18 نفر از دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد بین‌المللی دانشگاه‌های کُلن (Köln) و بُن (Bonn) آلمان، به‌‌همراه استاتید خود، اواخر اسفند 96 از مرکز پژوهش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای یزد دیدار کردند.

امیر شریف یزدی مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای یزد با اعلام این خبر افزود: این دیدار در راستای تفاهم‌نامه پژوهشگاه نیرو با چند مرکز تحقیقاتی آلمان و با هدف پیشبرد و توسعه تبادلات علمی‌ در حوزه‌های کم‌هزینه، ساده، طبیعی و پسیو انرژی انجام گرفت.

وی افزود: این دانشجویان از کشورهای آلمان، اوکراین، کلمبیا، بنگلادش، نپال، اتیوپی، تونس، مصر، نیجر، نیجریه، اوگاندا و ایران بوده و در موسسات فناوری و مدیریت منابع مناطق گرمسیری دانشگاه علوم کاربردی کلن، و علوم کشاورزی و مدیریت منابع مناطق استوایی دانشگاه بن، در رشته‌های مربوط به مدیریت آب و انرژی تحصیل می‌کنند.

مهندس شریف‌یزدی تصریح کرد: برنامه‌ریزی این سفر، در راستای چهار برنامه بزرگ بین المللیِ  مدیریت جامع منابع آب، مدیریت انرژی تجدیدپذیر، مدیریت منابع طبیعی و  مدیریت دانش و مدیریت منابع آبی در مناطق گرمسیری؛ و برمبنای رویکرد مشاهدۀ بین‌رشته‌ای و با هدف انتقال دانش عمل‌گرا سازمان یافته بود.

وی اظهار داشت: دیدارکنندگان از نزدیک نمونه‌ فعالیت‌های مرکز در کاربردهای پسیو شامل خانه و باغچه زمین‌پناه، خنک‌کاری موضعی با ابزار پوشیدنی و سفال مسطح، نوشیدنی‌های سنتی خنک‌کننده، تاثیر رایحه و انواع خوراکی در احساس گرمایش و سرمایش قرار گرفتند و از آشنایی با ایده‌های کم‌هزینه و طبیعت‌گرا اظهار خشنودی کردند.

دیدار از پروژه مشترک شرکت برق منطقه‌ای یزد و دانشگاه یزد برای ساخت خانه نوین زمین‌پناه با خشت‌خام، موزه آب، دانشکده معماری دانشگاه یزد و پژوهشکده بادگیر از دیگر برنامه‌های این گروه بود.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا