استاندار یزد در شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، گفت: در کنار مزیت های فراوان استان یزد موضوع کمبود منابع آبی یک محدودیت برای ماست و سرمایه اصلی یزد در این رابطه قناعت و روح بزرگ مردم استان در صرفه جویی آب است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، شامگاه پنج شنبه ۲۳ فروردین ماه نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد و آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با حضور "محمدباقر نوبخت" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، "محمود زمانی قمی" استاندار یزد، معاونان استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل حوزه استاندار، فرمانداران و اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان در تالار کوثر استانداری برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست ضمن خیرمقدم به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر نوبخت را انسانی اخلاق مدار و بسیار علاقه مند به حوزه های اخلاقی با رنگ دین و دین داری دانست و گفت: ایشان در سنگرهای مختلف از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون منشا اثرات خیر برای نظام و دولت بوده است.
"محمود زمانی قمی" اصالت فرهنگی، تمدنی و تاریخی را اولین ویژگی استان یزد دانست و ادامه داد: یزد به دلیل داشته های تاریخی و تمدنی ثبت میراث جهانی شده و این مهم فرصت مغتنمی است که این شهر و استان به عنوان مرکز بزرگ گردشگری و توسعه صنعت توریسم معرفی شود.
وی افزود: در سال ۹۲ تعداد گردشگران خارجی که به استان یزد سفر کرده بودند کمتر از ۲۰ هزار نفر بود و این رقم در سال ۹۶ به ۱۲۴ هزار نفر افزایش یافته است.
زمانی قمی بیان کرد: در سال گذشته تعداد ۷۲۵ هزار نفر گردشگر داخلی در یزد سکونت داشته اند که این رقم در نوروز امسال به ۸۵۰ هزار نفر رسیده است.
استاندار یزد با بیان اینکه یکی از مسیرهای اصلی ایجاد اشتغال حوزه گردشگری است از معاون رئیس جمهور خواست تا طرح های بزرگ گردشگری استان که در شورای عالی معماری و سایر بخش ها منتظر تایید و تصویب هستند هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند.


یزد جزو ۶ استان صنعتی کشور


زمانی قمی به مزیت های استان یزد در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: این استان جزو ۶ استان صنعتی کشور است که بیش از ۳ هزار واحد بهره برداری صنعتی دارد و ۵۱ درصد سنگ آهن کشور، ۵۰ درصد کاشی و سرامیک کشور، ۲۷ درصد صنعت نساجی کشور و ۱۵ درصد تولیدات فولاد ایران از استان یزد است.
رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان ادامه داد: ۵ میلیارد تُن ذخایر معدنی در استان یزد شناسایی شده که از این مقدار یک و دو دهم میلیارد تُن آن قطعی است و ۳۲ ماده معدنی از این معادن استخراج می شود.
وی افزود: صادرات استان در سال ۹۵ به میزان ۴۶۶ میلیون دلار بوده که در سال ۹۶ به ۵۲۷ میلیون دلار افزایش یافته و در مسیر درستی درحال حرکت است.
استاندار یزد به واردات استان اشاره و خاطرنشان کرد: واردات استان در سال گذشته به میزان ۱۳۱ میلیون دلار و بیش از ۹۰ درصد این واردات قطعات یدکی ماشین آلات و مواد اولیه تولید بوده است.


وجود باکیفیت ترین و ارزان ترین درمان در یزد


زمانی قمی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه بهداشت و درمان استان و مزیت های آن اشاره کرد و گفت: باکیفیت ترین و ارزان ترین درمان در کنار قابلیت های پزشکی در حوزه های تخصصی و فوق تخصصی در استان یزد وجود دارد و ۴۰ درصد از تخت های درمانی یزد از سوی هموطنان ما در استان های مجاور و حتی برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه اشغال شده است.
رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان به سایر مزیت های استان یزد اشاره و بیان کرد: آب رسانی و تهیه آب آشامیدنی برای مردم شهرستان بهاباد و ۲۸۶ روستای استان، ارتقای ضریب نفوذ گاز طبیعی استان در مناطق شهری به ۹۹ درصد و در مناطق روستایی به ۷۳ درصد، افزایش تخت های اقامتی استان به رقم ۵ هزار و ۵۰۰ تخت، ساخت بیش از ۱۱ هزار مسکن مهر در استان، هوشمندسازی ۳۰ درصد از مدارس استان، ۲۴ سال صدرنشینی دانش آموزان استان در کنکور سراسری و قرار گرفتن دانشگاه یزد در بین ۱۳ دانشگاه برتر ایران و انتقال ۱۷ میلیون تُن بار ریلی و ۲۳ میلیون تُن بار جاده ای از مهم ترین مزیت های استان یزد است.
وی با بیان اینکه نقش استان یزد در صنعت ریلی کشور برجسته است، خواستار دوخطه شدن راه آهن بافق به زرین شهر ، تامین اعتبار ۱۰۰ درصدی و اتمام این پروژه که پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان یزد می باشد، شد.
استاندار یزد در پایان سخنان خود موضوع کمبود منابع آبی و آب در استان را محدودیت و تنگنای اصلی استان یزد عنوان و خاطرنشان کرد: سرمایه اصلی یزد در این رابطه قناعت و روح بزرگ مردم استان در صرفه جویی آب، درست مصرف کردن، سازگاری با
کم آبی و تغییر الگوهای مصرف در حوزه صنعت و کشاورزی است هرچند که خط دوم انتقال آب به استان و پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریا را با جدّیت پیگیری می کنیم.
گفتنی است در این نشست "سیدمجتبی حسینی پور" به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان معرفی و از تلاش های "حمیدرضا نصیری زاده" رئیس سابق این سازمان با اهدای هدایایی تجلیل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا