🔹معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به برگزاری دوره‌های هفتگی آموزشی ایزو ۳۹۰۰۱ در استان یزد گفت: استانداردهای جهانی راه و جاده در راهداری یزد پیاده‌سازی می‌شود.
🔹به گزارش روابط عمومي اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان يزد، جواد ذاکر ظهر امروز در دوره آموزشی استانداردهای راهسازی که در یزد برگزار شد، با بیان اینکه سازمان جهانی ایزو متولی تدوین استانداردهای مختلف در سیستم جهانی مدیریت است اظهار داشت: استانداردها عناوین و شماره‌های مختلفی دارند که هر کدام از این عناوین و شماره‌ها در یک رسته خاص قابل استفاده هستند.
🔹وی ادامه داد: ایزو 9001 که آخرین ویرایش آن مربوط به 2015 است، استانداردی است که در همه سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان زیرساخت همه جا قابل استفاده است.
🔹ذاکر ادامه داد: غیر از این عنوان استاندارد، سازمان جهانی ایزو در حیطه فعالیت هر سازمان، استانداردهای خاصی تدوین می‌کند که به عنوان مثال می‌توان به استاندارد تی اس 16949 در صنایع خودروسازی، استاندارد ایزو 22 هزار در صنایع غذایی و استاندارد ایزو 15189 در ارتباط با آزمایشگاه‌ها اشاره کرد.
🔹وی استاندارد مربوط به فعالیت‌های جاده‌ای و راه‌ها را ایزو 39 هزار و یک دانست و خاطرنشان کرد: این نوع استاندارد که آخرین ویرایش آن مربوط به سال 2012 است، بر روی ایمنی جاده و ترافیک فعالیت و نظارت دارد.
🔹وی به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه پیاده‌سازی این استاندارد در مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و افزود: امید است بتوانیم در این زمینه، ریسک‌هایی که مربوط به ایمنی ترافیک جاده‌ای است را از نظر فعالیت‌ها و حیطه‌های مختلفی که در حیطه راهداری و ترافیک انجام می‌شود، را شناسایی کنیم.
🔹ذاکر خاطرنشان کرد: برای اینکه این ریسک‌ها شناسایی شود، ابتدا باید فرآینده‌های مربوطه استخراج و بعد از شناسایی این فرآیند‌ها، زیرفرآیندها را تعریف کرده و بعد از آن اقدام به شناسایی و مشخص کردن عوامل خطر کنیم.
🔹معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: در نهایت با توجه به جمع شدن تمام آیتم‌های ذکر شده، تکنیک مدیریت ریسک را در مجموعه پیاده می‌کنیم، که این تکنیک با توجه به شرایط و نوع سازمان ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد ولی روال آن که شامل شناسایی، ارزیابی، تحلیل و تعریف اقدام کنترلی است، برای همه سازمان‌ها یکسان است.
🔹وی ادامه داد: در این مرحله، تیم‌ها و کارگروه‌ها تشکیل و شناسایی‌ها انجام می‌شود و بر اساس جداول استاندارد و جداولی که بر روی شدت، احتمال و قابلیت تشخیص مشخص می‌کنیم، عدد ریسک مشخص می‌شود و بر اساس آن الگویی به دست می‌آید که در بخش‌های ریسک، مدیوم ریسک و لوریسک خود را نشان می‌دهد.
🔹معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد افزود: با توجه به این سطح ریسک، اقدامات کنترلی را تعریف می‌کنیم و بعد از آن، اقدامات را در محل حادثه پیاده‌سازی کرده و اثربخشی آن را مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار می‌دهیم.
🔹ذاکر با اشاره به اینکه تمام این اقدامات با هدف افزایش ایمنی ترافیک جاده‌ای، کاهش تصادفات و مخاطرات انجام می‌گیرد گفت: در سازمان راهداری و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد، این اتفاق در حال رخ دادن است و در کنار آن ذینفعان را شناسایی می‌کنیم چرا که در خلل انجام این پروژه، ذینفعان زیادی از جمله اورژانس، پزشکی قانونی، پلیس راه و انجمن‌های صنفی وجود دارند که ما با آنها ارتباطات تنگاتنگی داریم.
🔹وی بیان کرد: شناسایی دستگاه‌ها و نهادهای ذینفع در این مسیر، کمک می‌کند که آنها هم در جلسات و نشست‌هایی که برگزار می‌شود شرکت کرده و با ارائه نظرات و پیشنهادهای خود، زمینه بهبود فعالیت‌ها را بیش از پیش فراهم کنند.
🔹این مقام آگاه بیان کرد: خروجی اجرای این پروژه این می‌شود که شما مثل تمام استانداردها خط مشی دارید و استراتژی را تعریف می‌کنید و اهداف کلان و خرد را با رویکرد و نگاه ترافیک جاده‌ای(آر تی اس) و با نگاه ایمنی استخراج می‌کنید.
🔹وی بیان کرد: تقریبا 2 سال قبل، استان یزد و استان تهران به عنوان پایلوت اجرای این طرح در کشور معرفی شدند و هر 2 استان موفق شدند که گواهینامه خود در اجرای این طرح را بگیرند.
🔹وی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ای که از طرف وزارت مربوطه تصویب شد و بحث ادغام راهداری و حمل و نقل و یکی شدن این دو اداره تحت عنوان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اسکوپ تغییر کرد و زمانی هم که اسکوپ تغییر کرد هم باید این 2 سیستم به روز شود به دلیل اینکه در گذشته فقط اداره کل حمل و نقل بود ولی الان زمینه تغییر کرده است.
‍ 🔹ذاکر بیان کرد: در حال حاضر در استان های تهران، یزد، اصفهان و استان بوشهر این طرح آموزشی و استانداردسازی در حال انجام است و روند مربوطه به آن در حال پیگیری است.
🔹وی در ارتباط با این دوره آموزشی گفت: با توجه به اینکه این دوره آموزشی واحدهای مختلف را درگیر می‌کند، تیم‌ها و کارگروه‌های مختلفی تعیین و تشکیل شده و کارگروه‌ها به سه دسته تقسیم شده‌اند.
🔹وی خاطرنشان کرد: کارگروه اول کارگروهی است که روی عملکرد و فعالیت راهداری تشکیل شده و کار می‌کند و کارگروه‌های بعدی شامل کارگروه ذینفعان و استراتژی سازمان و همچنین کارگروه فرآیندهای سازمان هستند.
🔹معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد نخستین اقدام صورت گرفته را برگزاری کارگاه آموزشی برای همفکر و همزبان کردن همه دستگاه‌ها با یکدیگر دانست و خاطرنشان کرد: بعد از آن، کلاس‌ها و گروه‌ها تخصصی شد و برای برگزاری جلسات، کارگروه‌های مختلف در جلساتی که از قبل تعریف شده و برنامه‌ریزی کرده‌اند حضور پیدا کرده و کارها بر اساس موضوع جلسه انجام می‌شود.
🔹ذاکر خاطرنشان کرد: زمانی که همه اطلاعات در یکجا جمع شد، ممکن است هر سه کارگروه در یکدیگر ادغام شده و خروجی تحت عنوان یک کارگروه تایید و تصویب شود ولی فعلا جلسات با کارگروه‌های مختلف پیش می‌رود و همچنان این جلسات به صورت هفتگی دنبال می‌شود.
🔹وی تصریح کرد: در نهایت ایمنی ترافیک جاده‌ای، کاهش تلفات، کاهش تصادفات، ایجاد و افزایش آرامش کاربران و تحقق اهداف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خروجی این دوره‌ها را شامل می‌شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا