یزد فردا :یک فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیم و زیبایی با اشاره به صنعتی بودن یزد و قرارگرفتن مردم این استان در معرض نور شدید خورشید، معتقد است که یزدی‌ها مستعد ابتلا به سرطان پوست هستند.


دکتر حسین حجت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره این که یزد یکی از استان‌هایی است که ساکنان آن به شدت در معرض سرطان پوست قرار دارند، تصریح کرد: پوست روشن یزدی‌ها و قرار گرفتن آنها در معرض تابش مستقیم نور خورشید از عوامل زمینه‌ساز سرطان پوست در این استان محسوب می‌شود .

وی با بیان این که متاسفانه درصد ابتلا به سرطان پوست در استان افزایش یافته است، این موضوع را نگران‌کننده و هشداری برای رعایت اصول پیشگیری از این بیماری ذکر کرد.

حجت پیشگیری از سرطان پوست را یکی از مهم‌ترین مباحث که کمتر نیز مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد و گفت: هر چند ساکنان یزد عمدتاً به دلیل خصلت سخت‌کوشی و تولیدی و صنعتی بودن استان شدیداً در معرض نور خورشید هستند ولی ضروری است که با پوشاندن بدن از نور مستقیم خورشید و استفاده از عینک آفتابی و کرم های ضدآفتاب، از اثرات نور مستقیم خورشید به پوست خود جلوگیری کنند .

این متخصص در ادامه از شایع‌ترین انواع سرطان پوست به نوع « Basal cell carcinoma » اشاره کرد و گفت: از ویژگی‌های این نوع سرطان می‌توان به بزرگ شدن تدریجی زائده در محل اشاره کرد که با توجه به سرایت نکردن به دیگر نقاط بدن، با جراحی می‌توان از انتشار آن جلوگیری کرد.

وی افزود: البته پوست اطراف زائده سرطانی زمینه مساعدی برای ایجاد زائده‌ سرطانی جدیدی دارد لذا باید این نواحی بیشتر از بخش‌های دیگر پوست محافظت شوند.

وی نوع دوم از سرطان‌های شایع پوستی را « Squamous cell carcinoma » ذکر و عنوان کرد: این نوع سرطان پوست برخلاف مورد اول پس از رشد در موضع، از طریق غدد لنفاوی در بدن منتشر می‌شود که برای درمان علاوه بر معاینه محل وجود زائده سرطانی، باید غدد لنفاوی مجاور آن نیز معاینه شود و در صورت ابتلا به سرطان، آنها را از طریق جراحی از بدن جدا کرد.

حجت در مورد سومین نوع سرطان‌های شایع پوستی نیز افزود: « Melanoma » از بدخیم‌ترین انواع شایع سرطان پوست محسوب می‌شود که به صورت زایده‌های  کوچک و مشکوک پوستی که معمولاً سیاه‌رنگ هستند و از سلول‌هایی ملانین‌دار تشکیل می‌شوند،  نمود پیدا می‌کند و می‌تواند به راحتی در بدن منتشر شود.

به گفته وی، معمولاً براساس میزان انتشار بیماری در بدن با روش‌های جراحی، ایمونوتراپی، لنفادنکتومی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و روش‌های متداول دیگری درمان انجام می‌شود.

وی میزان موفقیت درمان را وابسته به میزان انتشار بیماری در بدن ذکر کرد و گفت: البته سرعت انتشار بیماری در برخی مواقع نیز بالاست و مراحل درمان را سخت می‌کند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیم و زیبایی به سرطان‌های نادر دیگری نیز اشاره و اظهار کرد: انواع نادری از سرطان‌های پوست نیز وجود دارند که تنها پس از انجام آزمایش‌های پاتولوژی قابل تشخیص هستند.

حجت در پایان با بیان این که نوع تغذیه در این نوع سرطان تاثیری ندارد و نور خورشید عامل موثر در بروز این سرطان فراگیر و شایع است، اظهار کرد: البته کسانی که پوست روشن‌تری دارند نسبت به افراد عادی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا