صدراعظم آلمان در واکنش به هشدار اخیر آنکارا اعلام کرد، شهروندان ترکیه می‌توانند در امنیت کامل به آلمان سفر کنند.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل به هشداری که از سوی آنکارا درخصوص سفر شهروندان ترک به آلمان داده شده بود، واکنش نشان داد.
 
مرکل خاطرنشان کرد: می‌خواهم این مساله را به وضوح اعلام کنم که همه شهروندان ترکیه می‌توانند به اینجا سفر کنند.
 
وی ادامه داد: در اینجا هیچ خبرنگاری دستگیر و بازداشت نمی‌شود. آزادی بیان و حکمرانی قانون در اینجا برقرار است و ما به این امر افتخار می‌کنیم.
 
صدراعظم آلمان در اظهارات خود به یک خبرنگار دوتابعیتی اشاره کرد که از حدود ۲۰۰ روز پیش در ترکیه بازداشت شده است. این خبرنگار یکی از ۱۲ تبعه آلمانی است که در ترکیه به اتهام‌های سیاسی در بازداشت به سر می‌برند.
 
مرکل تاکید کرد: ما بر این باوریم که هیچ توجیهی برای بازداشت وی و دیگر ۱۱ تبعه آلمانی وجود ندارد.
 
ترکیه پیش از این به شهروندانش درباره سفر به آلمان هشدار داد و اعلام کرد این هشدار به دلیل افزایش موج مواضع ضد ترکیه در آستانه انتخابات سراسری در آلمان است.
 
طبق این بیانیه، شهروندان ترکیه که در آلمان زندگی می‌کنند و یا قصد سفر به این کشور را دارند، باید محتاط باشند زیرا ممکن است مورد حملات لفظی یا رفتارهای بیگانه‌هراسی و نژادپرستی قرار گیرند.
 
در همین حال، مارتین شولتس، نامزد مقام صدراعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات از بیانیه وزارت خارجه ترکیه به شدت انتقاد کرد و گفت: دولت آنکارا حد و اندازه را از دست داده است. مناسبات آلمان و ترکیه با رفتاری که دولت آنکارا به طور سیستماتیک در پیش گرفته است، نمی‌تواند پیش برود.
 
شولتس اضافه کرد: اگر این‌طور پیش برود، باید خیلی روشن گفته شود که آلمان کشوری نیست که هر گونه تحقیری را از سوی ترکیه پذیرا باشد.
 
نامزد مقام صدراعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات که در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر ماینتس سخنرانی می‌کرد، تاکید کرد: ترکیه به طرز غیرقابل‌قبول و خطرناکی خود را از  اصول روابط بین‌المللی اروپایی دور می‌کند.
 
وی گفت، او فقط می‌تواند از دولت ترکیه بخواهد که ادامه این مسیر را متوقف کند و به یک همکاری سازنده بازگردد. رجب طیب اردوغان با این رویکرد خود قطعا نخواهد توانست مردم آلمان را تحت تاثیر قرار دهد.
 
مارتین شولتس پیش‌تر در حساب توییتری خود در واکنش به هشدار مسافرتی ترکیه نوشته بود: واقعیت این است: روزنامه‌نگاران نه در آلمان، بلکه در ترکیه وقتی نظرشان را می‌گویند بازداشت می‌شوند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا