نمایشگاه عکس «پدران سوئدی»، روایتی از پدرانی که ارتباط با فرزند را به کار ترجیح داده اند، با حضور رایزن فرهنگی سفارت سوئد، شنبه 14 بهمن، ساعت 18 در نگارخانه ی مارلیک در بافت تاریخی یزد گشایش یافت.

«پدران سوئدی» یک نمایش تأثیرگذار است از تجربه ی پدرانه ی مردانی که تصمیم می‌گیرند پس از تولد فرزندان، حداقل 6 ماه را در خانه با کودکان خویش سپری کنند و ماردان بتوانند در حرفه خود به فعالیت بپردازند. سوئد، از كشورهایی است كه بیشترین مرخصی را به همراه مزایای ویژه در هنگام به دنیا آمدن فرزند برای پدران دارد و در صورتی که مادر و پدر از این مرخصی به تساوی استفاده کنند، مزایای بیشتری خواهند داشت که دولت سوئد این مزایا را در اختیار انها قرار میدهد.

«یوهان بومان» خالق این عکس‌ها از عکاسان برجسته سوئد شناخته می‌شود. نگاه این ایده، به سوی تأثیرات برابری جنسیتی در تربیت فرزندان بر روی افرادِ جامعه است و این قاب ها، روایتگر وضعیتی است که فراتر از کلیشه های جنسیتی، پدران را وارد دنیای شریک زندگیشان می کند. با این تفکر که پدران هم حق دارند فرزندانشان را ببینند، با آن ها بازی کنند،با کودک درونشان سفر کنند، بخندند و در روزگاری که تجربه ی زیسته پدران، در شغل های دوم و سوم، خلاصه می شود، پدرانگی را از یاد نبرند. روابط تغییر یافته، یکی از نتایج این رویکرد است.
از اهداف این اقدام میتوان نزدیکتر شدن پدران به کودکان و خانواده و حضور بیشتر خانم ها در بازار کار را عنوان کرد.
و همینطور از مزایای ان:
کمک به رشد کودکان
کاهش بزهکاری کودکان در جامعه به ویژه پسران.
پدران میزان خوشحالی و رضایت بالایی از این کار داشتند.
ورود خانم ها به بازار کار و کسب درامد اضافه برای خانواده.
به علت افزایش حضور مردان در خانواده، زنان به بارداری میل بیشتری دارند.

《پدران سوئدی》 در تعدادی از کشورهای دنیا به نمایش گذاشته شده و انتقال این تجربه به فرهنگ های دیگر و ارتباط بین فرهنگی از کارکردهای این مجموعه نمایشگاه هاست.
پدران سوئدی در ایران نیز وارد شده و در شهر های تهران،اصفهان و هم اکنون در یزد در حال برگزاری میباشد که شروع این نمایشگاه با حضور خانم ورونیکا نوردلوند 《Veronica Nordlund》 دبیر دوم سفارت سوئد و اقای سهیل رهگذر رایزن فرهنگی سفارت سوئد به انجام رسید.

نگار خانه ی مارلیک واقع در خیابان قیام،حسینیه ی حاجی یوسف،انتهای کوچه،سمت راست خانه اربیشمی بوده و این نمایشگاه تا تاریخ ۲۰ بهمن دایر خواهد بود،نگار خانه مارلیک از ساعت ۱۷ الی ۲۱ پذیرای شما می باشد، این مجموعه یکی از بناهای تاریخی یزد است که پس از بازسازی به مرکز فرهنگی هنری تبدیل شده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا