رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

صاحب‌نظران تعلیم و تربیت اهداف متعدد اعتقادی، اخلاقی، علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، زیستی، اقتصادی و سیاسی را برای پیشرفت آموزش‌وپرورش در چشم‌انداز آینده این دستگاه عریض و طویل پیش‌بینی کرده‌اند. بدیهی است این اصول ارزشمند نظری برای نیل به مقصود و عبور از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نیازمند سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت است. متاسفانه گاه مدیریت دستگاه تعلیم و تربیت به کسانی سپرده شده که یا در اصول فوق ضعیف و ناتوان بودند و یا در لایه‌های میانی مدیریت آموزش‌وپرورش افراد ناکارآمد و ناتوان را نصب کردند. صرف نظر از مقاطعی کوتاه که چهره‌های درخشانی چون شهید رجایی و شهید باهنر مصدر این امر خطیر شدند و متاسفانه فرصت بروز و ظهور نیافتند، امروز شاهدیم که نظام تعلیم و تربیت مجموعه‌ای از نارسایی‌ها و انبوهی از مشکلات آوار شده بر مملکت را در معرض دید همگان قرار داده است. به نحوی که ساختار جذب نیرو و تربیت معلم، نحوه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، شیوه اداره مدارس دولتی در نقاط نزدیک و دور افتاده مملکت، نحوه تخصیص اعتبارات مورد نیاز آموزش‌وپرورش، تبعیض نابجا و ناروا در همسان‌سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان، تعدد مدارس اعم از دولتی و غیردولتی و دامن زدن به تبعیض آموزشی در اشکال مختلف همه و همه حکایت از پیچیدگی‌ها و دشواری‌های فراوان این دستگاه دارد. بدون شک عملکرد مطلوب و توانایی و کارآمدی مدیران جامعه رضایت شهروندان را جلب خواهد نمود و صرف ادعای اصول‌گرایی یا اصلاح‌طلبی در مدیریت آموزش‌وپرورش راه به جایی نخواهد برد و مدیرانی که به علت ناکارآمدی مسئولان مافوق، مدیریت شهر و استانی به عهده آنها گذاشته می‌شود موفق نخواهند بود و در این راه پر فراز و نشیب، تعهد و احساس مسئولیت، توانایی علمی و تخصصی، سابقه و تجربه مدیریت در سطوح مختلف آموزشی و اداری، فهم و درک درست از توقعات بجا و بحق دانش‌آموزان و اولیای محترم آنان، برآوردن نیازها و خواسته‌های معقول و منطقی همکاران، ارتباط و پیوند سنجیده با مسئولان وزارتخانه و لایه‌های پایینی مدیریت، شناخت صحیح مقاطع تحصیلی و آموزشی و یافتن نقاط قوت و ضعف این مجموعه‌ها و... کار ساز می‌باشد که دستان توانا و افکار و اندیشه‌های پویا فقط می‌تواند راهگشای معضلات آموزش‌وپرورش باشد. با کمال تاسف باید اعلام نمود عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش بویژه شخص وزیر در دو، سه ماهه اخیر در چند استان از جمله یزد نه تنها در مقایسه با شهیدان رجایی و باهنر که -قیاسش قیاس مع‌الفارقی است- بلکه در برابر بسیاری از وزرای قبلی آموزش‌وپرورش نیز در چند دهه اخیر ضعیف و ناتوان و ناکارآمد بوده و بعید است بتوان با ادامه این روش بر مشکلات آموزش‌وپرورش فائق آمد گرچه به یقین انتخاب مدیرکل را حق مسلم وزیر می‌دانم امّا مناسب می‌داند نظر خوانندگان آیینه یزد را به بخش‌هایی از نامه‌ای که خطاب به استاندار یزد در این زمینه نوشته شده است جلب نماید.
جناب آقای محمود زمانی قمی استاندار محترم یزد- 30/10/96
«با احترام صبح پنجشنبه 28 دیماه از جناب آقای «دوستان» ریاست محترم دفتر استاندار تلفنی درخواست نمودم به اتفاق دو یا سه نفر از فرهنگیان گرامی با جنابعالی ملاقات نموده و درباره انتصاب مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش استان و موضوع مخالفت نماینده محترم یکی از شهرستان‌های استان با انتصاب جناب آقای علی دهقان دقایقی مذاکره کنیم. امروز جمعه مطلع شدم جنابعالی گفته‌اید: تا بعد از دهه فجر فرصت ندارید وقت ملاقات بدهید. این شعر را به یاد آوردم که: «بعد از این لطف تو با ما به چه ماند دانی؟ نوشدارو که پس از مرگ به سهراب دهند» تصمیم گرفتم بنابه ادای وظیفه همین امروز جمعه 29/10/96 این نامه را تنظیم و فردا صبح تقدیم دفتر استاندار و رونوشت آن را به معاونت محترم سیاسی، اجتماعی استانداری و مدیریت محترم کل آموزش‌وپرورش یزد ارسال نمایم... بهر تقدیر مصمم بودم حضوری ضمن احترام و تکریم به همه گزینه‌های معرفی شده به وزارت آموزش و پرورش علت حمایت نگارنده از جناب آقای علی دهقان بازگو گردد.
بدون شک پرونده عملکرد مشارالیه در اختیار حقیر نیست اما از آنجا که وزیر محترم آموزش و پرورش و اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیته انتصابات حضوری و یا تلفنی به عنوان گزینه اصلی سمت مدیرکلی، نام وی را مطرح و معرفی نموده بودند علاوه بر موارد فوق بنا به‌دلایلی که به شرح زیر تقدیم می‌گردد موافق با این انتصاب بودم. بارها به آقای علی دهقان گفته و باز هم می‌گویم و می‌نویسم: علی‌ آقا! مدالی که بر شانه و سینه‌ات به عنوان آزاده سرفراز و عضوی از خانواده سرداران شهید دفاع مقدس نصب گردیده برتر از تمام عناوین مقامات اجرایی استان و کشور می‌باشد و باید گفته‌های طلایی آزاده سرافراز جناب آقای دکتر سید عباس پاک‌نژاد را به‌عنوان یک لوح پر افتخار در ذهن و سینه خویش به یاد داشته باشی. اما علت حمایت از جناب آقای علی دهقان: در سال گذشته دوست بسیار عزیز و ارجمندم جناب آقای احمد شیرزاد بعد از بیماری و کسالت با عنایات و الطاف پروردگار سلامتی خود را باز یافت اما چندی بعد درخواست استعفا نمودند و آقای علی دهقان با وجود این که تقریبا می‌دانست در حد نزدیک به یقین گزینه جانشینی جناب آقای احمد شیرزاد خواهد بود بارها و مکررا می‌گفت باید کاری کنیم تا شیرزاد بماند و استعفا ندهد. به اصرار او و چند نفر دیگر با استاندار وقت جناب آقای مهندس سید محمد میرمحمدی مذاکره نمودم ایشان نیز با این امر موافق بودند و بعد از هماهنگی با جناب آقای دکتر فانی وزیر وقت آموزش‌وپرورش قرار شد آقای شیرزاد به‌عنوان مدیرکل به کار خود ادامه دهد و به‌نظر حقیر عملکرد آقای علی دهقان باید به عنوان یک اقدام ارزشمند در تاریخ آموزش و پرورش به یادگار بماند. جناب آقای زمانی قمی! مبادا نوشته و تلفن بعضی از افرادی که هنوز جوهر قلمشان در مسیر اهانت به این و آن خشک نشده یا امواج صدای توهین آمیزشان در سالن و تالار «اندیشه استانداری یزد» طنین‌انداز است که علیه اصلاح طلبان مورد اعتمادتان گفته و نوشته‌اند فراموش نمایید. اکنون نیز متاسفانه شایع شده است به یکی از افرادی که نامه‌هایی می‌نویسد و به نام فلان سمت و مقام و یا ستاد انتخاباتی در بعضی از کانال‌ها و سایتها با امضا و بی امضا منتشر می‌نماید گفته شده است: دم فروبندد، سهم او می‌رسد.!! در شگفتم که چرا و چگونه آن نماینده محترم و با چه معیاری برخلاف واقعیت با انتصاب آقای علی دهقان بهابادی مخالفت می‌کند... قابل توجه این که در سال‌های پیش مذاکراتی که نویسنده این نامه با معلمان زندانی عضو کانون فرهنگیان در دادستانی محترم یزد در جهت احقاق حق معلمان زندانی داشته، جلساتی که با اعضای همان کانون در مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) برگزار نموده، زمینه‌ای که آماده شد تا حضوری و خصوصی به دادستان وقت تهران در مراسمی در شهرستان تفت درخواست پذیرفتن وثیقه یکی از همکاران فرهنگی و عضو کانون و زندانی در تهران را بنمایم. هم‌چنین نشست‌هایی که با حضور چند صد نفر، قبل از برگزاری انتخابات 94 و 96 به حمایت از نماینده محترم یزد و جناب آقای دکتر حسن روحانی در مجتمع حضرت مجتبی(ع) تشکیل گردید اعلام می‌کنم همگی با پشتیبانی و حمایت جناب آقای علی دهقان از زمان ریاست بر حراست اداره کل و تاکنون که معاونت آموزش و پرورش را به عهده داشته، بوده است. آیا این روال افتخار و مباهات نیست؟ مگر نباید فعالان سیاسی قبل از این‌که خود را وابسته به هر خط سیاسی شناسنامه‌دار بدانند به اصول اسلامی پای‌بند بوده و با مشی اصلاح‌طلبی در مسیر زندگی گام بردارند.»
روز شنبه 30/10/96 بعد از نماز مغرب و عشاء جناب آقای زمانی قمی لطف فرموده و تلفنی با اینجانب تماس گرفتند در چند دقیقه ضمن اظهار سپاس و تشکر از ایشان درباره مفاد نامه ارسالی مذاکره گردید و استاندار از علی دهقان به نیکی یاد کرد و در پایان گفتم روز جمعه 22/10/96 آخرین پیام را به شرح زیر به وزیر آموزش‌وپرورش داده‌ام.
«جناب آقای سید محمد بطحایی سلام- آنچه بر آقای علی دهقان که آزاده و وابسته به خانواده شاهد و فرهنگی صادق و مدافع سرسخت جنابعالی می‌باشد گذشته، نتیجه‌ای جز بازی با شخصیت و ارزش و اعتبار خانوادگی وی نداشته است انتظار می‌رود جبران مافات بنمایید.»
بنابه دلایلی که نوشته شد تا 27/10/96 با انتصاب آقای علی دهقان چون گزینه اصلی وزارت بود و از روز 28/10/96 به علت عهد و پیمانی که آقایان علی دهقان و علی سرداری معاونان محترم مالی و پرورشی به عنوان گزینه‌های معرفی شده بسته بودند تا برای پیشرفت آموزش‌وپرورش با یکدیگر همکاری نمایند با صدور ابلاغ هریک از آنان موافق بودم. در صورتی که وزارت آموزش‌وپرورش نسبت به مفاد این مقاله اعتراضی داشته باشد جوابیه ارسالی در همین ستون درج خواهد گردید. ضمناً با عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش دوستانه و محترمانه متذکر می‌گردد به پیام‌ها و ‌نوشته‌های با امضا یا بی‌امضای فرد یا افرادی که خود یا ایشان را از طرفداران دو آتشه و از اعضای فعال ستاد دکتر حسن روحانی و مهندس اسحاق جهانگیری و... و یا از یاران شناخته شده اصلاح‌طلب و اعتدالگرا و یا فعال سیاسی معرفی می‌نمایند!! و می‌خواهند از این طریق به خواسته‌های غیرمنطقی خود برسند توجهی مبذول ننماید و احیاناً مجری دستورات این یا آن نباشد که ‌بگویند هوای فلانی را داشته باش!! بدان امید که مدیران به خدای یکتا توکّل کنند، حرکت در مسیر قانونی و انتقادپذیری و رسیدگی و پی‌گیری خواسته‌های بحق معلمان و فرهنگیان با همگامی و همکاری کارمندان آموزش‌وپرورش و معلمان را مشی و شیوه خویش سازند، سعی و تلاش برای حفظ امانتی که به عهده آنها گذاشته شده است را نصب‌العین قرار دهند، حرکت در این مسیر رضایت فرهنگیان و شهروندان را به دنبال خواهد داشت. یا علی، این گوی و این میدان.

مدیرمسئول

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا