سئولان هم در عمل و هم در سیاست‌های رسمی نشان دهند نسبت به بزرگان انقلاب مانند آیت الله طالقانی ارادت قلبی دارند.
رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه روش و منش آیت الله طالقانی هم در داخل کشور و هم در جهان اسلام می‌تواند کمک کننده و تاثیرگذار باشد،تاکید کرد: مسئولان هم در عمل و هم در سیاست‌های رسمی نشان دهند نسبت به بزرگان انقلاب مانند آیت الله طالقانی ارادت قلبی دارند.
 
به گزارش پایگاه خبری یزد فردا، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در گفت‌وگویی مشروح با شفقنا درباره سیاست خارجی ایران در منطقه، مشکلات جهان اسلام،رابطه ایران و عربستان،عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و رابطه اصلاح طلبان با علما و مراجع سخن گفت که به زودی منتشر خواهد شد.
 
این گفت‌وگو که در سالگرد ارتحال آیت الله طالقانی صورت گرفت  محمدرضا عارف درباره ویژگی‌های شخصیتی  آیت‌الله طالقانی و خاطراتش از این روحانی نوگرا و انقلابی گفت: آیت الله طالقانی یک چهره‌ بسیار تاثیرگذار خصوصا در نسل جوان قبل از انقلاب بودند. ایشان و مرحوم مهندس بازرگان واقعاً در حفظ و تقویت فضای اسلامی جوانان و ساماندهی نسبت به آنها نقش بی بدیلی داشتند.
 
وی افزود: آیت الله طالقانی یکی از پایه‌گذاران  نهضت اسلامی معاصر بودند و جایگاه بلندی  نه تنها در بین دانشجویان مسلمان حتی در میان گروه‌های ملی‌گرا یا گروه‌های چپ آن زمان داشتند. به نظرم آیت الله طالقانی تنها یک شخص نیست؛ بلکه یک تاریخ، تفکر و  گفتمان است. آیت الله طالقانی بیش از نیم قرن برای آزادی، استقلال و پیشرفت کشور تلاش مجاهدانه‌ای کردند. ایشان با رفتار و منش خود  باعث شد بسیاری از نحله‌های مختلف فکری با انقلاب همراه شوند .
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در خاطرم است که ماه اول دوران دانشجویی من بود و در مقطع  تحصیلات دبیرستان در یزد نامی از آیت‌الله طالقانی و مرحوم بازرگان شنیده بودم و آرزوی دیدار آنها را داشتم. اواخر مهر سال ۴۹ بود که  یک روز یکی از دوستانم گفت آیت الله طالقانی از زندان آزاد شدند و امشب در مسجد هدایت سخنرانی می‌کنند. به اتفاق چند نفر از دوستان  به مسجد هدایت که پایگاه بچه های مسلمان انقلابی بود رفتیم و برای من حضور چهره‌های مختلف در مسجد جالب بود. چون  ما یک ذهنیتی در مورد  اساتید دانشگاه داشتیم، در آنجا (مسجد هدایت) دیدم که چند نفر از استادان دانشکده فنی هم در مسجد هستند. برای من  آن شب شبی به یاد ماندنی بود.
 
عارف ادامه داد: آیت الله طالقانی و  مهندس بازرگان برای خود  من و بچه‌های دانشکده فنی و همه دانشجویان مسلمان خیلی تاثیرگذار بودند و در حفظ بچه‌های مسلمان در قبل از انقلاب  نقش کلیدی داشتند. در دهه ۵۰ به تدریج مرحوم شریعتی  و آیت الله مطهری و دیگر بزرگان و علمای دینی هم در همان مسیر موثر واقع شدند و تشکل‌های اسلامی که در دهه ۲۰ پایه گذاری شده بود را حفظ کردند و توسعه آنها را در همه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شاهد بودیم. در واقع اولین انجمن اسلامی دانشجویان  در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه تهران تهران را مرحوم  مهندس بازرگان و آیت الله طالقانی در سال ۱۳۲۲ پایه گذاری کردند و این مسیر در دانشگاه ادامه یافت  به نظر من اوج جنبش اسلامی دانشجویان در دهه ۴۰ بود. بخصوص بعد از قیام ۱۵ خرداد با رهبری امام همه متحد شدند و تاثیرگذاری این عزیزان بیشتر شد.
 
وی تاکید کرد: معتقدم هم در داخل کشور و هم در جهان اسلام روش و منش آیت الله طالقانی و نوع نگاه ایشان به حل مشکلات جهان اسلام می‌تواند بسیار کمک کننده و تاثیر گذار باشد. آیت الله طالقانی در دوران انقلاب در راستای جذب حداکثری عمل کردند و همه نحله‌های فکری تلاش می کردند گرد آیت‌الله طالقانی جمع شوند. به جوانان توصیه می‌کنم حتما آثار ماندگار آیت الله طالقانی بویژه پرتوی از قرآن  و آثار جدیدتری از تفسیر قرآن ایشان که با همت خانواده محترم آیت الله طالقانی منتشر شده است را مطالعه کنند و امیدوارم مسئولین هم در عمل و هم در سیاست های رسمی نشان دهند نسبت به بزرگان انقلاب مانند آیت الله طالقانی ارادت قلبی دارند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا