خبرگزاری روسی اسپوتنیک معتقد است، آمریکا از موشک های ایرانی می‌ترسد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت: صنایع دفاعی ایران کارخانه‌های بسیاری در زمینه ساخت انواع اسلحه و تجهیزات نظامی دارد. به گفته مسئولان عالی رتبه ایرانی، ایران دومین کشور در تولید صنایع دفاعی در منطقه است. ایران که قبل از انقلاب از بزرگترین وارد کنندگان اسلحه بود، بر اساس پیش بینی اندیشکده واشنگتن می‌تواند در آینده به یک صادر کننده پدافند هوایی تبدیل شود.

ایران پس از انقلاب به دلیل مواجه شدن با تحریم‌های گسترده از سوی کشورهای مختلف، جنگ هشت ساله و تهدید روز افزون از سوی اسرائیل و آمریکا و سایر متحدین غربی،  ساخت تسلیحات بومی را توسعه داد. بعد از آغاز جنگ ایران و عراق و آغاز تحریم‌های اقتصادی و نظامی علیه ایران، ایران هیچ چاره‌ای جز تکیه به صنایع نظامی خود برای تعمیر و ساخت جنگ‌افزار نداشت. وزارت دفاع ایران سرمایه زیادی را برای راه‌اندازی صنایع موشکی اختصاص داد و بعدها ایران مهمات موشکی بسیاری ساخت.

از سال 1992 به بعد ایران توانست انواع محصولات مورد نیاز نظامی خود مانند تانک، نفربر، موشک و دیگر تجهیزات نظامی را بسازد. ایران تنها کشوری در منطقه است که با توجه به تحریم های گوناگون، در همه عرصه ها متکی بر توانایی داخلی بوده و بیشتر نیازهای دفاعی خود را در چارچوب سیاست خودکفایی ملی طراحی و تولید کرده است.

شایان ذکر است، یکی از مهمترین بخش های لایحه بودجه سال 97 کل کشور، بودجه نیروهای مسلح است.

مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک در مارس 2017 درباره توان ایران در عرصه پدافند نوشت: مطمئنا تنها معدود کشورهایی وجود دارند که قادر به توسعه مجموعه رادارها و موشک‌های هدایت شونده برد متوسط و برد بلند دفاع هوایی خود هستند و اگر ایرانی‌ها همان‌طور که وعده داده‌اند بتوانند بر موانع موجود در این راه غلبه کنند، نه تنها در آینده قابل پیش بینی در دفاع هوایی خودکفا می‌شوند بلکه می‌توانند سامانه‌های «تلاش و باور» خود را حتی صادر کنند.

سلاح ایرانی چالشی جدی برای آمریکا به وجود می آورد. سایت «نشنل اینترست» در مطلبی با اشاره به قدرت نظامی ایران نوشت به استثنای کره شمالی، هیچ کشوری در دوران پس از جنگ سرد نتوانسته بیشتر از ایران، آمریکا را به چالش بکشد.

دانیل کوتسی مدیر اطلاعات ملی آمریکا با سخنرانی در کمیته ویژه سنای کنگره آمریکا، اعلام نمود که ایران از بزرگترین زرادخانه موشک های بالستیکی در منطقه برخوردار است. ایران دارای بزرگترین زرادخانه موشک های بالستیکی در خاورمیانه است و می تواند به اهدافی تا فاصله 2 هزار کیلومتر از مرزهای خود ضربه بزند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا