پایگاه اینترنتی دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: لاوروف و تیلرسون در خصوص وضعیت پیرامون برجام امضا شده در سال 2015 گفت وگو و مذاکره کردند.
**گفت و کو در باره برجام
 
پایگاه اینترنتی دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: لاوروف و تیلرسون در خصوص وضعیت پیرامون برجام امضا شده در سال 2015 گفت وگو و مذاکره کردند. 
 
لاوروف توجه طرف آمریکایی را به این واقعیت جلب کرد که تهران به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند است.
 
وزیر امورخارجه روسیه بر لزوم اجرای مفاد این سند از سوی سایر طرف های آمضا کننده ان تاکید کرد.

**مذاکره در خصوص سوریه 
 
«سرگئی لاوروف» و «رکس تیلرسون» در ادامه گفت وگوی تلفنی مسائل مربوط به روند حل و فصل مسائل سوریه ازجمله تامین شرایط فعالیت چهار منطقه امن در سوریه و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از سوء استفاده تروریست ها از این وضعیت را بررسی کردند.
 
وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که تلاش های در عرصه بین المللی برای جلوگیری از تحقیقات حرفه ای در مورد حادثه خان شیخون از طریق سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی صورت می گیرد. 
 
منابع وابسته به گروه های مسلح و تروریستی در تاریخ 15 فروردین ماه از انفجار شیمیایی در شهر خان شیخون در جنوب استان ادلب خبر دادند وهمسو با آمریکا و چند کشور غربی ضدسوری دیگر بدون ارائه دلیل و مدرک، دمشق را متهم به ارتکاب این اقدام کردند. 
 
رسانه ها به استناد منابع خبری ضد دولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کردند. 
 
مقام های روس بارها خواستار تحقیقات بین المللی در خان شیخون و الشعیرات شده و تاکید کرده اند که سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید عهده دار این ماموریت شود.

*** گفت وگو درباره شبه جزیره کره 
 
لاوروف و تیلرسون در ادامه گفت وگوی تلفنی در خصوص اوضاع شبه جزیره کره گفت وگو کردند و طرف روسی خواستار خودداری و پرهیز از تنش افزایی به منظور ایجاد شرایط حل و فصل مسائل این منطقه شد.
 
بحران شبه جزیره کره بر اثر حضور نظامی سلطه جویانه آمریکا در نزدیکی آبهای کره شمالی به وجود آمده و پیونگ یانگ در پاسخ به اقدامات خصمانه واشنگتن و متحدانش ازجمله کره جنوبی با برگزاری رزمایش های نظامی، تاکنون چند موشک تاکتیکی و بالستیکی پرتاب و گویا بمب هیدروژنی و هسته ای نیز آزمایش کرده است.

**بررسی اوضاع اوکراین 
وزیران خارجه روسیه و آمریکا در ادامه گفت وگوی تلفنی همچنین درباره بحران اوکراین و وضع اجرای توافقنامه مینسک برای حل بحران در منطقه دونباس در شرق این کشور مذاکره کردند. 
 
آنها در این راستا نتایج دیدار اخیر ولادیسلاو سورکوف دستیار ویژه رئیس جمهوری روسیه و کورت ولکر نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در اوکراین که در بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد را بررسی کردند.
 
منطقه دونباس با اکثریت جمعیت روس تبار در شرق اوکراین واقع شده و از سال 2014 در این منطقه مناقشه جریان دارد که با امضای توافقنامه مینسک، از بیش از یک سال پیش در این منطقه آتش بس نسبی برقرار شده که هر از چندگاهی نقض می شود.

** مذاکره در باره بحران دیپلماتیک میان روسیه و آمریکا 
 
دو طرف در ادامه مذاکره تلفنی در خصوص بحران دیپلماتیک میان روسیه و آمریکا گفت وگو کردند و لاوروف پایین کشیدن پرچم روسیه از ساختمان های مراکز کنسولی این کشور در سان فرانسیسکو و واشنگتن را غیرقابل قبول خواند.
 
وی در این رابطه بر موضع روسیه برای تنظیم شکایت نامه هایی علیه دولت آمریکا به دلیل اقدامات غیرقانونی این کشور در مورد املاک دیپلماتیک روسی در این کشور تاکید کرد.
 
لاوروف گفت: اقدامات خودسرانه مقام های آمریکایی با ادعاهای مقامات ارشد دولت این کشور مبنی بر لزوم بهبودی روابط با روسیه تناقض دارد و بر اثر اقدامات طرف آمریکایی روابط دو کشور به پایین ترین سطح سقوط کرده است.
 
آمریکا اواسط شهریور ماه گذشته، در راستای اقدامات ضدروسی مراکز کنسولی این کشور در واشنگتن و نیویورک و سرکنسولگری در سان فرانسیسکو را تعطیل کرد و ماموران امنیتی آمریکایی بدون اجازه روسیه این مراکز را تحت کنترل گرفته اند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا