به گزارش روابط عمومي اداره کل دامپزشکی استان یزد، با توجه به امكان انتقال بيماري هاي دامي و مشترك بين انسان و دام از طريق دام، طيور و فرآورده هاي غذايي با منشاء دامي غیر بهداشتی به مردم، شبکه دامپزشکی یزد به طور مستمر از واحدهای عرضه کننده فراورده های خام دامی بازدیدهای بهداشتی به عمل می آورند.

           به گزارش روابط عمومي اداره کل دامپزشکی استان یزد، با توجه به امكان انتقال بيماري هاي دامي و مشترك بين انسان و دام از طريق دام، طيور و فرآورده هاي غذايي با منشاء دامي غیر بهداشتی به مردم، شبکه دامپزشکی یزد به طور مستمر از واحدهای عرضه کننده فراورده های خام دامی بازدیدهای بهداشتی به عمل می آورند. طی بازرسی های صورت گرفته به دلیل تخلف، با 3 واحد صنفي برابر قانون برخورد قضایی صورت گرفت. در همین راستا 2 واحد قصابی محکوم به پرداخت جریمه نقدی و در صورت تکرار تخلف متحمل به گذراندن 6 ماه حبس شدند. همچنین متصدی کارگاه غیر مجاز بسته بندی مواد غذایی به دلیل حساسیت تخلف صورت گرفته به یک سال حبس محکوم شد.

دکتر هادی زارع زردینی، رییس شبکه دامپزشکی شهرستان یزد گفت، واحد هاي صنفي متخلفي كه فرآورده هاي خام دامي فاسد، تهيه و توزيع خارج از شبكه ، منقضي شدن تاريخ مصرف و شرايط نگهداري نامناسب داشته باشند در چارچوب مقررات وضوابط بهداشتي به مراجع قضايي معرفي مي شوند  و با انجام اقدامات بهداشتي واحد نظارت بر بهداشت عمومي شبكه دامپزشکی شهرستان یزد شاهد ارتقاء بهداشت عمومي جامعه، سلامت شهروندان و اطمينان ازكيفيت، بهداشتي بودن و سلامتي فرآورده هاي خام دامي در سطح جامعه خواهيم بود.

وی در ادامه افزود: بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی کشور و با توجه به اهتمام این سازمان به حفظ و تامین سلامت عموم جامعه در صورت اثبات آلودگی هر نوع فراورده خام دامی توسط بازرسین ادارات دامپزشکی، ایشان مجاز به ضبط و معدوم سازی محموله فراروده های آلوده می باشند. در همین راستا اکیپ بازرسی بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان یزد به صورت منظم و ادواری از کلیه مراکز متولی تولید، فراوری و عرضه انواع فراورده های خام دامی بازدید به عمل آورده و با توجه به شرایط ظاهری و لحاظ نمودن نکات فنی و بهداشتی در این مراکز، در صورت لزوم اقدام به نمونه برداری از فراورده خام دامی و ارجاع آن به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان یزد نموده و در صورت اثبات بالا بودن بار میکروبی، عملیات معدوم سازی را روی محموله مذکور اجرا می نماید.

وی اظهار امیدواری نمود با بالا رفتن سطح آگاهی مردم و دست اندرکاران تولید، فراوری و عرضه فراورده های خام دامی و اهتمام ایشان به رعایت نکات فنی و بهداشتی، شاهد ارتقاء روزافزون سطح بهداشت فراروده های خام دامی و تضمین سلامت خانواده ها باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا