یزد فردا :روز جهانی بدون خودرو یک روز بین المللی است که هر ساله در ۲۲ سپتامبر مصادف با اول مهر مردم در بسیاری از نقاط جهان ، این روز بدون آلودگی صوتی ، آلودگی هوا و استرس را جشن می گیرند. همچنین در این روز نکات آموزشی و جایگزین های خودرو و دلیل اهمیت و منافع استفاده از آنها یادآوری می شود . این روز برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ برگزار شد .

22 سپتامبر روز جهانی بدون خودرو نامگذاری شده است. آن طور که واشنگتن پست در یادداشتی در سال ۲۰۰۹ آورده است، هدف از اجرای این طرح ترویج استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری، و راه رفتن است.
همچنین روز بدون خودرو از مردم می خواهد در معابر با یکدیگر ارتباط بیشتری برقرار کنند و از مصاحبت با یکدیگر در مکان های عمومی لذت ببرند. سابقه وجود چنین روزی در جهان به سال ۱۹۵۶ و به کشورهای هلند و بلژیک باز می گردد. آنچه مسلم است این است که اهداف اولیه پیدایش چنین روزی تنها نگرانی های زیست محیطی نبوده است. اعتراض های اجتماعی و جنبش های سیاسی نیز با این روش مقاصد خود را بیان می کردند، اما رفته رفته جنبه زیست محیطی این حرکت پررنگ و به جریانی بین المللی در حمایت از محیط زیست و سیاستمدار آمریکایی در نشستی در تولدوی اسپانیا ساختاری نظاممند برای روز بدون خودرو پیشنهاد داد.

روز جهانی بدون خودرو
روز جهانی بدون خودرو، رویدادِ سازماندهی شده در جهان، در برخی از شهرها و کشورها اجرا می‌شود.  هدفِ این رویداد' ارتقای کمی و کیفی حمل و نقل عمومی، ترویج و توسعه‌ دوچرخه سواری و پیاده روی' است. در این کمپین، مردم تشویق می‌شوند سفرهای شهری خود را با استفاده از وسایل نقلیه‌ عمومی انجام دهند و در صورتی که محل کارشان به محل سکونت نزدیک است، در خریدهای روزانه‌ خود، از دوچرخه استفاده کرده یا پیاده روی کنند.
اولین کمپین ملی در سال 1997 در بریتانیا، توسط انجمن حمل و نقل محیط زیست افتتاح و در فرانسه در سال 1998 با شعار'من، بدون ماشین در شهر' دنبال و در سال 2000 به عنوان یک ابتکار عمل، توسط کمیسیون اروپا در سراسر اروپا به رسمیت شناخته شد.
در همان سال کمیسیون اروپا، این برنامه را از یک روز به یک هفته، گسترش داد. همچنین از سال 2000 میلادی روزهای بدون‌ خودرو، با برنامه‌ روز جهانی بدون رانندگی، که توسط Carbusters در شبکه جهانی Carfree، راه اندازی شده است، با همکاری مشترک برنامه‌ 'روز جهانی اتومبیل ‌ها'، شبکه‌ 'روز زمین' و روز جهانی' اتومبیل‌ های آزاد'، همکاری می ‌کنند.
لیست رویدادهای روز جهانی بدون خودرو ( world carfree day ) برای علاقمندان در آدرس infocarfreeday.net قابل دسترسی است.


'سه ‌شنبه ‌های بدون خودرو'،
در میان مناسبت ‌های جهانی زیادی که در تقویم وجود دارد، روز جهانی بدون خودرو، از جمله مناسبت ‌هایی است که در دو سال گذشته، در ایران نیز مورد توجه خاص قرار گرفته است.
برنامه راهبردی پویش 'سه ‌شنبه ‌های بدون خودرو'، برای نخستین بار در شهرستان اراک توسط «کوروش بختیاری» یکی از فعالان محیط زیستی، آغاز شد و بازتاب چشمگیری در سطح کشور یافت.
در بهمن 1394 با تشکیل ستاد اجرایی این پویش در'دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان'، تدوین آئین‌ نامه‌، شیوه‌ نامه ‌های اجرایی و تفاهم‌نامه ‌های مربوط، با همکاری'کمیته دوچرخه ‌سواری همگانی کشور'و'دفتر مشارکت‌ های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست' کشور پیگیری شد.
پویش سه‌ شنبه ‌های بدون خودرو، کمپینی است با هدف استفاده‌ کمتر از خودروهای تک‌ سرنشین تا از این طریق شهروندان، دست‌کم یک روز در هفته، به‌جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه ‌های مفیدتری مثل دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروی اشتراکی را برای انجام کارهای روزمره، جایگزین کنند.
ستاد اجرایی این پویش، در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، با هدف توسعه‌ فرهنگ زندگی در شهرهای دوستدارِ سلامت و محیط زیست، تأسیس شد تا با نظارت و هماهنگی 31 دفتر محیط زیست و توسعه پایدارِ اداراتِ کلِ ورزش و جوانان استان‌های کشور (به عنوان دبیران استانی این ستاد) این هدف را در سراسر کشور دنبال کند. پس از بررسی‌های لازم، موارد مذکور به تأیید دکتر رضا شجیع، رییس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، رسید و از فروردین ماه 1395 ، به صورت رسمی فعالیت خود را در این وزارتخانه آغاز کرد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا