مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: توجه به تشکل‌های اجتماعی موضوع مهمی است که در تمام حوزه‌های اجتماعی، هنری، میراث فرهنگی، اقتصادی و... در دنیا به اهمیت آن‌ها توجه شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، جلسه كميته امور پيشكسوتان و سازمان‌های مردم‌نهاد شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در محل استانداری یزد برگزار شد.
«مجید جوادیان زاده» گفت: ویژگی مهم تشکل‌های مردم‌نهاد این است که بر اساس آرمان‌های خودشان، داوطلبانه و خودجوش بدون توقع اقتصادی به فعالیت می‌پردازند و تاکنون هر جا حضورداشته‌اند منشأ تحول شده‌اند.
وی در خصوص تأثیر مثبت تشکل‌های مردم‌نهاد در ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گفت: علاقه‌مندی تشکل‌های میراثی مانع از تخریب بافت‌های تاریخی و ترویج و معرفی بافت تاریخی شد که تأثیر مهمی در ثبت جهانی بافت تاریخی یزد داشت.
جوادیان زاده گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد در مناطق حاشیه‌ای یزد فعال هستند چراکه توسعه مناطق حاشیه‌ای شهر را تهدید می‌کند و این تشکل‌ها به اتباع قانونی، کودکان و بانوان حاشیه‌نشین آموزش‌هایی را ارائه می‌دهند.
وی بابیان اینکه مسئولیت این کمیته فرهنگ‌سازی دفاع مقدس است، گفت: در استان یزد 600 سازمان مردم‌نهاد داریم که ازنظر قانونی چهار دستگاه اعم از وزارت کشور و استانداری‌ها، نیروی انتظامی، بهزیستی و اداره کل ورزش و جوانان می‌توانند مجوز تأسیس آن‌ها را صادر کنند و می‌توانند ظرفیت خوبی برای فرهنگ‌سازی باشند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد پیشنهاد داد: در جلسات آینده این کمیته نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان عضو حضورداشته باشد.
وی گفت: طی دو سال گذشته روز 22 مرداد به‌عنوان روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی نام‌گذاری شده است و خوب است جلسه‌ای با سازمان‌های مردم‌نهاد داشته باشیم تا دستگاه‌ها با ظرفیت‌های آن‌ها آشنا شوند و بر اساس آن ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی مشارکتی و هم‌اندیشی انجام شود.
جوادیان زاده در ادامه به پنج وظیفه كميته امور پيشكسوتان و سازمان‌های مردم‌نهاد شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت پیشکسوتان و برنامه‌ریزی در جهت ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت، شناسایی تشکل‌های مردم‌نهاد و استفاده از توانمندی آن‌ها در راستای مأموریت‌های مربوط به دفاع مقدس همچنین ارائه راهکارهای ثبت و تدوین تجارب علمی و عملی تشکل‌های مردم‌نهاد به‌منظور حفظ و صیانت از فرهنگ دفاع مقدس و بهره‌برداری از الگوهای مدیریت جهادی و مردمی در راستای جمع‌آوری و حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌عنوان وظایف این کمیته محسوب می‌شود.
وی پیگیری اجرای مفاد تفاهم‌نامه مصوب ابلاغیه بین بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان مربوطه برای تحقق متن تفاهم‌نامه را هم دیگر وظایف این کمیته دانست.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد شناسایی تشکل‌ها و معرفی آن‌ها را از وظایف مهم كميته امور پيشكسوتان و سازمان‌های مردم‌نهاد شوراي هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دانست و بر آن تأکید کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا