نمایشگاه عکس «پدران سوئدی»، روایتی از پدرانی که ارتباط با فرزند را به کار ترجیح داده اند، با حضور رایزن فرهنگی سفارت سوئد، شنبه 14 بهمن، ساعت 18 در نگارخانه ای در بافت تاریخی یزد گشایش می یابد.

«پدران سوئدی» یک نمایش تأثیرگذار است از تجربۀ پدرانۀ مردانی که تصمیم می‌گیرند پس از تولد فرزندان، حداقل 6 ماه را در خانه با کودکان خویش سپری کنند.  سوئد، از كشورهایی است كه بیشترین مرخصی را به همراه مزایای ویژه در هنگام به دنیا آمدن فرزند برای پدران دارد و در صورتی که مادر و پدر از این مرخصی به تساوی استفاده کنند، مزایای بیشتری خواهند داشت.

«یوهان بومان» خالق این  عکس‌ها از عکاسان برجسته سوئد شناخته می‌شود. نگاه این ایده، به سوی تأثیرات برابری جنسیتی در تربیت فرزندان بر روی افرادِ جامعه است  و این قاب ها، روایتگر وضعیتی است که فراتر از کلیشه های جنسیتی، پدران را وارد دنیای شریک زندگیشان می کند. با این تفکر که پدران هم حق دارند فرزندانشان را ببینید.  با آن ها بازی کنند. با کودک درونشان سفر کنند. بخندند  و در روزگاری که تجربه زیسته پدران، در شغل های دوم و سوم، خلاصه می شود، پدرانگی را از یاد نبرند. روابط تغییر یافته، یکی از نتایج این رویکرد است!

«پدران سوئدی» در تعدادی از کشورهای دنیا به کشورهای دنیا به نمایش گذاشته شده و انتقال این تجربه به فرهنگ های دیگر و ارتباط بین فرهنگی از کارکردهای این مجموعه نمایشگاه هاست.

گفتنی است یکی از برنامه های جنبی این نمایشگاه در یزد، نمایش عکس های خودمانی با موضوع ارتباط-پدرفرزندی شهروندان یزدی است و علاقمندان می توانند عکس های چاپی خود را که در آن ارتباط پدر-فرزندی، وجود دارد، به نگارخانه مارلیک بفرستند تا به عنوان برنامه جنبی نمایشگاه عکس پدران سوئدی به نمایش گذاشته شود.

لازم به ذکر است گشایش نمایشگاه عکس «پدران سوئدی»، ساعت 18 شنبه 14 بهمن با حضور رایزن فرهنگی سفارت سوئد در محل خیابان قیام، کوچه حسینیه حاجی یوسف، نگارخانه مارلیک برگزار می شود  و تا 20 بهمن برپا خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا