جلسه هم اندیشی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد با تعدادی از تشکلهای زیست محیطی استان در شرکت آب منطقه ای یزد تشکیل شد.

جوادیان زاده با اشاره به بیانات  مقام معظم رهبری که فرمودند  مسئله  مهم استان یزد، مسئله آب است ،ابراز داشت :  حیاتی ترین   موضوع  استان ، آب می باشد  و ماباید  در مدیریت منابع آب از خرد جمعی  استفاده نموده   تا به توسعه پایدار  در استان دست یابیم.

وی ادامه داد:  برای دستیابی به توسعه پایدار نیاز به همکاری همه ارگانها  و نهادهای مردمی همچون تشکل های زیست محیطی است تا با  ارائه نظرات و پیشنهادات خود راهگشای حل  مسئله آب باشند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد  با بیان وضعیت بارندگی در استان یزد گفت:  وضعیت بارش در سال آبی 96-95 (یعنی از مهر ماه سال گذشته تا اواخر مرداد 96 )76.2 میلیمتر بوده که نسبت به  متوسط دوره آماری با 18.6 در صد کاهش روبرو بوده است .

وی یاد آور شد:متوسط بارش استان بدون شهرستان خاتم  67.2   میلیمتر  می باشد.

 جوادیان زاده عوامل کاهش حجم رواناب های  استان یزد را کاهش، پراکندگی و تغییر نوع بارش ها  ،دخل و تصرف در بستر رودخانه ها و تغییر مسیر جریان آب رودخانه به خارج از بستر و انتقال آن به گوراب ها و استخرهای ذخیره ای و حفر بی رویه چاههای غیرمجاز خانگی به دلیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و توسعه مسکونی روستاها  دانست.

این مقام مسئول در مورد تعداد منبع آبی  استان یزد  بیان کرد : 3611 حلقه چاه شناسائی شده  ،387 چشمه و2630 قنات  در استان وجود دارد که  به ترتیب 833 میلیون متر مکعب  ، 32 میلیون متر مکعب  و قنات با  163 میلیون متر مکعب  در سال تخليه آب زیرزمینی  صورت می گیرد.

 وی  اعلام کرد : برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و هجوم آب شور ،نصب آب شیرین کن های غیر مجاز در نقاط مختلف دشت و نفوذ پساب آنها ،آبیاری غرقابی باغات و مزارع  موجب شور شدن کیفیت منابع آب موجود در استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد ابراز داشت: 1421 حلقه  چاه  در استان یزد مجهز به کنتورهای هوشمند شده اند که با این اقدام مدیریت آب توسط خود کشاورز ان امکان پذیر می شود.

 جوادیان زاده در مورد میزان صرفه جوئی آب در سفره آب زیرزمینی  از طریق اجرای طرح  خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی گفت:  در مجموع   حدود 44 میلیون متر مکعب  در سال  صرفه جوئی در مصرف آب زیرزمینی  استان یزد صورت گرفته است.

وی تأکید نمود  : در استان یزد  باید به دنبال صنایعی باشیم که علاوه بر کم آب خواه بودن ، اشتغالزائی و در آمد زائی بالائی هم  داشته باشد.

مدیرعا مل شرکت آب منطقه ای یزد  از مسئولین مربوطه  خواست تا  طرح احیا و تعادل بخشی به صورت ویژه در استان یزد تامین اعتبار، پیگیری و اجرا شود  و سند توسعه بخش آب استان با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک با همکاری کلیه دستگاه های ذیربط هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

جوادیان زاده  در پایان سخنانش  بیان کرد : در امر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نیاز به کمک  تشکلهای  زیست محیطی می باشد تا مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی ،فرهنگ سازی و در جامعه نهادینه گردد .

 

 

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا