی در بازارهای بین‌المللی برخوردار هستند.

وظیفه‌شناس حمایت از این کشت به دلیل افزایش عملکرد و کیفیت‌بخشی به کشاورزی کشورمان حائز اهمیت دانست و گفت: تغییر کشت‌های قدیمی و کشت‌های نوین در کشورمان به سمت کشاورزی هوشمند نیازمند برنامه‌ریزی، مدیریت و آموزش حساب شده است.

وی بر لزوم توسعه کشاورزی هوشمند در کشورمان در راستای جلوگیری از هدر رفت انرژی و انواع آسیب‌ها و آفات بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: باید در این رابطه برنامه‌ریزی و حمایت لازم انجام شود و برای ارتقای این حوزه در کشورمان تعامل لازم با متخصصان خارج از کشور برقرار شود.

این مسئول با اشاره به مشکل کمبود آب در کشورمان، حمایت دولت با توجه به هزینه‌های اولیه بالای این نوع کشاورزی در جهت توسعه این بخش بسیار ضروری خواند و تصریح کرد: اگر دولت بتواند به صورت آزمایشی حمایت‌هایی ویژه‌ای از این نوع کشاورزی مانند خرید تضمینی و ایجاد بازارهای مناسب برای محصولات آن داشته باشد، قطعاً در هوشمندسازی کشاورزی کشورمان گام‌های موثری برداشته خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا