استاندار یزد خطاب به اعضای سمنهای حاضر در جلسه خاطر نشان کرد: خوشحالم از اینکه در صحبتها و ابراز نظرات همه شما، رویکردهای مردمی و روحیه مبتنی بر ایثار، مشارکت جویی، هم افزایی و همکاری موج میزند و فضای حاکم بر این جلسه سرشار از حس دلسوزی و نوع دوستی شما نسبت به همنوعان خود است که این مهم بسیار ارزشمند و نشان دهنده توجه سمنها به مسائل اجتماعی است که جای قدردانی دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، جلسه گفت و گوی مشترک دولت و سازمانهای مردم نهاد استان، عصر دوشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۶ در تالار اندیشه استانداری برگزار شد‌.
استاندار یزد در این نشست که با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان سازمانهای مردم نهاد و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان برگزار شد، هدف از برگزاری این جلسه را تعامل و هماهنگی بیشتر دستگاه ها و مدیران دولتی با سازمانهای مردم نهاد و آشنایی بیشتر بخش دولت با نقش، کارکرد، جایگاه و حوزه عمل و شرح وظایف هر یک از سمنها و در نهایت هموار کردن هر چه بیشتر مسیر مشارکت مردم در امور اجتماعی ذکر کرد و گفت: در گردهمایی اخیر سمنها در روز مشارکتها و انجمن های مردم نهاد که حدود یک ماه قبل برگزار شد، درخواست جمعی از اعضای انجمنهای مردم نهاد استان مبنی بر لزوم برگزاری یک نشست مشترک میان سمنها و بخش دولتی مطرح و قول مساعد در این رابطه داده شد و خوشحالم که امروز این مهم انجام شد و ما میزبان شما در این نشست صمیمانه هستیم.
میرمحمدی خطاب به اعضای سمنهای حاضر در جلسه خاطر نشان کرد: خوشحالم از اینکه در صحبتها و ابراز نظرات همه شما، رویکردهای مردمی و روحیه مبتنی بر ایثار، مشارکت جویی، هم افزایی و همکاری موج میزند و فضای حاکم بر این جلسه سرشار از حس دلسوزی و نوع دوستی شما نسبت به همنوعان خود است که این مهم بسیار ارزشمند و نشان دهنده توجه سمنها به مسائل اجتماعی است که جای قدردانی دارد.
عالی ترین مقام اجرایی استان افزود: سمنها کانونهای مشارکت مردمی و همکاری عمومی و از مهمترین سرمایه های اجتماعی هستند که نیاز امروز و فردای کشور می باشند و هر چه بیشتر بتوانیم از مسیر این سمنها مباحث مبتنی بر سلامت اجتماعی را دنبال کنیم، مایه امیدواری و دلگرمی است.
وی با بیان این امر که"جلسه امروز به واسطه طرح نگاه ها و رویکردهای مردمی و اجتماع محور از سوی سمنها، بسیار برایم ارزشمند بود" گفت: در سراسر استان ۶۰۰ انجمن مردم نهاد در حال فعالیت هستند و میتوان مشکل کمتر شناخته شدن سمنها را با ایجاد شبکه ارتباطی میان سمنها و بهره گیری از توان شبکه های اجتماعی و دیگر رسانه ها برای معرفی آنها به مردم و رایزنی با صدا و سیما حل و فصل کرد و امیدوارم اعضاء و مدیران سمنها نیز در این خصوص تلاشهای لازم را صورت دهند.
استاندار آنگاه افزود: مقرر شده تا با طراحی یک سامانه ارتباطی، زمینه لازم برای برقراری و تسهیل هر چه بهتر و بیشتر ارتباط میان سمنها و آشنایی آنها با وظایف و حوزه کاری یکدیگر انجام شود و انتظار است تا دفتر امور اجتماعی استانداری نسبت به ایجاد این سامانه اقدام کند.
میرمحمدی با اشاره به طرح مشکل برخی سمنها در خصوص  نیاز به مکانی جهت استقرار و مساعدت به منظور تجهیز دفتر انجمن افزود: در حوزه کمکها و مساعدتهای دولتی تا حد امکان و مقدورات در این خصوص اقدام خواهیم کرد و در غیر اینصورت باید زمینه را برای کمک خیرین بزرگوار به انجمنهای مردم نهاد فراهم نماییم.
میرمحمدی سپس به طرح مشکل نیازهای مالی برخی از سمنها اشاره کرد و خاطر نشان نمود: با توجه به آنچه عنوان شد، پیشنهادی در این خصوص به هیات دولت ارائه خواهد شد تا در صورت موافقت، دولت بخشی از بودجه مرتبط با حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی را در قالب کمکهای قانونی در اختیار سمنها بگذارد و این نهادهای مردمی بتوانند با بهره مندی از این کمکهای مالی، هم مشکلات خود را حل و فصل نموده و هم در راستای مقابله و کاهش آسیبهای اجتماعی گام بردارند.
استاندار یزد در پایان ضمن تشکر از حضور همه مدعوین، ابراز امیدواری نمود تا نقش آفرینی و هم افزایی هر چه بیشتر انجمن های مردم نهاد در استان، به افزایش نرخ مشارکت مردمی در اداره جامعه و رفع مشکلات و کاهش آسیبهای اجتماعی منتهی شود.
گفتنی است در ابتدای این دیدار، ۲۰ نفر از مسوولین انجمن های مردم نهاد استان به نمایندگی از دیگر سمنها، به بیان مسائل و مشکلات و طرح پیشنهادات و نظرات و شرح وظایف خود در ارتباط با مردم پرداختند.
"لزوم ایجاد شبکه ارتباطی سمنها با یکدیگر در راستای جلوگیری از موازی کاری و همکاری بیشتر" ،" درخواست حمایتهای مادی و معنوی از بخش دولتی جهت تجهیز دفاتر و تهیه مکانی جهت استقرار سمنها"، لزوم بهره مندی از توان جوانان در بدنه دولت"، لزوم توانمندسازی سمنها با ارائه آموزشهای لازم"، " افزایش مدت زمان اعتبار مجوزهای صادره جهت فعالیت سمنها"،" حضور سمنهای مرتبط در جلسات شوراها، کارگروه ها و ستادهای دولتی در حوزه های مختلف جهت هم اندیشی و ارائه راهکار به بخش دولتی"،" لزوم آشنایی بیشتر مدیران دولتی با نقش، کارکرد و جایگاه سازمانهای مردم نهاد"،" لزوم همکاری آموزش پرورش در خصوص آموزش مبانی مشارکت مردمی و نقش آفرینی سمنها به دانش آموزان" از جمله مباحث مطروحه در این نشست مشترک توسط نمایندگان سازمانهای مردم نهاد استان بود.
همچنین نمایندگان و مدیران برخی از دستگاه های دولتی استان نظیر اداره کل امور مالیاتی، اداره کل ورزش و جوانان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به برخی از پرسشهای حاضرین پاسخ داده و پیرامون طرح برخی از مباحث توضیحات لازم را ارائه نمودند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا