بیست و هفتمین جلسه عمومی کارگروه بهینه‌سازی طراحی خطوط و بررسی حریم‌ها به میزبانی شرکت برق منطقه‌ای یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، مجید فرمد معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادي شركت توانير در این جلسه اظهار داشت: در شرایطی که با محدودیت منابع مواجه هستیم و با فرض شرایط تحریمی خاص، اقدامات با رویکرد بهینه‌سازی از اولویت‌های بالاتری برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: تلاش‌هایی که اعضای این کارگروه و دیگر کارگروه‌های تخصصی انجام می‌دهند باعث استفاده بهتر از پست‌ها، خطوط، نیروگاه‌ها و... خواهد شد و این امر سبب می‌شود که از سرمایه‌های در اختیار صنعت برق به نحو بهتری استفاده کنیم.

دکتر فرمد با اشاره به تنوع بالای اقلیمی در کشور افزود: در کشوری با منطقه گرم و خشک مثل یزد و مرطوب مثل گیلان هستیم که باید تلاش شود در همه مناطق شبکه‌های مطمئن را احداث و بهره‌برداری کنیم.

وی با تاکید بر خودکفایی بالا در زمینه تجهیزات انتقال برق، گفت: باید علاوه بر بهینه‌سازی معمولی که در احداث زیرساخت‌ها در نظر گرفته می‌شود به ابتکارات و خلاقیت‌ها نیز در بحث بهینه‌سازی و بهینه یابی توجه شود.

8 درصد از مشترکان صنعتی بالای 7 مگاوات کشور در استان یزد

محمدحسن صباغرادگان مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در ابتدای این جلسه با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان یزد و قرار گرفتن در مرکز کشور، اظهار داشت: این استان دارای ارتباط الکتریکی با 5 استان هم‌جوار هرمزگان، کرمان، خراسان، اصفهان و فارس از طریق شبکه‌های 400 و 230 کیلوولت است.

وی همچنین افزود: حدود 8 درصد از مشترکان صنعتی بالای 7 مگاوات کشور یعنی 26 مشترک صنعتی فعال در استان یزد مستقر هستند.

مهندس صباغزادگان به رتبه دوم در بخش معدن، رتبه سوم در بخش تولید فولاد و رتبه‌های برتر دیگر در بخش صنعت اشاره کرد و تصریح کرد: ٧٢ درصد مصرف انرژی الکتریکی استان یزد در بخش صنعت، 12 درصد خانگی، 9 درصد کشاورزی، 3 درصد سایر موارد و 3 درصد عمومی که نشان‌دهنده یک ترکیب مصرف خوب در استان است.

وی مصرف بالای انرژی الکتریکی در بخش صنعت را هم به‌عنوان فرصت و هم تهدید ارزیابی کرد و گفت: تامین برق صنایع با توجه به تاثیر منفی کوچک‌ترین نوسانات برای صنایع به ظرافت و دقت بیشتری نیاز دارد.

مهندس عظیم بلبل آبادی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: در شرایط کنونی چه در راستای بهینه‌سازی و چه در راستای شرایط ویژه کشور (تحریم ها) هر حرکت و ایده‌ای می‌تواند مفید و مثمر ثمر باشد.

رئیس کارگروه بهینه‌سازی خطوط و بررسی حریم‌ها با ارائه گزارشی از عملکرد فعالیت‌های این کارگروه، افزود: ٩ پروژه فعال برای شرکت‌های برق منطقه‌ای عضو این کارگروه تعریف‌شده که ٢ پروژه پیشرفت فیزیکی ١٠٠ درصد و بقیه آنها علی رغم حجم کاری بالا، درصدهای پیشرفت خوبی داشته‌اند.

مهندس بلبل آبادی با اشاره به نتایج مطلوب تلاش‌های مجموعه اعضای کارگروه گفت: همه اعضای کارگروه اعم از متخصصین شاغل در شرکت توانیر، شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های مهندسین مشاور با استفاده بهینه و مطلوب از تجارب گران‌بهای خود و با به‌کارگیری خرد جمعی، کار تیمی ارزنده و شایسته‌ای را به ثمر رساندند و کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشتند.

در ادامه این جلسه علیرضا رفیعی معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز با تشریح وضعیت شبکه و تجهیزات این شرکت، گفت: استان یزد با توجه به گستردگی شبکه با چالش‌هایی از جمله وجود آلودگی‌های کویری و صنعتی، توفان‌های شن شدید و خوردگی بتن فونداسیون‌ها مواجه بوده است.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب پایداری شبکه در استان یزد، خاطرنشان کرد: باوجود توفان شدید و ناپایداری جوی در فرودین و اردیبهشت سال جاری در استان یزد خوشبختانه پایداری شبکه برق این استان حفظ شد و هیچ‌گونه خاموشی در استان نداشتیم.

مهندس رفیعی همچنین افزود: پیک‌بار مصرف انرژی الکتریکی در سال گذشته ۱۴۰۸ مگاوات بوده است که با توجه به ورود صنایع جدید به مدار، پیش‌بینی می‌شود در تابستان ۹۷ با رشد بیش از ۱۴ درصد به ۱۶۳۲ مگاوات برسد.

در ادامه این جلسه گزارشی از روند اجرای پروژه‌های در دست اقدام و پیشرفت پروژه‌ها توسط نمایندگان شرکت‌های برق منطقه‌ای عضو کارگروه ارائه شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا