در همین اثنا علائمی وجود دارند که قانونا غیر قابل ثبت هستند ولی اینکه چرا و چگونه با توجه به فقدان شرایط قانونی در جهت انحصاری نمودن آنها به ثبت رسیده اند !!! قابل تامل است.

بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری

مدتی است سخت گیری های مرکز مالکیت معنوی در خصوص بررسی و ثبت علائم تجاری بیش از گذشته گردیده و حتی مواردی از علائم تجاری که قانونا قابل تایید و ثبت می باشد را به دلیل اعمال سلائق مختلف کارشناسان  رد می گردد،چه بسا در بین انها مواردی از علائم میباشند که سالهای طولانی مورد استفاده قرار گرفته اند که به هر دلیلی اعم از غفلت و یا ناآگاهی اقدامی در جهت  ثبت انها تاکنون صورت نگرفته است. در همین اثنا علائمی وجود دارند  که قانونا غیر قابل ثبت هستند ولی اینکه چرا و چگونه با توجه به فقدان شرایط قانونی در جهت انحصاری نمودن آنها به ثبت رسیده اند !!! قابل تامل است.
مسلما خیلی از افراددیگر نیز  امروزه با چالش هایی در خصوص ثبت علامت تجاری خود مواجه بوده اند و به دلیل ناآگاهی از قوانین مالکیت فکری نتوانسته اند برای آن راه حلی بیابند.در دنیای امروزی هر کسب و کاری که دارای شناسنامه نباشد محکوم به شکست است و دیر یا زود از عرصه رقابت کنار زده خواهد شد.
امروزه شرکت های مختلف برای متمایز نشان دادن خود در بازار نیاز به یک علامت تجاری (برند) قوی دارند تا بتوانند نیازهای مشتریان را به نحو منحصر به فرد برآورده نمایند.
 اهمیت و ضرورت داشتن یک برند قوی با افزایش رقابت در بازارهای جهانی  و منطقه ای امری اجتناب ناپذیر است.با بی توجهی به این امر مهم دیر یا زود باید به عینه شاهد بر چیده شدن بازارهای داخل توسط  واردات برندهای خارجی باشیم اما برای داشتن برندی قوی ابتدا می بایست قبل از شروع هر عملی با درایت و با رعایت اصول و مقررات قانونی نسبت به انتخاب نام مناسب برای برند خود اقدام نمائیم.
اکثر صاحبان کسب و کار, علامتی را برای کسب و کار خود به کار گرفته اند که حتی با گذشت مدت مدیدی از زمان استفاده که بعضا متجاوز از بیست سال می باشد , با وجود تبلیغات و بازاریابی گسترده چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی قانونا  قابل حمایت توسط قانون ثبت علایم تجاری نمی باشند.در واقع آنها کسب و کار خود را به نوعی به چالش کشیده اند.
برای اینکه علامت تجاری قابل ثبت و حمایت باشد باید قابلیت و توان تمیزدهندگی کالا یا خدمات را اشته باشد.این شرط در واقع اصلی ترین شرط جهت ثبت علامت تجاری می باشد و اگر علامتی حتی با وجود استفاده طولانی مدت از آن برای کالا یا خدمات، فاقد وجه تمایز و مشخصه باشد غیر قابل ثبت خواهد بود.این شرط اساسی را نه تنها در قانون ثبت علائم تجاری مصوب 1386 می توان یافت بلکه در کنوانسیون پاریس که برای حمایت از مالکیت صنعتی است،به این امر مهم و اساسی توجه شده است.وقتی که علامت تجاری فاقد صفات مشخصه بوده و یا منحصرا از نشانه ها یا مشخصاتی ترکیب یافته باشند که در تجارت برای تعیین نوع یا کیفیت یا جنس یا کمیت آن،مقصد ، ارزش،محل مبدا کالاها یا زمان تولید بکار رود،می توان رد یا باطل نمود.عام بودن علامت، موجب عدم حمایت قانونگذار می گردد.
علامت هاي«ایران خودرو» یا «ایران رادیاتور» به عنوان یک علامت تجاری در ایران به ثبت رسیده است اما این ثبت محل ایراد می باشد زیرا این علائم تجاری به ترتیب برای خودرو یا رادیاتور جنبه عام و ژنریک داشته و دیگر تجار و شرکت ها نیز می توانند از این عنوان برای معرفی کالاها و محصولات خود استفاده نمایند و قابل انحصار نمی باشد.بنابراین به نظر می رسدبا توجه به یکسان بودن قوانین ومقررات برای همه این موارد پیش آمده  با مواد 30 و 32 قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 و ماده 6 خامس کنوانسیون پاریس که هدفش،تعیین امتیاز و تشخیص محصولات از یکدیگر است،سازگار نبوده و با وجود ثبت , قابل ابطال می باشد!!

 

 

 

مقالات مرتبط:

 مالکیت فکری و اهمیت آن (1)
تاریخ: 05 شهریور 1396 - 23:43

 

 آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت قانونیست؟(2)
تاریخ: 12 شهریور 1396 - 23:27

 

 از طرح جدید محصولات تولیدی خود یا بسته بندی منحصر به فرد آنها محافظت نمایید(3)
تاریخ: 19 شهریور 1396 - 23:35

 علامت تجاری چیست و چه تفاوتی با برند دارد؟ (4)
تاریخ: 26 شهریور 1396 - 23:35

 

چرا ثبت اختراع امری حیاتی و ضروری برای مالک آن محسوب می شود؟ (5)
تاریخ انتشار: 02 مهر 1396 - 23:35

 

 آیا می دانید چه علامت تجاری قابل ثبت و حمایت می باشد؟ (6)
تاریخ: 09 مهر 1396 - 23:35

 

 اهمیت و ضرورت آشنایی با حقوق مالکیت معنوی (7)
تاریخ: 16 مهر 1396 - 23:35

 

  چرا برند معروف اكبر جوجه پس از سي سال ابطال ميشود؟ (8)
تاریخ: 23 مهر 1396 - 23:35

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا