مدیرکل دفتر نظارت وبهسازی سازمان اموزش فنی و حرفه ای کشوربا بیان اینکه این خودروهای چینی خریداری شده آموزشی است گفت:برای تمرین در کارگاه نیازی به ماشین گران قیمت نیست، سازمان آموزش فنی و حرفه ای با خرید این خودروها بهترین تجهیز در کارگاه ها را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا:علیرضا طاهرپور، مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به گزارش تسنیم با عنوان «خودروهای غیراستاندارد برند چینی به فنی‎وحرفه‌ای واگذار شد» گفت:  آن دسته از افرادی که واگذاری خودروهای چینی به سازمان آموزش  فنی و حرفه ای را به  نقد کشیدند با سیستم مهارت آموزی آشنایی ندارند. در نظام آموزش مهارتی  هدف، تربیت نیروی ماهر و نیمه ماهر برای فعالیت در بخش های مختلف خودرو است.

وی ادامه داد: سیستم مهارتی مبتنی بر تجهیزات ،ابزار و مواد مصرفی است، به طور مثال در کارگاه جوشکاری باید دستگاه جوش، الکترود، قطعات فلزی داشته باشیم تا کارآموز بتواند با آنها تمرین مهارت کند. برای تمرین الزاماً نباید  آهن آلات درجه یک با ابعاد استاندارد باشد. صرفاً قرار است که کارآموز کاری را در کارگاه فرا گیرد. حالا اینکه قطعه فلزی چه جنسی باشد اهمیتی ندارد.

طاهرپور بیان کرد: این خودروها  در اختیار اداره املاک تملیکی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بود. این خودروها به  صورت قاچاق وارد کشور شده و به تبع، از نظر روابط و قوانین موجود در کشور نمی تواند در بازار عرضه شود، چون از مبادی رسمی وارد نشده و موارد قانونی را طی نکرده است. این خودروها به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران مصادره می شود و می تواند در فضاهای آموزشی بهره برداری شود. قرار نیست این خودروها پلاک شود و از آن استفاده کنیم. قرار است این خودروها را در کارگاه های آموزشی به دست کارآموزان دهیم و کارآموزان بر روی قطعه های آنها تمرین کار آموزشی کنند.

مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای بیان کرد: این خودروها به عنوان یک ابزار تجهیزاتی می تواند در کارگاه ها مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال در این خودرو قطعات ترمز ماشین به کارآموز آموزش داده می شود. یا به طور مثال تعمیر شیشه بالابر به کارآموز آموزش داده شود یا قسمت تعلیق این خودرو را آموزش دهیم. این خودرو می تواند قسمت عمده ای از مبانی کار تعمیرات خودرو را برای آموزش در کارگاه های ما تأمین کند. تأمین تجهیزات هزینه بر است و منابع ما بسیار محدود است. حدود 465 خودرو را به قیمت کارشناسی از اداره املاک تملیکی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خریداری کردیم. برای فنی و حرفه ای بسیار صرفه جویی داشته است. این خودروها صرفاٌ خودرو آموزشی است.

 وی ادامه داد:به طور مثال قرار است با خودروهای موجود صافکاری نقاشی را به کارآموزان آموزش دهیم. برای این کار نیازی به خرید ماشین گران قیمت نیست، کار کارگاه مهارت با همین میزان استاندارد حل می شود.

طاهرپور اظهار داشت: به طور مثال برای آموزش پنجر گیری لاستیک چه اهمیتی دارد قیمت خودرو چقدر باشد. برای اینکه بتوانیم با منابع محدود تعداد خودرو بیشتری داشته باشیم و در اختیار کارآموزان قرار دهیم باید از این خودرو استفاده کنیم.طبیعی است برای تنظیمات برق به طور مثال خودرو مازراتی نمی توان با این ماشین ها به کارآموز آموزش داد.اما فنی و حرفه ای منابع خریدن مازراتی را هم ندارد، بنابراین مجبور هستیم به همین خودروها بسنده کنیم. برای برخی ازآموزش ها نیازی به خرید ماشین گران قیمت نیست. به طور مثال فرقی ندارد که کارآموز بر روی چه ماشینی (پراید یا چری) این تعمیر را یاد می گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا