طی سالهای گذشته صنعت در استان یزد بی رویه توسعه و گسترش یافته است و علی رغم کمبود شدید منابع آبی، صنایع آلاینده مختلف از جمله فولاد، کاشی، لاستیک، شیشه سازی و غیره در این استان کویری مستقر شده که سودش در جیب صنعتگران و معدنکاران و ضررش متوجه مردم بوده است.

 
با توجه اینکه استاندار جدید یزد حل مشکلات صنعت و به خصوص معدن را از اولویت‌های کاری خود قرار داده است؛ باید به این نکته اشاره کنیم که گسترش صنعت در دشت معروف به " یزد – اردکان " که بیش از  70 درصد جمعیت استان را در خود جای داده است ، معضلات و مشکلاتی  را برای ساکنان ایجاد کرده است.
توسعه صنعت در استان یزد  به گونه ای بوده است که مردم از وضعیت نابسامان آن خسته شده اند و گاهی آرزوی برچیده شدن این صنایع و جایگزین شدن صنایع غیر آلاینده را دارند و ادامه این سیاست را  بی توجهی به خواسته ها و  حق سلامت خود می دانند.
اگر چه توسعه صنعت و معدن در  استان یزد اشتغال را نیز بدنبال داشته است؛ اما این اشتغال غالبا سهم غیر بومی ها شده و به دلیل مهاجرت از سایر استانها به یزد، نه تنها مشکل اشتغال به خصوص جوان های تحصیل کرده و بومی حل نشده بلکه معضلات اجتماعی را  نیز ایجاد کرده است.
این مسئله نیز باید مد نظر قرار گیرد که توسعه صنعت در استان و استخراج بی رویه معادن چیزی جزء ویرانگری، تخریب و آلودگی عرصه های طبیعی و گردشگری و خشک شدن چشمه و قنات ها و تخریب سایت های تاریخی و بروز مشکلات زیست محیطی،  دستاورد دیگری برای استان نداشته است.
قطعا گله مندی و نارضایتی مردم از وضع صنایع و معادن و آلودگی ها، تخریب ها، عوارض و بیماری های ناشی از آن، خسارت های جانی و مالی و تبعات و خسارات دیگر از چشم مسئولان اجرایی استان پنهان نیست.  
بنا بر آمار  سازمان صنعت و معدن استان ، " یزد " جزء استان های نخست کشور در زمینه صدور مجوز های اکتشاف و بهره برداری از معادن است و سوال این است که با توجه به این امر آیا یزد بازهم ظرفیت و توان توسعه صنعت و معدن را دارد؟!!!.
توسعه صنعت در استان در حالیست که یزد سالهاست با خشکسالی مواجه و از نزولات آسمانی کمی برخوردار است و انصاف نیست که آب را با هزینه هنگفت به یزد منتقل و در صنایع به خصوص صنعت فولاد مصرف کنیم.
ضمن خوش آمدگویی به استاندار جدید یزد، حل مشکل صنایع  را کاری ارزشمند و قابل تحسین می دانیم و انتظار داریم  به آن سوی قضیه یعنی خواسته ها و حقوق مردم توجه و برای  حل مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا چاره اندیشی شود .
با توجه به تاریخی بودن استان و  جهانی شدن شهر تاریخی یزد ، پیشنهاد می کنیم اولویت برنامه های کاری مقامات ارشد اجرایی استان سرمایه گذاری در زمینه قابلیت های میراث فرهنگی و گردشگری و توسعه صنایع پاک باشد.
مد نظر قرار دادن استعدادهای استان یزد در زمینه انرؤی خورشیدی و توسعه نیروگاههای خورشیدی نیز می تواند این استان را به اهداف توسعه نزدیک کند.
با توجه به توانمندهایی که از جناب آقای محمود زمانی قمی سراغ داریم؛ امیدواریم دیگر شاهد استقرار صنایع آلاینده از جمله فولاد در زمان مدیریت ایشان نباشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا