خطیب جمعه میبد گفتند: آنچه در سال ۹۷ از مسئولین و دست‌اندرکاران سیاست خارجی و داخلی انتظار می‌رود این است که با آگاهی دقیق‌تر این عمق توطئه را بشناسند.

به گزارش میبد آدینه، امام‌جمعه میبد در آخرین جمعه سال 96 به مواجه جهان اسلام با چند پدیده در این سال پرداختند و گفتند: یکی از این پدیده‌ها با آبیاری و زمینه‌سازی مستکبرین برای مقابله با انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از تفکرات نو افراط‌گرایانه وهابیت و با پول و قدرت و پشتیبانی‌های عربستان سعودی، بیشتر در عالم اهل سنت ریشه دواند.
آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه اوج این جریان تند تکفیری و تروریستی در عالم اسلام، در داعش تجلی کرد افزودند: اما به فضل الهی این پدیده نامبارک، زشت و اختلاف انگیز در عالم اسلام دچار ضربه‌های سنگین شد و به کما رفت و از عرصه سیاست ساقط شد.
خطیب جمعه میبد اظهار داشتند: اگرچه به لحاظ فکری این پدیده‌ها باقی خواهد ماند؛ اما در سال 96 بااقتدار جمهوری اسلامی ایران و هم‌پیمانان انقلاب اسلامی، این جریان تند افراطی وابسته به قدرت‌های مرتجع منطقه دچار ضربه سنگین شد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور رواج تشیع انگلیسی با حمایت بیگانگان و ایجاد پایگاه‌هایی در میان حوزه‌ها و روحانیت به شکل انحرافی را یکی دیگر از پدیده‌های سال 96 خواندند و گفتند: پدیده تشیع انگلیسی که با شعار ولایت با مبادی اصیل اسلام مبارزه می‌کند و جریانی که قمه زدن را چنان اصل می‌کند که آن را ابزاری برای مقابله با انقلاب شکوهمند اسلامی قرار می‌دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه این گروه ظاهربین که اصل‌وفرع را تشخیص نمی‌دهند و ظاهربین‌اند و گوشه‌ای از ولایت و اهل‌بیت را می‌فهمند که آن‌هم دقیق نیست و از منطق جامع اهل‌بیت و جریان تشیع درک درستی ندارند، افزودند: آن درک ظاهری که جز آبروریزی برای شیعه نیست چسبیدند و بینات اسلام را انکار می‌کنند.
ایشان پدیده داعش را ریشه در جهالت و غرض‌ورزی‌های فکری و سیاسی دانستند و گفتند: سخنان باطل، حرف‌های بی‌معنا، اعلم کردن بعضی از مظاهر ارتجاعی در برابر انقلاب اسلامی و اصول بزرگ آن و اصل بسیار مهم مرجعیت و ولایت‌فقیه جریان‌های انحرافی است که آن‌ها در پایگاه‌های خودشان در انگلیس و سایر نقاط علیه انقلاب اسلامی به کار می‌گیرند.
جوانان اهل سنت و تشیع باید در دام تفکرات تند تکفیری قرار نگیرند
امام‌جمعه میبد تصریح کردند: نسل جوان ما و جوانان اهل سنت باید این راه‌های غلط انحرافی را تشخیص دهند و در دام تفکرات تند تکفیری و داعشی قرار نگیرند.
آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه همه می‌دانند که اساس این مشکلات به قدرت‌های استکباری برمی‌گردد اظهار داشتند: ملت ما و امت اسلام در برابر این تندروی‌ها و تحرکات شیطانی خواهد ایستاد و همین‌طور که در سال 96 در عالم اسلام، داعش ضربه کاری را دریافت کرد؛ با هوشیاری، متانت، زیرکی، هوشمندی و آگاهی امت اسلام چه شیعه و چه سنی، راه بر این جریانات باطل و انحرافی بسته‌تر خواهد شد.
یاوه‌سرایی شاهزاده نادان سعودی نشان‌دهنده گیجی و تحیر اوست
خطیب جمعه میبد با اشاره عقده‌گشایی‌های بسیار سنگین آمریکایی‌ها و برخی از قدرت‌های اروپایی و منطقه‌ای را هم پدیده دیگر سال 96 خواندند و گفتند: حضور عربستان در کنار امریکا و اسرائیل به دلیل ضربه‌های سنگینی که در سوریه و عراق خوردند و تفکر آن‌ها به سمت سقوط رفت و در بحرین و یمن هم توانایی لازم را نتوانستند نشان دهند بارزتر شد.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه، یاوه‌سرایی‌های شاهزاده نادان سعودی را نشان‌دهنده گیجی و تحیر او عنوان کردند و گفتند: امروز آمریکایی‌ها و سعودی‌ها از ضربه‌های سنگینی که در منطقه خورده‌اند در حالت بهت و شگفتی و تحیر قرار گرفتند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کردند: آن‌ها در خارج از مرزها در یمن، بحرین و عراق و سوریه هم به فضل الهی زمین‌گیر شدند.
ایشان عقده‌های جاهلی و کینه‌های شیطانی شاهزاده نادان سعودی را شناخته‌شده برای ملت ایران خواند و افزود: ما می‌دانیم که شما ضربه‌هایی خوردید و دچار چه بحران‌های شدیدی هستید که امروز این ژست‌ها را می‌گیرید و این روند شکست و فروپاشی درونی شما در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.
آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در بر جام امتحان بدی دادند
امام‌جمعه میبد خاطرنشان کردند: در کنار این پدیده‌ها، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم در بر جام خیلی بد امتحان دادند و تعهدهای نیم‌بندی و ناقصی را هم که خودشان داده بودند نقض کردند.
از دموکراسی امریکا ترامپ بیرون آمد
آیت‌الله اعرافی، ترامپ را برون آمده از دموکراسی آمریکایی عنوان کردند و گفتند: موجودی که برای هیچ تعهد و پیمان و ارزش انسانی اهمیت قائل نیست.
مسئولان نگاه راهبردی و بلند رهبری را موردتوجه قرار دهند
خطیب جمعه میبد گفتند: آنچه در سال 97 از مسئولین و دست‌اندرکاران سیاست خارجی و داخلی انتظار می‌رود این است که با آگاهی دقی‌تر این عمق توطئه را بشناسند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کردند: ملت ما انتظار دارد مسئولان و دست‌اندرکاران، همگی نگاه راهبردی و بلند رهبری و شناخت دشمن و توطئه‌ها را موردتوجه و دقت قرار داده و فریب آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را نخورند.
ایشان راه آینده را جدایی کامل از قدرت‌های استکباری و اتکا بر منابع داخلی و توکل بر خدا بیان کرد و گفت: اگر این راه را انتخاب کردیم حتماً دشمنان در برابر شما و ملت ایران تسلیم و عقب رانده خواهند شد.
از موازنات منطقه باید برای پیشبرد خود استفاده کنیم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار این پدیده‌های نامبارک، شکست دشمنان در تجزیه کردستان عراق، تغییر سیاست‌های ترکیه و بحران ارتباط امریکا با روسیه را تغییر موازنه به نفع ملت ایران دانستند و گفتند: باید تلاش کنیم از مجموعه این موازنات برای پیشبرد خودمان در سال آینده استفاده کنیم.
در دهه آینده بحران شدید آب خواهیم داشت
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در بخش دیگر از بیانات خود به مسائل استان و شهرستان پرداختند و افزودند: مهم‌ترین مسئله استان و شهرهای استان، مسئله آب است که برای پیشبرد آن باید همه مسئولان اهتمام بورزند.
آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه در یک دهه آینده بحران شدید آب در کل استان خواهیم داشت به چند طرح دنبال شده در این راستا اشاره کردند و گفتند: چند طرح مهمی که دنبال می‌شود باید دولت و مسئولان کشوری توجه کنند.
ایشان محیط‌زیست، صنعت و اشتغال، جریان علم و ماندگاری نخبگان در درون استان و مسائل فرهنگی را از دیگر مسائل مهم استان و شهرستان‌ها برشمردند و گفتند: سابقه درخشان ایمانی و فرهنگی و چهره نورانی استان که متکی به تاریخ عمیق و برآمده از این ارزش‌های بزرگ الهی است در معرض خدشه‌هایی است که باید توجه شود.
از فرصت‌های سال نو باید در اخلاق فردی و اجتماعی استفاده کرد
امام‌جمعه میبد در محور دیگر سخنان خود با تبریک سال نو به استفاده از فرصت‌های سال نو تأکید کردند و گفتند: در سال جدید باید اخلاق فردی و اجتماعی را تقویت، روابط خوب خانوادگی و اجتماعی را بازسازی، کینه‌ها را از قلب‌ها بیرون، ارتباطاتمان را با خویشان و اقوام و همسایگان تقویت و بر صلح و تعامل خوب انسانی و اخلاقی اهتمام بورزیم.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزودند: باید مهمان‌نوازی‌مان را برای گردشگران و همه‌کسانی که برای سیاحت به استان و شهر ما می‌آیند بیشتر کنیم.
حجاب امروز توسط کسانی زیر سؤال می‌رود که تصورش را هم نمی‌کردیم
خطیب جمعه میبد با قدردانی از دست‌اندرکاران ستاد خدمات سفر در فراهم کردن آسایش و رفاه برای مسافرین، بر رعایت ارزش‌های الهی و حجاب هم تأکید کردند و اظهار داشتند: حجاب که انتخاب زنان عزیز ما و برآمده از متون اسلام و در ذات فرهنگ اسلام است؛ امروز توسط کسانی که تصور نمی‌رود زیر سؤال می‌رود و باید بدانیم اگر در حجاب و سایر اصول اساسی اسلام عقب بنشینیم قدم‌به‌قدم این فرهنگ مهاجم غربی ما را به عقب می‌راند و  بنیاد خانواده و ارزش‌های ما را از بین می‌برد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه جامعه جوان نیاز به ورزش، اشتغال و ازدواج به‌موقع، نشاط  و هنر با شکل مشروع دارد گفت: رفتن به سمت برخی از مظاهری که خطوط اصلی اسلام را می‌شکند برای هیچ‌کس قابل‌قبول نیست و باید نشاط، جشن و شادمانی در قالب ارزش‌ها و فرهنگ متعالی اسلام باشد.
فصل بهار فصل نشاط و روح‌بخش برای انسان
ایشان فصل بهار و اعتدال ربیع و نوزایی طبیعت را فصل شادابی و نشاط و روح‌بخش برای انسان دانستند و گفتند: باید از این فصل برای تقویت بنیادهای تقوا و خودسازی و اصلاح نفس استفاده کرد.
امام‌جمعه میبد گفتند: باید تحول طبیعت را سوژه‌ای برای تحولی در ذات و نهاد خود قرار دهیم و با گردش سال و نو شدن طبیعت همه بتوانیم دل‌وجانمان را در پرتو معارف الهی و ارزش‌های متعالی اسلامی نو و تازه کنیم.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، میلاد امام باقر سلام‌الله‌علیه را تبریک و شهادت امام هادی سلام‌الله‌علیه که در روز اول فروردین است تسلیت گفتند و به نمازگزاران توصیه کرد؛ در روز اول فروردین ضمن اینکه دیدوبازدید و امثال این‌ها مانعی ندارد اما به شکل مناسب حرمت و احترام روز شهادت امام هادی هم رعایت شود.
خطیب جمعه میبد با تبریک فرارسیدن سال نو و ماه رجب ماه عبادت و بندگی به نمازگزاران گفتند: فرصت‌های عبادی و خودسازی در ماه‌های رجب شعبان و رمضان بسیار بی‌بدیل و کم‌نظیر است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا