رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

روز یکشنبه مورخ 21/8/1396 ساعت 6 بعدازظهر اولین دیدار و نشست محمود زمانی قمی استاندار یزد با مدیران مسئول نشریات، نمایندگان خبرگزاری‌ها و عده‌ای از مسئولان فرهنگی استان در تالار اندیشه استانداری برگزار گردید. پس از تلاوت آیاتی از کلام‌ا... مجید و نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران مدیرکل روابط عمومی استانداری و چند نفر از مسئولان فرهنگی و خبرگزاری‌ها و مدیران نشریات مطالب و مواردی را اعلام نمودند و استاندار بعد از شنیدن نظریات و پیشنهادهای ارائه شده ضمن بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود از جمله اظهار داشت: «...اصلی‌ترین و فوری‌ترین موضوع ما باید سامان دادن به وضعیت معیشت مردم و اقتصاد کشور و استان باشد... جامعه گرسنه و دارای آمار بیکاری بالا علاقه‌ای نیز به گوش دادن به شعارها و حرف‌ها ندارد... اگر می‌خواهیم که اقتصادی پویا داشته و مشکل بیکاری را نیز حل نماییم باید ابتدا مساله تامین آب استان را حل و فصل کنیم و بدان بپردازیم... قطع به یقین تمامی وجوه توسعه اعم از صنعت و معدن و کشاورزی و حوزه گردشگری و صنایع وابسته به آن در استان یزد مستلزم تامین آب است و مهمترین مساله از نظر من رفع این مشکل است که با قاطعیت به سمت این هدف حرکت خواهیم کرد... مزیت دیگر، ثبت جهانی این شهر می‌باشد و بدیهی است که باید از این موقعیت و ظرفیت نهایت بهره‌برداری را بنماییم و از این رویداد مهم استفاده بهینه را در جهت توسعه و معرفی بیش از پیش استان ببریم... به بنیاد نخبگان استان ماموریت دادم اتاق فکری تشکیل دهد و با دریافت نظرات کارشناسی همه متخصصین و صاحب‌نظران استان مسئول ساماندهی و فهرست کردن اولویت‌های مورد اجماع همگان در استان شود... از همه آنانی که دل در گرو عظمت و سربلندی این دیار و جغرافیا و تمدن و تاریخ و پیشینه آن دارند دعوت می‌کنم تا ما را همراهی نمایند... حقیقتا ما اگر امروز در کشور صمیمیت و اتحاد را می‌خواهیم باید همگی سلایق مختلف در کشور را به رسمیت بشناسیم و بدانیم آنان که می‌اندیشند که همه باید مانند یک سلیقه باشند منطقی فکر نمی‌کنند... به هیچ عنوان نمی‌خواهیم رسانه‌ها مداح باشند اگر می‌خواهیم فساد در جامعه‌ای کاهش یابد باید رسانه‌های قدرتمند و مستقل داشته باشیم... از آقای دکتر طالبی می‌خواهم که کمیته‌ای را در راستای احصای دغدغه‌ها و مشکلات اهالی رسانه استان تشکیل دهند تا این مسائل به مجاری مربوطه منعکس شده و برای رفع آن تلاش شود... باید مدیران موظف باشند با رسانه‌های بدون مجوز ارتباط برقرار نکنند به صورت بخشنامه‌ای با امضای من به همه دستگاه‌ها ابلاغ و این موضوع نیز ساماندهی شود...»
راقم این سطور در آن دیدار با سلام و ادای احترام به همه حاضران و آرزوی موفقیت برای استاندار جدید به شرح زیر نکاتی را متذکر گردید:
-علی‌رغم پی‌گیری‌های اداره کل آموزش‌وپرورش استان حدود چهار، پنج ماه است که حقوق چند صد نفر معلمان حق‌التدریسی و خرید خدمات آموزشی در مدارس حمایتی که حقوق آنان کمتر از نصف قیمت تمام شده معلمان مدارس دولتی می‌باشد و تا کنون با موفقیت انجام وظیفه نموده‌اند پرداخت نشده است.
-در استان یزد علاوه بر کمبود سالن ورزشی، نمازخانه، کتابخانه و آزمایشگاه حدود 3300 کلاس درس نیاز به بازسازی و یا مقاوم‌سازی دارد یا باید احداث گردد.
-از استاندار محترم درخواست می‌گردد به عنوان ریاست شورای آموزش‌وپرورش استان دستور فرماید احیاناً ازقطع آب و برق و گاز آموزشگاه‌ها خودداری گردد.
-پی‌گیری‌های لازم به عمل آید تا دولت برای جلوگیری از تضییع حقوق مسلم بازنشستگان سال‌های گذشته عنایت ویژه‌ای مبذول نماید و برابر قوانین مصوب عمل کند.
-سپاس از جناب مهندس میرمحمدی استاندار سابق که خداوند عزتش را مستدام و عمرش را طولانی نماید و درود و تشکر از جناب دکتر طالبی معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری که با متانت و حوصله از امنیتی کردن فضا برای معلمان و کارگران جلوگیری نمودند.
-ای کاش روزی برسد که در دولت جناب دکتر حسن روحانی اعلام گردد برای یک روز هم شده حقوق وزراء، استانداران و فرمانداران محترم از مطالبات می‌باشد و فرهنگیان، پرستاران و دیگر صنوف کم درآمد در انتظار دریافت مطالبات خود نباشند.
آخرین کلام با تأیید و اشاره به سخنان معاون محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این که هفته‌نامه آیینه یزد نیز نشریه‌ای است که براساس مدارک موجود نه تنها یارانه‌ای در چند سال اخیر به آن اختصاص داده نشده بلکه در نحوه فعلی توزیع غیرعادلانه آگهی‌ها، کمترین آگهی نصیب این هفته‌نامه و بعضی نشریات دیگر شده است که فعلاً جای بحث آن در این جلسه نیست (بر محمد(ص) و آل محمد صلوات).
سپاس و تشکر از محمود زمانی قمی که در شورای آموزش‌وپرورش اعلام نمود با صدور بخشنامه‌ای به مسئولان ذی‌ربط دستور می‌دهد آب و برق و گاز مدرسه‌ای را قطع نکنند. بدیهی است اگر به بازسازی کلاس‌ها در حد توان و تهیه امکانات توجه لازم مبذول نگردد یا هر ماه حقوق ماهیانه چند صد هزار تومانی تعدادی معلم پرداخت نشود و یا احیاناً برق یا آب یا گاز مدرسه‌ای قطع گردد یا کلاس و مدرسه مناسب دانش‌آموزان نباشد و فاقد وسایل گرمایش و سرمایش استاندارد باشد یا به معیشت کارگر و کارمند و معلم و بازنشسته‌ای که مثلاً پنجاه سال از استخدام او گذشته و ماهیانه مبلغی به اصطلاح اندک دریافت می‌نماید رسیدگی و اقدامی مثبت‌تر و موثرتر صورت نگیرد و یا به زندگی و معیشت و رفاه نسبی میلیون‌ها نفر مردم کم‌درآمد و آسیب‌پذیر و کودکان کار و خیابانی و بدسرپرست و زنان بی‌سرپرست سر و سامان داده نشود و خدای ناکرده روز به روز تبعیضات و اختلافات طبقاتی افزون گردد بدان معنی است زمینه‌هایی فراهم می‌گردد تا عده‌ای فرصت یافته و بگویند دولتمردان، سیاستگذاران و قوای سه‌گانه به موضوع «واجب و اوجب» و «مهم و اهم» توجه نداشته و گاه هم سوژه‌ای می‌شود که بلندگوهای مخالف نظام نیز در سراسر جهان در این‌گونه موارد داد سخن بدهند و اصل سیاست‌های کلان کشور را زیر سؤال ‌ببرند و در این باره تبلیغ کنند که: «اول خویش، سپس درویش یا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!!»(1)
 ضمناً در چند سال اخیر در یزد در جهت توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی و ثبتی هیچ یک از اعضای تشکل‌های صنفی و مطبوعاتی برای جلوگیری از تضییع حق اصحاب رسانه اقدامی ننموده و خبری را منتشر نکرده‌اند و در نتیجه تعدادی از نشریات متضرر شده و بعضی هم به راه‌هایی متوسل شده‌اند که دور از شأن و مقام روزنامه‌نگاری است که نیازی به ذکر آن نمی‌باشد بنابراین، اظهارنظر و گزارش مستند مدیران فرهنگی و مدارک موجود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها نشانگر نحوه توزیع آگهی‌ها می‌باشد که باید بدان مراجعه و راه و روش اصولی و منطقی اعمال گردد. برخورد با سایت‌های غیرمجاز و جلوگیری از چاپ و پخش جزوه و نشریه بدون مجوز از جمله مواردی است که مورد توجه مدیر ارشد استان قرار خواهد گرفت. گرچه نشست روز یکشنبه، دیدار اول با استاندار به منظور آشنایی بود و عنوان مصاحبه مطبوعاتی نداشت، امّا پیشنهاد می‌گردد در گردهم‌آیی‌ها و نشست‌های استاندار یا معاونان استانداری با اصحاب رسانه ترتیبی اتخاذ گردد تا تمام خبرنگاران و مدیران مسئول نشریات شرکت‌کننده در نشست فرصت داشته باشند در صورت تمایل یک یا دو سؤال مطرح نموده و احیاناً بقیه از تکرار آنها خودداری نمایند. در این سال‌ها تجربه نشان داده است این روش نتیجه‌بخش بوده و اکثریت حاضر در جلسه مصاحبه از این امر رضایت داشته‌اند. برابر نظر استاندار سزاوار است اصحاب رسانه با دقت و بررسی، بدون نگرانی و تشویش خاطر سوالات خود را مطرح کنند تا به خواست پروردگار و عنایت مدیران ذی‌ربط پاسخی درخور و شایسته دریافت دارند که رضایت و اقناع پرسش‌کننده و دیگر مخاطبان را به دنبال داشته باشد. چرا گوید آن چیز در خفیه مرد/ که گر فاش گردد شود روی زرد. در این مقام شایسته است به عنوان حسن ختام مقاله به درج شرح و توضیح علامه استاد محمد تقی جعفری درباره فرازی از فرمان مولای متقیان حضرت علی(ع) به مالک اشتر اختصاص یابد که می‌فرماید: «...بدان جهت که زمامدار و همچنین هر شخصی که مقامی از مدیریت جامعه را به عهده می‌گیرد انسان مهذب و وارسته و دارای روحیه والائی است، مردم با دیدار او نشاط روحی پیدا می‌کنند و از نظر روانی تقویت می‌گردند و آرامش قلبی پیدا می‌کنند. از طرف دیگر خود زمامدار و هر مقام مسئول از دیدار متن مردم و شنیدن سخنان آنان با واقعیات ناب حیات اجتماعی آشنایی پیدا می‌کند. و خود زمامدار و مقام مسئول از مشاهده مستقیم مردم مخصوصاً متن حقیقی مردم که متشکل از نیازمندان و مستمندان هستند، می‌تواند برای زمامدار و هر مقام مسئول عبرت‌انگیز و آموزنده و تعیین‌کننده وظیفه باشد، و آنان را با تکالیف خود آشناتر ساخته و موجب شود که در انجام آنها جدی‌تر عمل نمایند...»(2)

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- «امثال و حکم»، علامه علی اکبر دهخدا، جلد اول صفحه 316 و جلد دوم صفحه 610
2- «حکمت اصول سیاسی اسلام»، محمدتقی جعفری، ترجمه و تفسیر فرمان علی(ع) به مالک اشتر، صفحه 253

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا