یزد فردا : عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد هشدار داد:سلامت نیوز: فریب پزشکان غیرمتخصص در لیزر موهای زائد را نخورید


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر انجام لیزر موهای زائد بدن توسط پزشکان متخصص، اظهار کرد: هیچ گاه افراد در انجام لیزر موهای زائد فریب پزشکان غیرمتخص نخورند .
دکتر «محمدابراهیم زاده اردکانی» با اشاره به این‌ که از درمان‌های موثر برای از بین بردن موهای اضافه و زائد، استفاده از انواع لیزرهاست، عنوان کرد: بیشترین کاربرد این دستگاه برای افرادی است که در ناحیه صورت موهای زائد دارند .
وی با بیان این ‌که در عمل لیزر موهای زائد، نور لیزر در رنگدانه ملانینی جذب می‌شود، گفت: این نور باعث تخریب سلول‌های سازنده مو شده و هر قدر مو ضخیم‌تر و مشکی‌تر باشد، ملانین بیشتری دارد که نور لیزر را بهتر جذب می‌کند .
ابراهیم‌زاده ‌اردکانی با اشاره به این ‌که برای رفع موهای زائد می‌توان از تنوع لیزرها استفاده کرد، افزود: استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد بدن و صورت با انواع و رنگ‌های مختلف پوست امکان‌پذیر است .
وی با بیان این ‌که به دلیل سودآوری این دستگاه‌ها، افراد غیرمتخصص نیز وارد این حرفه تخصصی شده‌اند، تصریح کرد: لیزر موهای بدن اگر به صورت صحیح و درست انجام نشود یا دستگاه‌ها مناسب نباشند، می‌تواند مشکلاتی مانند سوختگی در نواحی انجام لیزر، ایجاد جوش، تغییر رنگ پوست به صورت سیاه شدگی را به همراه داشته باشد .
این متخصص پوست در این رابطه هشدار داد : افراد برای درمان موهای زائد بدن حتما تحت نظر متخصص پوست و به مراکز مجاز که دارای پروانه از وزارت بهداشت هستند، مراجعه کنند و از مراجعه به افراد غیر متخصص مانند آرایشگرها به شدت خودداری کنند .
وی درباره تبلیغاتی که در زمینه لیزر موهای زائد انجام می‌شود، گفت: متاسفانه در تبلیغاتی که مربوط به لیزرها است، لفظ از بین بردن دائمی موهای زائد استفاده می‌شود که این به هیچ عنوان صحت ندارد و روشی که به صورت دائم موهای زائد را از بین ببرد، وجود ندارد .
عضو هیأت ‌علمی دانشگاه شهید صدوقی با بیان این که در بعضی از موارد امکان برگشت موهای زائد وجود دارد، اظهار کرد: در بعضی از بیماران علاوه بر این که لیزر برای آنها انجام می‌شود، هم زمان باید از داروهایی که برای کاهش موهای زائد صورت و بدن است استفاده کنند .
وی افزود: البته این افراد حتما باید تحت نظر متخصص باشند و بعد از انجام آزمایش‌های لازم داروهای مناسب تجویز می‌شود .
ابراهیم‌زاده اردکانی با بیان این ‌که متقاضی برای از بین بردن موهای زائد زیاد است، عنوان کرد: از بین بردن موهای زائد بدن بیشتر جنبه زیبایی دارد ولی افرادی که در ناحیه صورت موی زائد دارند، از نوعی بیماری رنج می‌برند و احتیاج به درمان دارد .
این مقام مسئول با بیان این که پر مویی در جوامع مختلف با هم متفاوت است، خاطرنشان کرد: شاید در سایر کشورهای آسیایی یا اروپایی به اندازه کشور ما پرمویی وجود نداشته باشد .
وی با اشاره به این ‌که لیزر به طور متوسط به شش جلسه درمانی احتیاج دارد، بیان کرد: فاصله بین جلسات لیزر تقریباً یک یا دو ماه بوده که در بعضی از افراد هر شش ماه یک بار نیز انجام عمل لیزر نگهدارنده احتیاج است.
ابراهیم زاده اردکانی در پایان با اشاره به این ‌که در کشور ما افراد در مورد انواع لیزرها و سایر روش‌های جراحی زیبایی زیاده‌روی می‌کنند، خاطرنشان کرد: افراد هیچ وقت فریب تبلیغات نخورند و با مراجعه به پزشکان متخصص با کم‌ترین عارضه خدمات دریافت کنند .



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا