یزد فردا : لطیفی چند ماهی است با تیم تولیدش به شهر یزد آمده تا قصه‌ای با محوریت مسجد با نقش اولی یک روحانی روایت کند.از محمد حسین لطیفی می‌پرسم چه چیزی باعث شد که برای سریال‌سازی به یزد بیایید.

لطیفی می گوید: «آخرین بار 30 سال پیش به یزد آمده بودم. شنیده بودم که شهر، محله‌هایی دارد که هنوز بافت قدیم خود را حفظ کرده است. احساس کردم فضای این شهر می‌تواند به روایت این قصه کمک کند. این تصمیم قبل از این جریان‌هایی بود که بافت شهری یزد در یونسکو ثبت جهانی شود. تیمی را فرستادم و فیلمبرداری و عکس‌برداری از بعضی محله‌های شهر، نتیجه همانی شد که می‌خواستم. گفتم این قصه با این مضمون، در این شهر قشنگ‌تر می‌شود.»


گفتگو با محمد حسین لطیفی درباره سردلبران
«در شهر آرمانی اسلامی، همه مولفه‌های شهری و محلات در نسبت با مسجد معنا می‌یابند، محل حضور و اجتماع مسجد است و مسجد محل عبادت و علم است.» خیلی شعاری نشد؟ به نظر شما اینکه بخواهی سریالی با محوریت مسجد و روحانی بسازی، قصه‌ای کلیشه‌ای نیست؟ این همان چیزی است که در مورد سریال «سرّدلبران» فکر می‌کردم. آیا مخاطب این قصه را کنار هزاران سخنرانی و خطابه دیگر تلویزیون نخواهد گذاشت.

محمدحسین لطیفی کارگردان سریال «سردلبران» که سابقه ساخت سریال «صاحبدلان» را دارد، می‌گوید دعا می‌کنم که سریالش به ورطه شعار نیفتد. لطیفی چند ماهی است با تیم تولیدش به شهر یزد رفته تا قصه‌ای با محوریت مسجد با نقش اولی یک روحانی روایت کند. از سابقه کارهایش هم مشخص است که دوست دارد این مدل قصه‌ها را در فضایی واقعی روایت کند. اما مگر می‌شود؟ بیراه نیست اگر بگوییم مساجد فعلی در غوغای تجددزدگی مغشوش ایرانی گم شدند و قدرت و جایگاه دوره‌های پیشینی خود را ندارند. آنچه می‌خوانید شرح کوتاهی از سفر من به یزد، مسجد الرحمن و لوکیشن سریال سردلبران، شب کویر و گفت‌وگو با محمدحسین لطیفی کارگردان این سریال است.

کارگردان، عجب تیمی جمع کرده! اسماعیل محرابی، محمدکاسبی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، جهانبخش سلطانی، منوچهر آذر، محمد الهی و همه پیشکسوت‌های بازیگری در تلویزیون و سینما، کم سن و سال ترین‌شان برزو ارجمند است که نقش اول و روحانی «سردلبران» را بازی می‌کند. همه این اسم‌هایی که گفتم کنار هم در صف نماز جماعت و زیر گنبد مسجد الرحمن نشسته‌اند. لطیفی پلان اول را ضبط می‌کند و بعد تیم بازیگران و هنروران جابه‌جا می‌شوند. بین دو پلان و فاصله چیدمان مجدد وسایل نور و تصویر فرصت خوبی برای گفت‌وگو با کارگردان «سردلبران» است.

از لطیفی می‌پرسم چه چیزی باعث شد که برای سریال‌سازی به یزد بیایید و او پاسخ می‌دهد: «برای کارگردانی مثل من که پا را از 50 سال هم فراتر گذاشته، آمدن به شهر دیگری برای سریال‌سازی، آن هم برای چندماه کار ساده‌ای نبود. ضمن اینکه این دوری فقط برای من نیست، دوری یک تیم تولید، از محل زندگی‌شان است. ضمن اینکه جمع کردن و هماهنگی تیمی که ممکن است، به خاطر همین دوری، هر روز عصبی و عصبی‌تر شود کار را سخت‌تر می‌کند. شاید برای یک فیلم سینمایی که دو یا سه ماه طول بکشد، به فراخور قصه و لوکیشن فیلم چنین کاری بکنند همان‌طور که برای فیلم «روز سوم» به آبادان رفتیم ولی برای سریال‌سازی کمتر فیلمسازی است که راغب باشد چنین ریسکی کند.»

می‌پرسم اقتضای قصه، باعث شد که یزد را انتخاب کنید و می‌گوید:«اتفاقا قصه برای تهران نوشته شده بود ولی وقتی فیلمنامه را می‌خواندم، احساس کردم که نمی‌شود این قصه را در فضای تهران تعریف کرد. تهران کاملا عوض شده، تهران بی‌هویت شده، و حتی در محله‌های جنوب شهر و بافت قدیمی فعلی نمی‌توان جایی برای روایت چنین قصه‌هایی پیدا کرد. ما برای این قصه مسجد و محله‌هایی را می‌خواستیم که الان در تهران گم شده‌اند. اول هم تصمیم داشتیم شهرهایی مثل قزوین یا اصفهان را برای فیلمبرداری انتخاب کنیم، اما این شهرها هم با همین گرفتاری‌های معماری جدید، بافت سنتی و ایرانی خود را از دست داده‌اند.»لطیفی ادامه می‌دهد: «آخرین بار 30 سال پیش به یزد آمده بودم. شنیده بودم که شهر، محله‌هایی دارد که هنوز بافت قدیم خود را حفظ کرده است. احساس کردم فضای این شهر می‌تواند به روایت این قصه کمک کند. این تصمیم قبل از این جریان‌هایی بود که بافت شهری یزد در یونسکو ثبت جهانی شود. تیمی را فرستادم و فیلمبرداری و عکس‌برداری از بعضی محله‌های شهر، نتیجه همانی شد که می‌خواستم. گفتم این قصه با این مضمون، در این شهر قشنگ‌تر می‌شود.»

کارگردان «سر دلبران» می‌گوید: «عناصری که به واقعی کردن قصه کمک می‌کند، محدود به کوچه پس کوچه‌های شهر نیست. شما اگر به محله‌های تهران نگاه کنید، زنی که به مسجد یا بازار می‌رود، دیگر آن چادرهای گلی قدیمی را سر نمی‌کند؛ همه با چادر مشکی بیرون می‌روند. اما واقعیت زندگی اینجا همینی است که در قصه می‌خواستم. اینجا هنوز محله‌هایی هستند که با همان چادرهای گلی به کوچه، بازار یا مسجد بروند. مردمی که با همان آداب سنتی زندگی کنند.»لطیفی می‌رود سر پلان بعدی فیلمبرداری، رضا کریمی فیلمبردار کار، پشت دوربین نشسته و بازیگران به صف نماز جماعت جلوی دوربین دوزانو نشسته‌اند. فضای غریبی است. لطیفی که برای تتمه مصاحبه بر می‌گردد از قصه روحانی فیلم می‌پرسم و انگار که نخواهد شاه‌کلید سریالش را لو دهد چیزی نمی‌گوید. فقط به این بسنده می‌کند که «دوست داشتم روحانی‌ای نشان دهم که بیل می‌زند، کار می‌کند و در موقعیت‌های چالش برانگیزی قرار می‌گیرد؛ موقعیت‌هایی که همه را شوکه ‌کند. اگرچه برخی از این شوکه شدن‌ها به خاطر ناآگاهی از فضای واقعی زندگی طلبه‌هاست. مثلا روحانی‌ای که در سریال دودکش بود، سوار موتور می‌شد، بعضی می‌گفتند: مگر روحانی موتور سوار هم داریم، گفتم بیا ببرم‌تان قم، روحانی نشان دهم که سوار موتور می‌شود و اتفاقا عمامه‌اش را همان جلوی موتور می‌گذارد. البته موقعیت‌هایی که روحانی «سردلبران» در آن قرار می‌گیرد فراتر از روحانی قصه دودکش خواهد بود.»

‌آخرین سوالم این است که سر دلبران، در بین آثار متنوع لطیفی، کجا قرار می‌گیرد؟ لبخندی می‌زند و می‌گوید: «وقتی پخش شد و بعد از اینکه بازخوردش را بین مردم دیدم، می‌گویم.»تصویربرداری سریال 30 قسمتی «سردلبران» از اسفند 95 شروع شده و پیش از این قرار بود، در ماه رمضان امسال به روی آنتن برود. این سریال ماه رمضان سال آینده از تلویزیون پخش می‌شود.

 عوامل تولید سر دلبران
«سِرّ دلبران» جدیدترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی محمدحسین لطیفی است.
این سریال که برای 30 قسمت 35 دقیقه ای طراحی شده، توسط حسین حسنی و با همکاری رضا خمسه به رشته تحریر درآمده است.
محمد کاسبی، فرهاد قائمیان، اسماعیل محرابی، برزو ارجمند، رضا توکلی، جهانبخش سلطانی، متین ستوده، جعفر دهقان، شهرام عبدلی، شهین تسلیمی، رابعه مدنی، افسانه کمالی و... از بازیگران این سریال هستند.
عوامل سريال سزذلبران عبارتند از؛ مدير تصويربرداری: امير‌کريمي، مدير صدابرداري: فرشيد احمدي، طراح صحنه و لباس: حميدرضا نوروزي، طراح چهره‌پردازي: مهري‌شيرازي، دستيار اول کارگردان: اميرعباس لطيفي، مدير توليد: داوودجمشيدي، تدوينگر: خشايار موحديان، مدير برنامه‌ريزي: سعيد عباسي، عکاس: حسن هندي، مشاور رسانه‌اي: علي‌مرادخاني، مجري طرح: موسسه فرهنگي هنري وصف صبا، محصول: سازمان‌هنري‌رسانه‌اي اوج.

داستان سریال سردلبران
سردلبران روایتی اجتماعی درباره مسجد و نقشِ محوری آن دارد.  تلاش می‌شود با ترسیم فضای روابط اجتماعی یک محله، روی نقش مسجد و امام جماعت در رتق و فتق مشکلات روزمره مردم تمرکز شود.
یکی از ویژگی‌های این سریال تأکید بر واقعی بودن شخصیت‌های نقش آفرین در اثر است که به همین جهت در نگارش فیلمنامه، برای طیف متعددی از افراد، شخصیت پردازی شده است.
به نظر می رسد با پخش سریال سردلبران در بافت قدیمی یزد فیلم برداری شده است طرفداران زیادی را به سمت خود بکشاند جالب است که برخی از وبسایتهای پربازدید مربوط به دانلود فیلم و سریال، آنوس و خلاصه و تصاویری از سر دلبران را جهت دانلود و بارگزاری کاربران گذاشته اند.


 

 عکس مصاحبه کارگردانی محمدحسین لطیفی عوامل تولید داستان سریال سردلبران یزد

 

 عکس مصاحبه کارگردانی محمدحسین لطیفی عوامل تولید داستان سریال سردلبران یزد

 

 

 عکس مصاحبه کارگردانی محمدحسین لطیفی عوامل تولید داستان سریال سردلبران یزد

 

 

 عکس مصاحبه کارگردانی محمدحسین لطیفی عوامل تولید داستان سریال سردلبران یزد

 

 

 

 عکس مصاحبه کارگردانی محمدحسین لطیفی عوامل تولید داستان سریال سردلبران یزد

 

 

 عکس مصاحبه کارگردانی محمدحسین لطیفی عوامل تولید داستان سریال سردلبران یزد

 

 عکس مصاحبه کارگردانی محمدحسین لطیفی عوامل تولید داستان سریال سردلبران یزد

  عکس مصاحبه کارگردانی محمدحسین لطیفی عوامل تولید داستان سریال سردلبران یزد

 عکس مصاحبه کارگردانی محمدحسین لطیفی عوامل تولید داستان سریال سردلبران یزد

 عکس مصاحبه کارگردانی محمدحسین لطیفی عوامل تولید داستان سریال سردلبران یزد


منبع:فرهیختگان

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا