به گزارش خبرنگار یزد فردا در طبس

گله دوهزارنفری شتربه طبس وارد می‌شود

فرماندار ویژه طبس گفت:واردات شترهای شیری وگوشتی گله‌های دو هزار نفره شتر به کشور به منظور اصلاح نژاد دام سنگین درشهرستان طبس

فرماندار ویژه طبس گفت: به منظور اصلاح نژاد دام سنگین در شهرستان طبس با سازمان دامپزشکی هماهنگ کردیم که بتوانیم در قالب شترهای شیری و گوشتی گله‌های دو هزار نفره شتر را به کشور وارد کنیم.

سید مهدی طلائی مقدم : در موضوع دام سبک در شهرستان طبس آن را به سمت اصلاح نژاد بردیم و همه کمک کردند و طبس اکنون تبدیل به پایگاه اصلاح نژاد بز سانن در خراسان جنوبی و حتی مرکزکشور است.

وی افزود: اصلاح نژاد در سال‌های آینده باعث افزایش راندمان و افزایش بهره‌وری در دام سبک خواهد شد.

فرماندار ویژه طبس گفت: اکنون اصلاح نژاد را می خواهیم در زمینه دام سنگین یا پرورش شتر در بخش شتر شیری و شتر گوشتی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه دولت تسهیلات شش درصد روستایی را ابلاغ کرده است افزود: ما به این تسهیلات سمت و سو دادیم و با سازمان دامپزشکی هماهنگ کردیم که بتوانیم در قالب شترهای شیری و شتر گوشتی گله های دو هزار نفره شتر را به کشور و شهرستان وارد کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه استقبال خوبی برای این طرح انجام شد گفت: طبق برآورد جهاد کشاورزی از نظر اقتصادی این طرح توجیه اقتصادی خوبی می تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: در هر چهار نفر شتر که بتوانند در یک دوره سه ماهه پرورش دهند نزدیک ۷ میلیون تومان سودآوری خواهد داشت، شترگوشتی نیز برای فروش حداقل قیمت ۳۰ هزار تومان است در حالی که هم اکنون در بازار فروش تهران، یزد و مشهد بالغ بر ۴۰ هزار تومان فروش میرود ولی ما کف قیمت را ۳۰ هزار تومان گرفته ایم.

فرماندار ویژه طبس عنوان کرد: طبس خواستگاه پرورش شتر در کشور بوده است اما متاسفانه در سنوات اخیر به ویژه به دلیل خشکسالی ها کمتر این موضوع مورد توجه قرار گرفته و به یقین این ظرفیت در شهرستان وجود دارد و نیاز به هماهنگی بین دستگاه های دولتی و سیستم بانکی و بخش خصوصی است که امیدواریم و دنبال این هستیم که هماهنگی را ایجاد کنیم که منجر به ایجاد اشتغال شود.

وی ادامه داد: موضوع مهم اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است یعنی از همین ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود که یکی از ظرفیت های طبس نیز پرورش شتر است.

طلائی مقدم در خصوص واردات شتر بیان کرد: ما به صورت مجتمع شتر وارد می‌کنیم و یک نفر به عنوان متولی وارد کننده است، چون مجوزهایی که برای واردات شتر می‌دهند حداقل در گله‌های ۲ هزار نفری است و برای یک دامدار امکان این را ندارد که ۲ هزار شتر را وارد کند.

وی در خصوص همکاری بانک‌ها در این زمینه گفت: بانک های عامل را در این جلسه دعوت کردیم و باید به دنبال راهکاری برای بهترین نحو، ارزان‌ترین تسهیلات و طولانی‌ترین مدت پرداخت کنیم.

 طلائی مقدم  اظهار کرد: با صحبت هایی که با دامپزشکی کشور داشتیم واردات شتر عمدتا از کشورهای آفریفای جنوبی و استرالیا داریم اما کشورهایی مانند انگلستان و پاکستان و کشورهای دیگری نیز هستند که میتوانیم وارد کنیم و ما دنبال این هستم که بتوانیم با بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت باشد.

وی در پاسخ به اینکه جای برخی شترداران طبسی در جلسه سرمایه گذاری در بخش شتر خالی است گفت: جلسه دوم سرمایه گذاری در بخش شتر برگزار شد تا به یک جمع‌بندی برسیم و اول بین خودمان تعاملی برقرار کنیم و به یقین از نظرات دوستان نیز استفاده خواهیم کرد










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا