مسجد باغ بهشت (حاجی ابراهیم )        شماره ثبت ملّی  :   -

 

 

 

 

موقعیّت مكانی :

مسجد باغ بهشت در ضلع غربی خبابان امام خمینی ودر محلّه دارالشفاء واقع شده است .

بانی

 

فرد خیّری به نام « حاجی ابراهیم زرگری » در عهد قاجاریه مسجد مذكور را احداث كرده است .

 

منابع تاریخی

دركتابچه موقوفات یزد راجع به مسجد حاجی ابراهیم ذکر کرده است ‌ زمانی که بازارهای داخل حصار شهر یزد رونق داشته، این مسجد نیز از رونق و اعتدال خاصی برخوردار بوده است و با توسعه وگسترش شهری نیز این مسجد از رونق اولیه خود افتاده است و امروزه تنها به عنوان یکی از مساجد کوچک محله ای ذکرمی شود. 

 

مشخصات بنا

مسجد حاجی ابراهیم ( باغ بهشت ) از گرمخانه و تابستانخانه ( به صورت ایوان تابستانی) و صحن تشكیل شده و دارای دو درب ورودی و سردر آجری است . صحن مسجد چهار پله پایین تر از سطح كوچه واقع شده است .

تابستانخانه مسجد به صورت ایوان تابستانی نسبتاً بزرگ بوده و پوشش داخلی و سردر ایوان آن با آجر پوشیده شده است . در ضلع جنوبی ایوان ، محراب كاشیكاری شده و جنب آن طاقچه ای دیده می شود . ایوان تابستانی مسقّف به طاق ضربی وكف آن سیمانی است . در ضلع شرقی  گرمخانه صفه ای با درب چوبی قرار دارد ودر ضلع غربی آن نیز دو طاق نما ، یك صفه و یك پنجره چوبی به چشم می خورد . در ضلع شمالی هم دو درب چوبی نصب است .

در ضلع جنوبی گرمخانه ، محراب كتیبه داری  واقع شده و پلكانی گچی در پشت آن است كه به غرفه دوم راه دارد . گرمخانه دارای پوشش طاق و تویزه با قدپای كوتاه و قوس هلالی با پوشش آجری  و اندود گچ میباشد . ستونهای چهارگوش بنا با آجر پوشیده شده است و نورگیر مرمری ( گلجام ) ، جهت روشن تر شدن مسجد  در سقف گرمخانه تعبیه گردیده وكف گرمخانه با آجر فرش شده است .

در ضلع غربی مسجد حاجی ابراهیم صحن و انباری دیده می شود . بدنه دیوار صحن نیز با كاهگل و آجر پوشیده شده . كف صحن سیمانی و پشت بام مسجد با كاهگل اندود شده است .

 

كتیبه های تاریخی

 

آثاری كه از بقایای مسجد قدیم دیده شده ، عبارت است از :

1 - كاشیهای شش ضلعی لاجوردی سده های هشتم و نهم هجری كه در محراب جدید نصب كرده اند .

2 - سنگ مرمر منصوب در محراب به اندازه 56× 80 سانتیمتر كه عبارات منقور بر آن بدین گونه است  :‌

پیشانی :

« لا اله الّاالله محمد رسول الله علی ولی الله » .

حاشیه :

«شهد الله لا اله الّا .... بالقسط ( آل عمران / 18 ) فی سنه 1136 .»

3 – كتیبه ای واقع در محراب زمستانه با این عبارات :

« سبحان الله و بحمده ، لا اله الا الله و محمد رسول الله علی ولی الله ، الله اكبر كبیراّ » و آیات قرآنی دیگر .

4 - كتیبه ای در محراب ایوان تابستانی وجود دارد كه در آن ، سوره توحید ،‌ بسم الله الرحمن الرحیم، سبحان ربی الاعلی و بحمده ، الله ، محمد ، ‌علی منقور است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا