معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد خود را شهروند شهر جهانی بدانیم و عملکرد و فکری جهانی داشته باشیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دومین روز از همایش ملی حقوق شهروندی با حضور معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار یزد برگزار شد.
«محمدعلی طالبی» در این جلسه گفت: اگر بخواهیم ارتباط موضوع حقوق شهروندی و حوزه میراث فرهنگی را موردتوجه قرار دهیم باید خواستگاه حقوق شهروندی را در استان یزد موردبررسی قرار دهیم چراکه وقتی از یزد صحبت می‌کنیم منظور ما خیابان‌ها و کوچه‌ها نیست، بلکه مجموعه ساختار فیزیکی است که در کنار میراث معنوی و فرهنگی ما وجود دارد.
طالبی گفت: هسته یک شهر، همزیستی و وفاق است و این همزیستی باعث شده عده‌ای در کنار هم قرار بگیرند و برای شهر و روستای خودکار کنند و ساختار و فرهنگ خاصی ایجاد شود.
وی اظهار داشت: لازمه وفاق و همزیستی رعایت حقوق یکدیگر است و از همین‌جا لفظ حقوق شهروندی به وجود آمد، حقوق شهروندی که پیشینه آن به تشکیل سکونتگاه‌ها برمی‌گردد.
وی به همزیستی ادیان در یزد به‌عنوان نماد حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در شهری مانند یزد همزیستی ادیان راداریم و در جهان امروز که ادیان مختلف تنش‌های خون‌باری را ایجاد می‌کند این همزیستی در یزد به بهترین شکل وجود دارد.
طالبی با اشاره به اینکه وقتی از شهروند صحبت می‌کنیم مجموعه حقوق خصوصی و عمومی موردنظر است، بیان کرد: مجموعه فرهنگ‌هایی که در طول زمان با همزیستی در یزد ایجادشده، ساختار نهادینه‌شده حقوق شهروندی را در یزد متبلور کرده است و حقوق خصوصی همان میراث معنوی و فرهنگی و مهم‌ترین مؤلفه در سرمایه اجتماعی است.
طالبی بابیان اینکه امروز استان یزد در بحث سرمایه اجتماعی ارتباط بین فردی بالاترین رتبه را در کشور دارد، گفت: امروز یزد زنده‌ترین بافت تاریخی جهان را دارد، البته نمونه چنین بناهای ارزشمندی در نقاط کشور و جهان وجود دارد ولی چنین بافتی که زندگی در آن جریان دارد ناشی از رعایت حقوق خصوصی و عمومی است بنابراین می‌توان ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را به‌عنوان نتیجه این فرهنگ قلمداد کرد.
وی گفت: در ثبت جهانی بافت تاریخی یزد علاوه بر آثار تاریخی همه از یک فرهنگ صحبت کردند چراکه میراث فرهنگی معرف هویت ما است و حفظ آن برای نسل‌های بعد نمادی از حقوق شهروندی است که در منشور حقوق شهروندی هم به آن اشاره‌شده است.
طالبی گفت: از دیگر نشانه‌های رعایت حقوق شهروندی رعایت شئون میزبانی و توجه به حقوق گردشگران در شهر است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در پایان گفت: در بحث رعایت حقوق شهروندی هرکدام در هر جایگاهی به فکر مسئولیت در قبال جامعه باشیم و با نگاه مطالبه گر از دستگاه‌های مسئول همه تلاش‌ها را متمرکز کنیم تا با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی، استان یزد در خصوص حقوق شهروندی هم جهانی شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا