یزد فردا : مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: زعفران یزد بدون بسته‌بندی به فروش رسیده و یا صادر می شود و این نبود صنعت بسته‌بندی موجب می‌شود سود حاصل از بسته‌بندی به یزدی‌ها نرسد.

کشت زعفران که به لحاظ ارزش اقتصادی، طلای سرخ نامیده می‌شود، چند سالی است که در استان یزد نیز رونق گرفته و به لحاظ کیفیت روی دست همه رقبای خود زده است.
گیاه زعفران در طول یک دوره رشد کمترین میزان آب و بالاترین کارائی مصرف آب را دارا می‌باشد و با توجه به کاهش منابع آبی استان از جمله گیاهانی است که برای تغییر الگوی کشت استان یزد قرار دارد.
«یدالله جوادپور» مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدندا، از برداشت حدود ۱۸۰۰ کیلوگرم زعفران در سال ۹۵ از مزارع استان خبر داد و گفت: سطح زیر کشت استان ۴۲۰۰ هکتار است؛ که شهرستان‌های بهاباد با ۲۶۵ هکتار، بافق ۶۴ هکتار و مهریز ۳۴ هکتار رتبه‌های اول تا سوم استان را از لحاظ سطح برداشت دارا می‌باشد.
هر سال به سطح زیر کشت زعفران در استان یزد با توجه به کم آب‌خواه بودن و شرایط مساعد اقلیمی استان برای کاشت طلای سرخ زیاد می‌شود به طوری که اکنون برخی از کشاورزان درآمد میلیاردی از برداشت زعفران کسب می‌کنند.
با توجه به سطح زیر کشت زعفران و همچنین کیفیت خوب زعفران استان یزد، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نبود صنایع تبدیلی در تولید زعفران را به عنوان یک خلا اعلام کرد و گفت: اغلب زعفران تولید استان به تبع کشور جزو اقلام صادراتی قرار دارد، ولی متاسفانه به دلائل، چون عدم فرآوری، بسته بندی و بازاریابی‌های مناسب در جهان زعفران ایران علی رغم اینکه جایگاه اول تولید در جهان را دارد بهره کافی از این تولید در بازار‌های جهانی نمی‌برد
با توجه موضوع مهم اشتغال و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی می‌طلبد سرمایه‌گذاران بخش خصوص با همراهی دولت وارد عرصه شوند و صنعت بسته‌بندی زعفران را در یزد ایجاد و رونق بخشند تا از خروج ارز جلوگیری شده و همچنین سود بیشتری نصیب استان شود.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدندا، در خصوص صنعت بسته‌بندی زعفران و همچنین برند سازی زعفران یزد گفت: بسته‌بندی زعفران به صورت محدود و در کنار بسته‌بندی سایر محصولات انجام می‌شود، اما به صورت تخصصی هنوز این صنعت در استان راه‌اندازی نشده و بخش خصوصی به سمت این کار نیامده است.
سیدحسین بخشایش اظهار کرد: برای برند سازی زعفران یزد نیاز به راه‌اندازی صنعت بسته‌بندی است، زیرا اکنون زعفران یزد با برند دیگر شهر‌های کشور و حتی کشور‌های اسپانیا و ایتالیا به فروش می‌رسد.
وی بر ضرورت راه‌اندازی کارخانه بسته‌بندی زعفران به صورت تخصصی در یزد تاکید کرد.
بخشایش همچنین اذعان کرد: تاکنون جشنواره‌هایی برای معرفی زعفران استان در بهاباد تشکیل شده است و ما پیگیر معرفی این محصول برای جذب سرمایه‌گذار هستیم.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: زعفران یزد بدون بسته‌بندی به فروش رسیده و یا صادر می‌شود و این نبود صنعت بسته‌بندی موجب می‌شود سود حاصل از بسته‌بندی به یزدی‌ها نرسد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا