آیت الله اعرافی در نشست سالانه فعالان فرهنگی و اجتماعی میبد ، با اشاره به اینکه در کوران مشکلات نیاز به همبستگی ، وحدت ، انسجام ، توجه به رهنمودهای رهبری و تلاش برای پیشبرد اقتصاد و فرهنگ درست و متکی بر نیروی مردمی داریم ، جامعه زنده را جامعه مطالبه گر خواند که در صدد ارتقای خود می باشد.

آیت الله اعرافی امام جمعه میبد و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست سالانه فعالان فرهنگی و اجتماعی میبد در محل مصلی آیت الله اعرافی ضمن گرامیداشت رحلت شهادت گونه حضرت خدیجه (س) و خیر مقدم به حاضران در نشست ، بیان کرد : ماه مبارک رمضان هم برای این است که ما به اوج نشاط معنوی ، روحی و اخلاقی نائل شویم و تجربه های جدید معنوی را آغاز کنیم و هم اینکه توجه نماییم در این ماه گوهرهای ناب و تجربه های بسیار ذلال معنوی قرار دارد که هر سال باید برای خودمان و فرزندانمان در خانه و برای نسل جوان تجدید شود.
وی افزود : فرهنگی که در دعای سحر ، بیداری شب هنگام ، قرائت قرآن و صفای باطن در ماه رمضان نهفته است را در هیچ جای دیگر نمی توان یافت ، بنابراین باید قدر آن را دانست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت : در کنار این روح معنوی و عبادی رمضان ، یک فضای اجتماعی ، همبستگی ، ارتباط و تعامل اجتماعی هم وجود دارد که نمونه آن همین نشستی است که شما متشکل از مسئولان و گروه های گوناگون فرهنگی و اجتماعی در آن حضور دارید و به گفتگو ، همفکری و هم اندیشی می پردازید .
آیت الله اعرافی روح عبادی و معنوی ماه رمضان و نیز بعد اجتماعی آن را دو بال خلقی و خالقی ، عبادی و اجتماعی عنوان نمود که اگر در ماه مبارک رمضان به صورت هماهنگ به حرکت درآید ، می تواند جامعه را در همه ابعاد روحی ، معنوی ، اخلاقی ، اجتماعی ، و سیاسی  به پیش برد.
وی با بیان اینکه ، جامعه ای رو به سعادت خواهد رفت که مسائل اخلاقی ، فرهنگی و اجتماعی در آن در صدر توجه قرار گیرد ، گفت : ما علی رغم پیشرفتهایی که داشته ایم با یک سلسله آسیبهای اجتماعی مواجه بوده ایم که اگر همه ما هر روز به فکر این آسیب ها نباشیم ، هر قدر هم صنعت ، فن آوری و زیر ساختهای مختلف اقتصادی داشته باشیم ، بی ارزش است  ، همینطور اگر خانه های ما خانه های امن و سالم و محلی برای تربیت فرزندان رشید و خوب نباشد ، همه اقتصاد ما بی ارزش خواهد بود.
امام جمعه میبد تاکید نمود : همه دستگاه ها باید پرداختن به مسائل فرهنگی ، اخلاقی ، معنوی و دینی را در صدر نگاه های خود قرار دهند.
وی عنوان نمود : منظور از عفاف و حجاب در جامعه این است که جامعه سلامت و پاکی داشته باشد و این سلامت و پاکی به درست نمودن فضای خانه و جامعه کمک کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصمیمات مهم شورای فرهنگ عمومی شهرستان که به تازگی برگزار شده را کار کردن جدی کارگروهی بر روی مسائل و آسیب های اجتماعی بیان کرد و افزود : این کار شدنی است ، چنانچه دو سال قبل در شورای فرهنگ عمومی با به وسط میدان آمدن دادگستری ، ما توانستیم رشد طلاق را متوقف کنیم .
وی افزود : ما آسیهای اجتماعی داریم که باید آنها مورد معالجه قرار گیرد ، همچنین مسائل دینی ، مذهبی و انقلابی داریم که توجه به آنها ، مورد سعادت جامعه ما خواهد بود.
امام جمعه میبد خاطر نشان نمود : در زمینه اقتصاد همه مردم باید مثل گذشته در صحنه پیشبرد مسائل اقتصادی شهر حضور فعال داشته باشند ، همانطور که تا به حال افتخار میبد این بوده است که پایه همه اقتصاد ، فرهنگ ، دانشگاه ، آموزش و پرورش ، و بهداشت و درمان بر روی دوش مردم بوده است و لازم هم هست که خود مردم و جامعه در حوزه های مختلف امور خیریه ، مذهب ، اشتغال ، بانوان ، بهداشت و درمان ، صنعت و اقتصاد با حمایت مسئولین با درون زا بودن ، خود کفایی و خود اتکایی پویا و فعال باشند.  
وی در ادامه به استقلال حوزه انتخاباتی میبد با پیگریهایی که انجام شده است ، نوید داد.
آیت الله اعرافی همچنین با اشاره به مسائل ندوشن ، بفروئیه و روستاها ، و نیز به کارهای بزرگی هم که تا بحال در ارتباط با انها صورت گرفته ،  بیان کرد : ما باید به طور واقعی شهری داشته باشیم که همه در آن به طور عادلانه از تمام چیزها برخوردار شوند و این سیاستی است که دنبال شده و دنبال هم خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به توسعه نهادهای مردم نهاد با توجه به کارهایی که در زمینه رسیدگی به مستمندان جامعه انجام می دهند ، در صدر کارها  قرار دادن مسائل انقلاب و بسیج ، توجه به مسائل آموزشی و هنری با رویکرد درست ، مهم شمردن ورزش و نشاط اجتماعی با اهمیت دادن به رعایت خطوط شرعی در انها ، تلاش همه گروه ها و نهاد ها در جهت توجه نمودن به نیازهای نسل جوان در زمینه نشاط و فعالیت های ورزشی در کنار فعالیت های علمی اشاره نمود و همچنین درخشش و پیشرفتهای خوبی که ورزشکاران در زمینه ورزش داشته اند را تبریک گفت.
وی با بیان اینکه بانوان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه و پشتوانه نیمی دیگر باید در همه ابعاد مورد توجه بیشتر قرار بگیرند ، خانواده را یک اصل مهم ذکر نمود که مردان نیز در آن  وظایف مهمی دارند ، اما بانوان پشتوانه و محور اصلی خانه های سالم هستند.
امام جمعه میبد ضمن با ارزش شمردن مطالبه گری و گفتگوها و با اشاره به مسائل انرژی ، محیط زیست و میراث فرهنگی که باید به آنها توجه نمود ، و نیز کار ، جوان و اشتغال به عنوان مسائل اصلی ،  بیان کرد : ما از ادارات انتظار داریم که با تقویت نگاه فرهنگی ، اجتماعی و انقلابی خود ،  در انجام کارها ، فراتر از وظایف عادی خود در راستای فتح قله های بلند حرکت کنند.
وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به اینکه ما در کوران مشکلات قطعا نیاز به همبستگی ، وحدت ، انسجام ، توجه به رهنمودهای رهبری و تلاش برای پیشبرد اقتصاد و فرهنگ درست و متکی بر نیروی مردمی داریم ، جامعه زنده  را جامعه مطالبه گر خواند که در صدد ارتقای خود می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا