نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، صبح دوشنبه 13 آذر با حضور در کتابخانه عمومی دکتر جوادی، از بخش‌های مختلف این کتابخانه دیدن کرد. وی در حاشیه این بازدید، در جلسه‌ای با مدیرکل و کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به بررسی وضعیت کتابخانه‌های یزد پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، سیدابوالفضل موسوی، در حاشیه این بازدید با تأکید بر این‌که فرهنگ‌سازی برای مطالعه در استان باید به طور جدی دنبال شود، افزود: وظیفه دستگاه‌های متولی امر مطالعه و به خصوص نهاد کتابخانه‌ها، شناخت اقشار مختلف و نیازهای مطالعاتی آنها است تا بتوانند برای هر قشر برنامه‌ مطالعاتی مدون و دقیقی طراحی کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود ارتباط اداره کل کتابخانه‌های عمومی با دستگاه‌های دخیل در امر مطالعه و کتابخانه‌سازی را خواستار شد و گفت: ارتباط نهاد کتابخانه‌ها با شهرداری‌های مناطق استان باید تنگاتنگ باشد و تعامل خوبی بین کتابخانه‌ها و شهرداری‌ها شکل بگیرد تا به خصوص در بحث سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها، شاهد پرداخت کامل و به موقع این مبالغ از سوی شهرداری‌ها باشیم.

وی ادامه داد: اختصاص زمین به پروژه‌های کتابخانه‌سازی خیری یکی از مشکلاتی است که باید به طور جدی و با تعامل دستگاه‌های مرتبط با این مقوله حل شود. در این راستا دستگاه‌هایی نظیر راه و شهرسازی و شهرداری می‌توانند نقش‌آفرین باشند و زمینه‌ای فراهم کنند تا زمینه‌های مناسب با کاربری فرهنگی در اختیار خیران علاقه‌مند به کتابخانه‌سازی قرار گیرد.

موسوی بر استفاده از ظرفیت موقوفات و زمین‌های موقوفه با کاربری فرهنگی برای بهره‌گیری در پروژه‌های کتابخانه‌سازی تأکید کرد و اظهار داشت: ارتباط و تعامل نزدیک ادارات کل کتابخانه‌ها و اوقاف و امور خیریه می‌تواند به رفع مشکل زمین برای پروژه‌های کتابخانه‌سازی کمک شایانی کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی نقش مدارس و آموزش و پرورش را در کتاب‌خوان شدن نسل کودک و خردسال اساسی دانست و گفت: آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی با تعامل و ارتباط سازنده با یکدیگر می‌توانند زمینه کتابخوانی و مطالعه را در نسل جدید پایه‌ریزی کنند و هیچکدام به تنهایی نخواهند توانست به اهداف خود در زمینه ترویج مطالعه در بین کودکان و نوجوانان دست یابند.

موسوی در پایان سخنان خود همچنین بر پیگیری حل مشکل کتابخانه مرکزی و فراهم شدن امکان واگذاری این کتابخانه به نهاد کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در ابتدای این بازدید گزارشی از عملکرد سی ماهه کتابخانه‌های استان ارائه کرد.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های استان در بیشتر شاخص‌های کتابخانه‌ای رتبه نخست کشور را دارد، بیان داشت: در کنار همه تلاش‌های همکاران کتابدار و ستادی مجموعه، مشکلاتی نیز وجود دارد که باید با اختصاص بودجه لازم و حمایت مسئولان حل شود.

دوست فاطمی‌ها، به فرسودگی، خطرساز و غیراستاندارد بودن برخی فضاهای کتابخانه‌ای در استان اشاره کرد و گفت: در طول 2 سال و نیم گذشته چندین باب کتابخانه در سطح استان مرمت و بهسازی شده است ولی همچنان برخی فضاها به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، نیاز به عملیات عمرانی و بهسازی دارند.

وی مشکل اختصاص زمین به پروژه‌های کتابخانه‌ای خیرساز را یکی دیگر از مشکلات حوزه کاری خود دانست و خواستار پیگیری نمایندگان استان برای اختصاص مستقیم زمین به نهاد کتابخانه‌های عمومی با قیمت منطقه‌ای شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد همچنین کمبود نیروی انسانی را از دیگر مشکلات کتابخانه‌های استان برشمرد و ابراز امیدواری کرد این مشکل نیز با فراهم شدن زمینه برای جذب نیروهای متخصص حل شود.

وی عدم تمرکز بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی و کاهش قابل توجه سهم این نهاد از بودجه سالانه کشور را از دیگر مشکلاتی دانست که امکان فعالیت مفید فرهنگی و عمرانی در حوزه کتابخانه‌های عمرانی را با سختی مواجه می‌کند.

پیش از برگزاری این جلسه موسوی نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی از بخش‌های مختلف کتابخانه عمومی دکتر جوادی دیدن کرد و با برخی از اعضای کتابخانه نیز به گفتگو پرداخت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین کارت عضو سراسری موسوی، نماینده مجلس شورای اسلامی در کتابخانه‌های عمومی استان را به وی اهدا کرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا