یزد ـ وزش باد شدید که از دیشب مناطق گسترده ای از استان یزد را فرا گرفته، گرد و غبار شدیدی را در هوا پراکنده کرده به نحوی که غلظت هوای یزد هم اکنون به چهار برابر حد مجاز رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا به نقل از مهر:وزش باد شدید در اغلب مناطق استان  یزد، ارمغانی جز گرد و غبار نداشت و این وضعیت تا حوالی ظهر ادامه داشته و بر اساس پیش بینی های هواشناسی، وزش باد و گرد و غبار در روزهای پایانی هفته گریبانگیر استان یزد خواهد بود.

غلظت گرد و غبار به حدی است که در بسیاری از محورهای استان از جمله یزد ـ میبد، یزد ـ مهریز و برخی دیگر از مناطق استان، تردد مختل شد و خودروها در کنار جاده ها توقف کردند.

شرایط میبد و اردکان از دیگر مناطق استان بدتر است و تنفس برای مردم در این فضا به شدت دشوار است.

تصاویر منتشر شده از دانشگاه آیت الله حائری میبد توسط دانشجویان در فضای مجازی نشان می دهد که علاوه بر فضای باز این دانشگاه که در جوار جاده ترانزیتی قرار گرفته، راهروها و کلاس های درس نیز دستخوش گرد و غبار شدید است.

در اردکان و مرکز استان یزد نیز شرایط تقریبا به همین شکل است و این امر به ویژه در ساعات اولیه صبح سبب اختلال در عبور و مرور خودروها در مناطق شهری و جاده ها شده بود.

ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان میزان غلظت ریزگردها در هوای یزد را علی‌رغم کاهش ۵۰ درصدی، حدود چهار برابر حد مجاز اعلام می‌کنند که این وضعیت بر اساس شاخص های کیفی برای تمام گروه‌ها بسیار ناسالم است.

اداره محیط زیست استان یزد با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است: از ساعاتی پیش براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، استان یزد مانند اکثر نقاط کشور به دلیل وزش بادهای فصلی درگیر غبار شده که این میزان در ساعات اولیه ورود(یک بامداد) توسط ایستگاه‌های سنجش الودگی هوا حدود هشت برابر حد مجاز ثبت شده است و اکنون با ادامه روند و البته کاهش چشمگیر، میزان غلظت حدود چهار برابر حد مجاز است.

بر همین اساس شاخص کیفی هوا را به صورت خیلی ناسالم برای کلیه گروه‌ها قرار داده است لذا با توجه به شرایط موجود، شهروندان در همه گروه های سنی از هرگونه تردد غیرضروری تا حد امکان خودداری کنند.


راساس اطلاعیه محیط زیست استان، این شرایط به طور مداوم رصد و با توجه به پیش‌بینی هواشناسی تا پایان امروز برطرف خواهد شد و  در صورت تداوم و استمرار این وضعیت به نحوی که به صورت بحرانی تشخیص شود، ستاد کمیته بحران تشکیل خواهد شد و اقدامات پیشگیرانه با هماهنگی همه ادارات ذیربط صورت خواهد پذیرفت.

امروز به رغم وضعیت بسیار بد هوای یزد، هیچ یک از مهدکودکها،مدارس و ادارات تعطیل نبود و به رغم شرایط غیرمعمولی، زندگی  مردم یزد به صورت عادی جریان داشت که این امر به طور قطع برای کودکان و سالمندان و حتی دیگر گروه های سنی بسیار خطرناک است.

پراکندگی ریزگردها به نحوی است که حتی در داخل خانه های دربسته نیز بوی خاک به شدت احساس می شود و غبار تا عمق خانه ها پیش رفته است.

در چنین شرایطی مردم باید از تردد غیرضروری خودداری کنند زیرا این شرایط آب و هوایی به شدت بر ریه ها و دستگاه تنفسی اثر نامطلوب خواهد داشت.

در بسیاری از مناطق استان آسمان به شدت تیره و کدر شده و با توجه به اینکه در استان رطوبت کافی وجود ندارد، هوا بسیار سنگین است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا