رئیس سازمان نظام مهندسی استان یزد با اشاره به اینکه دو نقشه‌ای بودن ساختمان های معضل اصلی ساخت و ساز در یزد است، گفت: آمادگی مشارکت در زمینه رفع این مشکل در نظام مهندسی یزد وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا ، علیرضا فرشید ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران یزد اظهار داشت: در حال حاضر شش هزار و 400 نفر از مهندسان استان یزد در سازمان نظام مهندسی عضو هستند که حدود 500 نفر از این افراد در شهرستان‌ها و مابقی مربوط به شهر یزد هستند. 

وی با اشاره به اینکه اعضای سازمان نظام مهندسی به دو گروه دارای پرونده اشتغال به کار پروانه مهندسی و اعضای فاقد پروانه تبدیل می‌شوند که از کل اعضای این سازمان در یزد، حدود سه هزار و 700 نفر پرونده ندارند و سایر اعضا دارای پرونده اشتغال به کار پروانه مهندسی هستند. 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد یکی از چالش های اصلی نظام مهندسی در آینده را همین موضوع دانست و خاطرنشان کرد: بعد از یزد، شهرستان های میبد و اردکان در رتبه‌های دوم و سوم نظام مهندسی استان یزد قرار دارند. 

فرشید خاطرنشان کرد: زمانی که فردی از دانشگاه فارغ التحصیل شد، امکان دریافت دریافت پروانه اشتغال در حوزه لیسانس را پس از سه سال از فارغ التحصیلی دارند و به وسیله آزمونی که معمولا دو مرتبه در طول سال برگزار می‌شود، به عضویت در این سازمان و دریافت پروانه درآیند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مجموعه آزاد و NGO سازمان نظام مهندسی است و در استان یزد هم قطعا به همین صورت است و بیشترین میزان عضو در این سازمان قرار دارند. 

به گفته وی بحث سیما و منظر شهرسازی، تخلفات ساختمانی، انرژی‌های مصرفی در ساختمان‌ها، خدمات جانبی از جمله نظارت گاز و ارت یا سیم سوم و تفکیک آپارتمان‌ها از جمله مهم‌ترین بحث‌های پیش روی استان یزد در حوزه ساختمان است. 

فرشید از وضعیت نامناسب ساخت و ساز و تعداد بالای تخلفات ساختمانی در یزد خبر داد و گفت: با این وجود یکی از اصلی ترین دغدغه‌هایی که در حوزه ساختمان و نظام مهندسی پیش روی استان یزد است، بحث زلزله و عدم برخورداری ساختمان های استان یزد از استانداردهای لازم است. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم از سازمان نظام مهندسی گریزان هستند، گفت: در سازمان نظام مهندسی یزد پایگاهی برای شنیدن مشکلات مردم قرار گرفته و واقعا در ارتباط با اینکه مردم گریزان هستند یا خیر و اینکه چه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اطلاع دقیقی نداریم و در این زمینه دست یاری به سمت رسانه‌ها دراز می‌کنیم. 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد خاطرنشان کرد: قطعا اگر تخلف سازی برای مردم ارزان‌تر تمام شود، قطعا این کشش که افزایش تخلفات را در سطح شهر شاهد باشیم. 

وی بر ضرورت تقویت تعاملات شهرداری با نظام مهندسی تاکید کرد و گفت: تعاملات طرفینی در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و خوشبختانه در دوره جدید شهرداری و شورای شهر، ارتباطات بسیار خوبی بین شهرداری و نظام مهندسی در حال برقراری است. 

فرشید ادامه داد: در خواستهای بسیار زیادی از مدیران استانی داشتیم مبنی بر اینکه آن دسته از مسائلی که مربوط به مشکلات نظام مهندسی است را برطرف کنیم ولی در کنار نظام مهندسی، باید مشکلات سایر ادارات مربوطه به ویژه شهرداری هم برطرف شود. 

وی بلندمرتبه سازی و چند طبقه سازی را با بسیاری از نقاط یزد همسان ندانست و گفت: یکی از مشکلاتی که در این رابطه داریم مربوط به بساز و بفروش‌ها است که برای کسب سود خود سعی در ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه می‌کنند که ما با تمام توان جلوی چنین کاری را می‌گیریم چرا که ساخت این ساختمان‌ها برای سیما و منظر شهری و آرامش مردم مناسب نیست. 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یکی از معضل‌های اصلی ساختمان سازی در استان یزد را بحث دو نقشه‌ای دانست و گفت: این موضوع هیچ ارتباطی ندارد و قطعا با این اقدام با مشکل مواجه هستیم. 

وی از فعالیت دفاتری در شهر یزد که بدون داشتن پروانه فعالیت اقدام به نقشه کشی برای مردم می‌کنند خبر داد و گفت: نظام مهندسی هیچ احرم اجرایی برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز ندارد و شهرداری باید در زمینه این موضوع وارد شود. 

فرشید متاسفانه در چند سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه مهندسی ساخت و ساز در یزد صورت نگرفته و به گزارش‌های ارائه شده توسط مهندسان توجه ویژه‌ای نشده است. 

وی به رکود موجود در صنعت ساخت و ساز کشور اشاره کرد و گفت: الان با توجه به این رکودی که وجود دارد، بهترین زمان است که یک سامانی به وضعیت ساخت و ساز و اجرای استانداردهای ساختمان سازی داده شود. 

وی تصریح کرد: هر وجه غیرقانونی که توسط مهندسان درخواست شود را مالکان می‌توانند به نظام مهندسی اعلام کند و نظام مهندسی در صورت وجود تخلف قطعا برخورد لازم را انجام می‌دهند. 

فرشید ادامه داد: سازمان نظام مهندسی با وجود پتانسیل بسیار بالایی که در ارتباط با مباحث شهری یزد دارد، بعد از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد هیچ دعوتی برای حضور در جلسات مربوط به این موضوع نداشته است. 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در پایان نیز تاکید کرد: این که برخی از شهروندان به خیال خود با حداقل هزینه‎‎ها سعی می‎‎کنند در مناطق حاشیه شهر که فاقد زیرساخت‎‎های خدماتی نیز هستند، سرپناهی ناایمن بسازند باید توجه داشته باشند که با این اقدام جان خود و خانواده‎‎شان را در معرض خطر قرار می‏‏دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا