البته افکار عمومی نمی پذیرد که رییس نظام پزشکی کشور با طفره رفتن از بررسی پرونده های پزشکی افکار عمومی را متهم به ازکاه کوه ساختن نمایند !!! البته این سئوال همچنان باقی است که نظام پزشکی کشور تا کنون چه اقدامی در زمینه اطلاع رسانی و آموزش به افکار عمومی و رساته ها برای دانستن حق بیمار در اینگونه موارد کرده است و تا کنون چه قدمی در زمینه آموزش خبرنگار تخصصی در زمینه پزشکی کرده اندومگر سلامت مردم کمتر از ورزش است تا خبر رسانی‌های ما خوب و دقیق برای مردم باشد . در جهت اطلاع عموم سعی کردیم تا کل اخباری که پس از دفن استاد عباس کیارستمی منتشر شده به عنوان پرونده پزشکی عباس کیارستمی منتشر کنیم تا قضاوت سهل تر باشد که آیا کاه را کوه کرده ایم یا کوه را می خواهیم کاه کنیم!!!!
سردبیر یزدفردا  :زنده یاد کیارستمی کارگردان ایرانی که نامش مترادف با سینمای ایران شده است و پس از مرگش با اعتراض مهرجویی پیشکسوت سینمای ایران پرده از راز کم لطفی های پزشک معالجش برداشته شد وتا جایی که پرونده ای برای قتل غیرعمد او در محافل رسانه ای و افکار عمومی تشکیل شد و  همه متفق القول منتظر به نتیجه رسیدن این تحقیقات شدند.و بیشتر افکار عمومی با این اعتقاد که با نتیجه گرفتن در این پرونده هشداری تاریخی به  آن معدود پزشکانی غیر متعهدی که سوگند پزشکی خود را فراموش کرده و خود را در دایره کاپیتالسیون پزشکی می بینند و با استفاده از مصونیت پزشکان در حق بیماران خود جفا می کنند ،باشد که بدانند در صورت سهل انگاری و قصور باید تاوان کارخود را گردن بگیرند و درصورت اینکه قصوری صورت نگرفته جامعه و قانون همچو همیشه قدردان بزرگ مردان پزشکی ایران هستند که تمام زندگی خود وقف نجات بیماران می کنند .البته افکار عمومی نمی پذیرد که رییس نظام پزشکی کشور با طفره رفتن از بررسی پرونده های پزشکی افکار عمومی را متهم به ازکاه کوه ساختن نمایند !!!البته این سئوال همچنان باقی است که نظام پزشکی کشور تا کنون چه اقدامی در زمینه اطلاع رسانی و آموزش به افکار عمومی و رساته ها برای دانستن حق بیمار در اینگونه موارد کرده است و تا کنون چه قدمی در زمینه آموزش خبرنگار تخصصی در زمینه پزشکی کرده اندومگر سلامت مردم کمتر از ورزش است تا خبر رسانی‌های ما خوب و دقیق برای مردم باشد .در جهت اطلاع عموم سعی کردیم  تا کل اخباری که  پس از دفن استاد عباس کیارستمی منتشر شده به عنوان پرونده پزشکی عباس کیارستمی منتشر کنیم تا قضاوت سهل تر باشد که آیا کاه را کوه کرده ایم یا کوه را می خواهیم کاه کنیم!!!!

روند رسیدگی پرونده کیا رستمی به کجا رسید؟ http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151068.jpeg

خانواده کیارستمی شکایت خود از روند رسیدگی به پرونده را به قوه‌قضاییه ارجاع دهند.

یزدفردا "رسانه ها نوشتند: عضو کمیته بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی با بیان این که تشکیل دادگاه ویژه حق قانونی است، گفت: خانواده کیارستمی شکایت خود از روند رسیدگی به پرونده را به قوه‌قضاییه ارجاع دهند.

 
سیامک مره‌صدق اظهارات رئیس سازمان نظام پزشکی مبنی بر ضرورت نداشتن تشکیل دادگاه ویژه برای این پرونده را نظر شخص رئیس سازمان نظام پزشکی دانست.
 
مره‌صدق با اشاره به اظهارنظرهای متناقض درباره بسته شدن یا ادامه بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی اظهار داشت: پیگیری یک پرونده پزشکی از طریق دادگستری، پزشکی قانونی و نظام پزشکی امکان‌پذیر است بنابراین ممکن است یک پرونده در نظام پزشکی بسته شود اما بررسی آن در دادگستری ادامه داشته باشد.
 
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جنبه‌های صنفی تخلف در نظام پزشکی و جنبه‌های حقوقی آن در دادگستری و پزشکی قانونی دنبال می‌شود؛ ضمن آن که در بسیاری از موارد، نظرات منتج شده از سوی هر یک از این دستگاه‌ها درباره یک پرونده یکسان نیست.
 
وی با اعتقاد به این که علم پزشکی براساس آمار حرکت می‌کند و پیگیری‌ها در این حوزه براساس یافته‌های علمی و دارای ماهیت آماری است و احتمال ارائه دو نظریه متفاوت برای یک موضوع مشترک علمی بعید نیست، خاطر نشان کرد: در نظام پزشکی بیشتر تخلف‌های صنفی و حرفه‌ای بررسی و در قوه‌قضاییه مساله مبسوط‌‌‌ تر بررسی می‌شود اما در نهایت رسیدن به دو نتیجه متفاوت امکان‌پذیر است.
 
عضو کمیته بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی با بیان این که تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با یک پرونده پزشکی منوط به این است که شاکی کدام دستگاه را به عنوان مرجع رسیدگی نهایی انتخاب کند، اضافه کرد: اگر قوه ‌قضاییه مرجع شاکی معرفی شود، قضات آن نظریه پزشک قانونی را مبنا قرار می‌دهند البته در حوزه محکومیت‌های صنفی و حرفه‌ای فقط نظام پزشکی می‌تواند، اظهارنظر کند.
 
مره‌صدق درباره این اظهارنظر رئیس نظام پزشکی که نباید برای این پرونده و هر پرونده پزشکی دیگر دادگاه ویژه تشکیل شود، گفت: تشکیل این دادگاه ویژه و شکایت از پزشک یا کادر پزشکی حق قانونی بیمار و خانواده‌های آن‌ها است لذا این که نباید برای پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی دادگاه ویژه تشکیل می‌شد صرفا نظر شخصی رئیس نظام پزشکی است.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره نارضایتی خانواده عباس کیارستمی از روند بررسی پرونده پزشکی وی، افزود: خانواده این هنرمند می‌توانند شکایت و نارضایتی خود را به قوه‌قضاییه ارجاع دهند هرچند در بسیاری موارد هر دو طرف یک پرونده قضایی پزشکی از نتیجه و روند کار ناراضی هستند و واقعیت این است که قاضی به دنبال احقاق است نه جلب رضایت.
 
عضو کمیته بررسی پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی با بیان این که جامعه پزشکی باید زیرذره‌بین باشد، گفت: زمانی که در یک جامعه رئیس‌ جمهوری و معاونانش دادگاهی می‌شوند به‌یقین پزشک آن نیز باید پاسخگوی عملکرد خود باشد، هرچند باید در نظر گرفت که نیت پزشکان عموما نجات بیمار است حال حتی اگر نتیجه کار مطلوب نبوده است لذا در دادگاه آن‌ها نیت نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

واکنش ها به اظهارنظر رئیس نظام پزشکی درباره مرگ کیارستمی +تصاویر 



پس از پیگیری علت مرگ عباس کیارستمی توسط خانواده‌ و جمعی از دوستان این استاد هنرمند و جریانات و شایعاتی که در این خصوص منتشر شد، اخیرا رئیس جدید سازمان پزشکی در رابطه با گمانه‌زنی‌های متفاوت از علت اصلی فوت عباس کیارستمی گفت: متاسفانه همیشه سعی می‌کنیم از کاه، کوه بسازیم و خبر رسانی‌های ما خوب و دقیق برای مردم نیست. این گفته رئیس سازمان پزشکی، واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.
به گزارش جام جم آنلاین، از بهمن پسر احمد کیارستمی تا حمید فرخ‌نژاد و مهراب قاسمخانی به این اظهار نظر دکتر ایرج فاضل رئیس نظام پزشکی واکنش نشان دادند.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: پس از پیگیری علت مرگ عباس کیارستمی توسط خانواده‌ و جمعی از دوستان این استاد هنرمند و جریانات و شایعاتی که در این خصوص منتشر شد، اخیرا رئیس جدید سازمان پزشکی در رابطه با گمانه‌زنی‌های متفاوت از علت اصلی فوت عباس کیارستمی گفت: متاسفانه همیشه سعی می‌کنیم از کاه، کوه بسازیم و خبر رسانی‌های ما خوب و دقیق برای مردم نیست. این گفته رئیس سازمان پزشکی، واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.
 
 

فرخ نژاد نوشت:«چقدر تلخ، چقدر غم انگیز وقتی انقدر در کارمان حرفه ایی شویم که بودن یا نبودن جزئی از حرفه مان شود ، انقدر که "جان" ارزش "کاه "بگیرد ، اقای دکتر نگاهتان نگاه مرده شور به جسد بود ،شان شغل و پستتان بالاتر از این هاست ،برادری داشتم هم لباس شما ولی به اندازه شما حرفه ای نبود بارها چشمان خیسش را در غم رفتن بیماری دیده بودم ، مرگ حق است برای همه ،چه شما چه عباس کیارستمی ولی شانی هم پای زندگی دارد ،”کاه” دیدن مرگ یک انسان نگاه قاتل است نه پزشک،امیدوارم در انتخاب کلمات اشتباه کرده باشید ،عذرخواهی کنید نه از سینماگران ، از همکارانتان که شان پزشک بسیار بالاتر از کلام شماست.»


مهراب قاسمخانی هم در پست اینستاگرامی اش نوشت:«اصلاً بعضیا رو ولشون میکنی، زرتی پزشک ستیزی میکنن. الآنم این طفلی دکتر فاضل یه حرفی زده، هی بیخودی میستیزنش. بابا طرف رئیس سازمان نظام پزشکیه. نباید یه وقتایی دو کلمه حرف بزنه؟ حالا نه که فکر کنید چیز خاصی هم گفته ها. فقط در مورد فوت آقای کیارستمی گفته که چرا بعضیا "از کاه، کوه میسازن".... خب بابا شاید طفلی معنیش رو نمیدونسته. ادبیات که نخونده، پزشکی خونده. نفهمیده توی این اصطلاح از کلمه "کاه" به معنی چیز بی ارزش استفاده شده. مثلاً شاید فکر کرده معنی این اصطلاح اینه که " نام آقای کیارستمی چون کوهی است که هیچ کاهی نمیتواند به آن گزندی برساند"... حتماً حالا فوری میگید به این معنی رسیدن خیلی بعیده. باشه، ولی خب محال که نیست. ممکنه یه نفر قوه استنتاجش اینجوری کار کنه. پ.ن: ندانستن عیب نیست... ولی این همه ندانستن انصافاً عیبه»
بهمن کیارستمی در رابطه با صحبت‌های رییس جدید سازمان نظام پزشکی در مورد پایان یافتن نتیجه پرونده پزشکی عباس کیارستمی به روزنامه هفت صبح گفته است:«تا قبل از تغییر رییس سازمان نظام پزشکی، گروه قبلی حداقل تلاش می‌کردند تا به نوعی پیگیر پرونده پدرم باشند اما از زمانی که گروه جدید مستقر شده به طور کلی همه چیز تغییر کرده است. من تعجب می‌کنم چطور آقای فاضل می‌گوید نتیجه پرونده پدرم مشخص شده؟ در جلسه آخری که با وزیر بهداشت و رییس قبلی سازمان نظام پزشکی داشتیم،‌ قرار بر این شد که این پرونده در کمیسیون عالی نظام پزشکی بررسی شود. با آمدن رییس جدید اما این اتفاق رخ نداد و حالا می‌گویند نتیجه پرونده مشخص شده است.»


فرزند عباس کیارستمی درباره صحبت‌های رییس جدید سازمان نظام پزشکی می‌گوید: «جمله آخر رییس سازمان نظام پزشکی بیشتر از همه من را ناراحت کرد. ایشان گفته‌اند متاسفانه همیشه سعی می‌کنیم از کاه، کوه بسازیم و خبر رسانی‌های ما خوب و دقیق برای مردم نیست. سوال من از آقای فاضل این است که منظورشان از کاه چیست؟ آیا مرگ پدرم کاه بوده؟ خطای پزشکی کاه است؟ مرگ یک بیمار به دلیل خطای پزشکی کاه است؟»

صدور کیفرخواست برای پزشک معالج کیارستمی/ پرونده به دادگاه رفت 


یزدفردا "رسانه ها نوشتند: کیفرخواست علیه پزشک معالج عباس کیارستمی صادر شده و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه رفته است.

به گزارش فارس، 14 تیرماه سال گذشته بود که خبر درگذشت عباس کیارستمی در رسانه‌ها منتشر شد.

پس از درگذشت این کارگردان بود که مردمی که احساساتشان به واسطه اخبار ضدونقیض جریحه‌دار شده بود، دوباره بحث پروسه درمان عباس کیارستمی را مطرح کردند و نام جراح متخصص او را که از پزشکان بنام گوارش کشور است، در صفحه‌های مجازی‌شان نوشتند و بحث اشتباه و خطای پزشکی در از دست‌ دادن او پیش آمد.

12 روز بعد یعنی در تاریخ 26 تیرماه محمدمهدی قیامت دادیار انتظامی نظام پزشکی گفت: پرونده در حال بررسی است و مانند سایر پرونده‌ها روند رسیدگی را طی می‌کند اما نتایجش هنوز مشخص نیست.

قیامت گفت: خانواده مرحوم کیارستمی هنوز از جراح شکایت رسمی نکرده و سازمان نظام پزشکی خودش به عنوان مدعی‌العموم وارد شده تا از نتیجه این پرونده مطلع شود.

وی با تأکید بر اینکه باید پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی مانند پرونده‌های عادی رسیدگی شود، گفت: با وجود جلسات کارشناسی و تشکیل کمیته ویژه رسیدگی هنوز نظر قطعی صادر نشده است.

حالا با گذشت بیش از یکسال، کیفرخواست برای پزشک معالج کیارستمی صادر و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه رفته است.

بر اساس کیفرخواست صادره، در نظریه‌های کمیسیون‌های تشکیل شده از سوی پزشکی قانونی صراحتاً ارتباط بین قصور با فوت بیمار مردود اعلام شده است.

این در حالی است که متهم تأخیر در عمل از سوی خود را قبول کرده اما در دفاعیات خود عنوان کرده که این تاخیر به تشخیص خودش صورت گرفته است که البته این موضوع از سوی اعضای کمیسیون مورد قبول واقع نشده است.

گلایه بهمن کیارستمی از یک غیبت معنادار 


یزدفردا "رسانه ها نوشتند: بهمن کیارستمی با معنادار دانستن غیبت مقامات نظام پزشکی در مراسم سالگرد عباس کیارستمی گفت: این که ارائه گزارش از روند درمان یک قربانی آشکار خطای پزشکی، پس از یک سال مستلزم توصیه وزیر و مداخله رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه باشد، نشان می‌دهد تا چه اندازه راه دستیابی به حقوق بیماران ناهموار است.

به گزارش ایسنا، در نخستین سالگرد درگذشت عباس کیارستمی، مراسمی با حضور وزیر بهداشت و جمعی از هنرمندان و فرزند زنده‌یاد کیارستمی برگزار شد و روند بررسی پرونده پزشکی این فیلمساز مورد بحث قرار گرفت.

بهمن کیارستمی در این باره گفت: در جلسه برگزار شده (در تاریخ ۱۴ تیرماه در دانشگاه شهید بهشتی)، غیبت مقامات نظام پزشکی و پزشکی قانونی معنادار بود و صراحتا نشان می‌داد که در بررسی این پرونده همچنان عزم این دو سازمان در دفاع از پزشکان خاطی جزم است، اما همانطور که در آن جلسه اعلام شد، هدف اصلی از پیگیری این پرونده، صدور حکم علیه پزشک خاطی نبوده و آن چه حائز اهمیت است، ارائه گزارش کامل و مستند از روند درمان است.

او ادامه داد: بنابراین از یک سو، همین که در پایان جلسه چهارشنبه وعده تهیه و ارائه گزارش با کمک رئیس جمهوری را از آقای دکتر هاشمی (وزیر بهداشت) شنیدیم، برایمان جای خوشحالی داشت و قول مساعدت وزیر در شرایط موجود دلگرم کننده است، اما پیام اصلی این وعده ناکارآمدی مراجع رسیدگی به پرونده های پزشکی است.

بهمن کیارستمی خاطرنشان کرد: این که ارائه گزارش از روند درمان یک قربانی آشکار خطای پزشکی پس از یک سال مستلزم توصیه وزیر و مداخله رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه باشد، نشان می‌دهد تا چه اندازه راه دست یابی به حقوق بیماران ناهموار است. امیدوارم از چاره اندیشی برای فرد به مرحله برنامه ریزی برای افراد برسیم.

کالبدشکافی پرونده کیارستمی/ اعتراض کیانیان به غیبت مطلعان اصلی پرونده



یزدفردا "رسانه ها نوشتند: پرونده پرشکی «عباس کیارستمی» یک سال پس از درگذشتش در حالی با حضور وزیر بهداشت و معاونان وی، کالبدشکافی شد که نمایندگان پزشکی قانونی و نظام پزشکی به عنوان مطلعان اصلی این پرونده غایب بودند.

مراسم سالگرد درگذشت عباس کیارستمی شامگاه چهارشنبه ۱۴ تیر در دانشگاه شهید بهشتی تهران در حالی با ریتمی متفاوت از سایر مراسم‌های یادبود برگزار شد که شمار اندکی از هنرمندان آن را همراهی کردند. بهمن فرمان‌آرا، مسعود کیمیایی، رضا کیانیان و همایون ارشادی از جمله شخصیت‌های هنری بودند که در این مراسم حضور داشتند. همچنین وزیر بهداشت، قائم‌مقام این وزارتخانه و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن حضور در این مراسم، گزارش‌هایی را از مراحل درمان و پرونده پزشکی عباس کیارستمی ارائه کردند. هر چند غیبت نمایندگان پزشکی قانونی و نظام پزشکی که سبب اعتراض بهمن کیارستمی نیز شد، این پرونده را همچنان با نقاط تاریک و ابهام‌زا باز گذاشت.

امیر پوریا - منقد سینما - که اجرای این مراسم را بر عهده داشت، در توضیحاتی درباره محل برگزاری یادبود عباس کیارستمی گفت: حتما تعجب می‌کنید که در مکانی غیر سینمایی این مراسم برگزار شده، علت آن نگاه بهمن کیارستمی و مشورت و مذاکره با دوستان جامعه پزشکی بود که به جای سوگواری رایج - که البته بخشی از ضرورت و نیاز ما است - به پدیده‌ای بپردازیم که در ذهن‌ها و رسانه‌ها هنوز مفتوح است.

او سپس به کتاب سبزرنگی که در سالن توزیع شده بود، اشاره کرد و افزود: این کتاب حاوی یادداشت‌های روزانه عباس کیارستمی در سر رسیدی به سال ۱۳۷۶، همان سالی است که فیلم مهم «طعم گیلاس» ساخته شد و شعری هم که برای جلد پشت آن انتخاب شده؛ «من می‌خواهم با مرگ خود بمیرم نه با مرگ پزشکی» شأن نزولش در ۱۹ سال پیش بوده است.

نامه مهرجویی برای کیارستمی

پوریا سپس یادداشتی از «داریوش مهرجویی» به این مناسبت خواند که به علت سفر در مراسم حضور نداشت. مهرجویی برای کیارستمی نوشته است: «در این روزهای داغ تیرماه و سالروز عباس کیارستمی عزیز، بار دیگر درگذشت یار و همراه دیرینه‌ام را به خانواده و دوستان و هواداران این مرد بزرگ سینما و هنر ایران تسلیت می‌گویم. هر چند هنوز بعد از گذشت یک سال نتوانستم مرگ مظلومانه و غافلگیرکننده او را باور کنم. در حال حاضر فقط در انتظار نتیجه پرونده پزشکی عباس عزیز هستم و از وزیر محترم بهداشت پاسخ دقیق و روشن می‌خواهم.

چرا، چگونه و چه کسانی باعث غفلت شدند و آیا از چنین سهل‌انگاری بزرگی در حق یکی از سرمایه‌های ملی کشورمان می‌توان چشم‌پوشی کرد؟

سه بار او را شکافتند و بیهوش کردند و سه ماه زجر کشید... هرگز آخرین حرف‌هایش را فراموش نمی‌کنم: «بدن مرا حسابی شخم زده‌اند.»

سپس رضا کیانیان به عنوان مسئول پیگیری پرسش‌هایی که یک سال است، بی‌جواب مانده‌اند، اجرای این مراسم را در اختیار گرفت و در توضیحاتی درباره خلوت بودن مراسم سالگرد عباس کیارستمی گفت: ما فکر می‌کردیم این مراسم به حدی شلوغ شود که عده‌ای بیرون سالن بنشینند چون اول قرار بود این مراسم برگزار شود، بعد نشد، بعد همه جا اعلام شد مراسم برگزار نمی‌شود اما با کمک وزیر بهداشت هماهنگ شد. برای همین خیلی‌ها از برگزاری این مراسم بی‌اطلاع بودند. حتی خود من که در آخرین لحظه مطلع شدم.

او همچنین درباره این که چرا در مقام پرسش‌کننده از مسئولان وزارت بهداشت حاضر شده است، توضیح داد: شاید برای این که همیشه جایگاه منطقی داشته‌ام؛ نه زیاد شلوغ کرده ام و نه زیاد شلوغ نکرده‌ام.

کیانیان ادامه داد: دوستان زیادی از جامعه پزشکی می‌شناسم. بعضی از فرشته، پاک‌تر و برخی دیوصفت هستند. قصه‌هایی از فرشته‌های این جامعه شنیده‌ام که به گریه افتاده‌ام و برایم سوال شده که چقدر آدم می‌تواند فداکار باشد. از طرفی آدم‌هایی هم هستند که پول از هر چیزی برایشان مهم‌تر است. البته همه جا همین طور است اما در پزشکی چون با جان آدم سر و کار دارند، این موضوع مهم‌تر است.

این بازیگر سپس گفت: باید به جایی برسیم که نگوییم، «بعدش چی؟» بالاخره باید روزی باشد که وقتی یک نفر زیر دست پزشکی می‌میرد، معلوم شود چرا این اتفاق افتاده و الکی نبوده است.

وی افزود: آقای کیارستمی در یک سال گذشته بیشتر از آن که مرده باشد، زنده است. در این مدت هیچ وقت نبوده که اسمی از ایشان برده نشود.
کیانیان در ادامه به کلیات پرونده پزشکی عباس کیارستمی اشاره کرد و یادآور شد: خیلی‌ها دوست داشتند این ماجرا پیگیری شود. از سوی خانواده ایشان نیز به نظام پزشکی شکایت شد، وزیر بهداشت هم جزو شاکیان این پرونده است. این جریان یک سال طول کشیده اما هنوز هیچی نشده است. گفتند حکم صادر شده ولی ما هنوز نمی‌دانیم. پرونده را هم باز گذاشته‌اند، اگر کسی شکایتی داشت، مطرح کند. خانواده کیارستمی اعتراضی نکردند اما دکتر میر (پزشک معالج کیارستمی) نسبت به حکم شاکی بوده است.

او با اشاره به مبهم بودن نتیجه پرونده کیارستمی گفت: معلوم نشده چه شده، چه می‌گویند و اصلا چه اتفاقی افتاده. هدف اصلی این مراسم هم روشن شدن ابعاد تاریک این پرونده است. خانواده کیارستمی به پزشکی قانونی که نمی‌دانیم به نظام پزشکی قانونی چه ارتباطی دارد، شکایت کرده‌اند اما خبری نشده است. همه ما می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقی افتاده است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151073.jpeg

دست و پای بسته وزارت بهداشت در پرونده کیارستمی

کیانیان سپس از دکتر پایدار - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران - که از مرحله دوم درمان، پرونده پزشکی عباس کیارستمی را به دست گرفته بود، خواست تا جزییات دقیق‌تری را در این باره ارائه دهد تا پاسخ سوال‌ها روشن شود که وی نیز شرحی از ابتدا تا پایان درمان در ایران ارائه کرد، سپس کیانیان خطاب به او گفت: طوری جریان را تعریف می‌کنید که انگار فقط فرشتگان بالای سر آقای کیارستمی بودند. معلوم نیست آن اتفاق‌ها برای چه افتاده؟ یا آن وسط‌ها چه شده که آن عوارض پیش آمده است؟ شما به راحتی از این مسائل می‌گذرید و به حضور آقای وزیر بهداشت در طول درمان آقای کیارستمی اشاره می‌کنید. ما از ایشان خیلی ممنونیم ولی می‌خواهیم بدانیم برای آقای کیارستمی چه اتفاقی افتاده است.

دکتر پایدار در واکنش به این پرسش‌های کیانیان گفت: پیش از آن که ادامه درمان آقای کیارستمی به تیم ما واگذار شود، ایشان چهار جراحی را پشت سر گذاشته بود. این که در آن دوران چه اتفاقی افتاده، بنده مرجع قضاوت نیستم. این پرسش‌ها را هم باید از پزشکی قانونی و نظام پزشکی بپرسید.

در ادامه دکتر حریرچی - قائم مقام وزیر بهداشت - فلاش‌بکی به پرونده پزشکی عباس کیارستمی زد و در عین حال یادآور شد که وزارت بهداشت اختیار صدور حکم ندارد و این کار در وظیفه پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی است. بنابراین وزارت بهداشت در بیان حکم قانونی علیه دیگری معذوریت دارد.

او سپس این جمله را بیان کرد: «اگر آقای کیارستمی آن موقع درباره نحوه درمان با ما مشورت می‌کرد، سناریوی دیگری ترسیم می‌کردیم» که کیانیان نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت: آیا وقتی یک نفر مریض می‌شود با وزارت بهداشت مشورت می‌کند؟ شما می‌گویید ایشان اصلا نیامد، مشورت کند، چون اصلا پُست و مقام شما مال کار دیگری است. الان برای ما این مهم است. شما که به عنوان مدعی‌العموم وارد این پرونده شدید اعلام کنید، چه گزارشی روی این پرونده داده شده است.

این هنرمند با ابراز تاسف از غیبت مطلعان اصلی پرونده پزشکی خطاب به وزیر بهداشت گفت: متاسفیم که با وجود دعوت از روسای پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی، آنها حضور نداشتند و به این جمع و وزیر بهداشت احترام نگذاشتند. وقتی آنها این قدر رُک هستند، چرا شما رُک برخورد نمی‌کنید.

حریرچی که سعی می‌کرد با بهانه قرار دادن محدودیت‌ها و معذوریت‌های وزارت بهداشت درباره اعلام احکام و گزارش پرونده‌های پزشکی، محافظه‌کارانه به پرسش‌های مکرر رضا کیانیان پاسخ دهد، در نهایت با اذن وزیر بهداشت روبه‌رو شد که گفت: «آقای حریرچی، شما جراح برجسته‌ای هستید و پرونده را هم دیده‌اید، نظر خودتان را اعلام کنید.» با این حال همچنان جزییات بیشتری شرح داده نشد و تنها به موارد تخلفی که قبلا به صورت پراکنده به آنها پرداخته شده بود، اشاره شد و دست آخر هم این گزارش به مبهم بودن وضع درمان کیارستمی در فرانسه منتهی شد.

کیانیان در واکنش به اظهارات قائم‌مقام وزارت بهداشت نیز خاطره‌ای در کنایه به سرانجام پرونده کیارستمی که مدام به فرانسه ختم می‌شود، تعریف کرد و افزود: حالا ما بالا می‌رویم، پایین می‌آییم، آخرش به فرانسه می‌رسیم.

حریرچی در این زمان به تخلف محرز پزشک که در زمان نیاز بیمار حضور نداشته است، اشاره کرد و گفت: از نظر ما درست است بخشی از اتفاقات در فرانسه رخ داده ولی شرایط می‌توانست طوری پیش برود که نیاز نباشد ایشان به فرانسه بروند.

در پایان این بخش از گزارش کیانیان معترض شد که «با وجود اجازه وزیر اما کمی از جزییات این پرونده را مطرح شد.» در ادامه نیز بهمن کیارستمی معترض نسبت به مبهم ماندن پاسخ پرسش‌ها از قائم‌مقام وزیر بهداشت که در تمام کمیسیون‌های پزشکی حضور داشته و مسلط به اوضاع بوده، درخواست کرد به سوال‌های تخصصی جواب دهد که حریرچی منکر حضورش در تمام کمیسیون‌ها شد و تاکید کرد: ما باید اصول جامعه مدنی را رعایت کنیم چون در مقابل فرد دیگری است که حتی اگر مجرم باشد، حقوق قانونی دارد و اعلام جزییات احکام و گزارش‌ها از سوی بنده یا وزیر برای آن فرد که شهروند ایرانی است، تبعات دارد.

کیانیان هم در پاسخ به این اظهارات گفت: در دادگاه هم دو طرف را معمولا دعوت می‌کنند اما بعضی‌ها نمی‌آیند، چون زورشان زیاد است.

در ادامه نوبت به سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - رسید که کیانیان از وی خواست درباره دخالت این وزارتخانه در پرونده کیارستمی توضیحات شفاف‌تری به نسبت دیگر همکارانش بدهد که او نیز بر نداشتن اختیار در وزارتخانه متبوعش نسبت به احکام پرونده‌های پزشکی تاکید کرد و به نکاتی ظریف در جریان درمان کیارستمی اشاره کرد که از آن جمله، قطع نشدن تب پیش از انتقال به فرانسه بود که برخی از پزشکان قبلا بر تثبیت وضعیت جسمانی کیارستمی و قطع تب پیش از اعزام به فرانسه تاکید کرده بودند.

هاشمی همچنین هم راستا با کیانیان گفت: تعجب می‌کنم چرا علت را نمی‌گویند. هیچ چیز بهتر از راستی نیست. امیدوارم احکام عادلانه باشد و سریع‌تر اعلام و حقوق مردم در پرونده‌هایی از این دست رعایت شود.

بهمن کیارستمی: به هدف نرسیدیم

در همین حال که کیانیان برای ماندگاری وزیر بهداشت در کابینه دولت دوازدهم ابراز امیدواری می‌کرد، بهمن کیارستمی در اظهاراتی گفت: جزییات این پرونده مساله ما نیست. مساله اصلی غیبت نمایندگان پزشکی قانونی و نظام پزشکی است و این جلسه به هدفی که داشت، نرسید، چون قرار بود نظرات از مراجع مختلف مطرح شود.

او همچنین یادآور شد: خانواده کیارستمی از ابتدا برای گرفتن حکم، طرح شکایت نکرد. از اول هم گزارش مختصر از روند اتفاقات خواسته بودیم. مساله ما این است که وزارت بهداشت از ماه دوم وارد روند درمان شد ولی از ماه اول تا دوم درمان پدرم، نکات تاریکی وجود دارد که به اندازه طول این جلسه یک ساعت و نیمه درباره آن صحبت نشد. غیبت این دوستان (پزشکی قانونی و نظام پزشکی) مساله را حل نمی‌کند.

فرزند کیارستمی در ادامه بخش‌هایی از مصاحبه دکتر «ایرج خسرونیا» درباره تغییر وضعیت صدای عباس کیارستمی و ضرورت معاینه گوش و چشم در آن شرایط را خواند و بیان کرد: تفاوتی بین روایات شما (وزیر بهداشت) و دکتر خسرونیا وجود دارد. اختلاف روایات و نبود گزارش یک دست و قابل ارجاع، مساله است.

وی ادامه داد: ما اصلا حکم را کنار بگذاریم، چون تنها چیزی که اهمیت دارد همین گزارش چند صفحه‌ای است که به نظر می‌رسد در بیان جزییات آن، خیلی محدودیت دارند چون نهادهای دیگر شما را به خاطر همین محدودیت‌ها زیر سوال می‌برند. می‌دانم در نهایت فقط حکم صادر می‌شود اما می‌خواهم بدانم می‌توانیم روی همکاری وزارت بهداشت برای گرفتن گزارش حساب کنیم؟

از رییس‌جمهور کمک می‌گیرم

وزیر بهداشت در پاسخ گفت: داشتم فکر می‌کردم این کار را بکنم. اگر زورم برسد و از رییس‌جمهور کمک بگیرم، جلسه‌ای بگذاریم تا آنها گزارش بدهند و شفاف پاسخگوی سوال‌های شما باشند. این حق شما است.

برای گرامیداشت عباس کیارستمی در این مراسم دو فریم از آخرین فیلم ناتمام او پخش شد که به گفته امیر پوریا - منتقد سینما - ۲۴ فریم کیارستمی در امتداد عکاسی و جان بخشیدن به هنرهای تجسمی بوده. این فیلم قبلا در جشنواره کن به نمایش درآمده است.

مدیرکل امور کمیسیونهای پزشکی قانونی کشور:

پرونده کیارستمی از فرانسه به ما ارائه نشده/ اثبات قصور پزشکی 

یزدفردا "رسانه ها نوشتند: مدیرکل امور کمیسیونهای پزشکی قانونی کشور با اشاره به نظر کمیسیونهای پزشکی قانونی درباره پرونده مرگ عباس کیارستمی گفت: متاسفانه این پرونده تاکنون از فرانسه به ایران ارائه نشده و تنها چند صفحه توضیحات پزشک معالج وجود دارد.

به گزارش تسنیم؛ کامران سلطانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره آخرین جزئیات پرونده عباس کیارستمی اظهار کرد: بعد از فوت مرحوم عباس کیارستمی جلساتی در  سازمان نظام پزشکی برگزار شد و قبل از شکایت اولیای دم رسیدگی‌های لازم به موضوع جان باختن کیارستمی انجام گرفت؛ نتیجه بررسیها نهایتاً قصور پزشکی در مراحل درمان را مشخص کرد و  نظرات کارشناسی نیز  منجر به رای انتظامی هیئت نظام پزشکی شد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از رای صادره نیز اولیای دم متعاقباً شکایت خود را به دادسرا ارائه کردند و دادسرا نیز برای تشخیص و میزان قصور، پرونده جان باختن کیارستمی را به پزشکی قانونی ارجاع داد.

مدیرکل امور کمیسیونهای پزشکی قانونی کشور یادآور شد: سه مرحله کار کارشناسی و تخصصی انجام گرفت و پاسخهای لازم نیز از سوی ما  به دادسرا ارسال شد؛ متاسفانه برخی ارباب‌رجوع‌ها در این پرونده کم لطفی می‌کنند در صورتی که پاسخهای ارائه شده روشن و واضح است.

سلطانی افزود: کمیسیون کارشناسی پزشکی قانونی موظف به جوابگویی برای افراد نیست بلکه کمیسیون پزشکی قانونی موظف به پاسخگوی پرسشهای دادگاه است و این پرونده نیز طبق ضوابط و کارهای کارشناسی بررسی شد.

وی  تصریح کرد: کمیسیونهای پزشکی قانونی تشخیص دادند که در مراحل درمانی قصور اتفاق افتاده است اما با توجه به  عدم کالبدگشایی، اظهارنظر در مورد علت مرگ کیارستمی  برای کمیسیونهای کارشناسی مشخص نبوده است.

مدیرکل کمیسیونهای پزشکی قانونی  ادامه داد:  کالبدگشایی و و جود پرونده بالینی برای ما حائز اهمیت است و متاسفانه این پرونده تاکنون از فرانسه به ایران ارائه نشده و تنها چند صفحه توضیحات پزشک معالج وجود دارد.

سلطانی توضیح داد: باید اوراق و برگ مشخصات بیمار، شرح حال و گزارش پرستاری، نحوه درمان و علائم حیات برای ما موجود باشد که متاسفانه هیچ کدام از موارد از کشور فرانسه ارسال نشده و ما نیز نظرات خود را بنابر کارهای کارشناسی کمیسیونها اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه آنچه تا به امروز به نظام پزشکی و دستگاههای ذیربط ارائه شده فقط توضیحات پزشک معالج بوده است، اظهار کرد: توضیحات پزشک معالج نیز بر روی اوراق مربوطه به خواست خانواده مرحوم نوشته شده و ما چیزی از پرونده بالینی را در اختیار نداریم و در جریان جزییات آن نیستیم؛ پزشکی قانونی برمبنای مستندات و مدارک تصمیم‌گیری می‌کند و گفته‌های پزشکی که نوشته شده نمی‌تواند برای ما قابل اعتماد باشد.

مدیرکل امور کمیسیونهای پزشکی قانونی کشور  با اشاره به اینکه کالبدگشایی از جسد برای علت مرگ انجام می‌گیرد، گفت: اینکه کالبدگشایی و کارهای کارشناسی مطرح می‌شود برای تشخیص علت مرگ است که متاسفانه پرونده کامل را آنطور که گفته‌ایم در  اختیار نداشته‌ایم و ما نیز نظرات خود را به مراجع ذیربط ارائه کرده‌ایم.

علت مومیایی‌کردن بدن عباس کیارستمی http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151075.jpeg

ریک مسئول حوزه سلامت کشور به جزئیات مومیایی‌کردن بدن «عباس کیارستمی» پرداخت.

به گزارش تسنیم، 330 روز قبل و در روز 18 تیر سال 95 پیکر عباس کیارستمی پس از انتقال از فرانسه در ساعت 22 وارد محوطه ویژه فرودگاه امام شد، که در آن مراسم بدرقه و ادای احترام، مسئولان و هنرمندانی همچون حجت‌الله ایوبی، اصغر فرهادی، آتیلا پسیانی، همایون اسعدیان، رضا میرکریمی، شهاب حسینی و... نیز حضور داشتند.

حال در هفته‌ای که گذشت علیرضا زالی ــ رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره علت نهایی مرگ «عباس کیارستمی» با ارائه توضیحاتی عنوان کرد: علت اصلی مرگ این هنرمند ایرانی در فرانسه، خونریزی حاد تحت پرده مغزی به‌دلیل تزریق داروی هپارین با دوز بالا بود، به‌طوری که روزانه 24 هزار واحد هپارین به وی تزریق شده است.

همچنین رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در توضیحات خود گلایه‌های متعددی از عدم همکاری کشور فرانسه نیز داشت، از جمله اینکه «زالی» عنوان کرد: مهم‌ترین تعجب ما این بود که چطور کشور پیشرفته‌ای به‌مانند فرانسه، پیکر مرحوم کیارستمی را بدون کالبدشکافی و تعیین علت مرگ؛ وکیوم‌شده به ایران اعزام کرده است.

در این رابطه محمود خدادوست ــ مشاور وزیر بهداشت درباره علت وکیوم بودن انتقال پیکر مرحوم کیارستمی که یکی از دلایل این‌گونه انتقال‌ها، مومیایی کردن پیکر مرحوم کیارستمی بود، به تسنیم توضیح داد: قانون شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌های دنیا و متعاقباً هواپیمایی ایران این است که اگر بخواهند جسدی را از مسیر هوایی منتقل کنند برای اینکه جسد دچار فساد نشود، باید حتماً به‌روشی که به آن اصطلاحاً مومیایی می‌گویند، درآید؛ به این صورت که تمام خون بدن تخلیه و به‌جای آن ماده فرمالین تزریق می‌کنند.

وی ادامه داد: در زمینه مومیایی کردن افرادی که قرار است جسد آنها از مسیر ایرلاین‌ها به‌صورت هوایی منتقل شود در روشی دیگر، امعا و احشا بدن متوفی خارج و به‌جای آن فرمالین ریخته می‌شود، برای اینکه جسد دچار تعفن و فساد نشود.

مشاور وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا در چنین اجسادی که مومیایی می‌شوند امکان کالبدشکافی وجود دارد، توضیح داد: خیر، وقتی بدنی این‌چنین مومیایی شود دیگر امکان کالبدشکافی وجود ندارد.

خدادوست در نهایت خاطرنشان کرد: بنابراین مومیایی کردن اجساد برای انتقال از مسیر هوایی، قانون حمل جنازه با هواپیما و منشأ گرفته از ﻣﻘﺮرات بین المللی در مسیرهای هوایی است و حتی اگر اجسادی بخواهد از مسیر هوایی داخلی نیز منتقل شود باید این کار صورت پذیرد.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151076.jpeg

پسر کیارستمی: دوستان برای فرافکنی فقط به 3 روز درمان در فرانسه می‌پردازند


یزدفردا "رسانه ها نوشتند: بهمن کیارستمی با تاکید دوباره بر اینکه درخواست ما با برای بررسی روند درمان چهار ماهه‌ عباس کیارستمی در ایران از نظام پزشکی بارها مطرح شده است، ادامه داد: اما دوستان برای فرافکنی گویا ترجیح می‌دهند فقط به سه روز درمان در فرانسه بپردازند.

فرزند زنده‌یاد عباس کیارستمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی سازمان نظام پزشکی با بیان این مطلب ادامه داد: ما بارها مطرح کردیم که هدف اصلی ما از پیگیری قانونی پرونده پزشکی پدرم در ایران،علت فوت نیست بلکه بررسی مراحل درمانی است که منجر به این اتفاق شده است.

او در پاسخ به اینکه سخنگوی سازمان نظام پزشکی اذعان دارد که پرونده پزشکی فرانسه به دستشان نرسیده است،گفت: 9 ماه پیش این پرونده را به پزشک قانونی و یک کپی به نظام پزشکی دادیم و حتی تا آنجاییکه مطلع هستم، نسخه‌ای از این پرونده توسط سازمان نظام پزشکی ترجمه شده به آنها ارایه شده است.

بهمن کیارستمی درباره‌ی آخرین جلسه‌ای که در کمیسیون پزشکی داشته‌اند، توضیح داد: هفته‌ی گذشته ما (من و وکیلم) در یک کمیسیون در نظام پزشکی شرکت کردیم که در آن تیم پزشکی بیمارستان «جم» هم بودند و به نظر می‌رسید این کمیسیون به دلیل اعتراض ما و دستور دادستان پرونده برای بررسی مجدد پرونده تشکیل شده اما متاسفانه زمان بسیار محدودی که در این کمیسیون به ما داده شد صرف جواب به سوالات اعضای کمیسیون درباره پرونده پزشکی فرانسه شد.

او درباره‌ی جزییات بیشتر آن جلسه توضیح داد: در آن جلسه و کمیسیونی که چهارشنبه گذشته در پزشکی قانونی تشکیل شد بنا داشتیم با شرح جزئیات به دلائل اعتراض مان به کارشناسی قبلی همچون استناد به نظر خلاف واقع پزشکان متهم ، به جای استناد به کارشناسان بی طرف بپردازیم اما این فرصت به ما داده نشد و سرانجام با بحث‌ و سوال درباره پرونده فرانسه، تمام زمان محدود جلسه را گرفتند. در پایان پرسیدیم آیا می‌توانیم بعد از نزدیک به یک سال انتظار انتشار گزارش کاملی را در این ارتباط داشته باشیم و جواب شنیدیم که چنین گزارش محرمانه خواهد بود و تنها به دادستان پرونده ارائه خواهد شد.

بهمن کیارستمی در پایان گفت: ده ماه پیش ما خواستیم روند درمان در ایران بررسی شود اما دوباره به سه روزی که کیارستمی در فرانسه بستری بود پرداختند، در حالیکه ما بارها تاکید کردیم علت فوت سوال ما نیست و با توجه به این که نه سازمان نظام پزشکی و نه سازمان پزشکی قانونی مسئولیت یا وظیفه‌ای در قبال رسیدگی به پرونده های پزشکی خارج از ایران ندارند، درخواست ما بررسی روند درمان در ایران است. به نظرم با این اظهارات می‌خواهند مقدمات اعلام حکمی را فراهم کند که گفته‌اند قرار است در چند روز آینده صادر شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی به تازگی آخرین وضعیت پرونده فوت عباس کیارستمی را تشریح کرده است.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151077.jpeg
پدرم راضی نیست

واکنش بهمن کیارستمی به مقایسه پرونده پدرش با کهریزک

یزدفردا "رسانه ها نوشتند: بهمن کیارستمی گفت: برایم عجیب است که پرونده پزشکی عباس کیارستمی با پرونده‌های کهریزک و کوی دانشگاه مقایسه می‌شود.

فرزند زنده‌یاد عباس کیارستمی در پی اظهار نظر اخیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه در پرونده کیارستمی نیز مانند پرونده کوی دانشگاه و کهریزک این سوال مطرح است که نتیجه رسیدگی به این پرونده چه شد؟ در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: صحبت‌های آقای هاشمی برایم تعجب‌برانگیز بود و فکر می‌کنم پیش از انتخابات ریاست جمهوری طرح چنین مسئله‌ای دو هدف دارد. اول اینکه این پرونده هم به شکل آشنای پرونده‌های مشابه، مورد بهره‌برداری سیاسی جناح ها قرار گرفته و بعد از یک سال سکوت، شنیدن چنین اظهارنظر هایی چند هفته مانده به انتخابات چندان دلگرم کننده و جدی نیست.

او افزود: نکته دوم این است که به نظر می‌رسد آقای هاشمی (وزیر بهداشت) به جای اینکه خود را در مقام مسئول ببینند، ترجیح داده است که در مقام یک منتقد قرار گیرد، این در حالی است که در مراسمی که ایشان روز گذشته (28 فروردین‌ماه) اظهار نظر خود را مطرح کردند، در کنارشان آقای حریرچی ـ معاون وزارت بهداشت ـ‌ ایستاده است. ایشان در بیشتر جلسات پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی برای بررسی پرونده پدرم تشکیل شد، حضور داشتند و عضوی از کمیسیون‌های تخصصی بودند و نه تنها از جزئیات پرونده  مطلع هستند، بلکه در مقام کارشناس در پرونده اظهارنظر کرده‌اند، اما حالا ترجیح داده شده که توپ به زمین دیگری انداخته شود و مقامات وزارت بهداشت، از مسئولیت درباره بررسی پرونده شانه خالی کنند.

کیارستمی ادامه داد: در تمام ماه‌هایی که پرونده پزشکی پدرم پیگیری می‌شد، هیچ اظهار نظری یا اقدام جدی از طرف مقامات مسئول در حوزه‌های فرهنگی هم نشنیدیم و ندیدیم. اما حالا باز موسم انتخابات رسیده، بزرگداشت‌های متعدد ترتیب داده شده و حرف‌های مسئولان هم تند و جسورانه شده است. به هرحال معتقدم هر صحبتی را که در این برهه زمانی درباره پرونده پزشکی عباس کیارستمی گفته شود، نباید جدی گرفت و درعین حال نباید اجازه داد از این پرونده بهره‌برداری سیاسی شود.

این مستندساز  گفت: مسئولان وزارت بهداشت اگر نتوانستند در حوزه سازمان نظام پزشکی پیگیری دقیق‌تری را انجام دهند، لااقل می‌توانستند این کار را در پزشکی قانونی که فعالیت‌اش زیر نظر خود وزارتخانه است انجام دهند، اما پزشکی قانونی هم با این که ماه‌هاست با حضور نماینده وزارت بهداشت درحال بررسی این پرونده است، گزارش روشن و کاملی ارایه نکرده است.

وی با اشاره به برنامه‌های ویژه‌ای که در جشنواره جهانی فجر برای بزرگداشت زنده‌یاد عباس کیارستمی آماده شده است، اظهار کرد: در یک سال گذشته سعی بر این بود که ماجرا به نحوی خاتمه پیدا کند و آشتی حاصل شود، درصورتی که پیگیری این پرونده تنها به عهده خانواده و وکلا نبود و از سازمان سینمایی و دیگر نهادهای فرهنگی مرتبط هم انتظار حمایت و پیگیری می‌رفت، به همین دلیل با توجه به آنچه توضیح، شخصا به حضور در مراسمی که برای پدرم برگزار می‌شود تمایلی ندارم. خود کیارستمی در تمام حیاتش هرگز نگذاشت که مورد بهره‌برداری سیاسی قرار گیرد و مطمئنم حالا هم اگر باشد و ببیند، راضی به این کار نیست.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت شامگاه 28 فروردین‌ماه در اختتامیه جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال رضا کیانیان درباره نتیجه رسیدگی به پرونده فوت عباس کیارستمی گفت: این سوال برای ما نیز وجود دارد که نتیجه رسیدگی به این پرونده چه شده است.

او گفت: در خصوص عباس کیارستمی غصه‌ای در دل همه ما هست و در رابطه با اینکه چه اتفاقی افتاد در یک جمله نمی‌شود به آن پاسخ داد. برای پاسخ به این سوال که چرا پرونده مرحوم کیارستمی تا کنون اعلام نشده باید به تمام پرونده‌های بلاتکلیفی که تا کنون اعلام رای نشده نگاه کنیم و در این رابطه هیچ چیز بهتر از راستی و درستی نیست. اگرچه من هم اکنون مسئولم و باید پاسخگو باشم می خواهم بپرسم تکلیف پرونده آقای کیارستمی چه شد و چرا در قوانینی که داریم اینقدر ناتوان هستیم و در یک سلسله باطلی گرفتار می‌شویم.

هاشمی افزود: در پرونده کیارستمی نیز مانند پرونده کوی دانشگاه و کهریزک این سوال مطرح است که نتیجه‌ی رسیدگی به این پرونده چه شد؟

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151078.jpeg

انتقاد بازیگر سینما از وزارت بهداشت

وزیر بهداشت گفت: اگرچه من هم اکنون مسئولم و باید پاسخگو باشم می‌خواهم بپرسم تکلیف پرونده آقای کیارستمی چه شد و چرا در قوانینی که داریم اینقدر ناتوان هستیم و در یک سلسله باطلی گرفتار می شویم.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: وزیر بهداشت گفت: اگرچه من هم اکنون مسئولم و باید پاسخگو باشم می‌خواهم بپرسم تکلیف پرونده آقای کیارستمی چه شد و چرا در قوانینی که داریم اینقدر ناتوان هستیم و در یک سلسله باطلی گرفتار می شویم.

به گزارش فارس؛ رضا کیانیان در اختتامیه جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت که امشب برگزار شد اظهار کرد:  همیشه تلاش کرده‌ام برای تشویق مردم کار نکنم و کار کرده‌ام تا خودم از خودم راضی باشم چرا که اگر کسی از کار خود راضی باشد قطعا خدا نیز از او راضی است.

وی خطاب به دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی گفت: اطلاعات علوم پزشکی را در حال حاضر و در عصر اطلاعات می‌توان در همه شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد اما زمانی این اطلاعات ارزشمند می‌شود که با خلاقیت همراه باشد و قطعا شما که با هنر آغشته شده‌اید این خلاقیت را ایجاد خواهید کرد.

کیانیان در ادامه این مراسم خطاب به وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران پزشکان بزرگ و مطرحی در سطح دنیا وجود دارند و سینما گران مطرح در سطح دنیا نیز وجود دارند گفت: کیارستمی به تنهایی در برابر سینمای آمریکا ایستاده بود و تا زمانیکه زنده بود توان مقابله با او را نداشتند.

به نقل از ایسنا وی تاکید کرد: تا زمانیکه کیارستمی زنده بود قدر او را ندانستند در حالیکه سینمای آمریکا یک طرف بود و کیارستمی در طرف دیگر با آن برابری می کرد و در حال حاضر از وزیر بهداشت می‌خواهم پاسخ دهد سرنوشت پرونده عباس کیارستمی چه شد.

در ادامه این مراسم هاشمی وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش رضا کیانیان اظهار کرد: در خصوص عباس کیارستمی غصه‌ای در دل همه ما هست و در رابطه با اینکه چه اتفاقی افتاد در یک جمله نمی‌شود به آن پاسخ داد.

وزیر بهداشت گفت: برای پاسخ به این سوال که چرا پرونده مرحوم کیارستمی تا کنون اعلام نشده باید به تمام پرونده‌های بلاتکلیفی که تا کنون اعلام رای نشده نگاه کنیم و در این رابطه هیچ چیز بهتر از راستی و درستی نیست.

وی ادامه داد: اگرچه من هم اکنون مسئولم و باید پاسخگو باشم می‌خواهم بپرسم تکلیف پرونده آقای کیارستمی چه شد و چرا در قوانینی که داریم اینقدر ناتوان هستیم و در یک سلسله باطلی گرفتار می شویم.

هاشمی افزود: در پرونده کیارستمی نیز مانند پرونده کوی دانشگاه و کهریزک این سوال مطرح است که نتیجه رسیدگی به این پرونده‌ها چه شد؟
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151079.jpeg

سرانجام حکم پرونده پزشکی "کیارستمی"

رییس هیات بدوی سازمان نظام پزشکی آخرین اخبار درباره سرانجام بررسی پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی را اعلام کرد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: رییس هیات بدوی سازمان نظام پزشکی آخرین اخبار درباره سرانجام بررسی پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی را اعلام کرد.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین خبرها از میزان تخلفات و شکایات تعرفه‌ای در ماه‌های اخیر، گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر میزان شکایت مرتبط با مسائل تعرفه‌ای به صورت قابل توجهی کاهش یافته است؛ به طوریکه در اکثر شهرستان‌های کشور ماهانه هیچ شکایتی نداریم و در تهران هم تعداد شکایات تعرفه‌ای در ماه به چهار الی پنج مورد می‌رسد.

وی با بیان اینکه بیشترین شکایت از گروه‌های پزشکی جراحی زیبایی زنان و ارتوپدی انجام می‌شود، درباره تخلفات برخی بیمارستان‌های خصوصی تهران در صورت حساب‌هایشان، گفت: خوشبختانه با مشابه شدن فرم‌های کامپیوتری حسابداری بیمارستان‌ها و آشنایی بیشتر حسابداران آنها با قوانین جدید در زمینه مسائل تعرفه‌ای و صورت حساب‌های بیمارستانی، مشکلاتی که در زمینه قیمت صورت حساب‌های برخی بیمارستان‌های خصوصی تهران داشتیم کمتر شده است و امیدواریم این روند کاهشی ادامه یابد.

رییس هیات بدوی سازمان نظام پزشکی درباره سرانجام بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی و اعتراض خانواده وی به حکم صادر شده، گفت: بعد از اعتراضی که به رای صادر شده انجام شد، رای به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد و در حال حاضر هم این پرونده سیر عادی خودش را می‌گذراند.

خسرونیا ادامه داد: از آنجایی که بعد از صدور رای هیات بدوی، شکایتی جدید از بیمارستان و پزشک عفونی بیمارستان از سوی خانواده کیارستمی تنظیم شد، پرونده مجددا به دادسرا رفت تا این شکایت مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر حکم‌های این شکایت صادر و توسط هیات بدوی تایید شده است و اکنون در راه تجدیدنظر برای نهایی شدن احکام است.

وی با بیان اینکه فرزند آقای کیارستمی و وکیل‌شان نسبت به این حکم اعتراضی نکرده‌اند، گفت: بر اساس حکمی که صادر شده بیمارستان و پزشک عفونی تبرئه شده‌اند و تاکنون هم خانواده نسبت به این حکم اعتراضی نداشته‌اند. حال باید منتظر ماند تا رای نهایی بعد از سیر مراحل لازم صادر و اعلام شود.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151080.jpeg

اظهارنظر جدید وزیربهداشت درباره پرونده کیارستمی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد مشخص شدن هرچه سریعتر نتیجه پرونده پزشکی زنده یاد کیارستمی به نفع جامعه پزشکی است و سوءتعبیرها و ابهامات را رفع می‌کند.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد مشخص شدن هرچه سریعتر نتیجه پرونده پزشکی زنده یاد کیارستمی به نفع جامعه پزشکی است و سوءتعبیرها و ابهامات را رفع می‌کند.

به گزارش مهر، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، در پاسخ به اینکه پرونده پزشکی زنده یاد عباس کیارستمی در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: ما این افتخار را داریم که با سینماگران تعامل خوبی داریم و خوشبختانه در بررسی پرونده پزشکی زنده یاد عباس کیارستمی هیچگونه مانعی برای پیگیری از سوی خانواده کیارستمی و سینماگران وجود نداشت. مردم ایران و در راس آن جامعه هنری کشور انتظار دارند که در این پرونده نباید حقی ضایع شود و به نظر من هم چنین اتفاقی نباید رخ دهد و هرچه سریعتر نتیجه این پرونده مشخص شود به نفع نظام پزشکی و جامعه پزشکی است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه پرونده با عدالت مورد قضاوت قرار گیرد و هرچه سریعتر نتیجه آن اعلام شود، بیان کرد: از نظر حقوقی این رسیدگی باید در نظام پزشکی و در دستگاه قضایی دنبال شود و من این را می دانم که پرونده در هر دو بخش مسیر خود را طی می کند، اما اینکه چرا با تاخیر پرونده پیش می رود، سوالی است که  من هم دارم. ظاهرا کار قضاوت اینگونه است.

وزیر بهداشت ادامه داد: تاکید می کنم که ما در وزارت بهداشت دوست داریم که هرچه سریعتر در این پرونده اعلام رای شود، چرا که در مورد زنده یاد عباس کیارستمی موضوع کاملا روشن است و نیاز به زمان طولانی برای اعلام رای نیست. هرچقدر که زمان بیشتری طی شود، حاشیه های این پرونده بیشتر خواهد شد. این را هم می دانم که زنده یاد کیارستمی، خانواده اش و دوستداران این هنرمند همانطور که دوست ندارند حقی از این هنرمند ضایع شود، دوست ندارند مجازاتی مورد نظر گرفته شود که فرد یا موسسه خاصی مستحق آن نباشند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از هنرمندان بعد از این پرونده از طریق فضای مجازی اعتراض خود را نسبت به عملکرد خدمات درمانی مطرح می کنند، توضیح داد: از نظر من چنین تقابلی میان هنرمندان و جامعه پزشکی وجود ندارد و من دوست دارم هنرمندان نگاه خود را به خدمات بسیار زیادی که جامعه پزشکی و پرستاری کشور به مجموعه هنرمندان داشته اند، تغییر دهند چرا که این خدمات کم نیست و ای کاش در کنار خطاها، گاهی نیز محبت ها به تصویر کشیده و یا منتقل شود.
هاشمی با تاکید بر رابطه مثبت هنرمندان و وزارت بهداشت گفت: من هنرمندان بسیار عزیز و برجسته ای را می شناسم که ادامه حیات خود را بعد از خدا مرهون تلاش پزشکان می دانند و این مساله نیز باید دیده شود. البته من تا به امروز نه شنیده ام و نه می توانم تصور کنم عزیزان جامعه هنری کشور برای دریافت خدمتی به یک مرکز درمانی مراجعه کرده باشند و بعد در آن مرکز در ارائه خدمات پزشکی کوتاهی شده باشد.

خدمات ویژه ای برای هنرمندان مبتلا به بیماری خاص نداریم

وی درباره دغدغه هنرمندان درباره انواع بیمه‌های درمانی نیز توضیح داد: اینکه جامعه هنری ما علاقمند هستند تا یک بیمه خوب داشته باشند، حق آنها است و مسئول و متولی اصلی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ما نیز از روز اول گفته ایم که هر کمکی که از دست ما برآید، انجام می دهیم و در همین راستا جلساتی نیز گذاشتیم. البته این را تاکید می کنم که مساله بیمه در اختیار ما نیست و در این زمینه نمی توانیم کاری کنیم.

وزیر بهداشت اعلام کرد: نباید فراموش کرد که ما در بیمارستان های کشور به خصوص در تهران با کمبود تخت مواجه هستیم و ممکن است و آن طور که شایسته است به همه مراجعان در بعضی از بیمارستان ها و در بعضی از ساعات توجه کافی صورت نگیرد، ما این مساله را می پذیریم و بارها گفته ایم که ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور کم داریم، اما اینگونه نیست که به دلایلی که ناشی از حواشی پرونده زنده یاد عباس کیارستمی و چند پرونده دیگر ایجاد شد، کسی بخواهد کم لطفی و بی مهری نسبت به مراجعان داشته باشد.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا خدمات خاصی به هنرمندانی که بیماری خاص دارند ارائه می‌شود، توضیح داد: در زمینه ارائه خدمات به هنرمندانی که دچار بیماری های خاص هستند، خدماتی متفاوت از خدماتی که به دیگر مردم ارائه می شود، در نظر گرفته نشده است. هر خدمتی که برای دیگران در نظر گرفته شده است برای هنرمندان نیز همان خدمات در نظر گرفته می شود. البته این به آن معنا نیست که اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خدماتی را برای این گروه از هنرمندان که تعداد اندکی هم هستند، در نظر گیرد و خدمات ویژه ای را برای آنها بخواهد ما مضایقه کنیم. اگر وزارت ارشاد راهکاری داشته باشد ما هم در کنار آنها هستیم.

وی بیان کرد: ما درخواست می کنیم که از سوی نهادهای مربوطه، متولی خاصی به وزارت بهداشت معرفی شود تا ما بتوانیم خدمات ویژه ای ارائه کنیم تا در این زمینه نیز رفع نگرانی شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اظهار نظری که در مورد داوود کیانیان برادر رضا کیانیان داشته است که باعث برخی سوءتفاهم‌ها شده است، گفت: آقای رنجبران در این متن بخشی از صحبت های من را کات کرده است. من همان جا گفته بودم که دو کیانیان داریم، رضا کیانیان و داوود کیانیان و توضیح کافی در این باره داده شده است.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151081.jpeg

بهمن کیارستمی: «این پرونده مختوم شد»!

بهمن کیارستمی در پی اظهارات اخیر وزیر بهداشت درباره‌ی پرونده عباس کیارستمی، متنی را منتشر کرد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: بهمن کیارستمی در پی اظهارات اخیر وزیر بهداشت درباره‌ی پرونده عباس کیارستمی، متنی را منتشر کرد.

در متن بهمن کیارستمی - فرزند عباس کیارستمی - که در پی اظهارات اخیر وزیر بهداشت در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: «سرانجام نتیجه کمیسیون پزشکی قانونی هم صادر شد، این گزارش به دادسرای جرائم پزشکی ارائه خواهد شد و رای نهایی توسط این دادسر صادر می‌شود. اما یک جمله از متن این گزارش برایم تامل برانگیز است: «پس از جراحی اول و بروز خونریزی، عمل جراحی دوم با تاخیر صورت گرفته است. هرچند این تاخیر صورت گرفته در درمان عوارض، تاثیری در فوت بیمار نداشته، اما در تشدید و بروز مشکلات بعدی از جمله عفونت‌های مکرر و طولانی شدن مدت بستری موثر بوده است.»

در عین حال به تازگی دکتر هاشمی وزیر بهداشت چنین گفته‌اند: «متاسفیم که شخصیت ارزشمندی چون کیارستمی را از دست دادیم و می‌توانست این اتفاق نیفتد. درباره پرونده آقای کیارستمی هم اینکه آیا واقعلا تخلف انجام شده یا خیر را قانون باید تعیین کند و این موضوع هم که آیا نسبت جرم با مجازاتی که در نظر گرفته شده، متناسب است یا خیر را هم قانون باید در موردش اظهار نظر کند.»

اگر اظهار نظر قانون را به اظهار نظر وزیر اضافه کنیم به چنین عبارتی می‌رسیم: «این اتفاق می‌توانست نیفتد هرچند قصور پزشک معالج در فوت بیمار بی‌تاثیر بوده است.» حالا پرسش این است که این اتفاق چگونه می‌توانست نیفتد اگر قصور پزشک معالج در فوت بیمار بی‌تاثیر بوده.

جواب این سوال را دکتر حاجی میر اسماعیل رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در شانزدهم تیرماه یعنی ده روز بعد از مرگ کیارستمی و پیش از آغاز بررسی پرونده توسط نظام پزشکی یا پزشکی قانونی به بنده داده‌ است و حالا نزدیک به ۶ ماه بعد از بررسی علت مرگ کیارستمی توسط این دو سازمان، وزیر بهداشت نیز با تشخیص اولیه ایشان هم‌نظر است که نوشته‌ بودند: «به یقین دیدارتان با وزیر بهداشت را در دفتر ایشان به خاطر دارید. همان موقع که درخواست حضور پزشکی از فرانسه را بر بالین پدر داشتید و دکتر هاشمی شخصا این موضوع را پیگیری کردند و برای بار دوم با سفر استاد به فرانسه مخالفت کردند. ما همچنان باور داریم اگر مرحوم کیارستمی در ایران می ‌ماندند، مانند بسیاری از بیمارانی که چنین سیر درمانی را طی می‌کنند و گاهی اوقات هم عارضه‌ای برایشان پیش می‌آید و رفع می‌گردد، به سلامت از بیمارستان مرخص می‌شدند. شما اما تصمیم متفاوتی گرفتید، پس تبعاتش را نیز بپذیرید و انگشت اتهام را به سوی دیگران نگیرید.»

با اظهار نظر سازمان پزشکی قانونی و البته با اشاره وزیر بهداشت، علت اصلی مرگ کیارستمی مشخص شد، این پرونده مختوم شد و این فیلم به سکانس پایانی رسید. برای خطوط پایانی این یادداشت هم از بخش‌هایی از همان نامه دکتر حاجی میر اسماعیل استفاده می‌کنم: «در هر صورت خوب است بدانید موضوع درمان مردم کشور نه یک فیلم است؛ نه پایانی دارد و نه تماشاچی می‌خواهد اما ملت شریف ایران، بهترین قاضی این عرصه هستند.»

هاشمی وزیر بهداشت به تازگی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ناگفته‌ها از درگذشت کیارستمی، گفته است: «درباره آقای کیارستمی نکته جدیدی وجود ندارد و هرچه که بوده، گفته شده است. البته ترجیح می‌دهم در این زمینه خانواده‌شان صحبت کنند. در عین حال همه ما به قانون تمکین می‌کنیم.

ما از اولین روزهایی که مشکل برای مرحوم کیارستمی پیش آمد تا کنون، در کنار خانواده آقای کیارستمی بودیم و فکر می‌کنم این کار وظیفه‌مان بوده است. البته متاسفیم که شخصیت ارزشمندی چون "کیارستمی" را از دست دادیم و می‌توانست این اتفاق نیفتد.»

وی درباره خطای پزشکی نیز معتقد است:« البته نمی‌توان گفت که در حوزه سلامت تخلف یا خطایی صورت نمی‌گیرد، بلکه خطا یا تخلف از هر کسی و در هر لباسی به هر دلیلی ممکن است اتفاق افتد؛ چرا که هیچکس معصوم نیست و هرکسی در هر حرفه‌ای اعم از مهندس، پزشک و مدیر ممکن است خطا کند، اما مهم این است که از تخلف حمایت نکنیم و اگر کسی واقعا تخلفی انجام داد، او را به دست قانون بسپاریم.

درباره پرونده آقای کیارستمی هم اینکه آیا واقعلا تخلف انجام شده یا خیر را قانون باید تعیین کند و این موضوع هم که آیا نسبت جرم با مجازاتی که در نظر گرفته شده، متناسب است یا خیر را هم قانون باید در موردش اظهار نظر کند.»

عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران و هنرمند عکاس که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود، سرانجام 8 تیر ماه برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت و 14 تیر ماه از دنیا رفت.

این هنرمند در کارنامه‌ی فیلم‌سازی‌اش ساخت فیلم‌های کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «دو راه حل برای یک مساله» و .. و فیلم‌های بلند «گزارش» ۱۳۵۶، «اولی‌ها» ۱۳۶۲، «خانه‌ی دوست کجاست؟» ۱۳۶۵، «مشق شب» ۱۳۶۶، «کلوزآپ، نمای نزدیک» ۱۳۶۸، «زندگی و دیگر هیچ» ۱۳۷۰، «زیر درختان زیتون» ۱۳۷۳، «طعم گیلاس» ۱۳۷۶، «باد ما را خواهد برد» ۱۳۷۷، «ABC آفریقا» ۱۳۷۹ را دارد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151082.jpeg

اوج بی‌اعتمادی به جامعه پزشکی/ فرزند کیارستمی: صدای پزشکتان را ضبط کنید

یزدفردا "رسانه ها نوشتند:بهمن کیارستمی فرزند عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران، با ساخت هشتگ «صدای پزشکتان را ضبط کنید» از افراد خواست در مراجعه به پزشکان صدای آنان را ضبط کنند.

به گزارش خبرآنلاین، بعد از درگذشت زنده‌یاد عباس کیارستمی در تاریخ چهاردهم تیرماه واکنش‌ها به عملکرد پزشکان در جریان درمان این هنرمند به سرشناس آغاز شد.

انتشار نتیجه بررسی پرونده پزشکی این هنرمند و صدور حکم محرومیت از مطب به مدت سه ماه برای پزشک معالج موج انتقادها به روند درمان را گسترده‌تر از گذشته کرد.

یکی از انتقادهای جدی به ماجرای روند درمان کارگردان «طعم گیلاس» تناقض‌ها در ادعاست و از همین رو بهمن کیارستمی، در یک گروه تلگرامی با پیشنهاد راه‌اندازی هشتگ «#صدای_پزشکتان_را_ضبط_کنید» از افراد خواسته برای حفظ سلامت خود در مراجعه به پزشکان صدای آنان را ضبط کنند.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151086.jpeg

پای فرانسوی‌ها به پرونده کیارستمی بازشد

اظهارات رئیس جامعه جراحان ایران در ارتباط با علت فوت عباس کیارستمی در فرانسه، باعث شد تا مسیر بررسی پرونده پزشکی این کارگردان فقید سینمای کشورمان، تا حدودی تغییر کند.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند:اظهارات رئیس جامعه جراحان ایران در ارتباط با علت فوت عباس کیارستمی در فرانسه، باعث شد تا مسیر بررسی پرونده پزشکی این کارگردان فقید سینمای کشورمان، تا حدودی تغییر کند.
به گزارش مهر، عباس کیارستمی کارگردان نام آشنای کشورمان در آخرین روزهای سال گذشته بر اثر یک بیماری راهی بیمارستان می شود و پس از انجام دو نوبت جراحی و بستری شدن در بیمارستان، برای ادامه درمان به فرانسه می رود که متاسفانه چند روز پس از بستری بودن در یکی از بیمارستان های این کشور، فوت می کند. به دنبال فوت کیارستمی، فرزندش بهمن با گرفتن وکیل، نسبت به نحوه مراقبت های درمانی از پدرش در ایران شکایت می کند.شکایت پسر کیارستمی از پزشک معالج پدرش و همچنین بیمارستان مربوطه، باعث می شود که پای سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت نیز به این ماجرا باز شود و در نهایت «پرونده پزشکی کیارستمی» در سازمان نظام پزشکی کشور تشکیل می شود.به دنبال رسانه ای شدن مرگ کیارستمی و حاشیه هایی که با خود به دنبال داشت، کمیسیون پزشکی متشکل از ۳۰ نفر کارشناس و پزشک خبره رشته های مختلف پزشکی تشکیل شد و پس از جلسات متعددی که برگزار کردند، در نهایت در پرونده پزشکی کیارستمی، قصور و خطای پزشکی در چند مورد تایید شد.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151087.jpeg
نتایج بررسی پروندهدکتر ایرج خسرونیا رئیس هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی در تشریح پرونده کیارستمی، گفت: در تاریخ ۱۷ اسفند ۹۴ مرحوم کیارستمی به علت پولیپ روده تحت عمل جراحی قرار گرفت و مجدداً در تاریخ ۲۰ اسفند ۹۴ به علت خونریزی دوباره جراحی شد.وی افزود: مرحوم کیارستمی در تاریخ ۹۵/۱/۴ دچار عفونت و تب می شود و دوباره در تاریخ ۹۵/۱/۹ تحت عمل جراحی مجدد قرار می گیرد.خسرونیا با اعلام اینکه مرحوم کیارستمی در تاریخ ۹۵/۲/۷ با حال عمومی نسبتا خوب از بیمارستان مرخص می شود، اظهار داشت: بعد از آن مسیر درمان کیارستمی در فرانسه دنبال می شود.وی در ادامه به کیفرخواست پرونده مرحوم کیارستمی که در تاریخ ۹۵/۵۲۴ صادر شده است اشاره کرد و گفت: تاخیر در جراحی دوم به عنوان قصور پزشکی و همچنین در جراحی اول، دکتر احمد میر، قصور انتظامی داشته است. زیرا عنوان شده که سیر پرونده به صورت روزانه نوشته نشده است.  خسرونیا با بیان این مطلب که مرحوم کیارستمی کالبدشکافی نشده است و همچنین جواز دفن در پرونده وجود ندارد، گفت: بر همین اساس ما علت مرگ را نمی دانیم و روند درمان مرحوم کیارستمی را در ایران بررسی کرده ایم.در همین حال، یکی از وکلای پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی به موضوع تخلفات کادر بیمارستان جم اشاره کرد و گفت: در این پرونده به موضوع تخلفات کادر بیمارستان جم رسیدگی نشده است. از همین رو به نظر ما پرونده نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.وی در مورد کالبدشکافی مرحوم کیارستمی گفت: با توجه به گزارش بیمارستان ها به نظر می رسد که نیاز به کالبدشکافی نبوده است.یکی دیگر از وکلای مرحوم کیارستمی اظهار داشت: آنچه را که بهمن کیارستمی عنوان کرده این بوده که مشکلی با کالبدشکافی و نبش قبر برای بررسی علت مرگ ندارد.وی در خصوص جواز دفن نیز گفت: این جواز در فرودگاه امام و توسط مسئولین پزشکی صادر شده است.در ادامه دکتر احمد میر جراح مرحوم کیارستمی روند درمان را تشریح کرد و گفت: مرحوم کیارستمی در تاریخ ۹۴/۱۲/۱۷ به علت خونریزی، جراحی مجدد می شود.وی با تاکید بر اینکه تمامی امکانات درمانی به نحو مطلوب برای مرحوم انجام شده است، گفت: در تاریخ ۹۴/۱۲/۲۲ بیمار دیگر خونریزی نداشت و شرایط او طبیعی بود.میر با رد هرگونه تاخیر در روند درمان مرحوم کیارستمی گفت: بنده لحظه به لحظه در کنار بیمار بودم.جراح مرحوم کیارستمی در مورد مرخصی رفتن و اینکه گفته می شود نبود او در بیمارستان علت تشدید بیماری مرحوم بوده است، گفت: بنده در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۴ به صورت شفاهی از مرحوم کیارستمی مجوز گرفتم که اگر رضایت دارید، بنده به مسافرت بروم و ایشان هم قبول کردند.وی علت سفر خود را حادثه برای همسرش عنوان کرد و گفت: وقتی بنده به مسافرت رفتم دکتر ناصحی به عنوان همکار بنده وضعیت بیماری مرحوم کیارستمی را تحت نظر و کنترل داشت.در ادامه مسئول فنی بیمارستان جم با تاکید بر اینکه بهترین سرویس را به مرحوم کیارستمی دادیم، گفت: وی به صورت ۲۴ ساعته و در اتاق VIP تحت نظر و مراقبت بود و همه امکانات بیمارستان در اختیار مرحوم کیارستمی بود.در ادامه دکتر خسرونیا رئیس هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی در مورد آزمایش های بدون امضاء از مسئول فنی بیمارستان جم سئوال کرد که دکتر میر، جراح مرحوم کیارستمی عنوان داشت: این آزمایش ها مربوط به پرونده بیمار است.جراح مرحوم کیارستمی با بیان این مطلب که بنده با مرحوم کیارستمی، پسر و همچنین برادر مرحوم روابط دوستانه داشتم، گفت: در طول ۴۰ روز بستری کوچکترین مشکل و اعتراضی به لحاظ روند درمان عنوان نشد.پرونده باید دوباره بررسی شودعادل مقدسی در پایان دادگاه کیفرخواست پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی، گفت: پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی دارای چند نکته مبهم است که ما خواستار بررسی مجدد آن هستیم.وی با بیان این مطلب که در این پرونده تنها جراح مرحوم کیارستمی مورد بحث قرار گرفته است، گفت: دو تن از پزشکان دیگر نیز در این پرونده قصور داشتند که ما معتقدیم باید به وضعیت آنها نیز در این پرونده رسیدگی شود.مقدسی با تاکید بر اینکه ما هیچ عجله ای در اعلام رای داگاه نداریم، افزود: ما خواستار بررسی عادلانه پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی هستیم.وی گفت: باید مشخص شود چه کسی اجازه داده بود مرحوم کیارستمی به فرانسه اعزام شود.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151088.jpeg
اعتراض به حکم خوانده نشدههیئت مدیره خانه سینما در بیانیه‌ای حکم اعلام شده در پرونده پزشکی عباس کیارستمی را اندازه مرگ این فیلمساز تکان‌دهنده دانست.در متن بیانیه خانه سینما آمده است: «اعلام رسمی حکم پرونده پزشکی عباس کیارستمی شاید به اندازه فاجعه مرگ او تکان‌دهنده بود. از دست دادن کیارستمی، ایران را متاثر کرد. این تاثر که حاصل اندوه فقدان هنرمندی بزرگ است وقتی ابعاد عمیق‌تری پیدا کرد که تاثیر خطای پزشکی و قصور پزشکان معالج در آن آشکار شد.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151089.jpeg
پای فرانسوی ها به پرونده مرگ کیارستمی باز شددر حالی که هنوز حکم پرونده به صورت رسمی رسانه ای نشده است، اظهارات دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران در ارتباط با علت مرگ عباس کیارستمی، مسیر پرونده را تغییر داد.وی با عنوان این مطلب که رفتن به فرانسه هیچ نیاز نبود زیرا اصلاً صلاح نبود از نظر پزشکی کیارستمی با آن وضعیت پرواز کند ولی کاملاً به میل و اختیار خودشان پرواز کردند، گفته است؛ کسی از متولیان امر نیز در آن لحظه از پرواز کیارستمی اطلاع نداشت، و بدتر اینکه ما اطلاع نداریم در فرانسه برای کیارستمی چه کار کردند که باعث شد مرحوم کیارستمی خونریزی مغزی کند.فاضل معتقد است؛ این خونریزی مغزی را نمی‌شود گره زد به اتفاقاتی که قبلاً برای درمان کیارستمی افتاده است زیرا هر کسی بدون این سوابق هم ممکن است خونریزی مغزی کرده و فوت کند.وی با تایید تشابه پرونده فوت مرحوم کیارستمی با پرونده خون های آلوده فرانسه اظهار داشت: فرانسه باید پاسخگو باشد، زیرا ما اصلا نمی‌دانیم که در آن کشور چه بر سر کیارستمی آوردند که باعث خونریزی مغزی او شد، چون مردی با این سن و این سابقه درمانی، تجویز برخی داروها در فرانسه بسیار باید با احتیاط صورت می‌پذیرفت.رئیس جامعه جراحان ایران گفته است؛ معتقدم اگر کیارستمی از ایران نمی‌رفت، این بلا سرش نمی‌آمد.به نظر می رسد، با توجه به اعتراض وکیل پرونده به حکم صادره و اظهارات رئیس جامعه جراحان ایران، نتیجه قطعی حکم این پرونده می بایست از مسیر دیگری دنبال و اعلام شود.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151090.jpeg

واکنش بهمن کیارستمی به اظهارات پزشک پدرش

پس از اعلام حکم دادگاه پزشک عباس کیارستمی و سخنان پزشک معالج درباره علت فوت کیارستمی، بهمن کیارستمی پزشک معالج پدرش را طی نامه‌ای به گفت‌وگو دعوت کرد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند:پس از اعلام حکم دادگاه پزشک عباس کیارستمی و سخنان پزشک معالج درباره علت فوت کیارستمی، بهمن کیارستمی پزشک معالج پدرش را طی نامه‌ای به گفت‌وگو دعوت کرد.

به گزارش «خبرآنلاین»، در متن این نامه آمده است:

«جناب آقای دکتر میر

با سلام

جای خوشحالی است که منع جنابعالی برای حضور در رسانه‌ها مرتفع شده و از مطالعه گفت‌وگوی اخیر جنابعالی با نشریه سپید لذت بردم. بنده نیز پیش از این از شما تقاضای گفت‌وگو کرده بودم و شما همانطور که در مصاحبه اخیرتان گفته‌اید به دلیل حفظ شان رابطه بیمار و پزشک، گفت‌وگو با بنده را نپذیرفته بودید اما همچنان فکر می‌کنم شان بنده و شما یا جامعه پزشکی با گفت‌وگو خدشه‌دار نمی‌شود.

امروز با مباحثی که در این سه ماه مطرح شده لازم می‌دانم بنده و جنابعالی رو در رو و مستقیم در رابطه با آنچه انجام داده‌اید و گفته‌اید گفت‌وگو کنیم. برای اطمینان خاطر جنابعالی این گفت‌وگو می‌تواند در حضور خبرنگار نشریه سپید یا هر نشریه دیگری که به آن اطمینان دارید انجام شود.

منتظر پاسخ جنابعالی مبنی بر قبول یا رد این پیشنهاد هستم.

با احترام»
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151091.jpeg

بهمن کیارستمی: حکم را دستکاری نکرده‌ایم

یزدفردا "رسانه ها نوشتند:فرزند مرحوم عباس کیارستمی با اشاره به ادعای رئیس دادگاه بدوی رسیدگی به پرونده پدرش مبنی‌بر دستکاری‌شدن حکم ابلاغی گفت: «حکم در اختیار من است و کلمه‌به‌کلمه‌اش همانی است که منتشر شده و اگر لازم شد تصویرش را منتشر می‌کنیم؛ اما مسأله مهمتری وجود دارد و آن، عادت سازمان نظام‌پزشکی به فرافکنی و حاشیه‌سازی است».پس از آنکه روز دوشنبه حکم پرونده مرحوم عباس کیارستمی از طرف خانواده وی منتشر شد، رئیس هیأت بدوی سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: حکمی که درباره پرونده عباس کیارستمی منتشر شده است، دستکاری شده و حکمی نیست که از سوی هیأت بدوی سازمان نظام‌پزشکی صادر شده است.دکتر ایرج خسرونیا درباره حکمی که برای پرونده عباس کیارستمی، از سوی وکیل خانواده این کارگردان در رسانه‌ها منتشر شده، گفت: «حکم این پرونده هنوز تأیید نشده و باید منتظر باشیم تا بعد از ١٠ الی ١٥ روز اگر طرفین اعتراض نکردند، حکم تأیید ‌شود».وی با بیان اینکه حکمی که دوشنبه از سوی وکلای خانواده کیارستمی منتشر شده، درست نیست، افزود: درحال‌حاضر که حکم تأیید نشده، انتشار آن جرم است و اکنون دادستان جرائم پزشکی هم دارد علیه منتشرکننده این حکم اعلام جرم می‌کند. ما گفتیم وکلا اگر عواقب انتشار حکم را قبول می‌کنند، آن را منتشر کنند. البته تأکید می‌کنم که این حکم منتشرشده، حکمی نیست که ما ارائه داده‌ایم و دست‌کاری شده است. حکمی که ما صادر کرده‌ایم، با امضای ١٠ نفر بوده است و این حکم منتشرشده، حکمی نیست که از سوی هیأت بدوی سازمان نظام‌پزشکی صادر شده است.در بخشی از حکم صادرشده که به وکلای پرونده ابلاغ شده و بهمن کیارستمی نیز تصویر آن را در اختیار روزنامه «شرق» قرار داده، آمده است: «در خصوص کیفرخواست شماره ٣٤١٩/١٣١/١٠٠/١٣٩٥مورخ ۱۳۹۵.۵۲۴ دادسرای نظام‌پزشکی تهران علیه آقای دکتر ا.م متخصص جراحی دایر بر تخلف صنفی و حرفه‌ای در درمان موضوع شکایت عادل مقدس‌جرهی و مانوش منوچهری به وکالت از بهمن کیارستمی بدین شرح که بیمار در تاریخ ۹۴.۱۲.۱۷ با تشخیص پلیپ دیسپلاستیک کولونه سیگموئید در بیمارستان جم بستری و در سرویس جراحی وی به‌عنوان جراح و آقای دکتر ن به‌عنوان کمک‌جراح قرار می‌گیرند، پس از چهار مرحله عمل جراحی و پس از ترخیص از بیمارستان در تاریخ ۹۵.۲.۷ مجدداً در تاریخ ۹۵.۲.۱۱ در بیمارستان مذکور بستری و ۹۵.۲.۱۳ ترخیص شده‌‌اند. به‌دنبال عدم بهبودی جهت ادامه سیر درمانی به کشور فرانسه منتقل شده لکن در تاریخ ۹۵.۴.۱۴ در پاریس فوت کرده‌اند، با توجه به کیفرخواست دادسرا و تحقیقات به‌عمل‌آمده از کادر درمانی، ملاحظه مدارک و سوابق بالینی متوفی، ملاحظه پرونده پزشکی کارشناسی سازمان نظام‌پزشکی و مدافعات غیرموجه و غیرمؤثر مشتکی عنه و نظریه کتبی عضو محقق و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده نظام‌پزشکی، تخلف صنفی و حرفه‌ای مشتکی‌ عنه نامبرده به لحاظ تأخیر در اقدام به عمل جراحی مرحله دوم علیرغم وجود شواهد کلینیکی و پاراکلینیکی دال بر خونریزی بیمار که این تأخیر منتهی به بروز عوارض بعدی گردیده نیز وجود مغایرت در شرح عمل و اظهارات شفاهی پزشک معالج، عدم درج نتیجه ویزیت بیمار و سیر بیماری به طور روزانه در پرونده بالینی، ترک بیمار با وجود عوارض ایجادشده و رفتن به مسافرت که از مصادیق قصور پزشکی تلقی می‌گردد محرز و مسلم بوده و با انطباق تخلف انتظامی نامبرده با ماده ٣ و بند «ث» ذیل ماده ٣٧ آیین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلین حرفه‌های پزشکی و وابسته و به استناد بند «د» ذیل تبصره ١ ماده ٢٨ قانون تشکیل سازمان نظام‌پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۳.۱.۲۵ حکم به محکومیت نامبرده به سه ماه محرومیت از مطب در محل ارتکاب تخلف صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره ظرف مدت ٢٠ روز از تاریخ ابلاغ قابل‌اعتراض و تجدیدنظر در هیأت تجدیدنظر انتظامی نظام‌پزشکی استان تهران است. ضمنا درخصوص شکایت دیگر شاکی علیه آقای دکتر مازیار پارسا و مدیریت بیمارستان جم آقای دکتر محسن تدین‌فر، دائر بر قصور پزشکی مقرر است پرونده تفکیک و جهت رسیدگی و انجام تحقیقات لازم به دادسرای سازمان نظام‌پزشکی اعاده گردد».بهمن کیارستمی، فرزند مرحوم عباس کیارستمی، در گفت‌وگو با «شرق» با تأکید بر اینکه انتشار حکم ابلاغی از طرف وی صورت پذیرفته بیان کرد: «این حکم را وکیل ما، خانم منوچهری، از نظام‌پزشکی گرفتند و در اختیار من گذاشتند و بنده آن را منتشر کردم».وی در پاسخ به این پرسش که با وجود تأکید رئیس دادگاه بدوی پرونده کیارستمی، مبنی‌بر منتشرنکردن حکم تا ١٠ روز آینده، دلیل عجله در انتشار این حکم چه بود، گفت: «ایشان در مقام ریاست یک دادگاه انتظامی در سازمان نظام‌پزشکی از لحاظ حقوقی در جایگاهی نیستند که در رابطه با مسائل خارج از حوزه تخصصی دادگاه تحت ریاستشان اظهارنظر کنند. حکم این دادگاه اعلام شده و اعلام عمومی آن هم بلامانع است، تنها یک مسأله می‌تواند در این مورد مطرح باشد؛ اینکه آیا اسامی‌ای که در این حکم ذکر شده قابل انتشار بوده یا خیر؟ با توجه به اینکه دادگاهی که در مورخ ٢٨ شهریور برگزار شد، علنی بوده و رسانه‌ها در آن حضور داشتند و این اسامی قبلا در رسانه‌ها منتشر شده، بنابراین منع قانونی برای انتشار اسامی نداشتیم».وی در رابطه با تنها جلسه علنی دادگاه برگزارشده در تاریخ ٢٨ شهریورماه افزود: «نکته جالب توجه در رابطه با حکم صادرشده این است که هیأت بدوی که نظام‌پزشکی روز گذشته رأی آن را ابلاغ کرد، در تاریخ هجدهم شهریور تشکیل جلسه داده و رأی خود را اعلام کرده، در صورتی که دادگاه نظام‌پزشکی با حضور پزشکان و وکلای ما در تاریخ بیست‌وهشتم شهریور برگزار شده؛ یعنی ١٠ روز بعد از ختم رسیدگی هیأت بدوی به پرونده و اعلام نظر آنها که خود نشان‌دهنده ماهیت دادگاه برگزارشده است».کیارستمی با اشاره به ادعای دکتر خسرونیا مبنی‌بر دست‌کاری‌شدن حکم ابلاغی تصریح کرد: «حکم در اختیار من است و کلمه‌به‌کلمه‌اش همانی است که در خبرگزاری‌ها منتشر شده و اگر لازم شد تصویرش را منتشر می‌کنیم؛ اما مسئله مهم‌تری وجود دارد و آن عادت سازمان نظام‌پزشکی به فرافکنی و حاشیه‌سازی است، همان‌طور‌که پیش از اعلام رأی ترجیح دادند با طرح مسائل حاشیه‌ای مثل پرونده بیمارستان فرانسه و وصیت و اجازه دفن اصل موضوع را از دستور کارشان خارج کنند، امروز هم ترجیح می‌دهند به‌جای پرداختن به مباحث طرح‌شده حول حکم صادرشده، به مسائل حاشیه‌ای و بی‌ارتباط با پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی بپردازند. یادمان نرود که این دادگاه، مرجع رسیدگی به تخلفات پزشکی است و اگر صلاحیتی داشته باشد تنها در همین حوزه است و خارج از آن نمی‌تواند اعلام نظر کند، آقای خسرونیا می‌تواند در دادسرای عمومی از شخص بنده (و نه خانواده) به دلیل انتشار حکم دادگاه تحت ریاستش طرح شکایت کند، همان‌طورکه حق شکایت از ایشان در دادسرای انتظامی قضات به دلیل نشر اکاذیب و ارعاب شاکی در دادسرای انتظامی قضات برای بنده محفوظ است؛ گرچه همین حرف بنده هم بوی تهدید متقابل می‌دهد و ترجیح می‌دهم در دامی که آنها پهن کرده‌‌اند نیفتم. به‌هرحال آقای خسرونیا، پزشک هستند و تحصیلات حقوقی ندارند و آشنایی ایشان با مباحث حقوقی از بنده بیشتر نیست؛ اما متأسفانه بسیار بی‌محابا و بی‌مبالات صحبت می‌کنند و نظر می‌دهند؛ ولی بدون شک طرح مسائل حاشیه‌ای از این قبیل جدی نیست و بیشتر همان کاربرد تهدید و ارعاب را دارد».کیارستمی در پایان با اشاره به دلیل انتشار این حکم خاطرنشان کرد: «این گزارش دو بخش دارد، طبعا بخش پایانی آن، رأی هیأت بدوی است که به نظرم بیش از حد لزوم راجع به آن حساسیت به وجود آمده و اساساً اهمیت چندانی ندارد، اما بخش اول آن که به اختصار به شرح قصورات پزشکی می‌پردازد بسیار مهم است، چراکه به اعلام نظر هیأتی از افراد معتبر و متخصص می‌پردازد که در این پرونده اعلام نظر کرده‌‌اند و این اولین‌بار است که سازمان نظام‌پزشکی هرچند به اختصار به نظر کارشناسان این پرونده اشاره می‌کند. حالا اینکه چه حکمی برای خطاهایی که در این گزارش آمده صادر می‌شده اساساً برای ما بی‌اهمیت است. دلیل انتشار این رأی هم همین بود؛ اینکه بالاخره خطاهایی که مورد ادعای ما بودند و بر سر اثباتشان پافشاری کردیم، از سوي سازمان نظام‌پزشکی پذیرفته و اعلام شدند و در این رابطه شک و شبهه‌ای باقی نماند. حالا اینکه حکم دست‌کاری شده یا چه زمانی باید این حکم اعلام می‌شده یا حتی اینکه جرم ارتکابی با حکم صادرشده متناسب هست یا خیر، تا حدودی بحث‌های حاشیه‌ای است که نباید اصل موضوع را تحت‌الشعاع قرار دهد. هنوز امیدواریم سازمان نظام‌پزشکی شرح مفصل‌تری از گزارش پزشکی را که در اختیار دارد منتشر کند».رئیس دادگاه بدوی رسیدگی به پرونده عباس کیارستمی نیز در گفت‌وگو با «شرق» تصریح کرد: «شما به عنوان خبرنگار به چند وکیل زنگ بزنید و بپرسید آیا حکم تأییدنشده را مي‌توان انتشار داد یا خیر؟ روز دوشنبه شبکه‌های خبری خارجی عکس پزشک معالج دکتر کیارستمی را با نام آن منتشر کردند و آبروی او را بردند. ما نمی‌گوییم این پزشک مرتکب خطا نشده ولی چنین رفتاری با او صحیح نیست. باید اجازه می‌دادند این حکم تأیید شود و بعد آن را منتشر می‌کردند. الان حکمی را منتشر کرده‌‌اند که هنوز تأیید نشده است».ایرج خسرونیا در ادامه افزود: «من نمی‌دانم آقای کیارستمی چه حکمی را در اختیار شما قرار دادند. حکمی که ما به دست وکیل ایشان دادیم ١٠ امضا داشت، ولی حکم منتشرشده اصلا امضایی نداشت».وی در پاسخ به این پرسش که "آیا حکم داده‌شده با قصورات ارتکابی متناسب است؟" گفت: «ما از نظر انتظامی حکم دادیم. اگر کسی می‌خواهد حکم سنگین بگیرد باید به دادسرا مراجعه کند، حداکثر حکم ما محرومیت از طبابت است و بیشتر از این نمی‌توانیم حکم دهیم. دوستان نباید منتظر این باشند که ما مثلا به پزشک زندانی بدهیم چون اصلا دست ما نیست. برای رسیدن به چنین هدفی باید دعوا به دادسرای جرائم پزشکی برده شود».بر اساس این گزارش، مانوش منوچهری یکی از وکلای پرونده عباس کیارستمی نیز با تأکید بر اصلی‌بودن حکم منتشرشده، گفت: «این حکمی که در دست ماست جعلی نیست و همان‌طور که آقای بهمن کیارستمی گفتند، اگر نیاز به اعتراضی در این رابطه است، بهتر است از طريق مراجع صالحه اقدام شود».عباس کیارستمی کارگردان نامدار ایرانی پس از گذراندن یک دوره بیماری در ١٤ تیرماه سال جاری در فرانسه در ٧٦ سالگی درگذشت.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151092.jpeg

واکنش خانه سینما به حکم پزشک کیارستمی

یزدفردا "رسانه ها نوشتند:خانه سینما در پی انتشار حکم پزشکی عباس کیارستمی، بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، متن بیانیه خانه سینما به این شرح است:

اعلام رسمی حکم پرونده پزشکی عباس کیارستمی شاید به اندازه فاجعه مرگ او تکان‌دهنده بود. از دست دادن کیارستمی، ایران را متاثر کرد.

این تاثر که حاصل اندوه فقدان هنرمندی بزرگ است وقتی ابعاد عمیق‌تری پیدا کرد که تاثیر خطای پزشکی و قصور پزشکان معالج در آن آشکار شد.

هیات مدیره خانه سینما به نشانه احترام و همدردى با خانواده و بازماندگان آن مرحوم همراه با دعوت کنندگان از سینماگران و هنرمندان دعوت می‌کند روز 5شنبه 15 مهرماه همزمان با سپری شدن سه ماه از خاکسپاری هنرمند از دست رفته‌مان، ساعت 11 صبح، بر سر مزار او در ترک مزرعه واقع در لواسان گرد هم آییم و با ادای احترام به از دست رفتگان، زندگی را پاس بداریم.

هر مرگ اشارتی است به حیاتی دیگر و مرگ هر هنرمند مسیری است برای پرباری حیات‌های دیگر. عباس کیارستمی نامی است برای زندگی و دیگر هیچ.

ادعای عجیب پزشک‌ کیارستمی: در فرانسه سرش به جایی خورده!

پزشک مرحوم عباس کیارستمی در ایران، تاکید می‌کند که قصوری مرتکب نشده و می‌گوید: به گفته‌ای ایشان سرشان به یک جایی برخورد کرده بود و از آنجا که داروی ضد انعقاد هم مصرف می‌کردند خونریزی مغزی کردند و فردا صبح فوت شده پیدایشان کردند.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند:پزشک مرحوم عباس کیارستمی در ایران، تاکید می‌کند که قصوری مرتکب نشده و می‌گوید: به گفته‌ای ایشان سرشان به یک جایی برخورد کرده بود و از آنجا که داروی ضد انعقاد هم مصرف می‌کردند خونریزی مغزی کردند و فردا صبح فوت شده پیدایشان کردند.به گزارش روزنامه «سپید»، چهار ماه از مرگ کارگردان و مؤلف سینمای ایران می گذرد اما هنوز سروصداها درباره علت وچرایی مرگ او تمام نشده است. داستان از جایی شروع شد که خانواده مرحوم عباس کیارستمی به روند درمان پدرشان اعتراض کردند و از پزشک معالج او به دلیل قصور در درمان شکایت کردند. حالا حکم صادر شده است؛ حکمی که هر دو طرف داستان به آن اعتراض دارند.دکتر احمد میر متخصص جراحی عمومی یکی از دوطرف ماجراست. ماجرایی که حالا و با صدور حکم ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. او انتظار چنین حکمی را نداشته است و می‌خواهد از حقش دفاع کند.شما حکم را دیده‌اید؟حکم را از راه پست دیروز به بیمارستان جم فرستاده‌اند. هنوز به دستم نرسیده. اماامروز خودم به نظام پزشکی مراجعه کردم و یک کپی از حکمم را گرفتم.انتظار داشتید چنین حکمی صادر شود؟نه مطلقا چنین انتظاری نداشتم که حکم به این سنگینی برای مشکلات و قصوری که می‌گویند پیش آمده و من می‌گویم پیش نیامده برای من صادر کنند. خوشبختانه قانون این اجازه را به من می‌دهد که از حقوق خودم دفاع کنم و به این حکم اعتراضم را نشان بدهم. البته این اعتراض به این معنی نیست که نظام پزشکی یا کارشناسان کارشان را درست انجام نداده باشند. شاید زبان من قاصر بوده و آن طور که باید وشاید مسائلی که لازم بوده برای پرونده، نتوانستم درست توضیح بدهم و با ابهاماتی روبرو بودند که چنین حکمی را برای من صادر کردند. در نتیجه حتما من به این حکم اعتراض می‌کنم برای اینکه امکان این را داشته باشم که دوباره در برابر کارشناسان نظام پزشکی قرار بگیرم و توضیحاتی که باید بدهم امیدوارم این بار مثمر ثمر باشد و همکاران نظام پزشکی هم بیشتر متوجه شوند که ما قصوری در درمان آقای کیارستمی نکردیم. آقای کیارستمی با اینکه عوارضی برایشان پیش آمد بعد از عمل جراحی، درمان شدند وبه منزل رفتند. وبعد ا زچند وقت به خواست و میل خود وخانواده شان به خارج از کشور سفر کردند و به دلایل ناشناخته‌ای در فرانسه فوت کردند. من در درمانی که انجام دادم نه برای خودم نه برای بیمارستان نه برای همکاران بیمارستانی در بیمارستان جم و حتی بیمارستان آراد هرگز کوتاهی وخطا یا قصوری نمی‌بینم. درنتیجه از حق خودم برای اعتراض و دفاع استفاده می‌کنم تا توضیحات بیشتری برای روشن شدن پرونده بدهم.این ماجرا که در مطبوعات سر و صدای زیادی پیدا کرد که قرار بود اول پدر شما مرحوم کیارستمی را جراحی کنندو بعد قرار شد خود شما عمل جراحی را انجام بدهید، چقدر درست است؟این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد. آقای کیارستمی از قبل با من آشنایی کوچکی داشتند و مرا می‌شناختند. من هم ایشان را در حد سلام و علیک می‌شناختم. ایشان بعد از بررسی‌هایی که کردند به نزد من آمدند. اصرار هم داشتند که این عمل تا قبل از عید انجام شود. آقای کیارستمی پدر مرا نمی‌شناختند. پدر من دکتر علی محمد میر 93 ساله است و بیش از 10 سال است که جراحی نمی‌کندو و اشتباهی نمی‌تواند رخ بدهد. بین یک فرد 93 ساله و من حتی اگر تشابه اسمی وجود داشته باشد کلی اختلاف هست. پس چنین چیزی اصلا درست نیست. آقای کیارستمی آمدند و نشستند و با هم توافق کردیم سر تاریخ عمل و قرار شد که عمل جراحی ایشان را من انجام بدهم. من خودم ایشان را عمل کردم. تا امروز هیچ وقت اجازه نداده‌ام فرد دیگری عمل جراحی مرا انجام بدهد. البته هر جراحی کمک جراح دارد. این قانونی است وزارت بهداشت ونظام پزشکی و جامعه جراحان این قانون را گذاشته‌اند که ما بدون کمک همکار هم تخصص نمی‌توانیم جراحی کنیم به خصوص جراحی‌های بزرگ و سنگین. در نتیجه من خودم ایشان را جراحی کردم و دست هیچ همکاری هم ایشان را نسپردم. جراحی دوم را هم خود من انجام دادم. ایشان خون‌ریزی می‌کردند به دلیل دریافت داروهای ضد انعقادی که آن هم جزو روش کار ما وجزوبرنامه مابود و باید داده می‌شد. متاسفانه این داروها مثل چاقوی دو لبه هستند. شما یک دوز را به یکی می‌دهیدو هیچ اتفاقی نمی‌افتد وهمان دوز را به یک فردی می‌دهید و آن فرد خونریزی شدید می‌کند. ایشان دو دوز این دارو را دریافت کرده بودند. ما 48 ساعت صبر کردیم. اثر این دارو از بدن بیمار برود یا کمرنگ شود. در این دوران به ایشان فرآورده‌های خونی و خون هم زدیم. مدام بالای سرشان بودیم. وقتی ایشان در آی سی یو بودند شبانه روزی هم من وهم آقای دکتر ناصری و همکاران آی سی یو بودند. حتی شبی بود که بیمارستان را به خاطر ایشان ترک نکردیم. و وقتی دیدیم که خونریزی ادامه دارد تصمیم گرفتیم که شکم ایشان را باز کنیم. در این جورمواقع ما همیشه با خونریزی خیلی مبهمی روبرو می‌شویم که منشا خاصی شریان یا وریدی ندارد. در این جور مواقع به خاطر استفاده از داروهای غیرانعقادی ازهمه جا خون می‌آید. ماهمه خونها را جمع کردیم. از آن به بعد هم خونریزی نکردند. بعد از آن عمل بیشتر از یک واحد خون به ایشان نزدیم.شما پزشک معالج مرحوم عباس کیارستمی بودید و در این دوران هرگز پاسخ و یا واکنشی در جراید از شما ندیده و نشنیده‌ایم. دلیل این سکوت طولانی چیست؟پیش از هرچیز باید یادآور بشوم که درگذشت عباس کیارستمی ضایعه جبران ناپذیری برای فرهنگ و هنر این مرزو بوم است و فقدان چنین فرد و استعدادی برای همه ما تاثربرانگیز و دردناک است، بنابراین وظیفه خود می‌دانم که به همه هنرمندان و هنردوستان و کلیه جامعه هنردوست ایران تسلیت بگویم. چرا من تا امروز سکوت اختیار کردم. ؟ این سکوت به این دلیل بود که گفته‌ها و نوشته‌های زیادی درباره بیماری، روند درمان و مرگ مرحوم عباس کیارستمی وجود دارد و پاسخ به آنها نیاز به کارشناسی علمی داشت و هدف من این بود که اجازه بدهم کارشناسان ذی صلاح و کارشناسان نظام پزشکی کشور به این موارد رسیدگی کنند و در کمال استقلال بتوانند رای خود را اعلام کنند. به این دلیل من در مقابل تمام سخنان شایسته و ناشایسته درست و نادرست و حتی اهانت‌آمیز سکوت کردم تا بتوانیم به نتیجه‌ای درست و عادلانه‌ای برسیم. مضافا اینکه برخى اظهارنظرها به منظور جواب گرفتن و جواب دادن و مطرح بودن به هر قیمت بود. مطلقا بنده نمى‌خواستم و نمى‌خواهم وسیله این فرایند باشم. در ضمن من فکر می‌کنم که پزشک وظیفه دارد در هر حال و حالتی رفتاری نمونه داشته باشد و بیماران ما نیز از ما چنین انتظاری را دارند وظیفه من سکوت و احترام به مرحوم کیارستمی بود.مرحوم کیارستمی با چه علائمی به شما مراجعه کردند؟آقای کیارستمی به‌دلیل کم‌خونی در بیمارستان دیگری مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته بودند و نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌داد که به علت کم‌خونی و نتایجی که از کولونوسکوپى و بافت‌شناسى‌ حاصل شده بود باید موردعمل جراحی قرار بگیرند. تمام همکارانی که ایشان را دیده بودند پیشنهاد عمل را داده بودند. به همین علت وقتی به من مراجعه کردند درباره این مساله با هم صحبت کردیم و به توافق رسیدیم تا پس از قطع داروهای ضدانعقادی که مصرف می‌کردند به بیمارستان بیایند و در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار بگیرند.بیماری دقیق مرحوم عباس کیارستمی چه بود؟به‌عنوان یک پزشک مثل هر پزشک دیگری ما به قسم‌نامه‌ای که سوگند خوردیم پایبندیم. افزون بر این قانون هم حفظ اسرار پزشکى را مقرر کرده است. بیماری جزء اسرار پزشکی افراد است، یک بار دیگر این سوال از من شد و از پاسخ به این سوال سرباز زدم چون تا آن زمان آقاى کیارستمی چنین اجازه‌ای را به من نداده بود تا درباره نوع بیماری ایشان با کسی صحبت کنم. امروز هم به همین قسم‌نامه و به همین حفظ اسرار پزشکی پایبندم. چنانچه خانواده مرحوم عباس کیارستمی چنین اجازه‌ای به من بدهند، من باکمال میل نوع بیماری و درجه بیماری و کل مسائلی را که مربوط به بیماری ایشان است در اختیار همگان قرار می‌دهم ولی تا قبل از اینکه اجازه به من داده شود من متاسفم . امروز هم درباره نوع دقیق این بیماری اجازه‌ ندارم با کسی صحبت کنم.بیمار در چه تاریخی و به چه علتی بستری شد؟مرحوم عباس کیارستمی پس از تمهیدات لازم و ویزیت‌ها و مشاوره‌های لازم بعدازظهر 17 اسفند مورد عمل جراحی قرار گرفتند. آقای کیارستمی به مشکلی دچار بودند که اگر عمل نمی‌شدند در آینده‌ای نزدیک خطرات زیادی تهدیدشان می‌کرد. در تاریخ 17 اسفند عمل شدند. عملشان با موفقیت به انجام رسید و به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شدند.عمل دوم بیمار به چه علت بود؟ در کیفرخواست آمده است که شما در این عمل تاخیر کرده‌اید؟عمل دوم به علت بروز خونریزى بود. بیمار به مدت 2 روز داروى ضدانعقاد خون دریافت کرده بود و ما مدت ۴٨ ساعت به بیمار فرصت دادیم تا اثر این دارو از بین برود. در طول این مدت من، همکارم دکتر ناصرى و همه پزشکان مشاور و مسوولان ICU بر بالین بیمار حاضر بودیم. خون و فراورده‌هاى خونى به بیمار تزریق شد و در این مدت هرگز افت فشارخون، کم‌کارى کلیه یا علائم DIC نداشتیم. بررسى بالینى، سونوگرافى و سى‌تى‌اسکن انجام شد و روز ٢٠ اسفند بیمار دوباره عمل شد. خونریزى مهار شد بدون اینکه منشا خونریزى واضحى یافت شود. از ان به بعدنیز دیگر با مشکل خونریزى مواجه نشدیم. توجه بفرمایید که اقدام جراحى در بیمارى که داروى انعقاد دریافت کرده است، پیش از قطع دارو امرى بسیار خطرناک است.شما در چه شرایطی بعد از عمل دوم به مسافرت رفتید؟آقای عباس کیارستمی بعد از عمل دوم یک روند بهبودی کاملا رضایت بخشی داشتند. بعد از عمل دوم فقط یک واحد خون تزریق کردیم و دیگر نیازی برای تزریق خون نشد. هموگلوبین رفته‌رفته به حد نرمال برگشت و از لحاظ کلیوی، قلبی، ریوی و عمل کرد روده کاملا خوب بودند. تغذیه بامایعات شروع شد، راه می‌رفتند و هموگلوبین 11 داشتند. در چنین شرایطی بود که بعد ازظهر روز 29 اسفند، 9 روز بعد از عمل دوم در حالی که در موقعیت پایدار و مطلوب قرار داشتند، با ایشان صحبت کرد. من اعلام کردم فقط با موافقت ایشان به سفر خواهم رفت و گفتم چنانچه با سفر من موافق نباشند من در کنار ایشان خواهم ماند و این فقط به خاطر ارادت خاص به آقاى کیارستمى بود و الا پزشک در صورتی که جانشین صلاحیت‌دارى به جاى خود معرفى کند مکلف نیست براى سفر از بیمار اجازه بگیرد. آقای کیارستمی و برادر ایشان و پسرشان با سفر من موافقت کردند. من برای این سفر به جای خود جانشینی انتخاب کردم. آقای دکتر ناصری متخصص جراحی عمومی که از روز اول، از عمل اول و دوم در کنار من بودند و هر روز آقای کیارستمی را دیده بودند، از ریزه کاری بیماری و تحول و پرونده ایشان مطلع بودند. آقای دکتر ناصری را به‌عنوان جانشین معرفی کردم و آقای کیارستمی با این جانشینی کوچکترین مخالفتی نشان ندادند و با اجازه بیمار و خانواده و تعیین جانشین به سفر رفتم. تکرار می‌کنم زمانی که من به مسافرت رفتم شرایط آقای کیارستمی 100 درصد پایدار و خوب بود و خونریزی نداشتند. هیچ جراحی بیمار خود را در شرایط بد رها نمی‌کند وجایى نمی‌رود.در غیاب شما چه اتفاقی افتاد؟روز دوم فروردین با وضعیت خوب از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش منتقل شدند و در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌بردند تا اینکه چند روز بعد آقای دکترناصری که همکار و جانشین من تشخیص می‌دهند بیمار دچار عفونت کیسه صفرا شده است. عفونت کیسه صفرا هیچ ارتباطی به عمل اول و دوم ندارد و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. تشخیص درست گذاشته شد و آقای دکتر ناصری کیسه صفرا را عمل کردند و بعد از عمل هم بیمار روند بهبودی داشتند تا اینکه دوباره دچارتب و دل درد شدند و بعد از مشورت با جراحانی که در آن دوران در تهران حضور داشتند ایشان دوباره عمل شدند. این‌بار محل دوخت دچار نشت شده بود. سطح قدامی حالب چپ مشکل پیدا کرده بود البته حالب به‌هیچ‌وجه قطع نشده بود به علت خونگیری با وسایلى که حرارت بالا دارند دچار نوعی سوختگی شده بود بدون اینکه قطع شده باشد و نشت نداشت. براى بیمار کولوستومى گذاشته شد و از متخصصان اورولوژی دعوت شده و حالب مورد ترمیم قرارگرفت و این عمل با موفقت به پایان رسید.با اینکه بیمار عارضه‌دار شده بود، تیم پزشکی که در آن زمان در تهران حاضر بود تشخیص‌های درست گذاشت و درمان‌های درست برای آقای کیارستمی انجام داد. در طول مسافرتم من به صورت مدام و پیوسته از راه تلفن و فضای مجازی از طریق گزارشات دکتر ناصری در جریان لحظه به لحظه روند درمان بوده و هر لحظه درباره هر تصمیم مرا درجریان گذاشته وهر تصمیمى با هماهنگى اینجانب انجام شد.در این دوران آقای دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت و درمان گروهی را برای پیگیری درمان آقای عباس کیارستمی مامور کردند این همکاران چه نقشی در درمان ایشان ایفا کردند؟آقای دکتر‌ هاشمی وزیر محترم بهداشت روز 12 فروردین از آقای عباس کیارستمی دیدار کردند و در این دیدار گروهی از متخصصان و همکاران مطرح جراحی، داخلی، آی‌سی‌یو و عفونی را انتخاب کردند برای اینکه به نحوه درمان آقای کیارستمی رسیدگی کنند. این همکاران بزرگوار و ارجمند که هر کدام از متخصصان مطرح این مملکت هستند در بیمارستان حضور به‌هم رساندند و با بررسی‌هایی که انجام دادند همه متفق‌القول بودند که درمان آقای کیارستمی به‌خوبی انجام شده و کوتاهی در این درمان انجام نشده و همه تجهیزات لازم در بیمارستان مهیا بوده است. بنده هم به‌عنوان پزشک معالج آقای کیارستمی گزارشات مرتبی را به صورت روزانه به دفتر آقای دکتر‌ هاشمی ارسال می‌کردم و از وضعیت حال آقای کیارستمی وزارتخانه را مطلع می‌ساختم و بارها از پیشنهادات و راهنمایى‌های گروه منتخب وزارتخانه استفاده کردم و بسیاری از تصمیمات را با کمک این بزرگواران گرفتیم و تا زمانی که آقای کیارستمی در بیمارستان بودند از راهنمایی‌های این گروه همیشه بهره‌مند بودیم. توجه بفرمایید که این فرایند به علت اهمیت خاص فرهنگى و اجتماعى مرحوم کیارستمى بود و براى هر بیمارى چنین امکاناتى فراهم نیست.آیا به نظر شما بیمارستان آنچه را که نیاز برای درمان چنین بیماری بوده فراهم کرده بود؟من با قدرت و قاطعیت اعلام می‌کنم که هیچ کمبودی در بیمارستان برای درمان آقای کیارستمی وجود نداشته و کادر پزشکی و کادردرمانی و پرستاران و بخش ویژه بیمارستان تمام کوشش خودشان را برای بهبود آقای کیارستمی انجام دادند و فکر می‌کنم آنچه در کشورمی‌توانست برای چنین بیماری مهیا باشد در بیمارستان جم برای ایشان مهیا بوده است.آقای کیارستمی تا چه تاریخی بستری بودند و درچه موقعیت روحی و جسمی بیمارستان را ترک کردند؟بعد از این اعمال جراحی سنگین از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش معمولی منتقل شدند و در این دوران روند درمان خوبی را طی کردند و در تاریخ 7 اردیبهشت از بیمارستان ترخیص شدند. مسلما فردی که 4 جراحی سنگین پشت سر گذاشته و چند روز در بیمارستان بستری بوده با وضع جسمانی طبیعی به خانه برنمی‌گردد. از لحاظ جسمانی ضعیف بودند و از لحاظ روحی دوران سختی را گذرانده بودند ولی در ضمن ما با فردی قوی روبرو بودیم از لحاظ روحی و از نظر جسمی مطمئن بودیم در منزل هم می‌توانند روند بهبود را ادامه بدهند.آیا پس از ترخیص از بیمارستان ایشان تحت کنترل بودند؟بله وقتی ترخیص شده و به منزل رفتند پرستاران خصوصی 24 ساعت بالای سر ایشان بودند. من هفته اول هر روز به دیدنشان رفتم و از هفته دوم هر 3-2 روز یک بار، از هفته سوم و چهارم به بعد هفته‌ای یکی- دو بار رفتم. در تمام طول مدتی که در منزل بودند روزی 1 یا 2 بار با پرستاران ایشان تماس می‌گرفتم و جویای حالشان می‌شدم و دستورات را می‌دادیم و با همکارانمان به دیدنشان می‌رفتیم از جمله با پزشک عفونی و همکار جراح به دیدنشان رفتیم و آزمایش‌ها را پیگیری می‌کردیم و خوشبختانه روند بسیار خوبی را در منزل طی کردند. در بدو کار ضعیف بودند اشتها نداشتند غذا نمی‌خوردند به تدریج راه افتادند در منزل حرکت می‌کردند بعد از چندی برای مدتی به خارج از تهران رفتند و کم‌کم‌ به کارهای هنری می‌پرداختند و روند خوبی را طی می‌کردند.چرا پس از ترخیص بیمار در بیمارستان آراد بستری شد؟آقای کیارستمی شخصا علاقه داشتند مشکلات و بررسی‌های ادراری توسط جناب آقای دکتر سدهی در بیمارستان آراد پیگیری شود. به همین دلیل در همان زمان از آقاى دکتر سدهى دعوت کردیم به بیمارستان جم آمدند و بیمار را ویزیت کردند و بعد از ترخیص هم برای بررسی‌های سیستم کلیوی و ادراری به بیمارستان آراد تشریف بردند. هر بار به بیمارستان آراد رفتند من هم به بیمارستان آراد رفتم و تمام بررسی‌ها در بیمارستان آراد با هماهنگى بنده انجام شد. جا دارد در همین‌جا از جناب آقاى دکتر سدهى و همه کادر پزشکى و پرستارى بیمارستان آراد و بیمارستان جم که با علاقه احترام و صمیمیت در درمان آقاى کیارستمى شریک بودند صمیمانه تشکر کنم. برای آخرین بار به علت تب به بیمارستان آراد مراجعه کردند و تشخیص داده شد که هماتوم پشت شکم عفونت کرده و این هماتوم زیر گاید سی‌تی‌اسکن تخلیه شد و تب ایشان قطع شده و ما از این روند کاملا رضایت داشتیم.اگر قرار بود دوباره درمان کیارستمی را به عهده می‌گرفتید چه تغییری در برنامه درمانی خود می‌دادید؟ما آنچه را که انجام دادیم از روی قواعد و اصول پزشکی انجام دادیم و آقای کیارستمی در این درمان‌ها دچار عوارض شدند. ناگفته نماند عارضه در نهاد درمان پنهان است. متاسفانه عوارض زیادی برای مرحوم کیارستمی رخ داد که خوشبختانه ما همه این عوارض را تشخیص دادیم و درمان‌های درستی را انجام دادیم و بیمار درمان شد و ترخیص شد. راه و روش درمان بیماری و عوارض ایشان درست و علمی بوده است. بنابراین اگر قرار بود این فرآیند تکرار شود، دقیقا همان کارهایی را انجام می‌دادیم که انجام دادیم با همان جدول زمانى.نظرتان درباره سخنانی که بعضی از هنرمندان در جراید به زبان آورده‌اند چیست؟بین جامعه هنری و جامعه فرهیخته پزشکی در ایران روابط عمیق و استواری از دیرباز برقرار بوده است که با سخنان تنی چند خدشه‌دار نخواهد شد. این گفته‌ها و نوشته‌ها جامعه خدوم پزشکی ایران را به حق آزرده کرده است. پزشکان این مرز و بوم در سخت‌ترین شرایط، دوران جنگ تحمیلی و امروز در نقاط دورافتاده این کشور در حال خدمت به مردم شریف ایران هستند. حضور این پزشکان و خدمات صادقانه ایشان بر هیچ یک از آحاد این مملکت پوشیده نیست و باعث آرامش‌خاطر و آسایش یک یک هموطنان ماست. پزشکان از هر دسته و تخصصی در هر گوشه از ایران با افتخار به جامعه هنری ایران خدمت کرده‌اند و هنرمندان ایرانی نیز با احترام متقابل و حق شناسی با پزشکان برخورد کرده‌اند. این سخنان ناشایست و اهانت‌آمیز از اقلیتی بسیار کوچک از جامعه هنری ایران بوده است که به وضوح فاقد برخى شرایط براى یک هنرمند - یعنى ادب، فروتنى و خویشتن‌داری است.گفته شده است که پزشکان مرحوم کیارستمی در توضیح بیماری و روند درمان کوتاهی کرده‌اند؟این ادعا از اساس نادرست و اهانت‌آمیز است. من و همه همکارانم از کوچکترین توضیحی به بیمار و افراد خانواده ایشان کوتاهی نکردیم و اصولا امکان ندارد که بیماری در سطح فرهنگی آقاى عباس کیارستمی به مدت 3 ماه درمان در بیمارستان و در منزل توضیحی نشنود و سوالی نکند و پاسخی نگیرد. این اتفاق حتی برای عادی‌ترین بیمار غیرقابل تصور است. چه رسد به مرحوم کیارستمی و خانواده ایشان. در هر صورت چنین ادعایی هرگز در بیمارستان و سپس در منزل مطرح نشد.قبل از فرستادن به فرانسه خانواده ایشان با شما مشورت کردند؟نه. مشورت نکردند. یک روز پسرشان به بیمارستان جم آمد. گفتند که می‌خواهیم پد ر را به فرانسه بفرستیم. پرسیدم چرا؟جواب دادند که پدر تب کرده است. گفتند حالا هم بیمارستان آراد است. به همراه پسر ایشان به بیمارستان آراد رفتیم. دیدم که تب کرده‌اند و پزشکان بیمارستان دنبال دلیل تب می‌گردند. سیستم ادراری را بررسی کردند. هیچ نشت و مشکلی د ر سیستم ادراری ایشان نبود. سونوگرافی شکم را هم انجام داده بودند هیچ تجمع مایع شکمی یا عفونتی هم نشان نداد. بااین حال من یک لحظه با خودم فکر کردم ایشان چون یک بار خونریزی کرده بودندو در عضلات خونریزی کرده بودند و یک هماتوم عضله پشت شکم داشتند گفتم شاید این مشکل دلیل تب باشد. اتفاقا سی تی اسکن کردیم باهدایت سی تی اسکن یک آبسه‌ای درعضله پیدا کردیم وآن آبسه راخالی کردیم و تبشان هم افتاد. من آن لحظه خیلی خوشحال شدم و فکر کردم که موضوع سفر به خارج دیگر منتفی شده است. اما فرزندشان زنگ زدند و گفتند دوستانی که در فرانسه داریم خیلی اصرار دارند که ایشان تشریف ببرند آنجا و می‌خواهند هواپیمایی بفرستند و کارهایش انجام شده و هواپیما کرایه شده است وهمه چیز برای سفر مهیاست. از بنده هم خواستند که یک خلاصه‌ای از اتفاقهایی که افتاده بود بنویسم که نوشتم. ایشان به میل خودشان و درخواست خانواده‌شان ایران را ترک کردند وبه فرانسه رفتند واز لحاظ پزشکی نیازی نبود که این کار را انجام بدهند. وقتی که ایشان سوار هواپیما شدند که بروند پزشک هواپیما به من زنگ زد و گفت من برای فرستادن فردی با این هواپیما باید یک دلیلی بنویسم. عفونت دارد؟ تب دارد؟ خونریزی کرده؟ ضربه مغزی دیده؟ هوشیار نیست؟ گفت شما که همه کار را در ایران کردید و الان مشکلی ندارند من چی بنویسم به عنوان دلیل؟ من گفتم این سوال را از من نباید بپرسید چون من که نمی‌خواستم ایشان را به فرانسه بفرستم. باید این سوال را از همانهایی که هواپیما را فرستاده‌اند بپرسید. از خانواده‌اش بپرسید. ما پیشنهاد کردیم که بمانند و همین‌جا درمان ادامه پیدا کند. بخصوص که ایشان قبل از رفتن مشکل خاصی نداشتند.شما با رفتن ایشان مخالف بودید؟من یک روز این حرف را به خود آقای کیارستمی زدم. گفتم یک فرد عراقی را جراحی کردند و با مشکلات زیاد می‌فرستند تهران تا ما اور ا ببینیم و مداوا کنیم. مسلم بدانید که آن پزشک که در عراق که بیمار را عمل کرده بهتر به مریضش می‌رسد تا من. او مسئول بیمارش است. او هر جور شده سعی می‌کند یک راه حلی برای بیمارش در عراق پیدا کند. وقتی بیمار را می‌فرستند اینجا هر کاری از دستمان بر بیاید می‌کنیم واگر درمان نشد می‌گوییم ما هر کاری از دستمان بر می‌آمد انجام دادیم و نشد. در نتیجه پزشکانی که کاری را آغاز می‌کنند و مسئولیتی را شروع می‌کنند بیشتر پیگیر درمان بیمارشان هستند. همیشه در همه جای دنیا این موضوع صدق می‌کند. از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نمی‌کنند. هر پزشکی هر کاری انجام می‌دهد تا بیمارش حالش خوب شود. این مثال را هم برایشان زدم که شما اگر در تهران بمانید بهتر درمان می‌شوید. مضاف بر اینکه دلیلی وجود ندارد که شما به خارج برویدمخصوصا حالا که رو به بهبود هستید . خود آقای کیارستمی فرد خیلی کم حرفی بودند. بیشتر گوش می‌کردند تا اینکه حرف بزنندحرف مرا گوش کردند و چیزی هم نگفتند. وقتی که اعلام کردند که می‌خواهند بروندخودشان به من چیزی نگفتند،پسرشان گفتند که می‌خواهند بروند.بعد از فوت آقای کیارستمی و قبل ازاینکه فرزندانشان ازشما شکایت کنند با شما صحبتی داشتند که شما را مقصر مرگ پدرشان می‌دانند؟نه هیچ وقت مرا مقصر مرگ پدرشان ندانستند. اولین باری هم که شکایت کردند گفتند که ما می‌خواهیم به روند درمان در ایران رسیدگی شود. چون پدرشان که در اینجا فوت نکرده بود. ایشان حالشان خوب بود و در فرانسه فوت کردند. در منزل راه رفته بودند. به خارج ا زشهر رفته بودند به لواسان، به کرج و مشکلی نداشتند. حالشان خیلی بهتر بود. تنها باری که ایشان با من تماس گرفتند یک پیامی برای من فرستادند با این مضمون که موقع آن شده است که شما بیایید و توضیحاتی برای روند درمان بدهید و من فلان شخص ازفلان روزنامه را می‌فرستم تا با شما مصاحبه‌ای داشته باشد و فیلمبرداری شود که من از این کار سرباز زدم. برای اینکه فکر می‌کنم که این کار در شان روابط پزشک و بیمار نیست که خبرنگار بیاوریم و روند درمان بیماری را توضیح بدهیم. همانجا هم پیشنهاد کردم که از دوستان و خردمند وتوصیه شده پدرشان افرادی هستند که من می‌توانم خواهش کنم که در حضور این افراد این کار انجام شود. فرزند آقای کیارستمی هم بیایند و آنجا سوال شود که اگر شبهه‌ای در رونددرمان وجود دارد توضیح بدهم ولی مثل اینکه نخواستند این اتفاق بیفتد.آقای دکتر از زمانی که ایشان به فرانسه رفتند شما در جریان روند درمانشان در آن بیمارستان نبودید؟نه متاسفانه من چندین بار ایمیل زدم و درخواست کردم. خانمی به من ایمیل زد که خلاصه پرونده را بفرستید. من هم خلاصه‌ای نوشتم و فرستادم. با آن خانم چند بار تماس گرفتم که ما مایل هستیم از حال ایشان خبربگیریم و بدانیم که چه اتفاقی می‌افتد. کسی به ما هیچ جوابی نداد. شماره بیمارستان را گرفتیم. گفتم که می‌خواهم با آقای کیارستمی صحبت کنم. هرگز کسی ما راوصل نکرد. روزاول گفتند در آی سی یو هستند. روز دوم هم وصل نشد. ما این پیگیری را به صورت مستمر انجام دادیم اما هیچ وقت موفق نشدم با کسی صحبت کنم. من به سوگندی که خورده‌ام پایبند هستم . یک بار از من پرسیدند که آقای کیارستمی چه مشکلی داشته ؟من گفتم جزو اسرار پزشکی ایشان است. نمی‌توانم بگویم. هنوز هم خانواده ایشان چنین مجوزی نداده‌اند. من درباره روند درمان می‌توانم صحبت کنم، اما درباره بیماری‌اش نمی‌توانم صحبت کنم. هر وقت فرزندان آقای کیارستمی اجازه بدهند من صحبت می‌کنم درباره بیماری ایشان. این یک راز است بین من و بیمار و خانواده‌اش. آقای کیارستمی هم خودش هیچ وقت اجازه نداد که دقیق اعلام کنم که چه بیماری داشته‌اند. روند درمان هست ومشکلات هم هست. همه چیز روشن است. اینقدر در این مدت ما سکوت کردیم و چیزی نگفتیم که یکبار که می‌خواهیم صحبت کنیم آنچه فکر می‌کنیم درست است را کامل می‌گوییم. یک جایی تاکید مهم است. وقتی من می‌گویم زمانی که از ایران رفتم، آقای کیارستمی در شرایط پایدار بوده و فشار خون او خوب بوده، غذا می‌خورده، راه می‌رفته، عفونت نداشته و من از او اجازه گرفتم و با اجازه و معرفی جانشین هم حد خودم ایران را ترک کردم و این را دوبار تکرار می‌کنم برای این است که من را محکوم می‌کنند. برای این است که جای تاکید دارد. اینکه به من می‌گویند در عمل دوم تاخیر داشتی و من می‌گویم ما تنها منتظر شدیم تا شاید اثرات این داروها خونریزی را متوقف کنند و یک فرد 76 ساله را دوباره روی تخت عمل نگذاریم، این تاخیر نیست. این خیلی فرق می‌کند. مضاف براینکه مگر از این تاخیر مشکلی پیش آمد؟ مگر ایشان از خونریزی فوت کرد؟ مگر ایشان کم‌کاری کلیه پیدا کرد؟ یا مشکل قلبی یا خونریزی قلبی پیدا کرد؟ یا مشکلات انعقادی بیشتری پیدا کرد؟ما صبر کردیم و بعد هم ایشان را عمل کردیم و ایشان به آی‌سی‌یو رفتند و بعد به بخش منتقل شدند و بعد هم مرخص شدند. این ماجرا بالاو پایین زیاد داشت. من همیشه این موضوع را به دانشجویان خودم در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) می‌گفتم، که متاسفانه عارضه در نهاد درمان پنهان است. این عارضه با درمان پیش می‌آید. مهم تشخیص و درمان عارضه است. اگر بیماری عارضه پیدا کند، جراح او از هر فرد دیگری بیشتر متاسف می‌شود که چنین مشکلی پیدا کرده. اگر برعکس این جریان را ببینیم که دکتر میر،‌ عباس کیارستمی را عمل کرده بود، او عارضه پیدا نکرده بود و خوب شده بود و رفته بود خانه و الان درحال تهیه فیلم خود بود. خب من چه می‌خواهم از این بهتر؟ یا اینکه اینقدر بی‌عقل باشیم که حتی اگر ایشان در بیمارستان بستری شود و بنده او را نشناسم و فکر کنم کسی نیست و فقط یک عارضه‌ای پیدا کرده و من هم کاری به این عارضه ندارم اما اینقدر هم بی‌عقل نبودیم که وقتی آقای کیارستمی عارضه پیدا کرده، او را رها کنیم و برویم.می‌گفتند که شما آقای کیارستمی را نمی‌شناختید؟آخر مگر می‌شود؟ من اگر از پشت کوه هم آمده بودم بالاخره فیلم آن بچه‌ای که از مدرسه به خانه می‌رفت را دیده بودم اما حالا اسمش را یادم نیست. اسمش چه بود؟خانه دوست کجاست.بله. من این فیلم را در سوییس دیدم چون آن زمان در سوییس زندگی می‌کردم و فیلمش را هم در سوییس خریدم. من که از پشت کوه نیامدم که او را نشناسم. گاهی وقت‌ها حرف‌هایی زده می‌شود که آدم تعجب می‌کند. این حرف‌ها تاسف‌بار است و ناخودآگاه روی فکر مخاطبان تاثیر می‌گذارد. حتی روی ذهن کارشناسان سازمان نظام پزشکی، روی فکر همکاران و ذهن مردم. خوشبختانه بیماران امروز خیلی آگاه‌تر هستند. بیمارانی که امروز به مطب می‌‌آیند این مطالب را حتما خوانده‌اند اما بازهم به مطب من می آیند و می‌گویند ما فکر می‌کنیم شما مقصر نیستی. بنابراین من فکر می‌کنم این اعتماد بیماران هنوز از بین نرفته است و نه تنها درمورد من از بین نرفته است بلکه درمورد تمام پزشکان ایران هم از بین نرفته است. شما امشب سرت را راحت روی زمین می‌گذاری و اگر فرزندت تب کرد او را به درمانگاه نزد پزشک می‌بری و به او رسیدگی می‌شود. اگر نه، شما نمی‌توانی این کار را بکنی. این اعتماد و حضور مداوم پزشک در ایران که آدم باورش نمی‌شود باید برود خارج زندگی کند تا ببیند که در خارج از کشور اوضاع به چه شکل است. گوشه‌هایی از کشور وسیع آمریکا اگر فرزند شما شبانه بیمار شود نمی‌دانی باید او را کجا ببری و حتی شما را به بیمارستان هم راه نمی‌دهند چون بیمه ندارید. گوشه‌ای از کوه‌های سوییس اصلا پزشکی حضور ندارد. فرزند دو ساله من در سوییس در زمان تعطیلات تعداد تنفسش حدود 60 شد و به شدت سیاه شده بود و من نمی‌دانم دو ساعت و نیم چطور رانندگی کردم تا او را به یک بیمارستان رساندم اما در ایران با تمام سختی‌هایی که وجود دارد پزشکان حضور دارند و در حال خدمت هستند و مردم این را فراموش نمی‌کنند. ممکن است عده‌ای یا یک آقای هنرمندی در روزنامه نتواند احساسش را کنترل کند و افکارش را نتواند جمع کند و تحت تاثیر جوی قرار بگیرد و حرفی بزند اما او یک نفر است. این تلفن من است. حدود 20 تا 30 نفر از تمام ایران به من بدوبیراه گفتند و فحش‌های بدی به خانواده من دادند. خب اینها تنها 30 نفر هستند اما ایران 80 میلیون جمعیت دارد 30 نفر انسان بی‌ادب و بی‌نزاکت هم در این میان پیدا می‌شود.اتفاقاتی که در این مدت افتاد چه تاثیری در زندگی شخصی شما داشت؟خیلی تاثیر گذاشته. احساس می‌کنم که در درون خودم خیلی شکننده‌تر شده‌ام. من از خانواده‌ای پزشک هستم و سومین نسل از این خانواه جراح هستم. پدربزرگم، پدروعموهایم، همه جراح بودند و همیشه با اعتماد به نفس خیلی زیادی کار می‌کردم و این پیشه را به شدت دوست داشتم و فکر می‌کردم من همیشه کار درست را انجام می‌دهم. ممکن است موقعی یک مشکلی پیش بیاید اما این موضوع برای هر پزشک یا بهیاری ممکن است پیش بیاید و فکر می‌کردم که پاسخگو خواهم بود و کار اشتباه کم می‌کنم. چون هیچ کس نمی‌تواند بگوید کار اشتباه نمی‌کند. خطای پزشکی نمی‌کنم. امروز با این جوی که ایجاد شده، نگران می‌شوم. دیروز خانمی به مطب من آمد به سرطان سرپانکراس مبتلا شده و هیچ کس در تهران حاضر به عمل او نشده است. او اصرار می‌کرد مرا عمل کن اما دست و پایم می‌لرزد. چون این عمل عوارض زیادی دارد. از همه بدتر ممکن است نشت روی پانکراس اتفاق بیفتد و به مرگ بیمار منجر شود و این بسیار بالاست اما خیلی تلاش هم که بکنید بیمار نهایتا یک سال زنده می‌ماند و بیماری او دوباره تشدید می‌شود. به همین دلیل من هم به این نتیجه می‌رسم که بهتر است فرد دیگری او را عمل کند. چرا من عمل کنم که این مشکل را پیدا کردم و دیگر وقتش نیست که یکبار دیگر همین مشکل برایم ایجاد شود. زمانی که استاد کیارستمی روی تخت بیمارستان بود، علی‌رغم اینکه او را می‌شناختم، آقای کیارستمی را عمل نکردم، بلکه یک بیماری را که مثل تمام بیماران دیگر است، جراحی کرده‌ام. حتی زمانی که پدرم، مادرم، عمویم، پسرم و همسرم را جراحی کردم، زمانی که جراحی می‌کردم به خودم نمی‌گفتم این زن من است یا این پدر من است و ممکن است هرلحظه برایش مشکلی پیش بیاید. بلکه فکر می‌کردم او هم یک بیمار است مثل تمام بیماران دیگر و هر کاری که برای بهبود این بیماران از دستم بر می‌آمد انجام دادم. اینها هم ممکن بود دچار عارضه بشوند. دیروز کسی از من سوال می‌کرد که شما چقدر به آقای کیارستمی رسیدگی کردی؟شما پرونده استاد کیارستمی در فرانسه را دیدید؟نه راستش. اصلا پرونده‌ای نفرستاده‌اند که ما ببینیم. اصلا هیچ مدرکی نفرستاده‌اند که ما ببینیم و تنها به برخی صحبت‌های گوشه و کنار اکتفا شد. من چند بار که از برخی از دوستان پرسیدم می‌گفتند گویا سازمان نظام پزشکی فرانسه هیچ‌گاه مدرک پزشکی برای کسی نمی‌فرستد اما من دقیق نمی‌دانم چون در فرانسه کار نکرده‌ام. شاید اگر فرزندان ایشان درخواست کنند به آنها گزارشی ارائه شود اما اینکه بخواهند نامه‌نگاری کنند خیلی کم اتفاق می‌افتد و من هیچ وقت در خارج ندیدم که این اتفاق بیفتد. مگر اینکه شکایتی مطرح شود و پزشکان به نظام پزشکی آن کشور مجبور به پاسخگویی باشند. به گفته‌ای ایشان سرشان به یک جایی برخورد کرده بود و از آنجا که داروی ضد انعقاد هم مصرف می‌کردند خونریزی مغزی کردند و فردا صبح فوت شده پیدایشان کردند. اگر واقعا خونریزی مغزی دلیل مرگ بوده، نباید آن بخش از پرونده مورد بررسی قرار بگیرد؟ حالا این پزشک و این نظام پزشکی در این شرایط چه بنویسد؟یعنی کیارستمی قبل از فوتش زمین خورده بود؟می‌گویند. اینها همه شنیده‌های ماست. آن زمان که من برای پیگیری پرونده ایشان با فرانسه تماس می‌گرفتم و کسی نبود که جوابی به من بدهد، ‌به دکتر شجاعی، متخصص اعصاب بیمارستان آراد زنگ زدم و پرسیدم که چه شد؟ اینها در فرانسه دارند چکار می کنند؟ که او به من پاسخ داد: «اصلا نگران نباش. ایشان از آی‌سی‌یو مرخص شده و به بخش آمده و قرار است تا دو روز آینده مرخص شود. » یک عکسی هم از استاد کیارستمی که روی تختی دراز کشیده و حالش خوب است، برایم فرستادند.فردای آن روز ساعت 11 شب، امید روحانی به من زنگ زد و گفت: «شنیدی، آقای کیارستمی فوت کرد؟» من گفتم نه آقا دروغ است. قرار بوده فردا از بیمارستان مرخص شود. و دوباره پاسخ داد: «برو در فضای مجازی خبرش منتشر شده. » ما هم رفتیم و دیدیم خبر فوت ایشان منتشر شده اما کسی به من گزارشی نداد.بعد از این اتفاقات، آیا از مسئولان وزارت بهداشت یا نظام پزشکی، فردی با شما صحبت کرد؟نه.شما هم نخواستید؟نه. من هم نخواستم. اولین سازمانی که ادعا کرد به این موضوع رسیدگی خواهد کرد نظام پزشکی بود و فرزند آقای کیارستمی در بدوامر از ما شکایت نکرد. من هم فکر کردم که از نظر اخلاقی این کار درست نیست. برعکس آنچه گفته شد و در عکسی که منتشر شد که من دارم با آقای وزیر دست می‌دادم، من هیچ آشنایی با وزیر ندارم. نه هم‌رشته‌ایم، نه همکاریم و نه من پست وزارتی داشتم. من برای اولین بار ایشان را بالای سر استاد کیارستمی دیدم. دومین بار که آقای هاشمی به دیدن آقای کیارستمی آمدند من در بیمارستان ایشان را دیدم و سومین بار هم در بیمارستان آراد بود و تمام این سه بار دیدار ما در حد ارائه گزارش و صحبت درمورد روند درمان بود و من هیچ رابطه‌ای با ایشان ندارم. ضمن اینکه از آنجا که من در ایران تحصیل نکردم، روابط داخلی که برخی از اعضای میر در ایران دارند را ندارم. پدرم و عمویم هم برای دوران قبل از انقلاب هستند و اگر با وزیر بهداشت رابطه‌ای داشته باشند با دکتر شیخ‌الاسلام زاده و دکتر شاه قلی ارتباط داشته‌اند و در این مدت با سیستم دولتی ارتباطی نداشتند و در بخش خصوصی کار می‌کردند تا زمانی که سالخورده شدند و کار را تمام کردند. بنابراین من هیچ وقت برای این پرونده به نظام پزشکی، پزشکی قانونی یا وزارت بهداشت مراجعه نکردم که در روند پرونده دخالتی کنم. حتی اگر تا امروز هم مصاحبه‌ای نکردم برای این بود که فضا تحت تاثیر قرار نگیرد.این ماجراها و اتفاقاتی که افتاده چه تاثیری روی آینده حرفه ایی شما می‌گذارد؟ از این بحران بیرون می‌آیید؟از لحاظ شخص به کاری که انجام می‌دهم خیلی علاقه دارم و فکر می‌کنم در زندگی هیچ کار دیگری نمی‌توانم انجام بدهم. بیمارانم را هم خیلی دوست دارم. و فکرمی‌کنم با گذشت زمان می توانم از این دوران سخت بگذرم و دوباره بتوانم آن آرامش فکری و روحی را پیدا کنم و مثل سابق با توان و انرژی و روحیه مثبت به بیمارستان بروم و مریض بیینم و جراحی کنم و احساس خستگی نکنم. من هیچ وقت خسته نمی‌شدم. خستگی برای من معنی نداشت و همیشه با روی باز با بیمارانم روبرو می‌شدم و این احساس ذاتی و باطنی در من وجود دارد و اگر از این کویر وحشت به سلامتی گذشتم به ستاره‌ها و باران سلام همه را می رسانم و دوباره همان آدم قبل از این ماجراها می‌شوم.
رییس هیات بدوی سازمان نظام پزشکی خبر داد

دستکاری در حکم پرونده کیارستمی

یزدفردا "رسانه ها نوشتند:رییس هیات بدوی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: حکمی که درباره پرونده عباس کیارستمی منتشر شده است، دستکاری شده و حکمی نیست که از سوی هیات بدوی سازمان نظام پزشکی صادر شده است.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حکمی که برای پرونده عباس کیارستمی، از سوی وکیل خانواده این کارگردان در رسانه‌ها منتشر شده، گفت: حکم این پرونده هنوز تایید نشده و باید منتظر باشیم تا بعد از 10 الی 15 روز اگر طرفین اعتراض نکردند، حکم تایید می‌شود.

وی با بیان اینکه حکمی که دیروز از سوی وکلای خانواده کیارستمی منتشر شده، درست نیست، افزود: در حال حاضر که حکم تایید نشده، انتشار آن جرم است واکنون دادستان جرائم پزشکی هم دارد علیه منتشرکننده این حکم اعلام جرم می‌کند.

خسرونیا ادامه داد: ما گفتیم وکلا اگر عواقب انتشار حکم را قبول می‌کنند، آن ر ا  منتشر کنند. البته تاکید می‌کنم که این حکم منتشر شده، حکمی نیست که ما ارائه داده‌ایم و دستکاری شده است. حکمی که ما صادر کرده‌ایم با امضای 10 نفر بوده است و این حکم منتشر شده، حکمی نیست که از سوی هیات بدوی سازمان نظام پزشکی صادر شده است.
بهمن کیارستمی: حکم منتشرشده صحت دارد

انتشار متن حکم پرونده کیارستمی/ پزشک معالج به "سه ماه محرومیت از مطب در محل ارتکاب تخلف" محکوم شد

حکم پرونده پزشکی کیارستمی سرانجام منتشر شد و در آن اعلام شده است که پزشک معالج به سه ماه محرومیت از مطب در محل ارتکاب تخلف محکوم شده. رئیس هیات بدوی سازمان نظام‌ پزشکی این حکم را جعلی خواند اما بهمن کیارستمی آن را تایید کرد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند:مشروح حکم پرونده پزشکی کیارستمی سرانجام منتشر شد و در آن اعلام شده است که پزشک معالج به سه ماه محرومیت از مطب در محل ارتکاب تخلف محکوم شده است.

به گزارش ایسنا، در متن این حکم که مانوش منوچهری یکی از وکلای خانواده کیارستمی، رسانه‌ای کرد، آمده است: «هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی به تاریخ هجدهم شهریور ماه نود و پنج جلسه هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی تهران با حضور امضاء کنندگان زیر تشکیل است، پرونده پیوست به کلاسه ٨/٠٣٢١٤/٩٥ تحت نظر و رسیدگی قرار دارد.

هیات با توجه به اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر انشاء رای می‌نماید:
رأی هیات بدوی          

در خصوص کیفر خواست شماره ١٣٩٥/١٠٠/١٣١/٣٤١٩مورخ ۲۴ مرداد ماه ۹۵ دادسرای نظام پزشکی تهران علیه دکتر احمد میر فرزند محمد علی متخصص جراحی دایر بر تخلف صنفی و حرفه‌ای در درمان موضوع شکایت عادل مقدس جرهی و مانوش منوچهری به وکالت از بهمن کیارستمی بدین شرح که بیمار در تاریخ ۱۷ اسفند ماه ۹۴ با تشخیص پلیپ دیسپلاستیک کولونه سیگموئید در بیمارستان جم بستری و در سرویس جراحی دکتر میر به عنوان جراح و دکتر ناصری به عنوان کمک جراح قرار می‌گیرند،پس از چهار مرحله عمل جراحی و پس از ترخیص از بیمارستان در تاریخ ۷  اردیبهشت ماه ۹۵ مجددا در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۵ در بیمارستان مذکور بستری و ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۵  ترخیص گردیده‌اند.

به دنبال عدم بهبودی جهت ادامه سیر درمانی به کشور فرانسه منتقل لکن در تاریخ ۱۴ تیر ماه ۹۵ در پاریس فوت نموده‌اند،با توجه به کیفر خواست دادسرا و تحقیقات به عمل آمده از کادر درمانی ،ملاحظه مدارک و سوابق بالینی متوفی،ملاحظه پرونده پزشکی کارشناسی سازمان نظام پزشکی و مدافعات غیر موجه و غیر موثر مشتکی عنه و نظریه کتبی عضو محقق و سایر قراین  و امارات موجود در پرونده نظام پزشکی،تخلف صنفی و حرفه‌ای مشتکی عنه نامبرده به لحاظ تاخیر در اقدام به عمل جراحی مرحله دوم علیرغم وجود شواهد کلینیکی و پا را کلینیکی دال بر خونریزی بیمار که این تاخیر منتهی به بروز عوارض بعدی گردیده نیز وجود مغایرت در شرح عمل و اظهارات شفاهی پزشک معالج، عدم درج نتیجه ویزیت بیمار و سیر بیماری به طور روزانه در پرونده بالینی، ترک بیمار با وجود عوارض ایجاد شده و رفتن به مسافرت که از مصادیق قصور پزشکی تلقی می‌گردد محرز و مسلم بوده و با انطباق تخلف انتظامی نامبرده با ماده ٣ و بند "ث" ذیل ماده ٣٧ آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلین حرفه‌های پزشکی و وابسته  و به استناد بند "د" ذیل تبصره ١ ماده ٢٨ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٨٣/١/٢٥ حکم به محکومیت نامبرده به سه ماه محرومیت از مطب در محل ارتکاب تخلف صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض و تجدید نظر در هیأت تجدیدنظر انتظامی نظام پزشکی استان تهران است.

ضمنا در خصوص شکایت دیگر شاکی علیه دکتر مازیار پارسا و مدیریت بیمارستان جم دکتر محسن تدین‌فر دائر بر قصور پزشکی مقرر است، پرونده تفکیک و جهت رسیدگی و انجام تحقیقات لازم به دادسرای سازمان نظام پزشکی اعاده گردد.

سیدجواد ذبیح زاده عضو قضایی»

عباس کیارستمی، کارگردان «خانه دوست کجاست؟» که برای ادامه درمان بیماری خود به فرانسه سفر کرده بود، در سن ۷۶ سالگی و در ماه تولدش تیر ماه درگذشت.

این کارگردان سرشناس سینمای ایران و هنرمند عکاس که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و در ماه‌های اخیر هم چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام 8 تیر ماه برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت.

کیارستمی در کارنامه‌ی فیلم‌سازی‌اش ساخت فیلم‌های کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «دو راه حل برای یک مساله» و .. و فیلم‌های بلند «گزارش» ۱۳۵۶، «اولی‌ها» ۱۳۶۲، «خانه‌ی دوست کجاست؟» ۱۳۶۵، «مشق شب» ۱۳۶۶، «کلوزآپ، نمای نزدیک» ۱۳۶۸، «زندگی و دیگر هیچ» ۱۳۷۰، «زیر درختان زیتون» ۱۳۷۳، «طعم گیلاس» ۱۳۷۶، «باد ما را خواهد برد» ۱۳۷۷، «ABC آفریقا» ۱۳۷۹ را دارد.

بهمن کیارستمی: حکم منتشرشده جعلی نیست

بهمن کیارستمی جعلی بودن حکم منتشرشده در رسانه‌ها را رد کرد.

فرزند عباس کیارستمی در گفت‌وگو با آنا گفت: «حکمی که در رسانه‌ها منتشر شده کاملا درست است و دقیقا مطابق با حکمی است که الان در دست ما است.»

وی افزود: «این حکم به ما ابلاغ شده و دقیقا با همان چیزی که در رسانه‌ها منتشر شده مطابقت دارد.»

پسر عباس کیارستمی در مورد عادلانه بودن یا نبودن حکم و اینکه آیا به آن اعتراض خواهند کرد یا نه، گفت: «فعلا مسأله‌ای که وجود دارد، صحت و سقم حکم و تکذیب آن از سوی رئیس هیات بدوی سازمان نظام پزشکی است. در مورد نوع حکم و اعتراض به آن در آینده صحبت خواهیم کرد.»

در پی انتشار متن حکم هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی مبنی بر محکومیت دکتر م به سه ماه محرومیت از مطب در محل ارتکاب تخلف، ایرج خسرونیا، رئیس هیات بدوی سازمان نظام‌ پزشکی در گفت‌و‌گو با آنا گفته بود: این حکم جعلی و غیرقانونی است.

نتایج بررسی پرونده کیارستمی در مجلس

دبیرکمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بررسی پرونده کیارستمی در کمیسیون بهداشت و درمان به اتمام رسیده و ما منتظر اعلام نتایج دستگاه‌های مسئول در این رابطه هستیم.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند:دبیرکمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بررسی پرونده کیارستمی در کمیسیون بهداشت و درمان به اتمام رسیده و ما منتظر اعلام نتایج دستگاه‌های مسئول در این رابطه هستیم.

بشیر خالقی دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با میزان پیرامون سرنوشت پرونده عباس کیارستمی اظهار کرد: این ماجرا به صورت کامل در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مورد بررسی قرار گرفت و اعضای کمیسیون درباره فرآیند این پرونده نظرات و بررسی‌های خود را به صورت جامع و کامل ارائه دادند.

وی با اشاره به اینکه عباس کیارستمی به علت بیماری در یکی از بیمارستان‌های خصوصی کشور بستری بود تاکید کرد: وی با وضعیت پایدار از بیمارستان خارج شده و به فرانسه سفر می‌کند که متاسفانه بعد از گذشت یک مدت کوتاه در فرانسه سکته و فوت می‌کند از این رو در آن مقطع این سوال از سوی اعضای کمیسیون مطرح بود که کدام پزشک مجوز داده است که کیارستمی با وضعیت جسمی که داشته است از کشور خارج شود.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در آن مقطع که این موضوع مطرح شد اعضای کمیسیون آن را مورد بررسی قرار دادند و پی بردند که کیارستمی با درخواست خود و در وضعیت پایدار جسمی از بیمارستان خارج شده است.

خالقی با بیان اینکه پزشک مربوط به پرونده کیارستمی تا به امروز مقصر شناخته نشده است گفت: این پرونده درحال حاضر در سازمان پزشک قانونی در حال بررسی است و به طور حتم در آینده‌ نزدیک نتیجه آن اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نتایج بررسی این پرونده در کمیسیون بهداشت و درمان به اتمام رسیده است و منتظر نظر دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت بهداشت و دستگاه‌های حقوقی در این باره هستیم.

اعتراض وکیل کیارستمی به صدور رای احتمالی

یکی از وکلای خانواده مرحوم عباس کیارستمی نسبت به صدور رأی احتمالی برای پرونده پزشکی این کارگردان سینما بدون توجه به موارد اعلامی در لایحه تقدیمی اعتراض کرد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند:یکی از وکلای خانواده مرحوم عباس کیارستمی نسبت به صدور رأی احتمالی برای پرونده پزشکی این کارگردان سینما بدون توجه به موارد اعلامی در لایحه تقدیمی اعتراض کرد.

عادل مقدس در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: سازمان نظام پزشکی پیش از این نسبت به یکی از پزشکان معالج مرحوم عباس کیارستمی طرح دعوی کرده و طبق گزارشی که روز گذشته (ششم مهرماه) منتشر شده قرار است نسبت به همان شخص اعلام رأی کند. این در حالی است که در جلسه 28 شهریورماه هیأت بدوی نواقصی را نسبت به آن کیفرخواست مطرح نمودیم و از دو شخص حقیقی و حقوقی دیگر هم به وکالت از خانواده کیارستمی شکایت نمودیم.

او اضافه کرد: در جلسه مذکور یک لایحه هشت بندی ارائه و در آن تأکید کردیم که در کیفرخواست صادره نسبت به شخص اول نواقصی وجود دارد و از دو شخص دیگر هم شکایت کردیم که بررسی‌هایی درباره آن‌ها انجام نشده است. بنابراین با توجه به ناقص بودن پرونده وکیفرخواست صادره انتظار می‌رود بررسی‌ها کامل شود.

مقدس ادامه داد: رییس هیات بدوی به خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که مدارکی برای رسیدگی مورد نیاز است که البته این امر رسما به ما اعلام نشد اما با این حال ما آن‌ها را آماده کردیم و مدارکی از جمله جواز دفن و پرونده پزشکی عباس کیارستمی در بیمارستان پاریس را هم به هیأت بدوی ارائه کردیم.

وکیل خانواده زنده‌یاد عباس کیارستمی اظهار کرد: امیدوارم هیأت بدوی نظام پزشکی بر اساس قانون و به دور از حواشی که برای این پرونده به وجود آمده است نسبت به تصمیم مقتضی و شایسته مبنی بر قبول نواقص و ارجاع پرونده به دادسرا جهت تحقیقات تکمیلی دستورات لازم را صادر نماید.چرا که صدور هر رأی بدون در نظر گرفتن این موارد صحیح نمی‌باشد.

مقدس همچنین درباره‌ی خبرهای منتشر شده از صدور حکم پزشک معالج عباس کیارستمی گفت: تاکنون حکمی به ما ابلاغ نشده است.

عباس کیارستمی، کارگردان «خانه دوست کجاست؟» که برای ادامه درمان بیماری خود به فرانسه سفر کرده بود، در سن ۷۶ سالگی و در ماه تولدش تیر ماه درگذشت.

این کارگردان سرشناس سینمای ایران و هنرمند عکاس که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و در ماه‌های اخیر هم چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام بنا به تصمیم خودش 8 تیر ماه برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت.

کیارستمی در کارنامه‌ی فیلم‌سازی‌اش ساخت فیلم‌های کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «دو راه حل برای یک مساله» و .. و فیلم‌های بلند «گزارش» ۱۳۵۶، «اولی‌ها» ۱۳۶۲، «خانه‌ی دوست کجاست؟» ۱۳۶۵، «مشق شب» ۱۳۶۶، «کلوزآپ، نمای نزدیک» ۱۳۶۸، «زندگی و دیگر هیچ» ۱۳۷۰، «زیر درختان زیتون» ۱۳۷۳، «طعم گیلاس» ۱۳۷۶، «باد ما را خواهد برد» ۱۳۷۷، «ABC آفریقا» ۱۳۷۹ را دارد.

نامه فرزند کیارستمی به قاضی پرونده

بهمن کیارستمی، فرزند مرحوم کیارستمی، به ایرج خسرونیا، ریاست دادگاه بدوی رسیدگی به پرونده پزشکی این کارگردان فقید، نامه‌ای نوشت.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند:بهمن کیارستمی، فرزند مرحوم کیارستمی، به ایرج خسرونیا، ریاست دادگاه بدوی رسیدگی به پرونده پزشکی این کارگردان فقید، نامه‌ای نوشت.

متن نامه به این شرح است:

جناب آقای ایرج خسرونیا
ریاست محترم دادگاه بدوی رسیدگی به پرونده پزشکی عباس کیارستمی

با سلام

در مصاحبه اخیرتان به نکته‌ای اشاره کرده‌اید که لازم می‌دانم درباره آن توضیحاتی ارائه دهم. گفته‌اید: «مرحوم کیارستمی به پسرش و دوستانش وصیت کرده بود که به‌هیچ‌وجه از پزشک و پزشکان معالج، در صورت هرگونه اتفاقی شکایت نکنند». این گفته جنابعالی صحت دارد گرچه این سفارش و نه وصیت که گویای حال جسمی و روحی بیمار نیز هست، به بنده گفته شد و نه به دوست یا پزشک دیگری. من این موضوع را در تاریخ ٢٤ مرداد ماه، در دفتر جنابعالی در سازمان نظام پزشکی به اطلاعتان رساندم، یعنی دقیقا چهل روز بعد از فوت عباس کیارستمی وقتی که ما هنوز به‌طور رسمی شکایتی مطرح نکرده بودیم و منتظر گزارش سازمان نظام پزشکی بودیم. در آن جلسه گفتم با توجه به این سفارش، همچنان ترجیح می‌دهیم طرح شکایت نکنیم و این پرونده با گزارشی که سازمان نظام پزشکی پس از بررسی در اختیار ما می‌گذارد، فیصله یابد. جواب جنابعالی این بود که از لحاظ قانونی چنین امکانی وجود ندارد و نظر به آنکه در این پرونده تنها خود سازمان نظام پزشکی در جایگاه شاکی ایستاده است، جزئیات بررسی روند درمان در خود نظام پزشکی خواهد ماند و خانواده فقط از رأی این دادگاه مطلع می‌شوند و طرح شکایت، تنها راه قانونی اطلاع خانواده از جزئیات پرونده است. به همین دلیل میان عمل به سفارش پدرم یا اطلاع از جزئیات روند درمانی او، راه دوم را برگزیدم. اگر در این رابطه از لحاظ قانونی مرتکب خطایی شده‌ام حتما در دادگاه ذی‌ربط پاسخ‌گو خواهم بود، اما مرجع ذی‌صلاح برای رسیدگی به این موضوع قطعا دادسرای نظام پزشکی نیست. از شما می‌خواهم از فرافکنی و حاشیه‌سازی پرهیز کنید و زمان این دادگاه را به هدر ندهید. لایحه هشت‌بندی توسط وکلای خانواده تقدیم دادگاه شده که در آن به شرح مواردی که به اعتقاد ما مصداق قصور یا تقصیر در این پرونده هستند پرداخته‌ایم. لطفا آن را بررسی کنید و تنها به آنچه در شرح وظیفه قانونی دادگاه تحت ریاست شما آمده است بپردازید.
با احترام/ بهمن کیارستمی

جدیدترین اظهارات درباره‌ی پرونده کیارستمی

پرونده‌ی پزشکی عباس کیارستمی برای اولین‌بار به روئیت خانواده و وکیل‌اش رسید.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: پرونده‌ی پزشکی عباس کیارستمی برای اولین‌بار به روئیت خانواده و وکیل‌اش رسید.

به گزارش ایسنا، وکیل خانواده عباس کیارستمی درباره‌ی موارد مطرح شده در جلسه‌ی امروز 31 مرداد ماه سازمان نظام پزشکی به ایسنا توضیح داد: روز گذشته شکوائیه‌ای را از طرف خانواده آقای کیارستمی همراه با وکالت نامه ارایه کردیم و امروز 31 مرداد ماه درخواست مشاهده پرونده از طرف بنده به عنوان وکیل پرونده مطرح شد که بعد از این درخواست،هم بنده و هم خانواده آقای کیارستمی برای اولین‌بار پرونده را روئیت کردیم.

عادل مقدس در ادامه گفت: تقاضا کردیم که تصویر کاملی از پرونده آقای کیارستمی و همین‌طور پرونده بالینی ایشان که براساس آن کیفرخواست صادر شده است را داشته باشیم که این تقاضا ثبت شد و قرار است در روزهای آینده کل پرونده را به ما ارایه دهند.

او درباره پرونده توضیح داد: پیش از این از سوی قائم مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی گفته شده بود، دو مورد قصور پزشکی و دو مورد قصور انتظامی رخ داده است،اما در کیفر خواستی که ما مشاهده کردیم،معلوم شد 3 مورد قصور انتظامی و یک مورد قصور پزشکی بوده است.

عادل مقدس در باره‌ی جزییاتی که در پرونده مشاهده کرده‌اند،گفت: از آنجا که هنوز رای نهایی صادر نشده است،نمی‌توانیم درباره‌ی جزییات آنچه در پرونده مشاهده کردیم صحبت کنیم.

وکیل پرونده پزشکی عباس کیارستمی در پاسخ به اینکه چه افرادی در این جلسه حضور داشتند،گفت:دکتر خسرونیا رییس هیات بدوی انتظامی سازمان نظام پزشکی،دکتر شجاعی پزشک مشاوره و امین خانواده آقای کیارستمی،بهمن کیارستمی و رئیس روابط عمومی نظام پزشکی به همراه بنده حضور داشتیم.
یک مقام مسئول تشریح کرد

2 مورد قصور پزشکی در پرونـده کیارستمی تایید شد

یک مسئول در پرونده مرحوم کیارستمی گفت: در چهار مورد که دو مورد آن قصور پزشکی و دو مورد نیز قصور انتظامی بود، کیفرخواست صادر و برای صدور رأی به هیأت بدوی ارسال شد
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: قائم‌مقام معاونت انتظامی سازمان نظام‌پزشکی گفت: در ١٦ مورد از ٢٠ محور بررسی شده در پرونده کیارستمی، پزشک و کادر درمان هر دو بیمارستان آراد و جم مشکلی نداشتند اما در ۴ مورد دیگر اینگونه نیست.

سرانجام جزییات تازه‌ای از پرونده «عباس کیارستمی» اعلام شد. پس از گذشت بیش از ٤٠روز از درگذشت این کارگردان ایرانی، سازمان نظام‌پزشکی، چهار مورد قصور پزشکی و انتظامی را در پرونده کیارستمی تأیید کرد.

براساس آنچه قائم‌مقام معاونت انتظامی سازمان نظام‌پزشکی در گفت‌وگو با شهروند گفت: «در ١٦ مورد از ٢٠ محور بررسی شده در پرونده کیارستمی، پزشک و کادر درمان هر دو بیمارستان آراد و جم مشکلی نداشتند. در چهار مورد که دو مورد آن قصور پزشکی و دو مورد نیز قصور انتظامی بود، کیفرخواست صادر و برای صدور رأی به هیأت بدوی ارسال شد.»

محسن خلیلی اینها را گفت اما از ارایه جزییات بیشتر خودداری کرد: «اینکه این قصور پزشکی مربوط به کدام پزشک است یا در کدام بیمارستان اتفاق افتاده، جزو اطلاعات محرمانه است، ما اکنون منتظر نظر هیأت بدوی انتظامی هستیم تا رأی را صادر کند، زمانی که رأی صادر شد، به طرفین اعلام می‌شود و آنها درصورتی که شکایتی داشته باشند، می‌توانند شکایت کنند.»

به گفته او، تمام این اطلاعات محرمانه است و درجلسه‌های غیرعلنی مطرح می‌شود.اعلام جزییاتی از این پرونده درحالی است که ٣روز پیش «بهمن»، پسر عباس کیارستمی که به‌طور جدی پیگیر پرونده پدرش است، گفته بود که از بیمارستان جم و پزشک معالج شکایت می‌کند.

این اقدام او در اعتراض به اعلام‌نشدن علت مرگ پدرش بود. بهمن کیارستمی این را هم اضافه کرده بود: «به دلیل این‌که ما شکایتی در رابطه با این پرونده مطرح نکرده‌ایم و این پرونده شاکی خصوصی ندارد و مدعی‌العموم که در این‌جا خود سازمان نظام‌پزشکی است، خواستار رسیدگی به پرونده است، به ما اعلام شد که گزارش کمیسیون را نمی‌توانند دراختیار ما قرار دهند، چون در این رابطه شکایتی مطرح نکرده‌ایم.»

این واکنش بهمن کیارستمی ٤٣روز پس از مرگ پدرش بود: «ما امیدوار بودیم تا چهلم پدرمان، نتیجه بررسی‌ها اعلام شود تا اگر گزارش قابل قبولی ازسوی سازمان نظام‌پزشکی ارایه شد، از طرح شکایت بگذریم اما با توجه به روند قانونی دادرسی و سوالات متعددی که در رابطه با این پرونده مطرح شده، صدور حکم، بدون انتشار گزارش دقیق کمیسیون محترم قابل قبول نیست و انتشار این گزارش، پاسخگوی سوالات و شبهات باشد.» حالا پس از گذشت ٣روز از این ماجرا، قائم‌مقام معاونت انتظامی سازمان نظام‌پزشکی تأکید کرد که خانواده کیارستمی شکایتی از بیمارستان و پزشک معالج نکرده است: «ما کیفرخواست را اعلام کردیم، بنابراین خانواده آقای کیارستمی هم درجریان کیفرخواست قرار گرفته‌اند، بنابراین می‌توانند برای ادامه پیگیری‌ها مراجعه کنند.»

او با اشاره به ٢٠ محور بررسی‌شده در پرونده این کارگردان ایرانی و فرستادن آن به هیأت بدوی انتظامی سازمان نظام‌پزشکی، توضیح داد: «ما این ٢٠ محور را از زمانی که آقای کیارستمی وارد بیمارستان جم شد تا زمانی که با رضایت شخصی از بیمارستان آراد خارج شد، بررسی کردیم.»

او درباره دو مورد قصور پزشکی و دو مورد قصور انتظامی هم توضیح داد: «قصور پزشکی می‌تواند در ارایه درمان باشد یا می‌تواند در اجرای دستورالعمل‌های اداره پرونده باشد، در مورد اول قصور پزشکی است و در مورد دوم قصور انتظامی صورت گرفته است.»

خلیلی درباره سرانجام پرونده پزشکی کیارستمی در فرانسه هم گفت: «هنوز این پرونده پزشکی به دست ما نرسیده، نه نظام‌پزشکی فرانسه و نه حتی مرکزدرمانی و بیمارستانی که مرحوم کیارستمی در آن روند درمان را ادامه داده و نه خانواده‌اش، پرونده را برای نظام‌پزشکی نفرستاده‌اند.

بنابراین نمی‌توانیم اظهار نظری درباره علت تامه مرگ ارایه کنیم، بنابراین اگر خانواده کیارستمی دنبال مشخص‌شدن علت مرگ هستند، باید این پرونده را به دست ما برسانند. با این همه مقرر شده تا هیأت بدوی انتظامی در کوتاه‌ترین زمان و خارج از نوبت پرونده را بررسی و اعلام رأی و نظر کند.»

او ادامه داد: «ما حتی نمی‌دانیم مرحوم کیارستمی، در زمان مرگ چه علایمی داشته و برایش چه اقدام درمانی انجام شده و در آن‌جا کالبدشکافی نشده و همین‌طور هم دفن شده است.»

این مسئول در سازمان نظام‌پزشکی در پاسخ به این سوال که در این بررسی‌ها مشخص شد، چه کسی به «کیارستمی» اجازه خروج از کشور داده، تأکید کرد: «بنا به گفته پزشک خانوادگی کیارستمی که درتمام جلسه‌ها هم شرکت داشت، آنها به شدت با سفرکردنش، مخالف بودند و اعلام کردند که سفر برای او خطرناک است، آقای کیارستمی با نظر خود و خانواده‌اش از کشور خارج شده است.»

خلیلی ادامه داد: «هنوز هم معلوم نیست چه کسی جواز دفن صادر کرده. اینها سوالات ما هم هست.»

ایرج خسرونیا، رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام‌پزشکی هم دراین‌باره گفت: «پرونده مرحوم کیارستمی به هیأت بدوی آمده اما هنوز ازسوی این هیأت مورد بررسی قرار نگرفته است. براین اساس ابتدا پرونده باید درهیأت بدوی مطالعه شود و شاکی و پزشکان صحبت‌هایشان را انجام داده و مدارک را بررسی کنیم تا بعد از آن دادگاه درباره آن اعلام‌نظر کند که آیا قصور بوده است یا خیر.

وی افزود: «بنابراین مدارک کارشناسی به هیأت بدوی ارسال شده و منتظر اعلام‌نظر ما هستند. زمان برگزاری جلسه هیأت بدوی هنوز مشخص نشده است.»بیست‌وسوم مردادماه بود که عضو ناظر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ناگفته‌هایی از پرونده این کارگردان ایرانی اعلام کرد.

او با مطرح‌کردن این موضوع که معلوم نیست چه کسی مجوز سفر کیارستمی برای ادامه درمان به فرانسه را صادر کرده و چه کسی جواز دفن او را داده، گفته بود: «برای من یک چیز مشخص است. اگر آقای کیارستمی به این سفر نمی‌رفتند، به احتمال قریب به یقین الان زنده بودند، چون تقریبا تمام عوارض عمل در روزهای آخر درمانشان در ایران کنترل شده بود.» سیامک مره‌صدق در بررسی‌های انجام‌شده، یکی از قصورات پزشکی را ورود دیرهنگام تیم پزشکی برای جلوگیری از خونریزی پس از جراحی دوم اعلام کرده بود.
وکیل خانواده کیارستمی: اگر قصور پزشکی منجر به فوت باشد  قتل غیرعمد خواهد بود
عادل مقدس، وکیل خانواده عباس کیارستمی اما می‌گوید هفته آینده شکایت رسمی خانواده کیارستمی به دادسرای پزشکی ارایه می‌شود.مقدس با اشاره به اهمیت این پرونده گفت: «اگر اثبات شود تقصیر و قصور پزشکی در پرونده عباس کیارستمی منجر به فوت او شده است، آن زمان پرونده تحت عنوان قتل غیرعمد بررسی می‌شود. در آن صورت این موضوع در دادسرای پزشکی تحت عنوان جرم بررسی می‌شود نه تخلف صنفی و پزشکی. از آنجا که ازسوی خانواده مرحوم کیارستمی شکایتی صورت نگرفته؛ وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی از ارایه نتایج بررسی به خانواده و وکیل آنها خودداری می‌کنند به همین دلیل ما ناچار از شکایت هستیم تا در جریان پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی قرار بگیریم.»

او درباره نتایجی که ازسوی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی با موضوع پرونده پزشکی عباس کیارستمی اعلام شده است؛ گفت: «درخواست بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی  براساس گفته‌های آقای مره صدق نماینده مجلس شورای اسلامی، از طرف خانواده کیارستمی به عنوان اولیای دم نبوده بلکه براساس دستوروزارت بهداشت و درمان بوده است.»

مقدس ادامه داد: «براساس اعلام آقای مره صدق، پرونده وزارت بهداشت خواستار رسیدگی به پرونده عباس کیارستمی شده اما نتیجه‌ای که اعلام شده را نه من دیده‌ام و نه خانواده عباس کیارستمی و اینکه می‌گویند ٢٠ مورد بررسی و ٤ مورد تاییده شده؛ را نمی‌دانیم چه مواردی بوده است.»

به گزارش «ایلنا»، او درباره شکایتی که هفته آینده ازسوی خانواده عباس کیارستمی ارایه خواهد شد؛ گفت: «رسیدگی در نظام پزشکی سه مرحله دارد و دادسرای نظام پزشکی نیز مرحله چهارم است. امکان دارد طرح دعوا در دادسرای  نظام پزشکی باشد.»

این وکیل دادگستری ادامه داد: «من به عنوان وکیل خانواده کیارستمی نظر حقوقی درباره پرونده دارم اما اگر جرم و خطایی صورت گرفته باشد، باید توسط کارشناسان اثبات شود. بنده و خانواده کیارستمی معتقدیم به هر حال تقصیر صورت گرفته است.»

مقدس در پاسخ به این سوال که آیا از فرد خاصی شکایت دارید یا خیر؛ گفت: «فعلا ما از فرد خاصی شاکی نیستم بلکه باید پرونده کاملا بررسی شود و هر جا  تقصیر یا قصور و بی‌مبالاتی بوده است؛ آن وقت تقاضای پیگرد قانونی را داریم و شاید مشخص کنیم از چه فردی شکایت داریم.»

٤ خطای محرمانه در پرونـده‌ کیارستمی

پس از گذشت بیش از ٤٠روز از درگذشت این کارگردان ایرانی، سازمان نظام‌پزشکی، چهار مورد قصور پزشکی و انتظامی را در پرونده کیارستمی تأیید کرد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: پس از گذشت بیش از ٤٠روز از درگذشت این کارگردان ایرانی، سازمان نظام‌پزشکی، چهار مورد قصور پزشکی و انتظامی را در پرونده کیارستمی تأیید کرد.

به نوشته روزنامه شهروند، براساس آنچه قائم‌مقام معاونت انتظامی سازمان نظام‌پزشکی گفت: در ١٦ مورد از ٢٠ محور بررسی شده در پرونده کیارستمی، پزشک و کادر درمان هر دو بیمارستان آراد و جم مشکلی نداشتند. در چهار مورد که دو مورد آن قصور پزشکی و دو مورد نیز قصور انتظامی بود، کیفرخواست صادر و برای صدور رأی به هیأت بدوی ارسال شد.

محسن خلیلی اینها را گفت اما از ارایه جزییات بیشتر خودداری کرد: اینکه این قصور پزشکی مربوط به کدام پزشک است یا در کدام بیمارستان اتفاق افتاده، جزو اطلاعات محرمانه است، ما اکنون منتظر نظر هیأت بدوی انتظامی هستیم تا رأی را صادر کند، زمانی که رأی صادر شد، به طرفین اعلام می‌شود و آنها درصورتی که شکایتی داشته باشند، می‌توانند شکایت کنند.

به گفته او، تمام این اطلاعات محرمانه است و درجلسه‌های غیرعلنی مطرح می‌شود. اعلام جزییاتی از این پرونده درحالی است که ٣روز پیش «بهمن»، پسر عباس کیارستمی که به‌طور جدی پیگیر پرونده پدرش است، گفته بود که از بیمارستان جم و پزشک معالج شکایت می‌کند. این اقدام او در اعتراض به اعلام‌نشدن علت مرگ پدرش بود.

بهمن کیارستمی این را هم اضافه کرده بود: به دلیل این‌که ما شکایتی در رابطه با این پرونده مطرح نکرده‌ایم و این پرونده شاکی خصوصی ندارد و مدعی‌العموم که در این‌جا خود سازمان نظام‌پزشکی است، خواستار رسیدگی به پرونده است، به ما اعلام شد که گزارش کمیسیون را نمی‌توانند دراختیار ما قرار دهند، چون در این رابطه شکایتی مطرح نکرده‌ایم.

این واکنش بهمن کیارستمی ٤٣روز پس از مرگ پدرش بود: ما امیدوار بودیم تا چهلم پدرمان، نتیجه بررسی‌ها اعلام شود تا اگر گزارش قابل قبولی ازسوی سازمان نظام‌پزشکی ارایه شد، از طرح شکایت بگذریم اما با توجه به روند قانونی دادرسی و سوالات متعددی که در رابطه با این پرونده مطرح شده، صدور حکم، بدون انتشار گزارش دقیق کمیسیون محترم قابل قبول نیست و انتشار این گزارش، پاسخگوی سوالات و شبهات باشد.

حالا پس از گذشت ٣روز از این ماجرا، قائم‌مقام معاونت انتظامی سازمان نظام‌پزشکی تأکید کرد که خانواده کیارستمی شکایتی از بیمارستان و پزشک معالج نکرده است: ما کیفرخواست را اعلام کردیم، بنابراین خانواده آقای کیارستمی هم درجریان کیفرخواست قرار گرفته‌اند، بنابراین می‌توانند برای ادامه پیگیری‌ها مراجعه کنند.

او با اشاره به ٢٠ محور بررسی‌شده در پرونده این کارگردان ایرانی و فرستادن آن به هیأت بدوی انتظامی سازمان نظام‌پزشکی، توضیح داد: ما این ٢٠ محور را از زمانی که آقای کیارستمی وارد بیمارستان جم شد تا زمانی که با رضایت شخصی از بیمارستان آراد خارج شد، بررسی کردیم.

او درباره دو مورد قصور پزشکی و دو مورد قصور انتظامی هم توضیح داد: قصور پزشکی می‌تواند در ارایه درمان باشد یا می‌تواند در اجرای دستورالعمل‌های اداره پرونده باشد، در مورد اول قصور پزشکی است و در مورد دوم قصور انتظامی صورت گرفته است.

خلیلی درباره سرانجام پرونده پزشکی کیارستمی در فرانسه هم گفت: هنوز این پرونده پزشکی به دست ما نرسیده، نه نظام‌پزشکی فرانسه و نه حتی مرکزدرمانی و بیمارستانی که مرحوم کیارستمی در آن روند درمان را ادامه داده و نه خانواده‌اش، پرونده را برای نظام‌پزشکی نفرستاده‌اند. بنابراین نمی‌توانیم اظهار نظری درباره علت تامه مرگ ارایه کنیم، بنابراین اگر خانواده کیارستمی دنبال مشخص‌شدن علت مرگ هستند، باید این پرونده را به دست ما برسانند. با این همه مقرر شده تا هیأت بدوی انتظامی در کوتاه‌ترین زمان و خارج از نوبت پرونده را بررسی و اعلام رأی و نظر کند.

او ادامه داد: ما حتی نمی‌دانیم مرحوم کیارستمی، در زمان مرگ چه علایمی داشته و برایش چه اقدام درمانی انجام شده و در آن‌جا کالبدشکافی نشده و همین‌طور هم دفن شده است.

این مسئول در سازمان نظام‌پزشکی در پاسخ به این سوال که در این بررسی‌ها مشخص شد، چه کسی به «کیارستمی» اجازه خروج از کشور داده، تأکید کرد: بنا به گفته پزشک خانوادگی کیارستمی که درتمام جلسه‌ها هم شرکت داشت، آنها به شدت با سفرکردنش، مخالف بودند و اعلام کردند که سفر برای او خطرناک است، آقای کیارستمی با نظر خود و خانواده‌اش از کشور خارج شده است.

خلیلی ادامه داد: هنوز هم معلوم نیست چه کسی جواز دفن صادر کرده. اینها سوالات ما هم هست.

ایرج خسرونیا، رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام‌پزشکی هم دراین‌باره گفت: پرونده مرحوم کیارستمی به هیأت بدوی آمده اما هنوز ازسوی این هیأت مورد بررسی قرار نگرفته است. براین اساس ابتدا پرونده باید درهیأت بدوی مطالعه شود و شاکی و پزشکان صحبت‌هایشان را انجام داده و مدارک را بررسی کنیم تا بعد از آن دادگاه درباره آن اعلام‌نظر کند که آیا قصور بوده است یا خیر.

او گفت: بنابراین مدارک کارشناسی به هیأت بدوی ارسال شده و منتظر اعلام‌نظر ما هستند. زمان برگزاری جلسه هیأت بدوی هنوز مشخص نشده است.

بیست‌وسوم مردادماه بود که عضو ناظر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ناگفته‌هایی از پرونده این کارگردان ایرانی اعلام کرد. او با مطرح‌کردن این موضوع که معلوم نیست چه کسی مجوز سفر کیارستمی برای ادامه درمان به فرانسه را صادر کرده و چه کسی جواز دفن او را داده، گفته بود: برای من یک چیز مشخص است. اگر آقای کیارستمی به این سفر نمی‌رفتند، به احتمال قریب به یقین الان زنده بودند، چون تقریبا تمام عوارض عمل در روزهای آخر درمانشان در ایران کنترل شده بود.

سیامک مره‌صدق در بررسی‌های انجام‌شده، یکی از قصورات پزشکی را ورود دیرهنگام تیم پزشکی برای جلوگیری از خونریزی پس از جراحی دوم اعلام کرده بود.

اگر قصور پزشکی منجر به فوت باشد، قتل غیرعمد خواهد بود

عادل مقدس، وکیل خانواده عباس کیارستمی اما می‌گوید هفته آینده شکایت رسمی خانواده کیارستمی به دادسرای پزشکی ارایه می‌شود.

مقدس با اشاره به اهمیت این پرونده گفت: اگر اثبات شود تقصیر و قصور پزشکی در پرونده عباس کیارستمی منجر به فوت او شده است، آن زمان پرونده تحت عنوان قتل غیرعمد بررسی می‌شود. در آن صورت این موضوع در دادسرای پزشکی تحت عنوان جرم بررسی می‌شود نه تخلف صنفی و پزشکی. از آنجا که ازسوی خانواده مرحوم کیارستمی شکایتی صورت نگرفته؛ وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی از ارایه نتایج بررسی به خانواده و وکیل آنها خودداری می‌کنند به همین دلیل ما ناچار از شکایت هستیم تا در جریان پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی قرار بگیریم.

او درباره نتایجی که ازسوی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی با موضوع پرونده پزشکی عباس کیارستمی اعلام شده است؛ گفت: درخواست بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی براساس گفته‌های آقای مره صدق نماینده مجلس شورای اسلامی، از طرف خانواده کیارستمی به عنوان اولیای دم نبوده بلکه براساس دستوروزارت بهداشت و درمان بوده است.

مقدس ادامه داد: براساس اعلام آقای مره صدق، پرونده وزارت بهداشت خواستار رسیدگی به پرونده عباس کیارستمی شده اما نتیجه‌ای که اعلام شده را نه من دیده‌ام و نه خانواده عباس کیارستمی و اینکه می‌گویند ٢٠ مورد بررسی و ٤ مورد تاییده شده؛ را نمی‌دانیم چه مواردی بوده است.

به گزارش «ایلنا»، او درباره شکایتی که هفته آینده ازسوی خانواده عباس کیارستمی ارایه خواهد شد؛ گفت: رسیدگی در نظام پزشکی سه مرحله دارد و دادسرای نظام پزشکی نیز مرحله چهارم است. امکان دارد طرح دعوا در دادسرای نظام پزشکی باشد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: من به عنوان وکیل خانواده کیارستمی نظر حقوقی درباره پرونده دارم اما اگر جرم و خطایی صورت گرفته باشد، باید توسط کارشناسان اثبات شود. بنده و خانواده کیارستمی معتقدیم به هر حال تقصیر صورت گرفته است.

مقدس در پاسخ به این سوال که آیا از فرد خاصی شکایت دارید یا خیر؛ گفت: فعلا ما از فرد خاصی شاکی نیستم بلکه باید پرونده کاملا بررسی شود و هر جا تقصیر یا قصور و بی‌مبالاتی بوده است؛ آن وقت تقاضای پیگرد قانونی را داریم و شاید مشخص کنیم از چه فردی شکایت داریم.
جزییات جدید از پرونده کارگردان طعم گیلاس

پزشک کیارستمی 10 سال قبل بازنشسته شده بود/ یک بازیگر مشهور او را بیهوش کرد +عکس

یک مسئول جزئیات جدیدی از پرونده مرحوم کیارستمی اعلام کرد و گفت: نتیجه نهایی پرونده تا دو هفته آینده اعلام می‌شود.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: مدیر روابط عمومی سازمان نظام‌پزشکی جزئیات جدیدی از پرونده مرحوم کیارستمی اعلام کرد و گفت: نتیجه نهایی پرونده تا دو هفته آینده اعلام می‌شود.

رضا لاری‌پور در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با آخرین جزئیات پرونده مرحوم کیارستمی اظهار داشت: تاکنون چهار جلسه با حضور معاون وزیر و قائم مقام وزیر بهداشت و سازمان نظام پزشکی درارتباط با این پرونده تشکیل شده و 30 نفر عضو پزشک، پزشک و هیأت علمی جزو کارشناسان در بررسی این پرونده بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ابعاد مختلف این پرونده تا زمانی که مرحوم کیارستمی در ایران بوده است، مورد بررسی قرار گرفته، افزود: تیمی که پرونده را بررسی کرده، به عنوان هیأت معین بوده و نتیجه اولیه را به هیأت بدوی اعلام می‌کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام‌ پزشکی با تأکید بر اینکه هیأت بدوی اجازه اقدامات قضایی و صدور رأی را دارد، افزود: این هیأت می‌تواند با استفاده از نظر نتیجه کارشناسی کمیسیون ویژه با حضور قاضی، نماینده پزشکی قانونی و قوه قضائیه، نسبت به صدور رأی مبادرت کنند.

لاری‌پور اضافه کرد: نتیجه نهایی این پرونده طی دو هفته آینده اعلام می‌شود، البته باید توجه داشت که صحبت‌هایی که در ارتباط با پزشکی که مرحوم کیارستمی را جراحی کرده صحت ندارد، چرا که دکتر میربزرگ (پدر پزشکی که کیارستمی را جراحی کرده است) 10 سال بوده که بازنشسته شده و کهولت سن دارد، لذا هر دو عمل مرحوم کیارستمی توسط دکترمیر پسر انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد اینکه گفته می‌شود مسئولان بیمارستان اطلاع نداشته‌اند که فرد مورد نظر برای جراحی مرحوم کیارستمی بوده است، گفت: متخصص بیهوشی در جراحی ایشان، امید روحانی یکی از چهره های معروف در حوزه بازیگری بوده است.

پزشک کیارستمی 10 سال قبل بازنشسته شده بود/ یک بازیگر مشهور او را بیهوش کرد +عکس
امید روحانی، بازیگر و منتقد سینما، متخصص بیهوشی است

نیازی به ارسال پرونده از فرانسه نیست

در همین حال، شفاآنلاین نوشت: رسیدگی به پرونده جنجالی مرگ مرحوم عباس کیارستمی باصدور کیفرخواست برای جراح وی وارد مرحله تازه ای شد.

صبح دیروز پرونده عباس کیارستمی پس از اعلام نظرکمیته کارشناسی، ازسوی دادسرای نظام پزشکی به دادگاه بدوی ارسال شد.

براساس این گزارش درحال حاضر فقط برای پزشک جراح کیارستمی کیفرخواست صادرشده است، اما گفته شده درصورت احراز تخلفات احتمالی سایر اعضای تیم پزشکی ممکن است برای سایر افراد نیز کیفرخواست صادر شود.

صبح امروز پسر مرحوم کیارستمی نیز با حضور در جلسه دو ساعته دادگاه بدوی ضمن مطالعه دوباره آخرین اقدامات صورت گرفته در پرونده به گفتگو با کارشناسان و مسولان پرداخت.

این درحالی است که خانواده مرحوم کیارستمی تاکنون هیچ شکایتی از تیم پزشکی مطرح نکرده و در این پرونده سازمان نظام پزشکی به عنوان شاکی مطرح است. همچنین گفته شده چند تن از پزشکان مورد اعتماد خانواد کیارستمی نیز این پرونده 300 صفحه ای را به دقت مطالعه کرده و در جریان دقیق نحوه رسیدگی به ماجرا هستند.

در حال حاضرهیچ حکمی در این پرونده صادر نشده است. ضمن اینکه پرونده پس از بررسی در دادگاه بدوی و صدور حکم از سوی این مرجع قانونی و در صورت اعتراض طرفین قابل رسیدگی در دادگاه عالی نیز خواهد بود.

براساس این گزارش گفته شده اولویت رسیدگی به این پرونده مربوط به آخرین روزهای مرگ مرحوم کیارستمی و سهل انگاری های احتمالی صورت گرفته دراین خصوص است. ضمن اینکه پرونده درمانی وی در پاریس نیز چندان مهم تلقی نشده پس بنابراین نیازی به ارسال این پرونده نیزنیست.

چرا خانواده کیارستمی با تاخیر شکایت کردند؟

با گذشت چهل روز از درگذشت عباس کیارستمی و با وجود دستور صریح وزیر بهداشت به نظام پزشکی، نتیجه کمیسیون‌های تشکیل شده در پرونده‌ پزشکی این فیلم‌ساز مشخص نیست و این روزها بهمن کیارستمی خبر از شکایت رسمی از پزشک معالج و بیمارستان "جم" می‌دهد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: با گذشت چهل روز از درگذشت عباس کیارستمی و با وجود دستور صریح وزیر بهداشت به نظام پزشکی، نتیجه کمیسیون‌های تشکیل شده در پرونده‌ پزشکی این فیلم‌ساز مشخص نیست و این روزها بهمن کیارستمی خبر از شکایت رسمی از پزشک معالج و بیمارستان "جم" می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که پیش از این نیز در مراسم یادبود عباس کیارستمی خانواده خبر از شکایت داده بودند، بهمن کیارستمی در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی دلایل تاخیر در اعلام این شکایت گفت: در آن مقطع احساس کردیم که با دستور وزیر بهداشت ، نیاز به طرح شکایت نیست و پرونده پزشکی بررسی خواهد شد و نتیجه آن محرمانه نخواهد بود، اما گویا نظام پزشکی با وجود دستور وزیر بهداشت قصد ندارد شفاف و روشن پاسخگوی شبهات پرونده باشد بنابراین امیدی نداریم که در این روند، نتیجه بررسی پرونده شفاف و صریح اعلام شود.

او با اشاره به جلسه‌ای که روز گذشته در کمیسیون تخصصی نظام پزشکی داشته‌اند،ادامه داد: در جلسه‌ی روز گذشته، به ما اطلاع داده شد که بدون طرح شکایت نمی‌توانیم به جزییات پرونده دسترسی پیدا کنیم.

او گفت: ما ابتدا احساس کردیم با دستور وزیر بهداشت، مسائل شفاف اطلاع رسانی می‌شود چون خواسته اصلی ما چه در روند درمان، چه بعد از فوت ایشان، شفافیت در اطلاع رسانی بود اما در طول این مدت تنها با مباحثی مواجه شدیم که به قصد فرافکنی بود، در نتیجه تصمیم گرفتیم شکایت رسمی کنیم تا شاید به خواست اصلی‌مان که همان شفاف سازی در روند رسیدگی به پرونده است برسیم.

بهمن کیارستمی خاطرنشان کرد: اگر پیش از این شکایت نکردیم، احساس کردیم اگر این پرونده به شکل عمومی بررسی شود، نتیجه‌ی بهتری می‌گیریم اما پیش بینی‌مان درست نبود. به خصوص این که در شکایت خصوصی مباحثی مثل پرداخت دیه و... مطرح می‌شود که در شان ایشان نیست.

او در پاسخ به این که شکایت رسما انجام شده است گفت: نه ظرف همین هفته انجام خواهد شد.

بهمن کیارستمی درباره‌ی مباحث اخیری که این روزها مطرح شده است از جمله اینکه چه کسی جواز دفن را صادر کرده است، چه کسی اجازه خروج از کشور را داده است و...گفت: ما مشکلی نداریم که این سوالات نیز در پرونده مطرح شود و درباره آن تحقیق شود، اما ما با یک پروسه چهار ماهه درمان در ایران روبرو هستیم که شبهات زیادی دارد و علی رغم دستور صریح وزیر بهداشت نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات اعلام رسمی نمی‌شود. ما قطعا موافق هستیم که کل روند درمان و تمام پرسش‌های که در آن مطرح است، از جمله جواز خروج، دفن بررسی و اعلام شود.

بهمن کیارستمی در پایان در پاسخ به اینکه به چه دلیل مراسم رسمی برای چهلمین روز درگذشت عباس کیارستمی برگزار نشد،گفت: به دلیل این که تا امروز تمام مراسم عمومی بوده است، خانواده ایشان ترجیح می‌دهد مراسم خصوصی در منزل ایشان برگزار کند، به همین دلیل مراسم یادبود عمومی برگزار نمی‌شود.

ابهام تازه در پرونده کیارستمی

پروسه اعزام این بیمار به خارج از کشور و سوار شدن به آمبولانس هوایی برای پرواز طولانی مدت دارای مخاطراتی بود که این سفر باید با مجوز پزشک انجام می‌شد اما اصلا معلوم نیست چه پزشکی این مجوز را صادر کرده است.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: عضو ناظر کمیسیون بهداشت و درمان در بررسی پرونده عباس کیارستمی به بیان برخی ابهامات در این پرونده پرداخت.

سیامک مره‌صدق در گفت و گو با ایسنا در توضیح آخرین جزئیات پرونده مرحوم کیارستمی، با تشریح نتایج حاصله از بررسی این پرونده و تاکید بر اینکه معلوم نیست چه پزشکی مجوز سفر مرحوم کیارستمی را برای ادامه روند درمان داده گفت که هفته آینده گزارشی از بررسی‌های انجام شده را به رییس کمیسیون ارائه می‌کنم.

مره‌صدق گفت: پرونده این بیمار هفتاد و شش ساله دارای دو قسمت است، یک قسمت مربوط به اتفاقات در ایران که برای بنده تقریبا ابعاد آن مشخص است. بخش دیگری در مورد برخی اتفاقات در خارج از ایران است که اصلا ابعادش برای من معلوم نیست به طوری که از فرط نامعلومی، یک چیزهایی برایم در حال روشن شدن است.

وی با بیان اینکه معلوم نیست چه کسی و چه پزشکی مجوز سوار شدن این بیمار به هواپیما را صادر کرده است، افزود: این بیمار فردی ۷۶ ساله بود که بعد از چهار عمل و کنترل عوارض بعد از آن در روزهای آخر حال عمومی‌اش نسبتا رو به بهبود بود، در بهترین شرایط ممکن توسط تیم پزشکی با پشتیبانی وزارت بهداشت و درمان تحت درمان قرار گرفت که با عنایت به این پروسه اعزام این بیمار به خارج از کشور و سوار شدن به آمبولانس هوایی برای پرواز طولانی مدت دارای مخاطراتی بود که این سفر باید با مجوز پزشک انجام می‌شد اما اصلا معلوم نیست چه پزشکی این مجوز را صادر کرده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه با بیان اینکه معلوم نیست سیر درمان ایشان در خارج از ایران در چه جایی انجام شده گفت: این سوال وجود دارد که موسسه‌ای که ایشان برای ادامه روند درمان مراجعه کرده بیمارستان بوده یا نه؟ مستنداتی از این موسسه در اختیار ما قرار گرفته نشده به طوری که ما اصلا مدارک رسمی راجع به مراقبت ایشان در خارج از ایران را نداریم. حتی سفارت ایران در فرانسه اقداماتی برای ارسال مدارک درمانی به ایران انجام داد که تا این لحظه هیچ مدرکی از این کشور به ما داده نشده است.

وی همچنین با طرح این پرسش که مشخص نیست چه کسی جواز فوت ایشان را در فرانسه صادر کرده و متن و علت آن چه بوده است گفت: ‌مشخص نیست چه کسی مجوز انتقال جسد به ایران را صادر کرده و بعد از ورود پیکر مطهرشان به ایران چه کسی مجوز دفن را صادر کرده است؟

این عضو ناظر مجلس در پرونده مرحوم کیارستمی این موارد را از نکات مبهم این پرونده خواند و گفت: ‌برای من یک چیز مشخص است. اگر آقای کیارستمی به این سفر نمی‌رفتند به احتمال قریب به یقین الان زنده بودند چون تقریبا تمام عوارض عمل در روزهای آخر درمانشان در ایران کنترل شده بود.

مره صدق در مورد اقدامات درمانی مرحوم کیارستمی در ایران نیز گفت: کلا روند شروع درمان بر اساس معیار استانداردهای علمی بوده، تنها نکته‌ای که می‌توان در مورد روند درمان ایشان در ایران به عنوان یک کار نه چندان علمی یاد کرد، عمل جراحی دوم است.

وی با این توضیح که بعد از هر عمل جراحی ممکن است عوارضی حتی غیرقابل پیش بینی همچون خون‌ریزی بعد از عمل به وجود آید، افزود: مرحوم کیارستمی بعد از عمل پولیپ روده دچار عارضه خون‌ریزی ناشی از عمل شد که انجام عمل دوم برای کنترل خون‌ریزی با سه روز تاخیر بود حال اینکه باید طبق استانداردهای علمی، این عمل زودتر بوده و فاصله عمل اول و دوم کمتر می‌شد.

مره‌صدق با بیان اینکه احتمال وجود عوارض به دلیل تاخیر در عمل دوم وجود دارد در عین حال گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد این عوارض که در زمان خروج ایشان در ایران در حال کنترل و درمان بوده، باعث مرگ شده باشد چرا که عمل سوم و چهارم نیز کاملا بر اساس استانداردهای علمی انجام شده و هیچ اشکال علمی را نمی‌توان به روش درمان عوارض در عمل سوم و چهارم وارد کرد.

ناظر مجلس در پرونده کیارستی با بیان اینکه موارد مطرح شده در مورد این پرونده نظر شخصی‌ام به عنوان ناظر است گفت:‌ بنده به عنوان ناظر کمیسیون بهداشت در این پرونده به این نتایج رسیدم و گزارشی طی هفته آینده به صورت محرمانه به رئیس کمیسیون ارائه خواهم کرد، چون هنوز مراحل قانونی در حال پیگیری است. اگر هم گزارش روند درمان ایشان از فرانسه به دست ما برسد گزارش دیگری ارائه خواهم کرد.

وی در ادامه با این توضیح که هنوز نظام پزشکی به نتیجه‌ای برای اعلام رسمی نرسیده است، خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی باید مراحل انتظامی را طی کرده و سپس بعد از طی مراحل قانونی نتیجه را به صورت رسمی اعلام کند. در حال حاضر یک مرحله از بررسی‌های نظام پزشکی تمام شده است و تا زمانی که گزارش روند درمان از فرانسه فرستاده نشود نمی‌توان نتیجه بررسی‌ها را تمام شده تلقی کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مورد قصور پزشکان در پرونده مرحوم کیارستمی گفت: به نظرم در پرونده مرحوم کیارستمی بعد از مشاهده عوارض خونریزی بعد از عمل باید به سرعت عمل بعدی برای جلوگیری از خون‌ریزی انجام می‌شد لذا تاخیر در این کار قصور است. البته این موضوع دلیلی بر فوت ایشان نیست.

مره صدق توضیح داد: معمولا علت مرگ تک فاکتوری نیست و عوامل متعددی در آن نقش دارند. بنده به صورت قاطع می‌گویم هیچ گونه از عوارض بعد از عمل که برای ایشان در ایران رخ داده، علت اصلی و یا تنها علت مرگ نبوده است.

وی هم‌چنین با اشاره به بیماری مرحوم کیارستمی گفت: مرحوم کیارستمی در دستگاه گوارشی‌شان پولیپ دیس پلاستیک متمایل به بدخیمی داشتند که پاتولوژی آن هم موجود است، در واقع ایشان به دلیل پولیپ روده بزرگ به عمل جراحی برای خارج کردن آن احتیاج داشتند اما اینکه چرا و با چه مجوزی ایشان علی رغم خارج شدن این پولیپ و به کنترل درآمدن عوارض بعد از بیماری، برای ادامه درمان به خارج رفتند، معلوم نیست. البته این جز اختیارات شخصی بیمار است که هر لحظه بخواهد تیم درمانش را تغییر دهد.

ناظر مجلس در پرونده کیارستمی در مورد انتقادات به تیم پزشکی مرحوم کیارستمی مبنی بر حاضر نشدن پزشک معالج در عمل جراحی گفت: در اواسط روند درمان، پزشک معالج ایشان به مسافرت رفت و ادامه درمان را به دستیارانشان سپرد که این موضوع از نظر تخلف انتظامی از سوی نظام پزشکی قابل بررسی است، منتهی اگر به دنبال علت مرگ هستیم، این نکته قابل توجه است که از نظر علمی ایرادی به عمل سوم و چهارم که توسط تیم جانشین انجام شده، وارد نیست.

وی با بیان اینکه عمل سوم و چهارم به دلیل بروز عوارض در حین عمل انجام شد، تاکید کرد: این که فکر کنیم پزشکی دو دوتا، چهارتاست، یک اشکال و اشتباه است، به عبارت دیگر هیچ کاری در پزشکی وجود ندارد که عارضه نداشته باشد حتی تجویز یک قرص استامینوفن نیز امکان بروز عارضه دارد.

مره صدق افزود: برای بررسی عملکرد تیم پزشکی در این پرونده دو چیز بررسی می‌شود، اول اینکه آیا کاری که برای مریض انجام شده، ضروری بوده یا نه و اینکه مریض به عمل جراحی نیاز داشته یا خیر، بررسی‌ها حاکی از آن است که باید ایشان عمل جراحی می‌شدند. هم‌چنین اینکه بگوییم صرف بروز عارضه، پزشک مقصر است درست نیست چون بررسی‌ها نشان می‌دهدعارضه ایجاد شده جزو عوارض قابل انتظار و پیش‌بینی شده در کتب معتبر جراحی است. حال سوال این است آیا این عوارض درست درمان شده یا نه که بررسی‌ها از صحت آن البته با تاخیر در روند درمان خون ریزی ایجاد شده بعد از عمل حکایت دارد.

به گفته وی، امکان بروز عوارض و حتی خون ریزی بعد از عمل برای هر بیماری وجود دارد. ما فقط حرفمان این است که باید این خونریزی زودتر و نه بعد از سه روز بعد از عمل اول انجام می‌شد.

ناظر مجلس در پرونده کیارستمی در جمع بندی با بیان اینکه اشکالی به عملکرد تیم پزشکی مرحوم کیارستمی در عمل‌های اول، سوم و چهارم از نظر علمی وارد نیست گفت که تنها تیم پزشکی در عمل دوم دیر اقدام به درمان خون ریزی کرد.

درخواست وزیر درخصوص پرونده کیارستمی

وزیر بهداشت در نامه ای به رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور خواسته است تا نسبت به اعلام نتیجه نهایی پرونده درمانی زنده یاد عباس کیارستمی اقدام شود.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: سیدحسن هاشمی در نامه ای به  علیرضا زالی با اشاره به طولانی شدن مدت بررسی پرونده درمانی مرحوم کیارستمی آورده است: ضمن تشکر از عنایت جنابعالی و زحمات تیم تخصصی بررسی پرونده درمانی هنرمند ارجمند زنده یاد عباس کیارستمی، علیرغم گذشت یک ماه از زمان ابلاغ قبلی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.
 
به گزارش میزان، وی تاکید کرده است: لازم است این پرونده فارغ از این که شاکی خصوصی دارد یا خیر، به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد و پاسخ مناسب به پرسش‌های افکار عمومی ارائه شود.
 
هاشمی با اشاره به لزوم آگاهی مردم نسبت به نتیجه بررسی این پرونده متذکر شده است: دستور فرمایید با حفظ دقت و امانت، پرونده هر چه سریع‌تر بررسی و نتیجه به اطلاع ملت شریف ایران برسد تا خدشه‌ای بر اعتبار آن نهاد صنفی وارد نیاید.
 
وزیر بهداشت در پایان این نامه ضمن اشاره به پیگیری این پرونده توسط وزارت بهداشت آورده است: نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چون گذشته در تمام مراحل، همکاری لازم را به عمل خواهند آورد.
 
متن نامه وزیر بهداشت به شرح زیر است:
 
جناب آقای دکتر زالی
 
رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی
 
ضمن تشکر از عنایت جنابعالی و زحمات تیم تخصصی بررسی پرونده درمانی هنرمند ارجمند زنده یاد عباس کیارستمی، علیرغم گذشت یک‌ماه از زمان ابلاغ قبلی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. باز هم تأکید می‌کنم، لازم است این پرونده فارغ از این که شاکی خصوصی دارد یا خیر، به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد و پاسخ مناسب به پرسش‌های افکار عمومی ارائه شود. بنابراین دستور فرمایید با حفظ دقت و امانت، پرونده هر چه سریع‌تر بررسی و نتیجه به اطلاع ملت شریف ایران برسد تا خدشه‌ای بر اعتبار آن نهاد صنفی وارد نیاید.
 
نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چون گذشته در تمام مراحل، همکاری لازم را به عمل خواهند آورد.

دستور هاشمی درباره پرونده کیارستمی

وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس سازمان نظام پزشکی کشور از وی خواست تا نسبت به اعلام نتیجه نهایی پرونده درمانی مرحوم کیارستمی اقدام شود.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس سازمان نظام پزشکی کشور از وی خواست تا نسبت به اعلام نتیجه نهایی پرونده درمانی مرحوم کیارستمی اقدام شود.

به‌گزارش فارس، سیدحسن هاشمی، در نامه‌ای به رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به طولانی شدن مدت بررسی پرونده درمانی مرحوم کیارستمی خطاب به علیرضا زالی گفت: ضمن تشکر از عنایت جنابعالی و زحمات تیم تخصصی بررسی پرونده درمانی هنرمند ارجمند زنده یاد عباس کیارستمی، علیرغم گذشت یک ماه از زمان ابلاغ قبلی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی تاکید کرد: لازم است این پرونده فارغ از این که شاکی خصوصی دارد یا خیر، به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد و پاسخ مناسب به پرسش‌های افکار عمومی ارائه شود.

وزیر بهداشت در قسمت دیگری از این نامه با اشاره به لزوم آگاهی مردم نسبت به نتیجه بررسی این پرونده متذکر شده است: دستور فرمایید با حفظ دقت و امانت، پرونده هر چه سریع‌تر بررسی و نتیجه به اطلاع ملت شریف ایران برسد تا خدشه‌ای بر اعتبار آن نهاد صنفی وارد نیاید.

وی در پایان این نامه ضمن اشاره به پیگیری این پرونده توسط وزارت بهداشت آورده است: نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چون گذشته در تمام مراحل، همکاری لازم را به عمل خواهند آورد.

متن کامل نامه وزیر بهداشت به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر زالی

رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی

سلام علیکم

ضمن تشکر از عنایت جنابعالی و زحمات تیم تخصصی بررسی پرونده درمانی هنرمند ارجمند زنده یاد عباس کیارستمی، علیرغم گذشت یک‌ماه از زمان ابلاغ قبلی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. باز هم تأکید می‌کنم، لازم است این پرونده فارغ از این که شاکی خصوصی دارد یا خیر، به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد و پاسخ مناسب به پرسش‌های افکار عمومی ارائه شود. بنابراین دستور فرمایید با حفظ دقت و امانت، پرونده هر چه سریع‌تر بررسی و نتیجه به اطلاع ملت شریف ایران برسد تا خدشه‌ای بر اعتبار آن نهاد صنفی وارد نیاید.

نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چون گذشته در تمام مراحل، همکاری لازم را به عمل خواهند آورد.

جزئیات جدید از پرونده پرحاشیه/ خانواده کیارستمی شکایت رسمی نکرده‌اند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: هم‌اکنون پیشترین چالش پزشکی مربوط به عدم امنیت شغلی پزشکان جوان، پزشکان عمومی و پزشکان بازنشسته است که هزینه درمان هم ندارند.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با تشریح جزئیات جدید پرونده عباس کیارستمی از پوشش کامل پزشک در مناطق ایران خبر داد و گفت: هم‌اکنون پیشترین چالش پزشکی مربوط به عدم امنیت شغلی پزشکان جوان، پزشکان عمومی و پزشکان بازنشسته است که هزینه درمان هم ندارند.

به گزارش تسنیم،  علیرضا زالی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با پرداختن به زوایای مختلف حوزه پزشکی کشور درباره جدیدترین وضعیت پرونده مرحوم عباس کیارستمی اظهار داشت: این پرونده براساس ماده 30 سازمان نظام پزشکی و درخواست وزیر بهداشت مورد بررسی قرار گرفت و خانواده کیارستمی هنوز به طور رسمی شکایتی نکردند. بنابراین با جمعی از کارشناسان خبره پزشکی در حال رسیدگی به این پرونده هستیم ولی تصمیم بر آن شده است تا این پرونده به صورت مرحله به مرحله به آن رسیدگی شود و خانواده مرحوم کیارستمی از جمله فرزند وی و پزشک معتمد این خانواده به همراه نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در جلسات کارشناسی پرونده حضور دارند.

وی همچنین درباره وضعیت اخلاق پزشکی نیز توضیح داد: اخلاق پزشکی بسیار مهم است و فارغ از چارچوب‌های خشک باید به آن پرداخت و به نوعی ملکه پزشک شود، بنابراین فقط 2 واحد درسی اخلاق پزشکی کافی نیست و باید ممارست داشته باشد، بنابراین با توجه به اینکه آیین اخلاق پزشکی در سازمان نظام پزشکی نداشتیم ولی کارهایی در فرهنگستان علوم پزشکی صورت پذیرفته بود، آیین‌نامه کامل تا آذرماه امسال آماده خواهد شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه با تاکید بر جای خالی کمیته اخلاق پزشکی بیمارستانی عنوان کرد: در بیمارستان‌ها 17 کمیته وجود دارد که یکی از مهمترین کمیته‌ها اخلاق پزشکی است و معتقدیم هر چه اقدامات در محیط درمانی مدیریت شود بهتر از پرداختن آن در چارچوب‌های اداری سازمان نظام پزشکی است.

زالی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون طبق بررسی‌ها و تایید وزارت بهداشت هیچ نقطه‌ای از کشور بدون پزشک وجود ندارد، ولو اینکه به صورت شیفتی پزشکان حضور یابند، افزود: هم‌اکنون این روند طی 2 سال اخیر با پوشش تمام مناطق کشور برای حضور پزشک صورت پذیرفته است و سالانه بالغ بر 3 هزار متخصص نیز در کشور نیز توزیع می‌شود که در مرحله جدید این توزیع در شهریور ماه امسال انجام می‌شود.

وی همچنین با پرداختن به یکی از مشکلات عمده جامعه پزشکی عنوان کرد: از مهمترین مشکلات جامعه پزشکی مربوط به پزشکان جوان است که دچار چالش امنیت شغلی برای آینده هستند و این باعث کاهش انگیزه در آنان شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور همچنین در ادامه به مشکل پزشکان بازنشسته نیز اشاره کرد و افزود: ما هم‌اکنون مکانیزم ضابطه‌مندی برای دوران بازنشستگی پزشکان نداریم و مشاهده شده است که پزشکان بازنشسته نام‌آور هستند که حتی توان پرداخت هزینه‌های درمانی خود را ندارند.

زالی با پرداختن به چالش‌های مالیاتی پزشکان و همچنین فرسودگی شغلی پزشکان در شهرستان‌ها عنوان کرد: همچنین متاسفانه برخی موسسات خیریه پزشکان جوان را استثمار می‌کنند و این پزشکان جوان مجبور می‌شوند به بهانه موسسه خیریه با درآمدهای بسیار اندک فعالیت کنند.

وی همچنین با پرداختن به این مسئله که پزشکان عمومی فعال در اورژانس‌ها بیشترین گلایه و مشکل را دارند، گفت: البته ما برای آن راه‌حل داریم ولی به هر حال همیشه نیز افزایش تعرفه کارایی ندارد زیرا بیمار به آنها مراجعه نمی‌کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره ارائه آماری از خطاهای پزشکی و درمانی کشور پاسخ داد: انتهای سال 95 آمار تحلیلی در این باره آماده می‌شود ولی این آمار صرفاً مربوط به نظام‌پزشکی نیست بلکه پزشکی قانونی و دادسرای پزشکی نیز هست ولی به هر حال خطای پزشکی در همه جای دنیا وجود دارد ولی بحث پیشگیری و کاهش آن باید مهم جلوه کند مثلاً هم‌اکنون با کمک کمیته‌های بیمارستانی در دو بیمارستان خصوصی کمیته اخلاق تشکیل شده است و درحال بررسی تخلفات یکی از پزشکان است.

زالی همچنین با اشاره به فرا رسیدن روز خبرنگار نیز خاطرنشان کرد: خوشبختانه چالش‌های حوزه نظام سلامت با نگاه عالمانه و فرهنگی خبرنگاران باعث تاثیرگذاری شده است به هر حال امروز شاهد تخصصی شدن اصحاب رسانه هستیم که یکی از مهمترین این حوزه‌ها حوزه سلامت است که باید عالمانه به آن ورود کرد زیرا حوزه سلامت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد بنابراین شاید لازم باشد به دور از خبرهای ساده در حاشیه‌های اخبار تحلیل‌های تبیینی نیز همراه خبر برای منافع ملی و عمومی کشور آورده شود.

ناگفته‌های عیاری از کیارستمی و یک تماس

کیانوش عیاری از آشنایی‌اش با عباس کیارستمی گفت و برای اولین‌بار از تماسی صحبت کرد که 6 سال قبل هنگام ساخت «کپی برابر اصل» کیارستمی با او گرفته بود.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: کیانوش عیاری از آشنایی‌اش با عباس کیارستمی گفت و برای اولین‌بار از تماسی صحبت کرد که 6 سال قبل هنگام ساخت «کپی برابر اصل» کیارستمی با او گرفته بود.

به گزارش ایسنا، کارگردان فیلم «خانه پدری» که این روزها در تدارک ساخت فیلم جدیدش با نام «کاناپه» است از جمله سینماگرانی بود که در روزهای بستری بودن عباس کیارستمی برای دیدن او به بیمارستان رفت، اما از آنجا که موقع انتقال او از بخش مراقبت‌های ویژه به بیمارستان رسید، فرصتی برای دیدار فراهم نشد؛ هر چند شاید او هم مانند بسیاری دیگر از هنرمندان امکان ملاقات پیدا نمی‌کرد.

وی در گفت‌وگویی کوتاه از آشنایی خود با این کارگردان و اینکه شنیده شده کیارستمی می‌خواسته فیلم آخرش را در صورت نبودش، عیاری بسازد صحبت کرد.

کیانوش عیاری ابتدا درباره آشنایی و دوستی خود با عباس کیارستمی گفت:‌  اولین باری که او را دیدم موقع نمایش فیلم «شبح کژدم» در جشنواره فیلم فجر سال 65 در سینما آزادی بود. این آشنایی بعد از آن دیدار اول هم به واسطه همسفری بودن به چند کشور مختلف ادامه داشت.

او درباره اینکه آیا هیچ گاه نظر کیارستمی را درباره «شبح کژدم» که به نوعی باعث اولین آشنایی هم بود نپرسید؟ بیان کرد: واقعیت این است که در چنین مواردی همیشه سعی در پنهان کردن خودم دارم و به همین دلیل چیز خاصی به یاد ندارم.

وی که از بیان حرف‌های کیارستمی درباره آثار و فیلمسازی‌اش خودداری می‌کند، درباره نمایش فیلم «آنسوی آتش» در جشنواره فیلم نانت آن هم به واسطه کیارستمی فقط در همین حد توضیح داد که، «در جشنواره فیلم نانت که سال‌ها قبل برگزار شد از عباس کیارستمی خواسته بودند فیلمی از ایران را برای نمایش معرفی کند و او هم «آن سوی آتش» را معرفی کرده بود. »

عیاری در پاسخ به اینکه شنیده شده عباس کیارستمی می‌خواسته در صورت بروز اتفاقی، عیاری به جای او فیلم جدیدش را در چین بسازد،گفت: از چنین چیزی اطلاع ندارم و نمی‌دانم که برای این فیلم چنین صحبتی مطرح بوده یا خیر. با این حال چنین موضوعی یک بار حدود 6 سال قبل مطرح شده بود. آقای کیارستمی در زمان ساخت فیلم «کپی برابر اصل» با من تماس گرفت و گفت، در قرادادی که با کمپانی سازنده فیلم دارد، باید اسم یک نفر را معرفی کند تا اگر به هر دلیلی خودش نتوانست کار را ادامه دهد، او ساخت فیلم را به پایان برساند، به همین دلیل تماس گرفت تا مرا معرفی کند.

وی افزود:‌ من هم با کمال مسرت این مسئله را پذیرفتم و خیلی هم خوشحال شدم که او چنین نگاهی به کار من دارد.

این فیلمساز تاکید کرد: این موضوع را برای اولین بار است که مطرح می‌کنم و شاید باید رازداری می‌کردم، اما به دلیل سوالی که پرسیدید و با توجه به طرح چنین شایعه‌ای ناچار شدم آن را بازگو کنم.

عیاری در پاسخ به اینکه آیا نپرسید که چرا "او" را انتخاب کرده است؟ گفت:‌ راستش فقط تشکر کردم و از آنجا که معمولا برایم سخت است تا از کسی درباره کارم نظر بخواهم یا در چنین مواردی علت را جویا شوم، هیچ سوالی نپرسیدم و کلا موضوع را مثل یک امر اداری و روتین می‌دیدم که باید فقط یک اسم معرفی شود.

او درباره اینکه اگر این موضوع صحت داشته باشد چه تصمیمی می‌گیرد؟ با بیان اینکه «الان نمی‌دانم برای فیلم جدیدی که قصد داشت در چین بسازد هم چنین اتفاقی افتاده است یا خیر و شاید او در این چند سال فرد بهتری را انتخاب کرده باشد» افزود: اما اگر چنین چیزی درست باشد برای ادای احترام و انجام تعهدی که خواهم داشت کار را همان‌طور که می‌خواسته انجام می‌دهم.

کارگردان فیلم «بودن یا نبودن» همچنین درباره تاثیر فیلمسازی کیارستمی و اینکه آیا امکان ادامه راه و دیدگاه او وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: به نظرم اصلا نیازی به ادامه دادن راه کسی آن هم در اندازه عباس کیارستمی نیست چون نه ممکن و عملی است و نه می‌تواند اصالتی داشته باشد. با این حال تاثیر از کیارستمی می‌تواند دو گونه باشد؛ گروهی هستند که همیشه سعی کرده‌اند پا جای کیارستمی بگذارند و از او تقلید کند که حتما نتیجه ناموفق است و عده‌ای هم تاثیری را گرفته‌اند که می‌تواند نامرئی باشد و لزوما تاثیر تکنیکی و فوت و فن فیلمسازی نیست بلکه می‌تواند یک نگرش و جهان‌بینی باشد.

توضیحات پزشک فرانسوی معالج کیارستمی

ماجرای پیچیده مرگ عباس کیارستمی تمامی ندارد. هر چقدر خودش آرام و بی‌حاشیه زندگی کرد، حواشی درگذشتش هنوز خبرساز و پرماجراست.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: ماجرای پیچیده مرگ عباس کیارستمی تمامی ندارد. هر چقدر خودش آرام و بی‌حاشیه زندگی کرد، حواشی درگذشتش هنوز خبرساز و پرماجراست.

به گزارش شرق، از گوشه‌وکنار شنیده می‌شود مسئولان مربوطه می‌خواهند مرگ را به گردن پزشکان فرانسوی بیندازند. مسئله‌ای که بهمن کیارستمی بارها تأکید کرد نباید بر بررسی روند درمان در ایران تأثیر بگذارد و نمی‌خواهد سازمان نظام‌پزشکی وظیفه پزشکی‌قانونی را در پیداکردن علت مرگ برعهده بگیرد و می‌خواهد عملکرد تیم پزشکی در ایران مورد بررسی سازمان نظام پزشکی باشد.

اما ازآنجا که براساس قوانین جهانی پزشکی، اطلاعات پزشکی بیمار تنها به وابستگان درجه یک آنها داده می‌شود، ما این موضوع را با بهمن کیارستمی، فرزند عباس کیارستمی، درمیان گذاشتیم.

 اولین سؤال من مربوط به تصمیم ما برای ادامه روند درمان در پاریس است. به نظر شما این تصمیم اشتباه بود؟در ابتدا باید بگویم که نباید از خودتان بپرسید که آیا فرستادن او به فرانسه کار درستی بود یا خیر. من فکر می‌کنم در این ماجرا، نمی‌توان علت مرگ را بدون ارتباط با آسیب‌شناسی روند درمان او بررسی کرد. این بیمار مسئله انعقاد خون داشت و به‌دلیل خطر آمبولی، به او داروی ضدانعقادخون داده شده بود. او در حقیقت نه یک بار، بلکه دو بار دچار هماتوم (جمع‌شدن خون در بخشی از بدن) در مغز شده بود. بار نخست که دقیقا مشخص نیست در چه زمانی اتفاق افتاده بود، عواقب خطرناکی نداشته. این هماتوم را ما پیش از وقوع هماتوم دوم در سی‌تی‌اسکن دیده بودیم؛ اما دلیل فوت او هماتوم دوم در نیمه دیگر مغز بود. یعنی او دو هماتوم داشت و ادامه حیات با این دو هماتوم امکان‌پذیر نبود. گرچه بعضی از هماتوم‌ها به سادگی درمان می‌شوند، در این مورد بهترین اتفاقی که می‌توانست برای بیمار بیافتد، این بود که او تا سال‌ها زندگی نباتی کند؛ اما وقتی که ما با متخصصین مغز و اعصاب در بیمارستان Sainte Anne پاریس مشاوره کردیم، پاسخ شنیدیم که جراحی نکنید، هیچ کاری نکنید، تمام است. ما وقتی ساعت شش صبح او را دیدیم تقریبا مرده بود. چشمانش کاملا باز بود، وضعیتی که ما به آن mydriase می‌گوییم. (بزرگ شدن اندازه قرنیه و سیاهی چشم) این به معنای مرگ مغزی است، یعنی او نه دردی کشیده نه حس دیگری داشته و مرگ در یک لحظه اتفاق افتاده است. عجیب این که او قرار بود روز بعد از بیمارستان مرخص شود و ما تا روز فوت او تقریبا توانسته بودیم همه‌چیز را کنترل کنیم.

درباره چهار عمل جراحی‌ انجام‌شده چه نظری دارید؟ آیا روند درمان درست آغاز شد؟
تاریخچه بیماری او با یک پولیپ آغاز شده بود. یک پولیپ خوش‌خیم و نه بدخیم. البته این اطلاعات را براساس آنچه پزشکان ایرانی در اختیار ما گذاشته بودند، کسب کرده بودیم و فکر می‌کنم آنها صادقانه آنچه را که رخ داده بود، شرح داده بودند؛ گرچه آنها نگفته بودند «ما اشتباهات زیادی کرده‌ایم» و گفته بودند «بعد از عمل با عواقب فراوانی روبه‌رو شدیم». عواقبی که یکی دو مورد نبودند، عواقبی که بسیار غیرمعمول هستند. من درحال‌حاضر نمی‌توانم بگویم آنها خطایی انجام داده‌اند، چون با نوع جراحی‌هایی که در کشور شما انجام می‌شود آشنا نیستم؛ اما مشخصا خطر جراحی روده، عفونت است. او به Peritonitis دچار شده بود و این اتفاق گاهی رخ می‌دهد، حدودا یک تا دو درصد. درعین‌حال آنها حالب را هم قطع کرده بودند که این در چنین عمل جراحی اتفاقی بسیار نادر است و ما شاید هر ١٠ سال یک بار با چنین موردی مواجه می‌شویم. همین‌طور مسئله خون‌ریزی داخلی؛ یعنی او بعد از عمل، در آن واحد، درگیر سه مشکل شده بود که این خود مورد نادری است. من واقعا نمی‌توانم بگویم که آنها خطا کرده‌اند یا دچار پیچیدگی‌ای شده‌اند که نتوانستند از پسش بربیایند؛ من یا باید خودم سر عمل ‌می‌بودم یا ویدئوی آن را می‌دیدم تا جواب درستی داشته باشم. اما آنچه مشخص است، مداوایی که بعد از آن انجام شد، بهترین مداوای ممکن نبوده است؛ گرچه باز یادآوری می‌کنم من با سیستم درمان در کشور شما آشنا نیستم؛ برای مثال تعبیه نفروستومی و دبل جی کار درستی بود. اما نمی‌دانم چرا آنها را خارج کردند؟ واقعا نمی‌دانم. می‌گویند چون ظاهرا حالب طبیعی و ترمیم شده به نظر می‌رسید. خب تا هنگامی که خطر عفونت بود باید دبل جی را نگه می‌داشتند.


تشخیص اولیه نوع پولیپ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مسئله دیگری که تنها عادت ایرانی‌ها نیست و در عربستان سعودی، آفریقای شمالی، یونان و ایتالیا هم مرسوم است، استفاده دیوانه‌وار از آنتی‌بیوتیک است. آمریکایی‌ها هم این کار را می‌کنند، با این تفاوت که بیمارانشان را به اینجا نمی‌فرستند، اما ما با بیمارانی از بقیه کشورهایی که نام بردم مواجه می‌شویم. بیمارانی که بدترین نوع میکروب‌ها را دارند و گاهی برای مقابله با این میکروب‌ها، از آنتی‌بیوتیک‌هایی استفاده ‌شده که برای درمان حیوانات استفاده می‌شود. بیمار ما هم دچار سه نوع از بدترین میکروب‌ها شده بود، اما به‌هرحال آنها کنترل شده بودند و سپسیس (عفونت خون) او هم برطرف شده بود. او هنوز آبسه داشت، اما آنها هم تخلیه شده بودند. ما دوباره نفروستومی و دبل جی را گذاشتیم. کلیه‌اش هم پر از عفونت بود که آن هم تخلیه شد. برای همین صلاح دیدیم که او زودتر از بیمارستان مرخص شود تا در معرض عفونت‌های بیمارستانی نباشد. برنامه ما این بود که بعد از پنج یا شش ماه استراحت در منزل عمل نهایی انجام شود تا بهبودی کامل حاصل شود. اما او فوت کرد و مرگ او به‌روشنی نتیجه عمل‌های جراحی ابتدایی بوده است. من نمی‌توانم بگویم که عمل جراحی به‌درستی انجام شده یا با خطا همراه بوده یا صرفا این موردی پیچیده‌ بوده. تنها می‌توانم بگویم که او به سه مورد از بدترین عواقبی که ممکن است بعد از یک عمل جراحی پیش بیایند، دچار شد و عفونت بعد از عمل هم به‌درستی کنترل نشد؛ گرچه من با امکانات موجود در ایران آشنا نیستم و شرایط در کشورهای گوناگون متفاوت است.

مسئله‌ای که بعد از دومین عمل جراحی به دلیل خونریزی داخلی مطرح شد، مسئله انعقاد خون بود. چقدر احتمال می‌دهید که خونریزی بعد از اولین عمل جراحی، به دلیل استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون مثل پلاویکس باشد؟

مسئله خون‌ریزی داخلی او هم مسئله بسیار پیچیده‌ای بوده و من تا به حال با موردی مثل چیزی که در گزارش خواندم مواجه نشده بودم. به نظر می‌رسد دلیل آن استفاده از داروی ضدانعقاد بوده است، ظاهرا عمل جراحی تقریبا هم‌زمان با استفاده از داروی پلاویکس انجام شده و تنها سه یا چهار روز پیش از عمل دارو را قطع کرده بودند. خب مشخص است این زمان کوتاه است و باید دست‌کم هشت روز زودتر آن را قطع می‌کردند. نمی‌دانم، واقعا نمی‌توانم بفهمم که چطور ممکن است بیماری از همه‌جا خون‌ریزی کند، این تقریبا غیرممکن است. احتمالا اولین هماتوم در همین زمان رخ داده است و او باز هم آماده خون‌ریزی بوده و این اتفاقی است که افتاده. جراحی روده به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند منجر یه خون‌ریزی در سینه شود. در معده ممکن است خون‌ریزی اتفاق بیفتد، آن هم با حالبی که قطع شده بود، اما خون‌ریزی در سینه...؟ وقتی در گزارش خواندم که در سینه و معده خونریزی اتفاق افتاده، حدس زدم که هماتوم اول در همان زمان رخ داده است.

نظرتان درباره مراقبت‌های بعد از عمل و ادامه روند درمان در تهران چیست؟

به‌هرحال می‌توانم بگویم بدترین اتفاقی که برای او افتاده همان Peritonitis (التهاب صفاق) بوده. همان نشتی که آنها در ابتدا آن را ندیدند و بعدا متوجهش شدند، این هم اشتباه بوده است. از آن گذشته محل برش روده هم جای بحث دارد، اما چون من دقیقا نمی‌دانم که پولیپ در کجای روده بوده، نمی‌توانم دراین‌باره اظهارنظر کنم. فقط می‌دانم در عمل بعدی یک کلستومی هم گذاشتند. واقعا اطلاعات من در حدی نیست که بتوانم نظر درستی بدهم و ارزیابی نحوه عملکرد جراح مستلزم دستیابی به اطلاعات مراحل پیش از عمل است که ما به آنها دسترسی نداریم و نمی‌دانیم که پیش از عمل، جراح تصمیم به برداشتن یک غده بدخیم گرفته بوده یا خوش‌خیم. بعد از عمل، پولیپ به‌راحتی آسیب‌شناسی می‌شود و می‌توانیم بفهمیم خوش‌خیم بوده یا بدخیم، اما گاهی جراحی بدون اطلاعات کافی انجام می‌شود، عملی را که برای برداشتن یک غده بدخیم می‌کنند، برای یک غده خوش‌خیم انجام می‌دهند و بعد به بیمار گفته می‌شود، شانس آوردی که خوش‌خیم بود. اینجا ما اگر در تشخیص اولیه تردید داشته باشیم، گاهی تا هفت بار نمونه‌برداری می‌کنیم.

او چهار روز در پاریس بود و وقتی من رسیدم، او رفته بود. آیا چیزی هست که فکر می‌کنید در آن چهار روز رخ داده و من باید از آن مطلع باشم؟

آخرین نکته‌ای که فکر می‌کنم برای شما مهم است، این است که وقتی پدرتان به اینجا رسید، من با او صحبت کردم. او هنگام ورود کمی گیج بود؛ یعنی کاملا گیج بود و ما او را به ICU منتقل کردیم. اما بعد بهتر شد و وقتی راجع به بیوبسی و نفروستومی به او توضیح دادم، او گفت: من خیالم راحت است و هیچ استرسی ندارم. می‌خواهم بدانید که این نکته مهمی بود. گفت به شما اطمینان دارم، گرچه مرا نمی‌شناخت. می‌خواهم بدانید که او خوشحال بود اینجاست. پدر خارق‌العاده‌ای داشتید؛ هنرمندی بزرگ.توضیحات بهمن کیارستمی درباره این گفت‌وگو: این گفت‌وگو در تاریخ هفت جولای با پروفسور بریس گایه، فوق تخصص جراحی گوارش و پزشک معالج پدرم در بیمارستان Institut Mutualiste Montsouris پاریس، انجام شد. فایل صوتی این گفت‌وگو را در اختیار دکتر پایدار، نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کمیسیون ویژه بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی قرار داده‌ام. از تاریخ فوت پدرم بارها از دکتر احمد میر، جراح و پزشک معالج عباس کیارستمی در بیمارستان جم تهران درخواست گفت‌وگو کردم که ایشان تا امروز با این درخواست موافقت نکرده‌اند.

نظر وزارت بهداشت درباره نبش قبر کیارستمی

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه علت فوت عباس کیارستمی مشخص است، دلیلی برای نبش قبر این کارگردان وجود ندارد.

یزدفردا "رسانه ها نوشتند: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه علت فوت عباس کیارستمی مشخص است، دلیلی برای نبش قبر این کارگردان وجود ندارد.

به گزارش میزان، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به برخی اظهار نظرها در مورد نبش قبر عباس کیا رستمی، گفت: اگر خانواده بیماری پس از دفن در مراجع قضایی شکایت کرده و در خواست نبش قبر برای مشخص شدن علت فوت را کنند، در صورت صلاحدید بازپرس پرونده دستور نبش قبر و نمونه برداری صادر می شود.
 
وی ادامه داد: عباس کیا رستمی به علت خونریزی داخلی مغز جانش را از دست داده است و تاکنون هیچ دلیل جدیدی برای علت مرگ او به دست نیامده است.
 
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به دلیل اینکه احتمال جدیدی در خصوص مرگ عباس کیارستمی به دست نیامده است،احتمال اینکه نبش قبر صورت گیرد بسیار کم است.
 
گفتنی است علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس دهم از احتمال نبش قبرکیا رستمی به درخواست خانواده اش خبر داده بود.

واکنش پسرکیارستمی به پیشنهاد نبش‌قبر

بهمن کیارستمی به سخنان علی نوبخت (رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس) درباره نبش قبر عباس کیارستمی واکنش نشان داد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: بهمن کیارستمی به سخنان علی نوبخت (رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس) درباره نبش قبر عباس کیارستمی واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا متن یادداشت بهمن کیارستمی خطاب به علی نوبخت (رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی) به شرح زیر است:

من هرچقدر سعی می‌کنم حقوقی و قانونی و مجلسی و منطقی جواب این حضرات رو بدم نمیشه و هردم از این باغ بری میرسه. این دکتر علی نوبخت رو کجای دلمون بذاریم آخه؟ ایشون قبلا فرموده بودن "چه کسی به کیارستمی اجازه پرواز داد" و حالا هم فرمودن: "چه کسی اجازه دفن داد" و میل دارند که نبش قبر بشه. البته به دلیل مکاشفات تازه‌ای که در پرونده به دست اومده به این نتیجه رسیدن: "نکته‌ای که اخیرا متوجه شدم، یکی از اطبایی که متخصص خون است عنوان کرد که یکی از دوستان مرحوم کیارستمی که متخصص بیهوشی بوده است و ایشان مرحوم را به بیمارستان جم بردند؛ به من زنگ زدند و گفتند ایشان را ببینم. دیدم که گویا از بیماری ماه‌هاست رنج می‌برد و خون بدن ایشان دفع شده بود و ضعف و بی‌حالی مفرط برایشان مستولی شده و حاکی از این بود که زخم خونریزی‌دهنده بود و بیماری قلبی هم داشتند و قرص پلاویکس استفاده می‌کردند این‌ها همه عوارض عمل را زیاد می‌کند."

برادر من لازم نبود این دکتر در گوش اون دکتر و اون دکتر در گوش شما اینها رو بگه تا از این راز مطلع بشین. اینها در اولین صفحه پرونده پزشکی موجوده و اگر پیش از اظهارنظر، ده دقیقه وقت گذاشته بودین و پرونده رو یک ورقی زده بودین، الان از این کشفیاتتون هیجان‌زده نمی‌شدین. بعله کم‌خونی و بی‌حالی داشت و اگر نداشت دلیلی برای مراجعه به بیمارستان و انجام کولونسکپی نبود. پلاویکس و وارفارین هم که این روزها نقل و نباته و خیلی‌ها ازجمله کسانی که به دلیل گرفتگی عروق، ستنت دارن این قرص‌ها رو مصرف می‌کنن. به هر حال وقتی که همه پرونده رو خوندین بیاین درباره نبش قبر با هم صحبت کنیم، اما برادرانه عرض می‌کنم بعد از این لازم نیست هر چیزی رو که به سمع‌تون رسید هیجان‌زده اعلام کنین. مسئولین روابط عمومی و مشاوران رسانه‌ای کارشون همینه که اطلاعات شما رو پالایش کنن و بهتون بگن کی و کجا حرف بزنید و چی رو بگین و چی رو نگین. این مشکل تنها شما هم نیست، از صحبت‌های رییس بیمارستان جم درباره پول بیمارستان تا عکس معروف اورتوپد همون بیمارستان، از بیانیه نظام‌پزشکی در دفاع از پزشکان تا اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی درباره تکرر حکم ماموریت فقط به حاشیه‌ها دامن زده و کار رو خراب‌تر کرده. یا یک مشاور رسانه‌ای استخدام کنین یا دندون روی جیگر بذارین تا نظام‌پزشکی نتیجه رو اعلام کنه.

احتمال نبش قبر کیارستمی

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت: در پرونده پزشکی کیارستمی من سوال مطرح کردم که چه کسی جواز دفن برای ایشان صادر کرده است؟ وقتی شک و ابهام وجود دارد باید کالبد شکافی صورت می گرفت.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره پرونده «عباس کیارستمی» و عدم  ناظر بر  پرونده های پزشکی گفت: بنا به ضروت در پزشکی که منافع عموم دیده شده اگر قرار است اشکالی هم بروز کند باید در جمعی که آشنای به مسایل باشند حک و اصلاح شود و اظهار نظر شود که اگر کار درست پیش نرود دودش به چشم بیماران خواهد رفت.
 
به گزارش فارس، وی ادامه داد: ما نمی گوییم اشکالات پزشکان بررسی نشود باید با شداد و غلاظ هم  مورد توجه قرار گیرد، علت این که در نظام پزشکی اشکالات رسیدگی می شود زیرا این نظام دسترسی به خبرگان و کارشناسان دارد. اهمیت یک قضاوت به این است که کار به درستی کارشناسی و کالبدشکافی شود و کارشناسان در آن نظر بدهند. کارشناسان پزشکی به یک شکلی جزء نظام پزشکی هستند و رئیس کل نظام پزشکی و معاونت قضایی دسترسی به این افراد دارند.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم گفت: قانونگذار گفته به دلیل اشرافی که سازمان نظام پزشکی به کمک کارشناسان به پیچیدگی و فنی بودن آن مسئله دارد پس محاکم در این سازمان (نظام پزشکی) تشکیل شود اما به این صورت که نماینده دادستان یا نماینده رئیس قوه قضائیه و پزشکی قانونی در آن شوراها حضور دارند. یک پرونده در قوه قضائیه اگر بخواهد مسایل مربوط به آن روشن شود  یک قاضی یا بعضاً دو تا سه نفر به آن رسیدگی می کنند اما در محاکم انتظامی نظام پزشکی حداقل 7 یا 9 تا 15 نفر حضور دارند که تعدادی از قوه قضایی در این جلسه حاضرند.  نکته قابل اهمیت این است که گردانندگی دادگاه پزشکی برعهده قاضی است . درباره پرونده مرحوم کیارستمی از قوه قضاییه، پزشکی قانونی ، تعزیرات پزشکی حضور دارند و با این ترکیب  به واقعیت  و عدالت بیشتر نزدیک می شویم  ترکیب اعضایی که محاکم انتظامی نظام پزشکی است.

دیدار رئیس کل نظام پزشکی با سفیر فرانسه
 
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی این پرونده به نتیجه خواهد رسید گفت: به دلیل نقش نظارتی مجلس از کمیسیون بهداشت و درمان نماینده آقای دکترسیامک  مره صدق حضور دارند . این پرونده یک قسمت در ایران دنبال شده و یک قسمت خارج از ایران درمان دنبال شده است. باید کلیت پرونده مورد توجه قرار گیرد و به  نوع درمان پاریس باید توجه شود. رئیس کل نظام پزشکی ایران با سفیر فرانسه در ایران ملاقات کردند و با رئیس کل نظام پزشکی مکاتبه شده تا شرح عملیات انجام شده در پاریس در اختیار ایران قرار گیرد.

چه کسی به کیارستمی اجازه پرواز داد؟
 
دکتر نوبخت درباره خواسته پسر کیارستمی مبنی بر توجه به عملیات انجام شده در ایران گفت: ایشان این خواست را داشتند اما قانون چیز دیگری می گوید. باید دید چه کسی به ایشان اجازه داد پرواز کند؟ افرادی که دوستان ایشان بودند و اطلاع درستی نداشتند  دخالت کردند و به ایشان پیشنهاد پرواز دادند افرادی که چنین عمل هایی را پشت سر می گذارند نباید پرواز داشته باشند. ایشان با اذن پزشک ایران نرفتند. در خارج از کشور باید ببینیم چه داروهایی استفاده شده است.

کیارستمی خون زیادی از دست داده بود/ ضعف و بیحالی مفرط/ از ناراحتی قلبی رنج می برد
 
وی ادامه داد: نکته ای که اخیرا متوجه شدم، یکی از اطبایی که متخصص خون است عنوان کرد که یکی از دوستان مرحوم کیارستمی که متخصص بیهوشی بوده است و ایشان مرحوم را به بیمارستان جم بردند به من زنگ زدند و گفتند ایشان را ببینم . دیدم که گویا از بیماری ماه هاست رنج می برد و خون بدن ایشان دفع شده بود  و ضعف و بیحالی مفرط برایشان مستولی شده و حاکی از این بود که زخم خونریزی دهنده بود و بیماری قلبی هم داشتند و قرص پلاویکس استفاده می کردند این ها همه عوارض  عمل را زیاد می کند . کارشناسان  به همین دلایل باید در محاکمه حضور داشتند باشند هیچ قاضی نمی تواند به این مسایل اشراف داشته باشد مگر اینکه کارشناسان و قاضی در کنار یکدیگر به حقیقت و واقعیت دست یابند. ما بسیار متاسفیم  از وضعیت پیش آمده و طلب مغفرت برای ایشان و صبر و سلامت برای خانواده داریم.

ادامه شکایت ها باعث نبش قبر خواهد شد
 
نوبخت در ادامه گفت: در پرونده پزشکی ایشان من سوال مطرح کردم که چه کسی جواز دفن برای ایشان صادر کرده است؟ وقتی شک و ابهام وجود دارد باید کالبد شکافی صورت می گرفت . اگر باز این شکایت ها ادامه  داشته باشد باید با اجازه دادستان نبش قبر صورت گیرد و کالبد شکافی شود. ما بسیار متاسف هستیم که این اتفاق رخ داد اما این یک پروسه است و بررسی خواهد شد اگر قصور باشد قطعا مجازات خواهند شد. ما ناراحت هستیم که سرمایه ملی را از دست دادیم به دلیل دخالت افراد بدون تخصص .

هنرمندان برای ما جایگاه ویژه دارند
 
وی در خاتمه به این سوال که بیانیه پزشکان در خصوص عدم معالجه هنرمندان گفت: ما این کار را محکوم می کنیم این کار خلاف اخلاق پزشکی است. تمام مردم برای ما محترم هستند و هنرمندان برای ما جایگاه ویژه دارند و ما در خدمتشان هستیم. ما همه را به خویشتنداری دعوت می کنیم  ما با جریانات باطل در پزشکی قطعا مبارزه می‌کنیم.
در واکنش به اظهارات رییس بیمارستان جم

پسر کیارستمی: پزشک در عمل چهارم هم غایب بود

طبعا انجام عمل جراحی بدون تیم جراحی امکان پذیر نیست و قطعا جراحانی در عمل جراحی سوم حضور داشته‌اند. اما دکتر احمد میر تنها در آن عمل غایب نبودند و عمل جراحی چهارم در تاریخ دوازدهم فروردین نیز در غیاب ایشان انجام شد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: بهمن کیارستمی در پی اظهارات اخیر رییس بیمارستان جم تاکید کرد هرگاه کسی وظیفه‌اش را ترک کند و به سبب آن، جنایتی واقع شود، جنایت حاصل به او مستند می‌شود.

به گزارش ایسنا، بهمن کیارستمی در این متن آورد: «در تاریخ پنجم مرداد در خبری با عنوان "ناگفته‌های رییس بیمارستان جم از پرونده کیارستمی" دکتر تدین‌فر اظهاراتی را درباره روند درمان بیان نموده‌اند. در این اظهارات سه نکته حائز اهمیت است و به توضیح بیشتر نیاز دارد.

اول: متخصص عفونی هم در روند درمان‌شان حضور داشته و همواره در بیمارستان متخصص عفونی حضور دارد.

دکتر مازیار پارسا که با عنوان متخصص عفونی در بیمارستان جم فعالیت می‌کنند و به گفته خودشان پزشک مشاور عباس کیارستمی بودند از دوم تا پانزدهم فروردین در بیمارستان حضور نداشتند و شخصا در این زمان پزشک عفونی دیگری را بر بالین او ندیدم. دکتر احمد میر حتما به خاطر دارند که در تنها تماس تلفنی که در طول غیاب ایشان در فروردین ماه داشتیم از این بابت ابراز نگرانی کردم. این نگرانی تا جایی پیش رفت که در شب دوازدهم فروردین و بلافاصله بعد از عمل چهارم از آقای دکتر گویا خواستم تا در بیمارستان حضور یابند و ایشان نیز قبول زحمت کردند و روز بعد با کمک وزارت بهداشت تیمی از پزشکان عفونی تشکیل شد. بعدها که با خود آقای تدین‌فر صحبت از غیاب پزشک عفونی در طول تعطیلات نوروز شد، ایشان از پزشکی نام بردند که در غیاب دکتر پارسا جایگزین ایشان بودند اما امروز هرچه فکر کردم آن نام را به خاطر نیاوردم، برای همین به سایت بیمارستان جم مراجعه کردم تا از روی نام و تخصص لیست پزشکان این بیمارستان نام متخصص عفونی جایگزین دکتر پارسا را بیابم. ولی در این لیست تنها نام دکتر مازیار پارسا به عنوان متخصص عفونی ذکر شده و پزشک عفونی دیگری در لیست پزشکان این بیمارستان نیست.

دوم. یکبار در جراحی کیسه صفرایشان دکتر میر حضور نداشتند، اما تیم جراحی حضور داشته و این اقدام را انجام دادند.

طبعا انجام عمل جراحی بدون تیم جراحی امکان پذیر نیست و قطعا جراحانی در عمل جراحی سوم حضور داشته‌اند. اما دکتر احمد میر تنها در آن عمل غایب نبودند و عمل جراحی چهارم در تاریخ دوازدهم فروردین نیز در غیاب ایشان انجام شد.

 سوم بحث قصور را نیز باید سازمان نظام پزشکی اعلام کند. اما باید توجه کرد که جراحی عوارض دارد و در هر کجا ممکن است رخ دهد و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که جراحی عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند مگر اینکه هیچ جراحی انجام نداده باشد.

با توجه به شکایت‌های بسیاری که از بیمارستان جم در مراجع قضایی طرح شده آقای دکتر تدین‌فر حتما می‌دانند که در مفاهیم حقوقی میان "قصور پزشکی" و "تقصیر" تفاوت هست. تفاوت قصور با تقصیر در آن است که قصور به خطایی اطلاق می‌شود که سهوا سرزند، درحالی که تقصیر به خطای عمدی اطلاق می‌شود. در همین راستا ماده 295 قانون مجازات اسلامی خواندنی است: "هرگاه کسی فعلی که انجام آن را برعهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است، ترک کند و به سبب آن، جنایتی واقع شود، چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته است جنایت حاصل به او مستند می‌شود و حسب مورد عمدی، شبه عمدی، یا خطای محض است، مانند این که مادر یا دایه‌ای که شیر دادن را برعهده گرفته است، کودک را شیر ندهد یا پزشک یا پرستار وظیفه قانونی خود را ترک کند."»

کارگردان «خانه دوست کجاست؟» که برای ادامه درمان بیماری خود به فرانسه سفر کرده بود، در سن ۷۶ سالگی و در ماه تولدش تیر ماه درگذشت.

این کارگردان سرشناس سینمای ایران و هنرمند عکاس که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و در ماه‌های اخیر هم چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام بنا به تصمیم خودش 8 تیر ماه برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت.

عباس کیارستمی در هفتم اردیبهشت هنگام ترخیص از بیمارستان در آخرین گفت‌وگویش با ایسنا اظهار کرد: من امروز از بیمارستان مرخص می‌شوم، اما این مرخصی به معنای بهبودی کامل نیست. ۵۰ روز در بیمارستان بوده‌ام و امیدوارم بتوانم پروسه بهبودی‌ام را در خانه ادامه دهم.

بیمارستان جم درباره کیارستمی بیانیه داد

بیمارستان جم درباره روند درمان مرحوم "عباس کیارستمی" بیانیه داد.
 یزدفردا "رسانه ها نوشتند: بیمارستان جم درباره روند درمان مرحوم "عباس کیارستمی" بیانیه داد.

به گزارش خبرآنلاین، در بیانیه بیمارستان جم، آمده است:« خبر کوتاه بود و بسیار تاسف برانگیز «استاد کیارستمی در بیمارستانی در پاریس درگذشت» او که زمانی در فرانسه با دریافت نخل طلایی به اوج رسید، با گذر زمان در همان سرزمین به عروج پر کشید.

پس از درگذشت تاسف‌بار استاد کیارستمی در پاریس، موجی از احساس اندوه و تاثر در جامعه به خصوص نزد فرهیختگان و هنرمندان عزیز کشورمان ایجاد شد و در این رهگذر برخی از این عزیزان از شدت تاثر پا را از انصاف فراتر گذاشتند و با بیان مطالبی که همراه با ادبیاتی بود که هرگز در شان این عزیزان نبود و سبب کدورت خاطر جامعه محترم پزشکی و ایجاد برخی عکس‌العمل‌هایی شد که بعضا مورد تایید بیمارستان ما نبود، مضاف بر آنکه ایجاد شایعات و شبهاتی را در عملکرد تیم درمانی استاد کیارستمی و بیمارستان به دنبال داشت.

مدیریت بیمارستان به منظور آرامش افکار عمومی جامعه، علی رغم تمامی هجمه‌هایی که به اشکال مختلف به تیم درمانی استاد و بیمارستان انجام شد، سیاست سکوت را در این برهه از زمان انتخاب کردند تا در زمان مناسب اطلاعات لازم را به منظور تنویر افکار عمومی و رفع شبهات ایجاد شده در اختیار افکار عمومی جامعه قرار دهد.

شرح خلاصه‌ای از ماوقع

استاد کیارستمی در تاریخ94.12.17 با تشخیص تومور روده بزرگ در بیمارستان ما بستری شدند و استاد به صورت آگاهانه پزشک معالج‌شان را انتخاب کردند که پزشک معالج‌شان هم از جراحان خوشنام و با تجربه است و تمامی تحصیلات‌شان را در کشور سویس گذرانده و پدر محترم‌شان از اساتید جراحی کشور و بازنشسته دانشگاه تهران بوده و حدود 93 سال سن دارد؛ به طوریکه سال‌هاست که دیگر طبابت و جراحی نمی‌کند؛ بنابراین این مطلب که قرار بوده استاد کیارستمی توسط "دکتر میر پدر" تحت عمل جراحی قرار گیرند، صحبتی اساسا بی‌پایه و ناصواب بوده است.

ایجاد عارضه در اعمال جراحی همیشه محتمل بوده و خواهد بود و هرگز هیچ جراحی نمی‌تواند ادعا کند هیچ گاه عارضه‌ای نداشته است؛ مگر اینکه هرگز عمل جراحی انجام نداده باشد. متاسفانه برای استاد کیارستمی عارضه‌ای ناخواسته پیش آمد که خوشبختانه با تلاش بسیار زیاد کنترل شد؛ به طوریکه استاد با بهبودی نسبی بیمارستان را ترک کردند و مقرر شد تا برای ادامه درمان پیگیری‌های لازم انجام شود.

تا قبل از حضور وزیر محترم بهداشت و درمان جهت عیادت از استاد کیارستمی، بنابر تصمیم شخص استاد کیارستمی و خانواده محترم‌شان، افکار عمومی جامعه از بستری شدن استاد هیچ گونه اطلاعی نداشتند.

با به وجود آمدن عارضه ناخواسته و طولانی شدن مدت زمان بستری استاد و عیادت وزیر محترم بهداشت و درمان، دستورات لازم را جهت تسهیل و تسریع در روند درمان به تیم درمانی و مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت و درمان صادر کردند.

همکاران متخصص خارج بیمارستان در رشته‌های مورد نیاز جهت مشاوره در بیمارستان ما حضور یافته و استاد را ویزیت کرده و توصیه‌های لازم را به تیم درمانی استاد کیارستمی ارائه کردند و تمامی این بزرگواران از اقدامات درمانی انجام شده و امکانات و تجهیزات بیمارستان اظهار رضایت کردند و قطعا اگر ضرورتی در انتقال استاد برای اقدامات بیشتر و مناسب‌تر در مرکز درمانی دیگری احساس می‌کردند، حتما توصیه‌های لازم را انجام می‌دادند.

حال که دیگر افکار عمومی در جریان بستری شدن استاد قرار گرفته بودند، به منظور اطلاع رسانی صحیح و پیشگیری از شایعات و شبهات، جلسه‌ای با حضور فرزند استاد کیارستمی؛ جناب آقای بهمن کیارستمی و اخوی‌شان و پزشک معالج‌شان در دفتر مدیریت بیمارستان تشکیل و با موافقت خانواده محترم استاد و با ملاحظه حفظ اسرار بیمار، مقرر شد ستادی جهت اطلاع‌رسانی از روند درمان استاد تشکیل شود و با پیشنهاد شخص آقای بهمن کیارستمی قرار شد بدون ورود به جزئیات، اطلاع رسانی انجام گیرد. در این رابطه ما چهار اطلاعیه تنظیم کرده و قبل از انتشار به تایید جناب آقای بهمن کیارستمی رسانده و سپس از طریق معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در اختیار افکار عمومی جامعه قرار دادیم.

تشخیص قصور و کوتاهی تیم درمانی استاد علی رغم تمام تلاش‌های انجام شده، با مراجع قانونی که آن هم در حال بررسی و رسیدگی است و قطعا نتیجه آن هر چه باشد طبق قوانین جاری کشور مورد قبول این تیم خواهد بود.

اقدامات بیمارستان

استاد کیارستمی در طول درمان در اتاق خصوصی بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند و علاوه بر تیم درمانی‌شان تمامی همکاران فوق تخصص و متخصصین بیمارستان در هر رشته‌ای که مورد نیاز روند درمان استاد بوده، در تمام 24 ساعت در کنار تیم درمانی‌شان حضور داشتند. یکی از همکاران متخصص بیهوشی با فوق تخصص مراقبت‌های ویژه به همراه پرستار متخصص بخش مراقبت‌های ویژه در تمام 24 ساعت بر بالین استاد حضور داشته و از استاد مراقبت می‌کردند. در این راستا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران به صورت روزانه بر روند درمان‌شان نظارت داشته‌اند. مشاورین محترم خارج از بیمارستان نیز همواره روند درمان را تحت نظر داشتند.

با تلاش تمامی این عزیزان استاد مراحل سخت و بحرانی را به لطف خدا پشت سر گذاشته و پس از چند روز به بخش منتقل شدند. در بخش به منظور حفظ آرامش‌شان استاد را در اتاق ویژه (VIP) با تمام تجهیزات تحت نظر تیم درمانی و مشاورین محترم مراحل بهبودی را طی کردند و در عیادتی دیگر توسط وزیر بهداشت و درمان پس از ادای توضیحات لازم توسط تیم معالج‌شان که در حضور خانواده‌شان انجام شد، جناب آقای دکتر هاشمی از روند درمان و شرایط استاد اظهار رضایت کردند.

در زمان بستری با توجه به بهبودی نسبی شرایط عمومی استاد برای کمک به روند درمانی، حتی استاد برای مدت کوتاهی به همراه تیم درمانی سفری کوتاه به اطراف تهران داشتند. نهایتا استاد با شرایط مناسب بیمارستان را ترک کردند و قرار شد مراحل بعدی درمان در فرصت مناسب انجام شود. طبق گزارش پزشک معالج استاد، وی مکررا در منزل استاد حضور یافته و روند درمانی را به صورت سرپایی پیگیری می‌کردند.

در خاتمه لازم است نکته مهمی را به استحضار ملت شریف و عزیز ایران برسانیم؛ در شرایط کنونی که بحران‌های بزرگی سراسر منطقه را فرا گرفته است، حفظ وحدت ملی برای یکپارچگی جامعه ضرورتی انکارناپذیر است و هر اقدامی که با تقابل بین اقشار مختلف اجتماع بخواهد به این وحدت ملی خدشه و صدمه‌ای وارد کند، اقدامی غیر قابل قبول است. پزشکان همواره به عنوان گروه مرجع توسط جامعه مورد اقبال قرار گرفته‌اند و آنانی که به دنبال تقابل بین پزشکان و هنرمندان فرهیخته‌اند باید بدانند که جامعه پزشکی با صبوری تمام ناملایمات را تحمل کرده و وظیفه خطیر خویش را که همانا ارائه خدمت به مردم شریف ایران است را سرلوحه اقدامات خود قرار خواهد داد تا دین خود را به ملت عزیز ایران ادا کند و از ورود به حاشیه‌ها اجتناب خواهد کرد.

مدیریت بیمارستان جم برای همگان در خدمت به مردم آرزوی موفقیت می‌کند.»

رییس بیمارستان جم سکوتش را شکست/ پزشکِ کیارستمی یکی از جراحی‌ها را به دستیارانش سپرده بود!

یکبار در جراحی کیسه صفرایشان دکتر میر حضور نداشتند، اما تیم جراحی حضور داشته و این اقدام را انجام دادند.

یزدفردا "رسانه ها نوشتند: مدیرعامل بیمارستان جم به سوالات خبرنگاران درباره جریان درمانی "کیارستمی" پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، تدین‌فر در جمع خبرنگاران درباره موضوعات درمانی مرحوم "عباس کیارستمی" گفت: من وارد قضایای درمانی نمی‌شوم؛ چراکه پرونده در اختیار سازمان نظام پزشکی و در حال بررسی است و مراجع قانونی باید به این سوالات پاسخ داده و اظهار نظر کنند. ما امروز فقط پاسخگوی سوالات بیمارستانی هستیم.

بیماری "کیارستمی" چه بود؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخی شایعاتی مبنی بر عدم انجام کلونوسکوپی برای مرحوم کیارستمی افزود: مرحوم کیارستمی یک بار در بیمارستان آراد و یک بار هم در بیمارستان جم مورد کلونوسکوپی قرار گرفتند و بیماری‌شان که "تومور روده بزرگ" بود، از این طریق تشخیص داده شد.

185 میلیون تومان؛ هزینه درمان کیارستمی در بیمارستان جم

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره هزینه‌های درمان "کیارستمی" و میزان پولی که از خانواده‌اش در طول درمان دریافت شده گفت: در ابتدای ورود آقای کیارستمی به بیمارستان تنها شش میلیون تومان به عنوان ودیعه از سوی بیمارستان دریافت شد؛ این درحالیست که کل هزینه‌های بستری‌شان که در دو مرحله بستری شدند که مرحله اول آن از 17 اسفند 94 تا 7 اریدبهشت 95 بود و مرحله دوم که از 11 اردیبهشت 95 تا 13 این ماه بود، حدود 185 میلیون تومان شده است.

وی برخی شایعات مبنی بر نبود متخصص عفونی در جریان درمان این کارگردان کشورمان را رد کرد و گفت: متخصص عفونی هم در روند درمان‌شان حضور داشته و همواره در بیمارستان متخصص عفونی حضور دارد.

"کیارستمی" را دستیار عمل کرد یا جراح؟

تدین‌فر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دستیار دکتر احمد میر، کیارستمی را جراحی کرده است یا خیر؟ گفت: کار درمان آقای کیارستمی را تیم درمان که متشکل از جراحان در رشته‌های مختلفی که بیمار به آن نیاز داشت، انجام می‌داد. جراح عمومی این تیم نیز بسیار باتجربه هستند. بنابراین تیم درمان برایشان اقدام می‌کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی گفته‌ها مبنی بر عدم حضور دکتر میر در یکی از جراحی‌ها درست است یا خیر؟ گفت: یکبار در جراحی کیسه صفرایشان دکتر میر حضور نداشتند، اما تیم جراحی حضور داشته و این اقدام را انجام دادند.

جراحی عوارض دارد

وی با بیان اینکه اصل پرونده‌ها و رونوشت‌های درمانی آقای کیارستمی در اختیار مراجع قضایی است، گفت: بنابراین هرآنچه را که از سوی مراجع قضایی اعلام شود، می‌پذیریم. بحث قصور را نیز باید سازمان نظام پزشکی اعلام کند. اما باید توجه کرد که جراحی عوارض دارد و در هر کجا ممکن است رخ دهد و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که جراحی عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند مگر اینکه هیچ جراحی انجام نداده باشد.

تدین‌فر تاکید کرد: آقای دکتر میر جراح بی‌تجربه‌ای نیست و بیشترین اعمال جراحی این بیمارستان توسط وی انجام می‌شود. هم خودش فرد تحصیل کرده‌ای است و هم پدر و عمویشان فرهیخته و با تجربه هستند. دکتر میر 20 سال است که تجربه دارد و صدها عمل در خدمت پدر و عمویشان انجام داده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: ما با این حرف‌ها نمی‌خواهیم آرامش افکار عمومی بر هم ریزد و به همین دلیل هم تا کنون سکوت کرده و هیچ صحبتی انجام نداده‌ایم.

وجود گزارش‌ ضدونقیض‌ در پرونده‌ کیارستمی

وزیر سابق بهداشت گفت: در دنیا بخش سلامت بخشی است که همه ارگان های حاکمیت به دلیل اهمیت این بخش بر آن نظارت دارند. در کشور ما جامعه پزشکی به عنوان ناظر حضور دارد و ناظر دیگری نیست.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: وزیر سابق بهداشت گفت: در دنیا بخش سلامت بخشی است که همه ارگان های حاکمیت به دلیل اهمیت این بخش بر آن نظارت دارند. در کشور ما جامعه پزشکی به عنوان ناظر حضور دارد و ناظر دیگری نیست.
 
به گزارش فارس، محمدحسن طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت درباره روند پرونده عباس کیارستمی گفت: در جریان جزئیات نیستم و نمی دانم مسیر چگونه بوده و گزارشات ضد و نقیضی وجود دارداما به هر صورت این یک پدیده دلخراشی بود که می توانست به گونه ای دیگر به اتمام برسد.
 
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به فضای جامعه در این ماجرا مردم محق هستند یا جامعه پزشکی کشور گفت: آنچه که در دنیا داریم بخش پزشکی بیشترین نظارت را در جامعه می طلبد زیرا به جان، مال آبرو و حیثیت مردم در ارتباط است ما هیچ بخشی را نداریم که تا این حد حیاتی باشد. انواع نظارت حاکمیتی در دنیا به این بخش مشرف هستند شما خودتان قضاوت کنید وقتی ما خودمان  (پزشکان) ناظر بر اجرای جامعه پزشکی هستیم می تواندنظارتی وجود داشته باشد؟
 
وی ادامه داد: همه ارگان ها نظارت داخلی دارند اما تا جایی که در طول سالهای طولانی در دنیا شاهدش بودم بخش سلامت بخشی است که همه ارگان های حاکمیت به دلیل اهمیت این بخش بر آن نظارت دارند. در کشور ما همه سرنوشت سلامت را به شریک ذی نفع دادیم. اهمیت بخش سلامت در دنیا همه شرکای ذی نفع اجتماعی در اداره آن مداخله می کنند  که در راس بیمار (مصرف کننده) قرار می گیرد. فراهم کننده، تامین کننده منابع،حاکمیت و... همه در اداره این بحث مهم مشارکت دارند و همه نظارت می کنند و از همه بیشتر نهادهایی که صیانت کننده از حقوق مصرف کننده هستند. اما در کشور ما جامعه پزشکی به عنوان ناظر حضور دارد و ناظر دیگری نیست.
 
وی در پاسخ به این سوال که جامعه پزشکی تحمل نقد از سوی رسانه را ندارد گفت: انتقاد جدی به خودما هست که چرا بایدما (جامعه پزشکی) فقط ناظر باشد اما انتقاد جدی دیگر بر رسانه است که آیا برای اطلاع رسانی و نقد تابع خواسته ما باشد.رسانه ماهیت وجودی اش این است که از خواسته ما تبعیت نکند.
 
دکتر طریقت منفرد در پاسخ به این سوال که پزشکان معتقدند نباید کیارستمی از کشور خارج می شد و بر این اساسا ما نمی توانیم پاسخگو باشیم گفت: اگر وضعیت بیمار به حدی برسد که جابجایی برایش خطرناک باشد نبایداسترس حمل ونقل و مسافرت و پرواز به بیمار تحمیل شود اینکه در چه مرحله ای بیمار از کشور خارج شده پزشکان می داننداما این که در مراحل نهایی که وضع بیمار خیلی بحرانی است هر نوع جابجایی  می تواند به نفع بیمار نباشد.

واکنش جراح کیارستمی به تشکیل جلسات

سومین جلسه کارشناسی رسیدگی به پرونده پزشکی مرحوم عباس کیارستمی، روز چهارشنبه در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: سومین جلسه کارشناسی رسیدگی به پرونده پزشکی مرحوم عباس کیارستمی، روز چهارشنبه در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

به گزارش مهر، در جلسه امروز رئیس کل سازمان نظام پزشکی، قائم مقام وزیر بهداشت، تیم پزشکی مرحوم کیارستمی، یکی از پسران کیارستمی و همچنین کارشناسان حقوقی، پزشکی و انتظامی حضور داشتند.

در این جلسه که از ساعت ۸ صبح آغاز شده بود، احمد کیارستمی یکی از پسران کارگردان مرحوم، گزارشی از روند بستری شدن و درمان پدرش ارائه داد.

همچنین تیم پزشکی کیارستمی نیز، توضیحاتی ارائه دادند و در ادامه، پرونده پزشکی کیارستمی مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر علی رضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، اظهارداشت: هنوز به نتیجه قطعی در بررسی پرونده دست نرسیده ایم و جلسات همچنان ادامه خواهد داشت.

وی بدون اشاره به جزئیات جلسه امروز، تاکید کرد: به نتایج اولیه در خصوص کارشناسی پرونده رسیده ایم ولی هنوز نمی توان اظهارنظر کرد.

همچنین دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت نیز گفت: نتایج اولیه از جلسات حاصل شده که دوستان نظام پزشکی اعلام خواهند کرد.

دکتر علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز به خبرنگار مهر، گفت: نمی توانیم آنچه در جلسات بازگو می شود را رسانه ای کنیم اما نتایج اولیه را اعلام خواهیم کرد.

همچنین دکتر احمد میر جراح مرحوم کیارستمی از اظهارنظر در مورد روند بررسی پرونده پزشکی خودداری کرد و گفت: اجازه بدهید بعد از اعلام نتیجه کارشناسی پرونده، حرف بزنم.

ردپای نزدیکان دولت در پرونده کیارستمی

در حالی که تنها دو روز به اعلام نظر کمیسیون بررسی پرونده پزشکی عباس کیا رستمی زمان باقی مانده است؛ شایعاتی در فضای مجازی بر سهام‌داری برخی وابستگان مقامات دولتی در بیمارستان جم حکایت دارد
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: در حالی که تنها دو روز به اعلام نظر کمیسیون بررسی پرونده پزشکی عباس کیا رستمی زمان باقی مانده است؛ شایعاتی در فضای مجازی بر سهام‌داری برخی وابستگان مقامات دولتی در بیمارستان جم حکایت دارد

به گزارش فارس، «خود آقای دکتر هاشمی گفت: اگر آن شب نرفته بودم، آقای کیارستمی تمام بود وضعش (فوت کرده بود). بحمدالله الآن وضعش بهتر شده است» این‌ها صحبت‌های جنتی وزیر ارشاد است.

اسفند‌ماه بود که عباس کیارستمی برای انجام یک جراحی در یکی از بیمارستان‌های درجه‌یک تهران بستری می‌شود و پزشک معتمد وی که از بزرگان جراحی و به‌نام‌های پزشکی است، برای درمانشان انتخاب شد.

پزشکی که بعداً فاش می‌شود نه‌تنها دست به کیارستمی نزده است بلکه جراحی را به پسر پزشکش واگذار می‌کند و پسر هم ازآنجاکه در حال فراهم کردن مقدمات سفر نوروزی قرار دارد، جراحی را به دستیارش می‌سپارد.

بیمار با همه اینها جراحی می‌شود و در بیمارستان تحت نظر پزشک عفونی که 15 روز بعد مشخص می‌شود او نیز تخصصی در عفونت ندارد بستری می‌شود.

خانواده کیارستمی که خود را در این سردرگمی می‌بینند، دست‌به‌قلم می‌شوند و پسر عباس کیارستمی در نامه‌ای گلایه‌هایش را بیان می‌کند: «امروز همه می‌گویند: مگه نمی‌دونستید که نیمه دوم اسفند نباید می‌رفتید بیمارستان، آخه اون موقع که وقت عمل جراحی نیست،انگار همان‌طور که موسم گل و وقت شکوفه داریم، موسم عمل جراحی هم داریم و یکی دو ماهی باید منتظر نشست که داروهای بی‌هوشی رنگ بیندازند و جراحان سر شوق بیایند.»

نامه ای که زنگ‌ها را به صدا در آورد و با تماس وزیر ارشاد، وزیر بهداشت را به گوش کرد؛ که چه خوش نشسته‌ای که کارگردان به نام ما را نشناخته‌اند و در بیمارستان در گمنامی روبه‌مرگ است.

هاشمی هم که همیشه پای رفتن دارد، شبانه با همراهان همیشگی‌اش راهی بیمارستان می‌شوند.

همان شب نیز تیمی از پزشکان و متخصصان مأمور رسیدگی به وضعیت کیارستمی می‌شوند و به قول وزیر بهداشت «اگر دیر رسیده بودم زنده نبود» می‌توانند کیارستمی را با وساطت وزیر چند ماهی از مرگ دور کنند. پادرمیانی که چندان دوام نمی‌آورد و ملاقات‌های پی در پی وزیر بهداشت نیز دردی از وی دوا نمی‌کند و بیماری بالاخره این کارگردان را از پا در می‌آورد.

پس از مرگ مرحوم کیارستمی اما روایات متفاوتی مطرح شد، صحبت‌هایی که واکنش تند پسر کیا رستمی به وزیر ارشاد نمود بیشتری پیدا کرد.

وی که در روند رسیدگی به پرونده پدرش احساس خطر می‌کند، در نامه ای به جنتی می‌نویسد:« امروز این جملات را که در حاشیه مجلس ختم مرحوم پدرم عباس کیارستمی درباره روند درمان ایشان گفته بودید خواندیم. "…گفتند وضع ایشان مناسب نیست و ما هم خواهش کردیم و رفتند رسیدگی کردند و ایشان بهتر شد، الان هم آنچه که پیش آمده تا آنجا که اطلاع دارم به بیماری ایشان مربوط نبود آنچه که اتفاق افتاد بیشتر ناشی از یک سکته بود.»

وی در بخش دیگری از این نامه می‌آورد:«دلیل نوشتن این یادداشت، اعتراض به اظهار نظر عجیب و نادرست جنابعالی درباره پرونده پزشکی ایشان نیست، بلکه ابراز نگرانیست از روند بررسی پرونده اى که نخستین جلسه آن امروز صبح تشکیل شده، اما به نظر میرسد که نتیجه آن از حالا به گوش شما رسیده و توسط شما اعلام شده. پایان این فیلم را شما لو داده اید، حالا بنشینیم و تماشایش کنیم؟

ما از ابتدا به همراهى شما در روند درمان چشم امید نداشتیم، اما اگر تا پیش از خواندن این جملات امیدوار بودیم که بررسى دقیق و بى طرفانه انجام شود، حالا بیم آن میرود که حفظ آبروى نظام پزشکى کشور در اولویت قرار داشته باشد و صلاح کار آن باشد که به شیوه معمول قصورات را به گردن "دیگرى” و در این مورد احتمالا "اجنبى” بیاندازیم.»

وی در پایان این نامه می نویسد: «نمى دانم وزیر محترم بهداشت هم با شما هم نظر هستند یا مى خواهند حرمت حرفه، پست، و از همه مهم تر عیادت هاى مکررشان را از مرحوم پدرم حفظ کنند. امیدوارم ایشان با شما هم نظر نباشند و اجازه دهند این پرونده مورد بررسی دقیق قرار گیرد و نتیجه، همان گونه که به سمع ایشان میرسد اعلام شود نه آن گونه که به مصلحت است.»

از واکنش‌ها تا شایعاتی که دست به دست می‌شوند

این ماجرا تاکنون با واکنش مناسبی از سوی مسئولان بیمارستان جم مواجه نشده است و حتی این دوستان نیز در برابر رسانه‌ها حاضر به توضیح و پاسخگویی در این خصوص نیز نشده‌اند.

تا آنجا که حتی یکی از پزشکان این بیمارستان در جلوی تابلو آن اقدام به توهین و خطاب قرار دادن جامعه هنری کشور می‌کند. اما با وجود این نیز مسئولان بیمارستان بازهم سکوت می‌کنن و بی‌هیچ واکنشی حتی به پزشک توهین کننده تذکر هم نمی‌دهند.

اما شایعاتی که بیشتر موجب نگرانی اهالی هنر شده است موضوعی فراتر از این‌هاست.

به تازگی خبری در فضای مجازی مبنی بر دخالت برخی مقامات دولتی در پرونده مرحوم کیارستمی منتشر شده است. به گفته برخی از اهالی هنر داماد یکی از مقامات دولتی از سهام داران این بیمارستان است و همین مسئله باعث ایجاد یک حاشیه امن برای پزشکان و مدیران این مرکز شده است که با خیالت راحت و بدون ترس از مجازات و پیگیری قانونی از هرگونه توضیح سر باز می زنند؛ همچنین مسئولان وزارت بهداشت نیز در مقابل این اقدامات روزهای اخیر هیچ واکنشی نشان نداده اند.

و حال اهالی هنر نگرانند که مبادا برخی اعمال نفوذها در سرنوشت پرونده مرحوم کیا‌رستمی تاثیر بگذارد و روند رسیدگی به این پرونده مشمول ارتباطات خانوادگی دولتی‌ها و ملاحظات این‌چنینی شود.

نقطه قابل تامل

داستانی که برای خانواده کیارستمی و اهالی هنر دور از ذهن بوده و عجیب است، قصه هرروز بسیاری از بیماران است، مجموعه عوامل یا همان سندروم مرگ کیارستمی که هر روز بسیاری از بیماران با آن مواجه هستند.

آن‌ها که کیارستمی نیستند و هرروز در گوشه و کنار با بی‌عدالتی‌های این چنینی دست و پنجه نرم می‌کنند چه‌کنند؟
سه روز دیگر؛ زمان اعلام نتیجه نهایی

جلسات مربوط به کیارستمی محرمانه شد

یزدفردا "رسانه ها نوشتند: سخنگوی کمیسیون ویژه تخصصی دادسرای انتظامی تهران بزرگ گفت: چهارشنبه بررسی پرونده مرحوم کیارستمی به اتمام می‌رسد. نتیجه نهایی و علت دقیق فوت وی نیز در همان روز مشخص و اعلام خواهد شد.

محسن خلیلی در گفت‌وگو با فارس گفت: از این تاریخ به بعد تمام جلسات کارشناسی بررسی پرونده مرحوم کیارستمی به صورت محرمانه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: جلسه کارشناسی کمیسیون ویژه بررسی پرونده امروز نیز برگزار شد و چهارشنبه نیز برگزار می شود که در جلسه نهایی روز چهارشنبه خانواده محروم کیارستمی هم حضور خواهد داشت.

قائم مقام معاونت انتظامی نظام پزشکی گفت: بنابراین چهارشنبه بررسی پرونده مرحوم کیارستمی به اتمام می رسد. نتیجه نهایی و علت دقیق فوت وی نیز در همان روز تعیین و اعلام می شود.

خلیلی گفت: پزشک مشاور خانوادگی مرحوم کیارستمی نیز عضو کمیسیون رسیدگی است و به عنوان نماینده خانواده در جلسه حضور خواهد داشت.

بگم بگم‌های وزیر در پرونده کیا رستمی

به گزارش فارس، تاکنون جلسات متعددی در سازمان نظام پزشکی برای بررسی پرونده مرحوم کیارستمی برگزار شده و سازمان نظام پزشکی به عنوان مدعی العموم حضور دارد.

در این جلسات که با پیگیری وزارت بهداشت و نظام پزشکی برگزار می شود، کارشناسان و متخصصان مربوطه که از سوی رئیس سازمان نظام پزشکی انتخاب شده‌اند حضور دارند.

وزیر بهداشت نیز دیروز در حاشیه مراسم جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران، در واکنش به حرف و حدیث هایی که در ارتباط با علت فوت عباس کیارستمی عنوان می شود، گفت: منتظرم تا پرونده مرحوم کیارستمی به سرانجام برسد تا حرف هایم را بزنم.

وی با تاکید بر اینکه به تمامی اساتید برجسته درگیر پرونده پزشکی کیارستمی اعتماد کامل دارم، تصریح کرد: وظیفه ما طرفداری از حق و حقیقت است و اگر الان حرفی بزنم، شاید احساس شود دارم جانبداری می‌کنم.

گفت‌وگو با پزشک جنجالی بیمارستان جم

در پی بالا گرفتن انتقادها نسبت به جامعه پزشکی بعد از فوت عباس کیارستمی، در کمپینی که برخی هنرمندان در مقابل بیمارستان جم راه انداختند، پزشکی با در دست گرفتن پلاکاردهایی نسبت به سخنان داریوش مهرجویی واکنش نشان داد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: در پی بالا گرفتن انتقادها نسبت به جامعه پزشکی بعد از فوت عباس کیارستمی، در کمپینی که برخی هنرمندان در مقابل بیمارستان جم راه انداختند، پزشکی با در دست گرفتن پلاکاردهایی نسبت به سخنان داریوش مهرجویی واکنش نشان داد.

این پزشک متخصص ارتوپد بیمارستان جم اقدامش را به نوعی دفاع از خود و جامعه پزشکی در برابر توهین‌ها و تهمت‌ها دانست و اعلام کرد: مسئولان بیمارستان با کار او مخالف بودند و حتی بلافاصله و با اصرار او را به داخل بیمارستان بردند.

دکتر حسن عباسی دهبکری در گفت‌وگو با ایسنا درباره ماجرای اعتراضش به حضور هنرمندان در جلوی بیمارستان جم در پی درگذشت عباس کیارستمی، گفت: من از سالیان قبل با مرحوم کیارستمی آشنا بودم و گاهی هم مسائلی را که در زمینه ارتوپدی داشتند با من مطرح می‌کردند و حتی آثارشان را به من هدیه داده بودند؛ به طوری که من ارادت زیادی به آقای کیارستمی داشتم.

وی با بیان اینکه فوت آقای کیارستمی به ما لطمه و ضربه زد، گفت: من به علت و حواشی فوت آقای کیارستمی کاری ندارم، اما این واقعه مرا بیش از آقای مهرجویی‌ سوگوار کرد. آن هم یک سوگواری همراه با شلاق خوردن و تهمت شنیدن. من در مجلس ختم آقای کیارستمی حضور داشتم که در آنجا آقای مهرجویی علاوه بر توهین‌هایی که به ما کردند و ما با همه اندوه‌مان آنها را شنیدیم، ما را قاتل خطاب می‌کردند و من در این میان احساس می‌کردم که یک قاتلم. به جرات می‌گویم که من بیش از آقای مهرجویی در این واقعه سوگوارم.

این پزشک متخصص ارتوپد بیمارستان جم ادامه داد: آقای مهرجویی در آن حال خاصی که داشتند به همه جراحان و جامعه پزشکی ناسزا گفتند و ما باز این ناسزاها را فرو خوردیم و خودمان را کنترل کردیم، اما دوباره کمپینی مقابل درب بیمارستان ما راه انداختند و بر داغ ما افزودند. من هم نتوانستم آنجا خودداری کنم و در جواب ناسزا، ناسزا گفتم.

دهبکری با بیان اینکه به جز آقای مهرجویی، هنرمندان دیگری هم به پزشکان توهین‌های جمعی می‌کردند تا جایی که جامعه پزشکی را با عنوان نظام فاسد پزشکی نام می‌برند، گفت: به هر حال این ناراحتی‌ها به تدریج جمع می‌شود. من حتی از بیمارستان خواهش کردم که به این توهین‌ها پاسخی دهند، زیرا اگر این حرف‌ها پاسخ داده نشوند حمل بر تایید می‌شود. اما کسی این کار را نکرد بنابراین در آن شرایط همان‌طور که آقای مهرجویی چشم‌شان را بستند و به ما ناسزا گفتند من هم برای دفاع از خودمان این اقدام را انجام دادم، البته من نمی‌خواهم این موضوع را حلاجی کنم و از نفاق و درگیری بدم می‌آید؛ اما وقتی به ما حمله می‌شود چاره‌ای جز دفاع نداریم؛ این در حالیست که به صورت بسیار بدی به ما حمله و هجمه شده است. به نظر من در تبلیغات علیه ما بی‌عدالتی شده است. بنابراین در همان لحظه‌ای که برخی از هنرمندان درب بیمارستان جمع شدند، من هم این اقدام را انجام دادم اما نمی‌خواستم تا این حد پرحاشیه شود.

وی گفت: اکنون از من گذشته که بخواهم به فکر مسائل هوچی‌گری باشم و بعد از یک عمر با آبرو زندگی کردن و احترام گذاشتن به همه و به ویژه به هنرمندان، این مسائل برایم پیش آید اما دیگر چقدر باید توهین بشنویم تا جایی که به ما صفت قاتل دهند؟ باید به کسی که تمام زندگی و جوانی‌اش را برای کاهش دردها و نجات جان‌ها گذشته قاتل بگویند. بالاخره تحمل انسان هم حدی دارد. بنابراین من هم این بنرها را در دست گرفتم. البته تاکید می‌کنم که آقای مهرجویی سزاوار این حرف‌ها نبودند، اما مجبور بودم که برای دفاع از خودم این اقدام را انجام دهم. البته این موضوع بسیار بد است که به من به عنوان پزشک این کشور به هنرمندی توهین کنم و متعاقبا کسی هم به من توهین کند، اما مجبور شدم برای دفاع از خودم این کار را انجام دهم.

دهبکری در پاسخ به اینکه آیا بیمارستانی از اقدامی که شما انجام دادید مطلع بوده و بعد از این اقدام مسئولان بیمارستان چه واکنشی نشان دادند؟ گفت: بیمارستان با من مخالف بود و اگر می‌گفتم می‌خواهم چنین اقدامی انجام دهم، مخالفت می‌کردند اما وقتی شنیدم که بعضی هنرمندان درب بیمارستان می‌آیند این کار را انجام دادم. حتی بیمارستان با من بسیار جر و بحث کردند و حتی رییس بیمارستان بلافاصله با اصرار مرا به داخل بیمارستان برد. مسئولان بیمارستان در این زمینه با من مخالف بودند.

وی با بیان اینکه روشن شدن قضایای قانونی ربطی به این ماجرا ندارد، گفت: نتیجه هر چه باشد دلیل نمی‌شود که به ما توهین کنند، آن هم قبل از اینکه نتیجه‌ای اعلام شود و حکمی صادر شود. چنین چیزی بی‌سابقه است.

برخی از نوشته‌های روی پلاکاردها را دستکاری کردند و چیزهای عجیب و غریبی نوشتند

دهبکری در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی‌کنید با این کار شما فضا متشنج‌تر شده است؟ گفت: من نمی‌توانم همه چیز را پیش‌بینی کنم. من فقط از خودم دفاع کردم و پیش‌بینی نمی‌کردم چه می‌شود وگرنه دلم نمی‌خواهد هیاهو ایجاد شود آن هم به این شکل ناخوشایند.

وی درباره پلاکاردهایی که به دست داشت و درباره فتوشاپ بودن برخی از آنها نیز افزود: برخی از نوشته‌های روی این پلاکاردها را دستکاری کردند و چیزهای عجیب و غریبی نوشتند اما تاکید می‌کنم که من نمی‌خواهم هیاهو شود و در این میان قانون باید حکمیت کند، اما باید پرسید که ما چقدر ساکت شویم. ما نیاز به اعاده حیثیت داریم و کسی باید در این میان حکمیت کند و نباید در برابر قانون نظرمان را تحمیل کنیم.
 
 

توضیحات مهرجویی درباره اظهارات اخیرش

داریوش مهرجویی در پی اظهارات اخیرش در مراسم یادبود عباس کیارستمی توضیحاتی داد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: این کارگردان نوشت: گاهی رانندگان غیر مسئول و خطاکار سبقت غیر مجاز می‌گیرند حتی در محدوده خط‌ ‌کشی به عابر پیاده حق تقدم نمی‌دهند، در اتوبانها و جاده ها ویراژ می‌دهند، زباله‌های خود را بیرون از ماشین می‌اندازند و باعث تصادفات فجیع می‌شوند. در چنین جرائم رانندگی، وقتی پلیس،‌ رانندگان خطاکار را جریمه می‌کند ،‌ آیا باید به همه رانندگان کشور بربخورد و دلخور شوند و بگویند پلیس به ما توهین کرده است ؟ آیا این منطقی است؟به گزارش ایسنا، در هر قشری احتمال خطاکاری هست ولی در مسئولیت‌های حساس و خلبانی هواپیما که 260 مسافر را با خود حمل می‌کند یا راهنمایی خط قطارها یا رانندگان اتوبوس یا جراحی بدن، ‌اینجا یک خطای کوچک مصیبت بزرگ به بار می‌آورد.در مورد عباس کیارستمی  که سرمایه بزرگ ملی و فرهنگی کشور است و شاید در حد تختی  قهرمان ملی است اشاره و شکایت من فقط از پزشکانی است که در فرایند عمل جراحی او سهل‌انگاری و خطا کردند و باعث مرگ او شدند.و گرنه من پزشکان و جراحان باوجدان و زحمتکش و کاردانی را می‌شناسم که در 8 سال جنگ دفاع مقدس با کمترین امکانات و شرایط معجزه آفریدند و جان انسان‌ها را نجات دادند، چنین پزشکانی هنوز در میان ما هستند و زحمت می‌کشند و من همواره برای آنها احترام فراوان قائل هستم .به نظر من خود پزشکان باید در این مورد قدم پیش بگذارند و جلوی این سهل انگاری و بی مسئولیتی را بگیرند و از کاردانی و لیاقت خود و پیروزی‌هایی که در جریان جراحی داشتند، دفاع کنند .

واکنش وزارت‌بهداشت به اظهارات مهرجویی

سخنگوی وزارت بهداشت با تشریح جزییات پرونده درمانی عباس کیارستمی، ضمن تشریح جزییات پرونده درمانی این کارگردان درباره اظهارات برخی هنرمندان گفت:‌دوستان مقداری کم لطفی می کنند . اظهارات اخیر مطابق شان افراد هنرمند و برجسته نیست.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: سخنگوی وزارت بهداشت با تشریح جزییات پرونده درمانی عباس کیارستمی، ضمن تشریح جزییات پرونده درمانی این کارگردان درباره اظهارات برخی هنرمندان گفت:‌دوستان مقداری کم لطفی می کنند . اظهارات اخیر مطابق شان افراد هنرمند و برجسته نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در این باره گفت: پیرو نامه وزیربهداشت به رییس سازمان نظام پزشکی،  روز گذشته جلسه ای با حضور 30 نفر از زبده ترین پزشکان و نیز کارشناسان، رییس سازمان نظام پزشکی، معاونین وزارت بهداشت، وزارت دادگستری و سایر مسئولین به مدت نزدیک به چهار ساعت تشکیل شد و جزئیات پرونده و ریز اقدامات انجام شده برای ایشان تا مرحله اعزام به کشور فرانسه مورد رسیدگی دقیق قرار گرفته است و نیز در قسمتی از جلسه گروه پزشکی معالج هم حضور یافته اند و به سوالات مربوطه پاسخ داده اند.

وی درباره زمان اعلان نتایج بررسی ها اظهار کرد: در اسرع وقت نتیجه اعلام خواهد شد و قاعدتا پرونده مراحل درمانی فرانسه هم بررسی خواهد شد، اما آنچه که مهم است در مورد پیگیری پرونده پزشکی ایشان با رعایت قانون و انصاف هیچ گونه کوتاهی نخواهد شد و در مورد همه مراحل به نحو عادلانه و مطابق با اصول علمی حکم صادر خواهد گردید.تشریح جزییاتی از پرونده درمانی کیارستمی سخنگوی وزارت بهداشت در تشریح روند درمانی کیارستمی در ایران ضمن رد برخی ادعاها و شایعات، گفت: پزشک معالج ایشان در بخش خصوصی توسط شخص آقای کیارستمی انتخاب شده است و  پزشکی است که همه دوران تحصیلات خود را در کشور سوئیس گذرانده است. مرحوم کیارستمی یک بیماری روده ای داشتند که توسط این جراح در بیمارستان خصوصی جم کولونوسکوپی می شوند. اگرچه اولین عمل جراحی وی به دلیل مشکل روده ای بود ولی  اعمال جراحی بعدی به دلیل ایجاد عارضه در جراحی اول و نیز التهاب کیسه صفرا انجام شد. جراحی اول و جراحی دوم توسط همین جراح انجام می شود ولی جراحی سوم و چهارم توسط جراح دیگری انجام شده است.

ظاهرا آقای کیارستمی تمایل چندانی نداشته اند که دیگران در جریان بیماری ایشان باشند  ولی بعد از عمل چهارم بود که نیمه شب وزیر محترم ارشاد تماس می گیرند و وزیر بهداشت را در جریان وضعیت بحرانی ایشان قرار می دهند، هنگامی که وزیر محترم بهداشت در جریان وضعیت بحرانی بیماری ایشان قرار گرفتند، همان نیمه شب تیمی را به بیمارستان اعزام می‌کنند و صبح همان روز دکتر هاشمی شخصا با تیمی از متخصصین مجرب کشور متشکل از متخصص جراحی عمومی، فوق تخصص جراحی عروق، متخصص بیهوشی و فلوشیپ آی سی یو، فوق تخصص ریه و متخصص عفونی در بیمارستان حضور پیدا می کنند. همه اعضای تیم درمانی انتخاب شده از پزشکان صاحب‌نام کشور بودند که از آن جمله می توان دکتر فاضل، دکتر ظفرقندی و دکتر گویا را نام برد. در طول مدت درمان آقای کیارستمی در بیمارستان خصوصی جم، تمام مسایل درمانی با این گروه چک می شد و دستورات پزشکی تحت نظارت همین تیم برای بیمار انجام می شد.تمام امکانات و تجهیزات لازم برای ادامه روند درمان وجود داشت و خوشبختانه روند درمانی به شکل  خوبی پیش رفت. در مجموع می توان گفت تیم پزشکی ما در مدت بیماری و حضور آقای کیارستمی در ایران، هیچ گاه از وضعیت درمان وی غافل نبود با پیگیری و نظارت مستمر این تیم مجرب، مرحوم کیارستمی که در ابتدا  در وضعیت شوک با سطح هوشیاری 3 قرار گرفته بودند از مرگ قطعی نجات پیدا کردند و به شرایط عادی برگشتند. پس از آن وزیر بهداشت شش مرتبه به عیادت ایشان رفتند و معاون درمان دانشگاه نیز ده‌ها بار وی را ملاقات کردند و بطور مستمر بر نحوه روند درمانی ایشان نظارت داشتند. درست است که عوارض اولیه و قبل از مداخله وزارت بهداشت در روند درمان، قابل انتظار و مقبول نبوده است، اما دوستان هم مقداری کم لطفی می کنند، این حجم پیگیری در مورد کمتر کسی انجام شده است.مخالفت وزیر بهداشت با سفر کیارستمی به فرانسهحریرچی درباره  سفر کیارستمی به فرانسه و نظر وزارت بهداشت در این باره عنوان کرد: ایشان با اقدامات انجام شده از بیمارستان مرخص شدند و دوران نقاهت را در تهران و اطراف تهران طی می کردند و قرار بود با فاصله زمانی مناسب دو جراحی دیگر برای ایشان انجام شود، البته در این سیر درمان دچار عارضه عفونی دیگری شدند که درمان آنتی بیوتیکی لازم انجام شد. چهار روز قبل از اعزام به فرانسه ایشان دچار تب شدند که با درمان ساده و تخلیه عفونت مشکل ایشان برطرف شد اما وی در آن مقطع با تشویق دوستان خودشان در خارج از کشور، تصمیم می گیرند که برای ادامه درمان به فرانسه سفر کنند البته دو بار با دکتر هاشمی مشورت می کنند که یک بار آن در دفتر دکتر هاشمی و با حضور بهمن کیارستمی و آقای صمدیان بود که در هر دو بار دکتر هاشمی به شدت با سفر آقای کیارستمی به خارج از کشور مخالفت می کنند حتی وزیر بهداشت پیشنهاد دادند که اگر علاقمندند فرد دیگری بر روند درمانی ایشان نظارت داشته باشد اقدامات لازم را انجام دهند و تاکید کردند که امکان سفر هر پزشک مورد نظر وی به کشور وجود دارد که در همین رابطه پسر و چند نفر از دوستان وی، یک متخصص اورولوژی برای این کار معرفی کردند. وزارت بهداشت با توجه به اختیارات و امکانات خود مشغول فراهم کردن مقدمات سفر این متخصص به ایران بود . اما آقای کیارستمی با توجه به تمایل خود تصمیم به سفر به خارج از کشور گرفتند و زمانی که ایشان به فرانسه می رفتند کاملا هوشیار بودند و اینکه در روند درمان در فرانسه چه اتفاقی افتاد و در چه بیمارستانی و امکانات تخصصی بستری شدند مسائلی است حتما در همین کمیته بررسی و اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اظهارات اخیر مهرجویی نیز گفت: اعتماد مردم و بیماران به پزشک سرمایه اصلی حوزه سلامت است و خدشه دار شدن این اعتماد نه به نفع مردم و به نفع هیچ کس نیست، سالانه بیش از 800 میلیون بار مراجعه سرپایی به حوزه سلامت و بیش از هشت میلیون و پانصد هزار بستری در محیط این اعتماد عمومی رخ می دهد. جالب توجه این است که در تمام یا قریب به تمام بررسی هایی که در سه دهه اخیر در مورد گروههای مرجع مردم انجام شده است، گروه پزشکی جزو دو یا سه گروه اول بوده اند و گروههای مدعی دیگر در درجات بعدی قرار داشته اند. بعضی اظهارات اخیر مطابق شان افراد هنرمند و برجسته نیست.

براساس گزارش وبدا، وی در خاتمه تاکید کرد که وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت وظیفه اصلی خود را حمایت از حقوق مردم و در عین حال حمایت و تقویت ارائه کنندگان خدمات درمانی به مردم می داند و رعایت قانون، اصول علمی و عدالت معیار اصلی در رسیدگی به هر موضوع اختلافی برای این وزارتخانه است

پسر کیارستمی رسماً شکایت می‌کند

پسر بزرگ عباس کیارستمی خبر داد که بزودی از پزشکان مربوط به پرونده پدرم به طور رسمی شکایت خواهیم کرد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: احمد کیارستمی که در حاشیه‌ی مراسم یادبود عباس کیارستمی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حاضر بود درباره‌ی آخرین وضعیت پرونده پدرش که به جهت قصور احتمالی پزشکان در دست بررسی است،بیان کرد: در حال پیگیری هستیم و هنوز شکایتی از طرف ما فایل نشده است.
 
به گزارش ایلنا، او همچنین خبر داد که؛ در روزهای آتی این شکایت رسما از سوی ما (خانواده) مطرح خواهد شد.
 
عباس کیارستمی که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و در ماه‌های اخیر هم چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام بنا به تصمیم خودش ۸ تیر ماه برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت.
 
او ۱۴ تیر ماه از دنیا رفت و پیکرش به ایران منتقل شد و ۲۰ تیر ماه در لواسان به خاک سپرده شد.
 
این هنرمند در هفتم اردیبهشت هنگام ترخیص از بیمارستان گفته بود: من امروز از بیمارستان مرخص می‌شوم، اما این مرخصی به معنای بهبودی کامل نیست. ۵۰ روز در بیمارستان بوده‌ام و امیدوارم بتوانم پروسه بهبودی‌ام را در خانه ادامه دهم.
 
رییس کل سازمان نظام پزشکی به تازگی در پی برخی نقطه‌نظرات و انتقادات درباره‌ی مراحل درمان کیارستمی، طی نامه‌ای به معاون و دادستان انتظامی نظام پزشکی برای پیگیری و رسیدگی به پرونده پزشکی این هنرمند دستور داد.

پرونده کیارستمی روی میز مجلس

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت:باید اجازه داد تا تمام شکایات از مجرای اصلی‌اش طی شود، کمیسیون نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و در روزهای آینده گزارش‌ مبسوطی به مردم خواهد داد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: محمدحسین قربانی در گفت‌وگو با فارس،‌در رابطه با اظهارات اخیر داریوش مهرجویی در رابطه با فوت عباس کیارستمی و کوتاهی جامعه پزشکی گفت:‌ این خطای پزشکی اتفاق افتاده یا خیر هنوز مشخص نیست چون گزارش آن به کمیسیون بهداشت داده نشده است اما باید بدانیم خطای پزشکی امری محتمل است و حتی در پیشرفته‌ترین کشورها و بیمارستان‌ها رخ می‌دهد اما اینکه در زمینه مرحوم کیارستمی اتفاق افتاده یا خیر هنوز مشخص نیست.وی ادامه داد: متاسفانه در کشور عده‌ای به هر دلیلی به صورت ناآگاهانه موج‌سواری می‌کنند و شاید مشکلشان با جامعه پزشکی با توهین کردن برطرف نشود. موج‌سواری در روزهای اخیر و توهین به مسئولان متاسفانه باب شده است که ما آن را به شدت رد می‌کنیم.نماینده مردم گیلان در مجلس گفت:‌ جامعه پزشکی سالمترین و همراه‌ترین گروه با مردم است این همبستگی بین پزشکان و مردم وجود دارد و شاید بتوان گفت جامعه پزشکی علاوه بر خادم‌ترین مظلوم‌ترین قشر هم هستند.قربانی تصریح کرد: برخی‌ها فرافکنی می‌کنند و بهتر است به جای حرف‌های غیرمرتبط زدن اجازه دهند کارها در فضای قانونی پیگیری شود چرا که قانون شفاف است و بحث جریمه‌ها و برخوردها در قوه قضائیه و معاونت درمان پیگیری می‌شود.عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: باید اجازه داد تا تمام شکایات از مجرای اصلی‌اش طی شود کمیسیون بهداشت مجلس نیز این موضوع را جزء دستور کار خود قرار داده و در روزهای آینده گزارش‌ مبسوطی به مردم خواهد داد.
مهرجویی:

پزشکان بی‌سواد و جراحان بی‌عرضه کیارستمی را کشتند

مهرجویی ادامه داد: نمی توان امروز حرف های قشنگ زد بلکه باید گفت چرا پزشکان بی مسوولیت و دکترهایی که معالج وی بودند به جای آن که او را نجات دهند با بی عرضگی و بی دقتی او را کشتند.

یزدفردا "رسانه ها نوشتند: داریوش مهرجویی کارگردان سینمای ایران طی سخنانی از وضعیت بهداشت و درمان کشور و رفتار پزشکان با بیماران انتقاد کرد.

داریوش مهرجویی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی گفت: من امروز نمی‌توانم حرفهای قشنگ بزنم و خاطره از کیارستمی تعریف کنم زیرا به شدت از رفتن کیا رستمی عصبانی هستم.
وی ادامه داد: امروز برخی دکترهای بی سواد، قاتل و جراحان بی عرضه، کارگردان سینمای ایران را کشتند و با وی با بی‌مسئولیتی رفتار کردند .مهرجویی ادامه داد: نمی توان امروز حرف های قشنگ زد بلکه باید گفت چرا پزشکان بی مسوولیت و دکترهایی که معالج وی بودند به جای آن که او را نجات دهند با بی عرضگی و بی دقتی او را کشتند.کارگردان فیلم گاو که بسیار عصبانی بود و فریاد می‌زد، گفت: امروز قاتلین کیا رستمی میان ما هستند. باید این پزشکان محاکمه شوند و خانه سینما و وزارت ارشاد باید این مساله را پیگیری کند زیرا ما گوهر بزرگی را از دست دادیم.

پزشک شخصی کیارستمی احضار شد

قائم مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به آغاز نخستین جلسه علنی رسیدگی به پرنده عباس کیارستمی از تشکیل کمیسیونی با حضور پزشک شخصی وی طی 24 ساعت آینده خبر داد.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: قائم مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به آغاز نخستین جلسه علنی رسیدگی به پرنده عباس کیارستمی از تشکیل کمیسیونی با حضور پزشک شخصی وی طی 24 ساعت آینده خبر داد.

خلیلی قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران؛ با تأکید بر بازگشایی پرونده مرحوم کیارستمی و پیگیری جدی علت فوت وی افزود: ساعت 7:30 دقیقه صبح فردا نخستین جلسه کمیسیون تخصصی رسیدگی به پرونده این هنرمند با حضور بیش از 20 نفر از اساتید برجسته رشته های مختلف پزشکی، اعضای ارشد سازمان نظام پزشکی و هم چنین پزشکان معالج وی از 2 بیمارستان مختلف آغاز می شود.
 
وی با اشاره به اینکه پزشکان بیشتری در جریان مداوای عباس کیارستمی حضور داشته اند تاکید کرد :پزشک شخصی وی نیز که خدمات مشاوره پزشکی  به وی ارائه می کرده به منظور بررسی های بیشتر به کمیسیون رسیدگی احضار شده و این در حالیست که  پزشک امین کیارستمی خود عضو کمیسیون بررسی علت فوت این هنرمند  است.
 
خلیلی در ادامه در خصوص ادعای اعضای خانواده کیارستمی مبنی بر عفونت محل بخیه های ایشان نیز اظهار داشت: فعلاً هیچ گونه موضوعی نه در این خصوص و نه در زمینه جریان سازی های رسانه های خارجی به عنوان قصور پزشکی تأیید و محرز نشده زیرا با توجه به اینکه پرونده ایشان روز شنبه تحویل داده شده فردا به طور علنی تحت واکاوی قرار می گیرد.

قائم مقام معاون انتظامی معاون پزشکی همچنین تصریح کرد: طبق شواهد موجود مرحوم کیارستمی پس از انتقال به بیمارستان دوم از وضعیت درمانی شان راضی بودند اما به دلایلی که هنوز روشن نشده با رضایت شخصی از بیمارستان ترخیص شده و به مرکز درمانی در فرانسه مراجعه کرده اند، با توجه به حساسیت جریان پرونده کیارستمی در جلسه بعدی کمیسیون نخستین گزارش از واقعیت ماجرا ارائه خواهد شد.

گفتنی است؛ صفحه نخست بررسی علت فوت کیارستمی و صحت ادعاها و گمانه زنی های موجود در این خصوص فردا ورق می خورد.

وضعیت پرونده کیارستمی/ نظر دادستانی درباره حقوق مدیران وزارت بهداشت

از خانواده آقای کیارستمی درخواست کردیم که در این رسیدگی با ما همراهی کنند. بنابراین وزارت بهداشت حضوری جدی در این رسیدگی خواهد داشت، اما وظیفه ذاتی و قانونی در این زمینه بر عهده سازمان نظام پزشکی است.

یزدفردا "رسانه ها نوشتند: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مردم باید به مهمترین عواملی که باعث مرگ‌شان می‌شود توجه کنند، نظر دیوان محاسبات در زمینه حقوق‌ مدیران وزارت بهداشت و آخرین وضعیت بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم، سید حسن هاشمی در حاشیه همایش بین‌المللی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر با حضور در جمع خبرنگاران درباره بررسی حقوق‌ مدیران و پرسنل وزارت بهداشت در دیوان محاسبات، اظهارداشت: خوشبختانه در این زمینه اعلام شد که وزارت بهداشت در حوزه مدیرانش از بحث اضافه دریافتی یا اضافه برداشتی مبراست، البته ما نسبت به این موضوع اطمینان داشتیم اما اعلام نظر دادستان برای جامعه آرامش بخش است.

وی افزود: در بحث حقوق در وزارت بهداشت نیز به موضوع کارانه و حق العلاج اشاره کردند که آن هم قانونی است؛ اگرچه ممکن است عده‌ای آن را قبول نداشته باشند. بنابراین اگر قانون اصلاح شود وزارت بهداشت تابع قانون است. در حال حاضر حقوق ما در وزارت بهداشت برای یک متخصص جراح مغز که تازه فارغ التحصیل می‌شود حداکثر دو میلیون و 600 هزار تومان است و برای پزشکی که 30 سال خدمت کرده 8 میلیون تومان است.

هاشمی با بیان اینکه البته از مسیر دیگری هم دریافتی‌ها وجود دارند که قابل توجه است، ادامه داد: باید توجه کرد که این قانون از 21 سال گذشته در دولت‌ها و مجالس مختلف تایید و اجرایی شده است و بر اساس آن بیمارستان‌ها باید خودگردان باشند و دولت برای اداره بیمارستان‌ها پولی به جز حقوق بخشی از پرسنل ما پرداخت نمی‌کند و بیمارستان‌ها در قالب خودگردانی خدمات ارائه می‌دهند و پولش را از بیمه و مردم دریافت می‌کنند.

وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: بنابراین از همان 21 سال گذشته قرار شده که هر کس به هر نسبت که ویزیت یا عمل جراحی بیشتری انجام دهد، به او حق العلاج دهند. مثلا اگر کسی به میزان 100 میلیون کار می‌کند 30 میلیون حق‌العلاج دریافت می‌کند که البته مالیات هم از آن کسر می‌شود. بنابراین در این دولت اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده، به جز اینکه ما در این دوره یک مالیات مضاعف هم برای حق‌العلاج قرار دادیم و اعلام کردیم که اگر میزان پرداختی از یک سقفی بیشتر باشد، بیش از 90 درصد از کارکردشان کسر می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم آنچه که خیر و صلاح کشور بوده و آرزوی کسانی که جمهوری اسلامی ایران را برپا کردند، در کشور رخ دهد، گفت: بر این اساس امیدواریم فرهنگ شفاف سازی در کشور نهادینه شود و در عین حال از ابزارهایی مانند افشاگری استفاده نشود؛ مگر با حکم قانون و جایی که دستگاه قضائی به قضاوت رسید و حکمی صادر کرد و اجازه انتشار آن را هم داد. بنابراین باید توجه کرد که افشاگری ابزار خوبی نیست به ویژه اگر کسی در قبال آن مورد ظلم واقع شود.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره برنامه همایش پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر نیز گفت: برنامه امروز یک جلسه کاری با حضور روسای دانشگاه‌ها، معاونین وزارت بهداشت و یک تیم 12 نفره از سازمان بهداشت جهانی است و درباره سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر که به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسیده و مورد حمایت رئیس دولت و مجلس است، بحث می‌شود و قرار است که این سند اجرایی شود که البته کار دشواری است؛ چرا که باید در سطح زندگی مردم، تحرک آنها و هم در زمینه تغذیه مردم تغییر رفتار صورت پذیرد و مردم باید به مهم‌ترین عواملی که باعث مرگ‌شان می‌شود توجه کنند.

وی افزود: در این زمینه وزارت بهداشت برنامه وسیعی را در سراسر کشور دارد و در طول دو سال گذشته زیرساخت‌هایی ایجاد شده که بسیار ارزشمند هستند و برنامه‌های ما نیز در این حوزه به تدریج اعلام می‌شوند.

مشارکت وزارت بهداشت در رسیدگی به پرونده "کیارستمی"

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت بررسی پرونده پزشکی مرحوم عباس کیارستمی گفت: در زمینه پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی سازمان نظام پزشکی ورود پیدا کرده و حتماً آن را بررسی کرده و به اطلاع عموم می‌رساند. در عین حال از خانواده آقای کیارستمی درخواست کردیم که در این رسیدگی با ما همراهی کنند. بنابراین وزارت بهداشت حضوری جدی در این رسیدگی خواهد داشت، اما وظیفه ذاتی و قانونی در این زمینه بر عهده سازمان نظام پزشکی است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151079.jpeg

مسئولیت کیفری پزشک معالج کیارستمی

درگذشت عباس کیارستمی و وجود برخی احتمالات درباره قصور پزشکی در درمان این کارگردان فقید، سوژه داغ این روزهای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: درگذشت عباس کیارستمی و وجود برخی احتمالات درباره قصور پزشکی در درمان این کارگردان فقید، سوژه داغ این روزهای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است.

روزنامه «شهروند» نوشته است: «یکی از دوستام همین عمل رو انجام داد و روز پنجم در سالن سینما داشت فیلم می‌دید. قرار بود دکتر میر من رو عمل کنه. بعدا فهمیدم که پسرش من رو عمل کرده و تازه در شأنش نبودم و عمل رو سپرده به دستیار ٥٠ ساله‌‌اش! هرجا اعتماد می‌کنی، بکن ولی به اونایی که پدرشون مشهور بوده؛ نکن. خواستن و نتونستن. وقتی دکترم اخبار رو در روزنامه‌ها خوند و فهمید این بیمار خیابونی نبوده؛ دستپاچه شد و مصاحبه کرده و گفته گویا بیمارم شهرتی دارد و در خارج او را می‌شناسند.»

اینها صحبت‌های منتسب به عباس کیارستمی کارگردان بزرگ و مشهور کشور است که پس از نخستین عمل جراحی‌اش می‌گوید که در آن مقطع از روند درمانی خود ابراز نگرانی می‌کند.

این هنرمند برجسته کشور در واپسین روزهای اسفند ٩٤ به دلیل بیماری روده‌ای در بیمارستان بستری شد و تحت نخستین عمل جراحی قرار گرفت. به گفته رضا پایدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی «اگرچه نخستین عمل جراحی وی به دلیل مشکل روده‌ای و برای پیشگیری از پیشروی سرطان بود، اعمال جراحی بعدی به دلیل ایجاد عارضه در جراحی اول و نیز التهاب کیسه صفرا انجام شد.» اما پس از این اعمال جراحی حال این کارگردان معروف کشور به وخامت رفت و به این ترتیب جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر بهداشت را درجریان وخامت حال وی می‌گذارد.

‌هاشمی درحالی بر سر بالین بیمار حاضر می‌شود که بیمار در وضع بحرانی شوک با سطح هوشیاری درجه ۳ (کمترین سطح هوشیاری) قرار داشت که با توجه به عفونت منتشرشده در خون و فشار خون پایین، وی به دستگاه ونتیلاتور و تنفس نیاز داشت. در همین زمان به دستور وزیر بهداشت تیمی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی مأمور رسیدگی به بیماری کیارستمی شدند که البته پس از مدتی با توجه به روند موفق درمان، به تدریج بیمار از دستگاه ونتیلاتور جدا شد و مصرف بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها به تدریج قطع شد؛ به تدریج غذای خوراکی برای وی شروع شد و در اواسط اردیبهشت‌ماه نیز از بیمارستان مرخص شد و روز قبل از ترخیص مجددا دکتر‌هاشمی از او عیادت کرد و گزارش‌های لازم درباره ادامه روند درمان را دریافت کرد، اما انتقال به منزل، به معنی پایان دوره درمان نبود.

بنابراین در منزل نیز علاوه بر نظارت پزشکان معالج ایشان، وزیر بهداشت نیز روند را پیگیری و دوبار نیز در منزل از او عیادت کرد که واقعا اقدامات انجام‌شده توسط وزیر بهداشت قابل تقدیر است اما پس از مدتی کیارستمی تصمیم می‌گیرد برای ادامه درمان راهی فرانسه شود، هرچند وزیر بهداشت و تیم پزشکی وی، با این سفر موافق نبودند اما این کارگردان برجسته کشور با آمبولانس هوایی راهی فرانسه شده و تحت مراقبت قرار می‌گیرد که در این مدت نیز وزیر بهداشت شخصا از طریق سفیر ایران در فرانسه و نیز برخی از دوستان سفارش‌های لازم را انجام داد، اما کیارستمی در فرانسه دچار خونریزی شدید مغزی شد و به دلیل این‌که برای درمان او، از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کرد، امکان انجام عمل جراحی نیز وجود نداشت و متأسفانه این هنرمند ارزشمند کشور در فرانسه فوت کرد.

هرچند واضح و مبرهن است که وزیر بهداشت به رسالت قانونی و انسانی خود در رابطه با کیارستمی به خوبی و درستی عمل کرد و باید گفت این انسانیت از وزیر بهداشت دور از انتظار نبود، به جهت این‌که بارها و بارها شاهد این‌گونه رفتارهای انسانی از وی بوده‌ایم، اما مگر چند نفر از جمعیت ٧٠ میلیونی ایران از شهرت کیارستمی برخوردارند یا این‌که مشکل آنها رسانه‌ای می‌شود تا تحت اقدامات ویژه وزیر بهداشت قرار گیرند؟ روزانه صدها یا هزاران بیمار به دلیل مشکلات مختلف راهی بیمارستان‌های کشور می‌شوند که تعدادی از آنها با اهمال یا قصور پزشکی مواجه شده که درنهایت یا فوت می‌کنند یا این‌که به واسطه اهمال یا کوتاهی برخی از پزشکان، درمان آنها با مشکل مواجه می‌شود.

قصور پزشکی واژه‌ای است که این روزها بسیار زیاد آن را می‌شنویم و به واسطه آن برخی از بیماران دچار مشکلات جدی می‌شوند. برای مثال شوخان دختر ٦ساله مریوانی که به دلیل تزریق اشتباه آمپول که توسط پزشک معالج تجویز شده بود، نابینا شد که خوشبختانه با رسانه‌ای شدن خبر نابیناشدنش وزیر بهداشت با چندین عمل جراحی، توانست بینایی را به وی بازگرداند یا مادر ٢٨ساله سردشتی که پس از خارج کردن جنین از شکمش، به دلیل قصور پزشکی و تأخیر در تشخیص علت خونریزی جان خود را از دست داد یا کودکی که به دلیل عدم توان مالی خانواده برای پرداخت هزینه بخیه، پزشک معالج پس از بخیه زدن روی زخم صورت این کودک دستور باز کردن بخیه را می‌دهد و این کودک را در همان حالت رها می‌کند یا زنی که هنگام سزارین در اتاق عمل به علت استنشاق ترکیبی از گازهای دی‌اکسیدکربن و اکسید نیترو (N٢O) که به‌اشتباه به‌جای گاز تنفسی بیهوشی به او وصل شده بود، به کما رفت و لب، دهان و ریه‌اش دچار سوختگی شد.

و در آخر نیز، سنور دختر ۱۴ ساله که در زمان تولد با مشکل ضعف دید به دنیا آمد که برای بهبود میزان دید، چشمانش را دوبار به تیغ جراحی سپرد. چشم چپ او در ‌سال ۸۱ و چشم راستش در خرداد ۹۳ جراحی شد و هربار چند روز بعد از عمل، چشمش عفونت کرد و حالا از هر دو چشم نابینا شده است. البته باید گفت، اینها نمونه‌های کمی از افرادی هستند که با اعتماد کامل به پزشکان مراجعه کردند اما درنهایت مشکلات ناشی از قصور پزشکی نصیبشان شد و البته تعداد زیادی از کوتاهی‌ها در روند درمان یا اعمال جراحی اشتباه را هرگز نمی‌شنویم اما مشکل کجاست؟ آیا پزشکان ما از اطلاعات لازم در مورد بیماری‌ها برخوردار نیستند یا این‌که جان بیماران برایشان ارزشی ندارد و فقط به فکر منافع مادی خود هستند. مگر نه این‌که پزشکان پس از پایان تحصیلات خود سوگند یاد می‌کنند که از تضییع حقوق بیماران بپرهیزند و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارند! اما واقعیت این است که بسیاری از بیماران معتقدند، دیگر مدت‌هاست قداست سوگندنامه حرفه‌ای برای برخی پزشکان از بین رفته است.

ضایعه بزرگ و جبران‌ناپذیر

بهمن کشاورز حقوقدان و رئیس کانون‌های سراسری اسکودا در رابطه با فوت هنرمند برجسته کشورمان به «شهروند» می‌گوید: پیش از هرچیز باید توجه داشته باشیم که شخصیت‌هایی نظیر مرحوم کیارستمی هر روز و هر سال در جامعه ما ظهور نمی‌کنند، بنابراین وجود این‌گونه شخصیت‌ها را باید از مصادیق ثروت ملی تلقی کرد. واضح است گفته‌هایی که ممکن است ناشی از تنگ‌نظری یا حسادت باشد - که اینها بیماری‌های فراگیر و واگیرداری هستند - از ارزش هنرمندانی در این سطح چیزی کم نمی‌کند. بنابراین قدم اول این است که قدر افراد زنده و موجود را بدانیم و مراقب آنها باشیم.

این حقوقدان ادامه داد: اما در مورد مسائلی که درخصوص درمان و سپس درگذشت مرحوم کیارستمی مطرح است، گمان می‌کنم از آن‌جا که در این میان موضوع آبرو و اعتبار حرفه‌ای افراد بسیاری مطرح شده، باید نهایت احتیاط معمول شود. نامی که در مورد پزشک جراح آن مرحوم مطرح شد، در تاریخ جراحی ایران از نام‌های شناخته شده است و بنده خود، نام پدر یا جد طبیب جراح مورد بحث را در دوران کودکی و نوجوانی شنیده بودم. این‌که عمل جراحی به وسیله چه کسی به‌عنوان جراح اصلی انجام شده و چه کسی آسیستان (دستیار) او بوده و این ترکیب چه تأثیری درنهایت امر و نتیجه کار داشته، چیزی نیست که اشخاص غیرحرفه‌ای بتوانند در مورد آن اظهارنظر کنند و درمورد اظهارنظر اشخاص متخصص و حرفه‌ای نیز باید نظر مراجع رسمی قانونی را که در این خصوص حق اظهارنظر دارند، جویا شد و حصول نتیجه در این مورد قطعا به فوریت ممکن نیست.

به گفته او، این‌که اظهارنظر را موکول به ابراز عقیده مراجع قانونی و رسمی می‌کنیم، از این باب است که ممکن است همان مشکلی که در مورد شناسایی قدر و ارزش مرحوم کیارستمی و امثال او وجود دارد، در این‌جا نیز به نوعی بروز کند. به‌ویژه این‌که در این مورد خاص نظر متخصصانی که در خارج از ایران به درمان مرحوم کیارستمی پرداختند، می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

کشاورز خاطرنشان کرد: اما نکته دیگر این‌که اگر ما فهرستی از هنرمندان و دانشمندانی که ارزش ملی و بین‌المللی دارند، داشته باشیم و البته این فهرست به دور از تنگ‌نظری‌ها و حسادت‌ها و کج‌اندیشی‌ها تهیه شود، زمانی که برای یکی از آنها مشکلی از هر قبیل حادث می‌شود، اقدام به موقع برای حفظ و دورکردن آنها از خطر و حل مشکلشان وجود خواهد داشت. از ویژگی‌های بزرگانی در این سطح این است که دست استمداد به سوی کسی دراز نمی‌کنند، حتی اگر بسیار در مضیقه باشند. از این‌رو همانند بسیاری از موارد دیگر، این نظام، دولت و قوای عمومی هستند که باید برای حمایت و کمک به موقع به این‌گونه بزرگان پیشقدم شود نه این‌که منتظر کمک‌خواهی آنها به ناواسطه یا مع‌الواسطه بشوند. به ‌هرحال آنچه اینک می‌توان گفت، این است که ضایعه بزرگ و شاید جبران‌ناپذیری رخ داده، اگر این واقعه شوم و تلخ باعث بیداری و هوشیاری ما بشود، خود یکی از آثار مرحوم کیارستمی خواهد بود که آنچه از او باقی مانده، همه زیبایی انسانی و مهربانی است.

اما طی روزهای گذشته به دلیل احتمال در قصور پزشکی در روند درمان کیارستمی، معاون و دادستان انتظامی نظام پزشکی مسئول رسیدگی به اتفاقات رخ داده در مورد وی شد. در این راستا باید گفت، با توجه به افزایش قصور پزشکی طی سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد مجازات‌ها از بازدارنگی لازم برخوردار نیستند و پزشکان به نوعی از مصونیت برخوردارند و به پشت گرمی این قوانین برای جان بیماران ارزش چندانی قایل نیستند. این درحالی است که ماده ٦١٦ قانون مجازات اسلامی (مصوب ‌سال ١٣٩٢) مجازات حبس را برای پزشکانی که در روند درمان بیماران خود دچار خطای غیرعمد پزشکی شوند، درنظر گرفته بود که این ماده سروصدای زیادی به پا کرد و صدور احکام حبس باعث شد که برخی از پزشکان بیمارستان‌ها به نشانه اعتراض دست از کار بکشند و بیماران سرگردان بمانند. بدین لحاظ ریاست قوه‌قضائیه با دعوت پزشکان به حفظ آرامش، بخشنامه‌ای را خطاب به قضات دادگستری، برای لغو مجازات‌های حبس و استفاده از مجازات‌های جایگزین صادر کرد و درحال حاضر بیشتر پزشکان به مجازات نقدی محکوم می‌شوند.

رعایت موازین عملی و فنی عمل جراحی

در این راستا، بهروز جوانمرد، حقوقدان، در تشريح ضرورت رعايت موازين علمي و فني طي جراحي نيز به قانون مجازات اسلامي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: ماده ٤٩٥ قانون مجازات اسلامی در این خصوص مقرر می‌دارد که هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد، موجب تلف یا صدمه بدنی شود، ضامن است مگر این‌که عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد و قبل از معالجه برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیر هم نشود.

این حقوقدان ادامه داد: از دیگر سو تبصره همین ماده مقرر می‌دارد که درصورت عدم قصور یا تقصیر پزشک در علم و عمل برای وی ضمان وجود ندارد، هرچند برائت اخذ نکرده باشد. بنابراین به ‌نظر می‌رسد که در قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٩٢ فرق بین رضایت و برائت که در قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٧٠ وجود داشت، از بین رفته است، یعنی خواه پزشک از بیمار یا اولیای او برائت بگیرد و خواه رضایت، درصورت رعایت موازین علمی و فنی و عدم تقصیر، ضامن نیست.

وي در پايان خاطرنشان کرد: اخذ رضایت و برائت به این معنا نیست که پزشک کلاً مسئولیت ندارد بلکه به این معناست که بار اثبات تقصیر برعهده بیمار است، یعنی فرض بر این است که پزشکی که رضایت یا برائت گرفته، مسئول نیست. حال اگر بیمار ادعای مقصربودن پزشک را داشته باشد، اثبات این ادعا با خود بیمار است. لازم به یادآوری است، ماده ٤٩٦ درمورد معالجاتی که پزشک شخصاً انجام نمی‌دهد بلکه دستور آن را می‌دهد، مقرر می‌دارد که پزشک ضامن است مگر این‌که طبق ماده ٤٩٥ عمل كند.

خطا در عمل جراحی

اما سیدمحمد زمان دریاباری وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که پزشكی كه اقدام به عمل جراحی می‌كند، درحین عمل، باید از تمامی اطلاعات ضروری متعلق به بیمار آگاهی داشته و اطلاعات مربوط به او را به دست آورد، گفت: عمل جراحی، دارای سه مرحله است: مرحله اول، آمادگی برای عمل جراحی است كه نیاز به كمك گرفتن از پزشك بیهوشی دارد. شرط كامل بودن كار متخصص بیهوشی آن است كه بیمار، پس از جراحی از حالت بیهوشی، خارج شود. این شرط لازم و واجب است و پزشك متخصص به‌طور كامل ملزم به آن است.

وی در قبال زیانی كه ناشی از افراط یا تفریط باشد، ضامن است. این مدرس دانشگاه ادامه داد: مرحله دوم، مرحله عمل جراحی است. در این مرحله، پزشك ملزم به انجام عمل جراحی مطابق با اصول علمی است. مثلا در مورد جراحی تیرویید، اگر جراح از تبحر كافی برخوردار نباشد، ممكن است باعث پارگی عصب راجعه حنجره شود و در نتیجه، بیمار را به‌طور دایم از موهبت سخن گفتن محروم کند. مرحله سوم، مرحله نظارت و مراقبت است. پزشك باید مطمئن شود كه عفونت‌های بیمار، از بین رفته و حال بیمار مساعد است. در این هنگام می‌تواند اجازه ترخیص دهد. اگر بیمار، نیاز به كنترل پزشكی داشته باشد و پزشك مدام به او سركشی نکند، از مصادیق ترك درمان محسوب می‌شود و موجب مسئولیت است.

به نظر می‌رسد در این راستا برای وفاداربودن پزشکان به سوگند بقراط کافی است پزشکان جان بیماران را با منافع مادی معامله نکنند. در بند یک منشور حقوق بیمار آمده است، دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است که لازم است برخی از پزشکان این مهم را از نظر دور ندارند. البته در این راستا نباید فراموش کنیم که عدم اعمال مجازات زندان برای پزشکان خاطی می‌تواند منجر به کاهش قصور پزشکی شود.

روزنامه شهروند در ادامه یادداشتی به قلم عباس تدین - حقوقدان - با عنوان «مسئولیت کیفری پزشکان» منتشر کرده که در آن آمده است: قانونگذار ما در مورد پزشکان و افرادی که در امور پزشکی مداخله دارند مانند پرستاران دو وضع را تفکیک کرده است. یکی از باب تخلف است که سازمان نظام پزشکی موظف به رسیدگی به تخلفات پزشک یا پرستاران است که طبق آیین‌نامه‌ها با این افراد متخلف با تمام تبعاتی که دارد برخورد می‌شود. بُعد دیگر جرم بودن عمل است. گاهی رفتار پزشک مصداق تقصیر است. پزشک اقداماتی را که انجام داده در آن عمد ندارد. همان‌طور که قانونگذار در ماده ٤٩٥ قانون مجازات اسلامی و موادی که بیان‌کننده تخلفات و تقصیر افراد است به صراحت می‌گوید اگر پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد باعث تلف شدن یا صدمه بدنی افراد شود و احراز شود که پزشک در اقدام و رفتار خود دارای سوءنیت بوده مصداق عملش رفتار عمدی است و قانونگذار آن عمل را قابل مجازات می‌داند.

با توجه به ماده ٦١٦ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی که می‌گوید اگر قتل غیرعمد به واسطه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی باشد که شخص در آن مهارت ندارد یا حتی عدم رعایت آیین‌نامه‌ها، در این صورت یک تا سه ‌سال حبس مجازات خاطی خواهد بود. بنابراین این‌گونه نیست که رفتار پزشک اگر همراه با عمد باشد مجازات کیفری نداشته باشد. در عمل خود قانونگذار این موضوع را مورد توجه قرار داده است که اولا اگر پزشک تقصیری نداشته باشد بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی نداشته باشد بتواند برائت از بیمار اخذ کند و رضایتنامه بگیرد  اگر تقصیر و کوتاهی نداشته باشد مسئولیتی ندارد ولی اگر رضایت بگیرد و کوتاهی کند و کارشناس و متخصص بگوید رفتار پزشک همراه با سوءنیت بوده مجازات کیفری بر آن وارد است.

با وجود این‌که در قانون مجازات اسلامی صراحتا داریم که پزشک در صورتی‌که بی‌احتیاطی کرده باشد فقط موظف به پرداخت دیه و جبران خسارت‌های بدنی است. اگر پزشک دارای سوءنیت باشد این‌گونه نیست که او را رها کنند و دارای مجازات کیفری سنگین است و این مجازات برای همه شهروندان به یک شکل است. اگر در خیابان تصادفی شود، ضارب که عمد نداشته باشد باید دیه را پرداخت کند زیرا تخلف کرده و طبق ماده ٤٩٥ در بعضی مواقع قانونگذار این اجازه را به پزشک داده تا با اخذ رضایت بیمار عمل مورد نیاز را انجام دهد اما این امر نافی مسئولیت کیفری نیست. اگر جان کسی به خطر بیفتد جبران ضرر و زیان مادی و معنوی به میان می‌آید.

البته باید اعمال عمد و غیرعمد را تفکیک کرد. اگر پزشک از عمد اقدام به عملی کند مثلا دست کسی را قطع کند برابر همان مجازات می‌شود. اگر واقعا قابل جبران نباشد برایش حبس در نظر گرفته می‌شود. اگر رفتار پزشک مصداق بی‌احتیاطی باشد باید احراز شود و چون عمدی در آن وجود ندارد فقط می‌توان به حبس محکوم و به تعلیق از شغل پزشکی حکم داد چون مصداق بی‌احتیاطی است اما اگر از عمد نبوده باشد دیگر نمی‌توان فراتر رفت. اگر بیش از اندازه به پزشک فشار آورده شود پزشک دیگر دست به عمل نمی‌زند و پرستار به همنوع خود کمک نمی‌کند.

تحقیق از نحوه مرگ کیارستمی کلید خورد

یزدفردا "رسانه ها نوشتند: سخنگوی وزارت بهداشت خبر از برگزاری نخستین جلسه بررسی پرونده پزشکی کیارستمی داد و گفت: اصل اوراق بالینی پرونده وی از بیمارستان جم و آراد دریافت شده و در اختیار دادسرا و کمیته ویژه کارشناسی قرار می‎گیرد.

به‌گزارش فارس؛‌ ایرج حریرچی با اشاره به روند بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی، گفت: امروز نخستین جلسه رسیدگی به پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی در سازمان نظام پزشکی با حضور رئیس کل، مسئولین ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون انتظامی و دادستان سازمان نظام پزشکی، معاون حقوق بشر و بین الملل وزیر دادگستری، قائم مقام معاون انتظامی و قائم مقام دادستان انتظامی تشکیل شد.

سخنگوی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در این جلسه ابتدا روند بیماری این هنرمند فقید و اقدامات درمانی مربوطه توسط معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران به صورت تفصیلی مطرح شد، افزود: همچنین مقرر شد؛ در اسرع وقت اصل تمامی اوراق بالینی پرونده وی از بیمارستان جم و آراد که اخذ شده، در اختیار دادسرا و کمیته ویژه کارشناسی قرار گیرد.

وی همچنین خبر داد: کمیسیون ویژه‌ای با حضور اساتید پزشکی برای بررسی پرونده درمانی مرحوم کیارستمی تشکیل شده است البته از فرانسه نیز پرونده پزشکی وی درخواست شده تا مطالعه و بررسی شود و پس از تشخیصِ ابعاد روند درمان، اقدامات قانونی لازم انجام گیرد.

قائم مقام و معاون وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خانواده مرحوم کیارستمی می‌توانند در جلسات بعدی کمیسیون بررسی پرونده پزشکی این هنرمند فقید حضور داشته باشند به خانه ملت گفت: زمان جلسه بعدی را سازمان نظام پزشکی اعلام خواهد کرد، اما قرار است به دلیل حساسیت موضوع این پرونده پزشکی خارج از نوبت بررسی شود.

واکنش رییس بیمارستان جم به شایعات درباره نحوه مرگ کیارستمی


یزدفردا "رسانه ها نوشتند: رییس بیمارستان جم گفت:«اطلاعات کامل پرونده آقای کیارستمی را همان زمان به دانشگاه علوم پزشکی دادیم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن تدین فر در پاسخ به شایعات موجود درباره قصور بیمارستان جم در قبال عباس کیارستمی گفت:«ما تمام اطلاعات پیرامون درمان عباس کیارستمی را در زمان حیات این کارگردان از طریق دانشگاه علوم پزشکی اطلاع رسانی کرده ایم.»

او ادامه داد:«تمامی اطلاعات در دفتر دکتر رضا پایدار موجود است و هرکس ابهامی دارد می تواند از طریق روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در جریان جزییات درمان ایشان قرار بگیرد.»

مدیرعامل بیمارستان جم در پاسخ به این پرسش که اگر شایعات افزایش یابد بیمارستان خود را ملزم به ارائه توضیحات بیشتر نمی داند، گفت:«همان زمان هم از طریق وزارت بهداشت توضیحات کامل ارائه شد و اطلاعات کامل همان است ما توضیح تازه ای نداریم.»

در زمان درمان عباس کیارستمی انتقادات بسیاری درباره اهمال کاری بیمارستان جم مطرح شد. موضوع اصلی نقدها درباره شیوه درمان کیارستمی و عمل ابتدایی برداشت نمونه پولیپ روده بود که موجب عفونت در کیارستمی شد.

محمد شیروانی پس از عیادت از این کارگردان طی یادداشتی از زبان کیارستمی نوشت: «یکی از دوستام همین عمل رو انجام داد و روز پنجم در سالن سینما داشت فیلم می‌دید.قرار بود دکتر  میر  من رو عمل کنه. بعداً فهمیدم که پسرش من رو عمل کرده و تازه در شأنش نبودم و عمل رو سپرده به دستیار پنجاه ساله‌ش! هر جا اعتماد می‌کنی بکن ولی به اونایی که پدرشون مشهور بوده؛ نکن. خواستن و نتونستن.

وقتی دکترم اخبار رو در روزنامه‌ها خوند و فهمید این بیمار خیابونی نبوده؛ دستپاچه شد و مصاحبه کرده و گفته گویا بیمارم شهرتی دارد و در خارج او را می‌شناسند.»

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_151074.jpeg


زندگینامه: عباس کیارستمی (۱۳۱۹-۱۳۹۵)

عباس کیارستمی در سال ۱۳۱۹ متولّد شد. او دارای لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.
یزدفردا "رسانه ها نوشتند: عباس کیارستمی از سال ۱۳۴۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در"آتلیه ۷" و یکی دو مؤسسهٔ دیگر به کار طراحی جلد کتاب و آفیش پرداخت، و بعدها به "تبلی فیلم" رفت.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، از سال ۱۳۴۶ در "سازمان تبلیغاتی نگاره" به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم "وسوسهٔ شیطان" ساختهٔ محمد زرین دست بود.
 
طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر ساختهٔ مسعود کیمیایی را او انجام داد.
 
مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسئولیت "امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان "را داشت به "کانون" رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت.
 
در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم "مسافر" در سال ۱۳۵۳ مطرح شد.
 
او در سینمای بعد از انقلاب پایه‌گذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شده‌اند. عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرده‌است.
 
کیارستمی تجربه‌های متفاوتی در زمینه‌های مختلف نظیر آهنگسازی، طراحی صحنه و لباس، تدوین و حتی بازیگری داشته‌ است.
 
وی همچنین عکاسی شناخته شده‌است همچنین به تازگی دو کتاب از ادبیات کلاسیک ایران به نام‌های حافظ به روایت عباس کیارستمی و سعدی از دست خویشتن فریاد را منتشر ساخته‌است.
 
در حراجی کریستی دوبی به تاریخ ۱ مه ۲۰۰۸، عکسی از کلکسیون عکس‌های عباس کیارستمی به قیمت حدود ۱۳۰ هزار دلار فروخته شد.
 
او صاحب دهها جایزه بین المللی است و به عنوان کارگردان مولف و صاحب سبک در سینمای جهان شناخته می‌شود.
 
وي دوشنبه 14 تير 95 در فرانسه درگذشت.
 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا