رضابردستانی

یزدفردا:رضابردستانی:چقدر خوب است که هنوز پایگاه خبری تحلیلی یزدفردا در این شهر نفس می کشد! چقدر خوب است که عبارت:«پاسخ به افکارعمومی» از زبان مرتضی شایق شنیده می شود؛ مرتضی شایقی که نه در زمان شهردار بودنش به افکار عمومی اعتقادی داشت و نه حالا که لقلقه ی زبانش افکار عمومی شده بدان اعتقادی دارد زیرا نماینده ی طیفی است که چون عمل به تکلیف می کنند و چندان قائل به نتیجه نیستند لاجرم چندان پاسخگویی را در دستور کارخود قرار نمی داده اند مگر آن که بپذیریم اتفاقی عجیب و انقلابی عمیق در اعتقادات این طیف رخ داده باشد.
این روزها دیگر امیدی به ابوترابی در شورای اسلامی شهر یزد نداریم چون رد پای حاج محسن در چند پست و جا به جایی نشان داد انحراف درافکار با سهم خواهی و سهم گیری یک امر نهادینه شده است.
این روزها با همه ی انتقاداتی که به گذشته تا حال شایق داریم بازهم باید بگوییم چقدر خوب است که هنوز شایقی در شورای پنجم حضور دارد که بگوید:«بندرپوتی اگر می خواهد خواهرخوانده شود به واسطه بندرخشک برود با مهریز خواهر خوانده شود.»
این روزها با همه ی ایراداتی که به سیستم حاکم بر شورای پنجم وارد است بازهم باید بگوییم چقدر خوب است که سفید در مقام ریاست شورا، شفاف بازی را به عینه نشان می دهد تا کسی مدعی شفاف سازی نباشد! او به شوخی اما خیلی جدی می گوید:«امروز مصوبه ای داریم در رابطه با سفرهای خارجی اعضای شورای شهر که آن را عمداً گذاشته ایم برای آخر کار تا نتوانید زیاد روی آن بحث کنید!» و این خودِخودِخودِ شفاف بازی است و در این میان تنها خدا می داند چه مصوبات و تملکات و دیگر تصمیم گیری هایی در همین شورا دقیقه نود به صحن آورده شده که وقتی مهر تأیید پای آن خورد خیلی کسی سر در نیاورد که چه چیز را تصویب کرد و چرا؟
شورا دیگر حیاط خلوت پیشگامان نیست در خدمت پیشگامان است!
روزی از روزها نوشته بودیم که شورای شهر به حیاط خلوت پیشگامان تبدیل شده است و اما این روزها باید آن حرف را اصلاح کنیم که شورای شهر دیگر حیاط خلوت نیست که تمام و کمال در خدمت اهداف و برنامه های این شرکت است شرکتی که مدیر عامل آن مشاور شورا است و از شورا ماهانه حق مشاوره هم لابد دریافت می کند.
چقدر خوب است که وقتی شایق می گوید:«قطارشهری و حومه ای نه طرح است نه برنامه، نه مشارکت کننده اش معلوم است و نه حتی مشاور طرح معلوم! حالا کو تا این طرح به صحن بیاید و مصوبه بگیرد و...»
و چقدر خوب تر زمانی که سفید با همان لحن استهزاء گونه ی همیشگی اش می گوید:«ما داریم می رویم برای بررسی توانمندی ها، دیدن کار روس ها، بررسی و تبادل نظر و... هیچ توقعی نداشته باشید که مثلا برگشتیم با قرارداد برگردیم دستآورد سفر می تواند هیچ باشد توقع جواب از ما نداشته باشید!»
توقع جواب از ما نداشته باشید شیوه ای نهادینه شده طی همه ی سال هایی است که سفید وارد سیستم مدیریتی استان یزد شده است؛ او پاسخگو بودن را یاد نگرفته زیرا شاگرد مکتب رفسنجانی است؛ پاراف و بلافاصله اجرا(کارشناسی و خرد جمعی و ... در این سیستم جایی ندارد! خوب و بد موضوع هم سپرده می شود دست سرنوشت.
هزاران سند وجود دارد که شهرهوشمند و قطار شهری و حومه ای از مجموعه طرح هایی است که پیشگامان سال ها است آن را در قالب ده ها شرکت کاغذی که دارد دنبال می کند. این روزها خیلی ها خیال می کنند قطار شهری قرار است اجرا شود و یا حتی قطار حومه ای! مصاحبه پشت مصاحبه و شوآف هایی که حداقل قمی متخصص آن است اما هدف یک مسئله بیشتر نیست؛ «کسب درآمد از طریق بودجه هایی مصوب که در قالب مطالعه اختصاص داده می شود بودجه های چند میلیاردی که خیلی از هزینه های یک ساله خیلی از افراد و شرکت ها را می تواند پوشش دهد»(ارجاع تان می دهیم به بودجه 97 شهرداری و تمرکز بر ردیف بودجه هایی که تحت عنوان مطالعه در آن گنجانیده شده است).
جلسه ی بررسی سفرهای خارجی شورای شهر وجدان من را آسوده کرد که از همان لحظه ای که نوشتم شورای پنجم، شورای حرف و بلوا می دانستم این شورا برای کار نیامده برای حاشیه سازی و پیشبرد اهداف شخصی و باندی آمده! جلسه ی بررسی سفرهای خارجی شورای شهر وجدان من را آسوده کرد که وقتی به جای شفاف سازی می نویسم شفاف بازی! همگان ببینند شفاف سازی مقوله ای دیگر است این هایی که نشان مان می دهند شفاف بازی است.

برچسب:#سفید  و #قمی به نمایندگی از #شورای_شهر به #روسیه رفتند یا از طرف #پیشگامان؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا