یزدفردا -علمی-دانشگاه-زلزله-تهدیدات
دکتر آریامنش در گفتگو با یزدفردا افزود:وقوع زلزله بم در واقع زنگ هشداری برای مدیریت علمی کشور به شمار می‌آمد که حکایت از آسیب پذیری امنیت جامعه از محل رخدادهای طبیعی‌ای که تا کنون كمتر مورد توجه قرار گرفته اند داشت.توجه به این ایده که می‌توان با مدیریت نمودن پدیده‌های طبیعی به کاهش آسیب‌ها نایل آمد، نه امری انتزاعی بلکه تجربه‌ای عینی به شمار می‌آمد که در کشورهایی چون ژاپن سابقه علمی دارد.
براین اساس پرسش از چگونگی مدیریت زلزله، به سئوالی مهم در حوزه‌ مدیریت ملی تبدیل می‌شود . واقعیتی كه هنوز بسیاری از مسئولین امر به آن كم توجهند.
وی در ادامه افزود :هرچند مدتی است درجه تب زلزله در كشور پایین آمده اما نمی توان از آن چشم پوشی كرد، دلیل آن هم كاملاً مشخص است ایران در بسیاری از مناطق از گسل هایی پوشیده شده، كه یك لرزش كافی است تا فرو بریزد. جدای از این موضوع میزان مقاومت ساختمان ها در مقابل این لزرش ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، از آنجایی كه اگر قرار بود تعداد گسل ها را عامل مستقیم در میزان تخریب ناشی از زلزله بدانیم ژاپن در صدر قرار می گرفت، اما مقاوم سازی در این كشور به موضوع زلزله غالب شده است.
دکتر آریامنش با اشاره به اینکه  در این میان ساختمان های ساده و بعضاً قدیمی با ساختار خشت و گل روستایی در معرض خطر بیشتری قرار دارند اظهار داشت : نگاهی به آمار و ارقام و میزان تخریب و خسارات ناشی از زلزله هایی كه در روستاهای كشور رخ داده، نشان می دهد تقریباً تمام ساختمان هایی كه با مصالح سنتی مثل خشت خام، گل و ... ساخته شده اند، در این زلزله ها كه بعضاً شدت زیادی هم نداشته اند، به طور كامل تخریب و از كاربری خارج شده اند.
متاسفانه مشكل اصلی و اساسی از همین نوسازی ها و احداث غیرمهندسی و غیرفنی این ساختمان های جدید و نوساز و عدم رعایت اصول و ضوابط اجرایی و آئین نامه های موجود در آنها شروع می شود.
مدیر گروه زمین شناسی دانشگاه یزد در ادامه افزود "عدم رعایت ضوابط اجرایی در مورد ابعاد، اندازه و موقعیت و فاصله بین آنها با هم و با گوشه های ساختمان، استفاده از مصالح نامطلوب و با كیفیت پایین، شتابزدگی در اجرا و دقت را فدای سرعت كردن، عدم استفاده یا نبود پیوستگی كامل و كافی بین شناژهای قائم و افقی و اتصال نامناسب بین آنها و دیوارها، نبود تناسب صحیح بین ابعاد و وزن تیرها و ستون ها، سنگینی بیش از حد ساختمان به دلیل اجرای سقف ها و دیوارهای ضخیم و بدون كاربری مقاومتی و باربری خاص، نبود دانش فنی و اجرایی و عدم آگاهی برخی بناها و به ظاهر استاد كاران بومی و محلی ساختمان های روستایی از بندهای آیین نامه ای و اولویت داشتن تجارب اغلب غیرمهندسی اینگونه افراد به دانش روز ساخت و ساز مبتنی بر ضوابط، عدم به كارگیری سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی خصوصا زلزله، در بعضی موارد احداث مستقیم سازه روی زمین طبیعی یا پی های غیراستاندارد و غیراصولی و عدم اجرای پی های محكم و مطابق بر اصول صحیح ساختمان سازی و ...را به جرأت می توان به نبود نظارت كافی بر امر اجرا ربط داد.
دکتر آریا منش تاکیدکرد "در این راستا باید اذعان نمود كه شهر یزد از جمله شهرهایی است كه در صورت وقوع زلزله یزد در معرض آسیب جدی است. گسلهای فعال بسیاری در اطراف یزد وجود دارند كه هنوز بطور كامل به مطالعه آنها پرداخته نشده است. دقیقا همین موضوع در مورد شهر بم و طبس هم صادق بود. ولی دیدیم كه فعالیت یك گسل هر دو منطقه را با خاك یكسان نمود.
مدیر گروه زمین شناسی دانشگاه یزد گفت:برخی از ساخت و ساز های كنونی یزد حاكی از عدم نظارت كافی است و امیدوارم مسئولین استان با نظارت دقیق خود نگذارند خاطره تلخ بم خدای نكرده دوباره تكرار شود.
وی در پایان افزود :طی همین مدت كوتاهی كه در یزد ساكن هستم موارد بسیاری از ساخت و سازها را دیده ام كه ابتدائی ترین اصول مهندسی در آنها رعایت نشده است. خطا كرده ایم اگر تصور كنیم یزد در منطقه امنی از نظر زلزله ، واقع شده است. مطالعات اینجانب نشان می دهد كه گسلهای فعالی یزد را محاصره نموده اند كه در هیچ نقشه ای تاكنون ثبت نشده است .
وی در پیامی به مسئولین استان گفت : این یك هشدار جدی به دست اندر كاران و مسئولین ساخت و ساز در استان یزد می باشد و نباید دست روی هم گذاشت. فردا دیر است و زلزله ها در كمین هستند. با غفلت مان تاریخ را تلخ نكنیم.
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا