یزد فردا :مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد با اشاره به نقش این اداره کل در افزایش مهارت شغلی اقشار مختلف جامعه، گفت: به مناسبت هفته ملی مهارت طرح بازدید عمومی از مراکز آموزشی فنی وحرفه‌ای در یزد اجرا می‌شود.


 «علی آقا افضلی» در نشست خبری که به منظور گرامیداشت هفته ملی مهارت برگزار شد با بیان این که گروه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای به 65 گروه تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: اداره کل فنی و حرفه ای استان یزد فعالیت آموزشی خود را در 16 مرکز دولتی و 350 مرکز آموزشی آزاد در بیش از 400 حرفه آموزشی به متقاضیان ارائه می‌کند.
وی افزود: سه شاخص مهارت آموزشی، جهانی بودن و مجازی بودن، رویکردهای توسعه‌ای است که در سازمان فنی و حرفه‌ای به آنها توجه ویژه شده است.
افضلی در مورد فعالیت‌های این اداره کل در استان یزد، گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان یزد در 9 گروه آموزشی پادگان، روستائیان، زندانیان، صنایع، جوار دانشگاه‌ها، کارخانه جات آموزش‌های متفاوت ارائه شده که در سال 95 معادل سه میلون 642 هزار نفر ساعت در این دوره‌های شرکت کردند.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان یزد در ادامه با بیان این که در بخش آموزشگاه‌های خصوصی دو میلیون و 780 هزار نفر ساعت دراستان یزد آموزش دیدند، تصریح کرد: در سال 96 نیز تعهدات اداره کل فنی و حرفه ای در بخش دولتی به چهار میلیون نفر ساعت رسیده که ده درصد نسبت به سال گذشته  افزایش داشته و در بخش خصوصی نیز نسبت به 95 افزایشی نداشته است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول سال 96 در بخش دولتی بیش از 700 هزار نفر ساعت معادل 3 هزار و 500 نفر دوره در مراکز دولتی شرکت کردند و 380 نفر ساعت معادل 1850 نفر دوره در بخش خصوصی در سه ماهه اول آموزش های مهارتی را فراگرفتند.
افضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابلاغ طرح کاج به اداره کل فنی و حرفه‌ای استان یزد در ابتدای سال، گفت: این طرح شامل سه برنامه کارآموزشی در محیط کار واقعی، برنامه کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و اعمال مشوق‌های مختلف به بنگاه‌های اقتصادی است که در دستور کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: طرح کارآمزشی در محیط کار واقعی به صورتی است که افراد 15 سال به بالا می‌توانند به جای شرکت در دوره‌های آموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای به اصناف و صنایع خرد و کوچک که قبلا درخواست همکاری به ادارات فنی و حرفه‌ای ارائه کردند و شرایط تجهیزات و امکانات و ایمنی مورد تایید گرفته آموزش‌های مهارتی را فرا می گیرند.
علی آقا افضلی افزود: احیا و زنده نمودن صنایع دستی و هنرهای بومی، استفاده از ظرفیت و پتانسیل بخش خصوصی از جمله موارد در دستور کار فنی و حرفه ای استان یزد است.
وی اظهارکرد: واحدهای صنفی که نسبت به بکارگیری هنرآموزان فنی و حرفه‌ای اقدام می کند از پرداخت بیمه اضافی معاف هستند.
مدیرکل فنی و حرفه ای یزد تصریح کرد: اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی با هدف ایجاد اشتغال و بسترسازی اشتغال پایدار از دیگر طرح‌های در دستور کار فنی و حرفه‌ای است.
این مقام مسئول در مورد شرایط جذب کارورزی فارغ التحصیلان گفت: حداقل دو ماه باید از ثبت نام افراد در دفاتر کاریابی گذشته باشد و یک سوم حقوق پایه از طرف دولت به کاروز پرداخت می شود و مابقی آن به صورت توافقی از طرف صاحب کار پرداخت می شود.
وی یکی از عامل‌های بیکاری را عدم برخورداری از آموزش‌های مهارتی از سوی افراد دانست و بیان کرد: فنی و حرفه‌ای سعی کرده با برگزاری دوره‌های مهارتی مختلف زمینه شغلی را برای افراد مختلف جامعه ایجاد می کند.
افضلی در بخش دیگری از سخنان خود بازدید عمومی از مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای را از جلمه اقدامات این هفته به عنوان هفته ملی مهارت نامگذاری شده است.
مدیرکل فنی وحرفه ای استان یزد گفت: در راستای حمایت از بخش خصوصی هر مهارتی که آموزشگاه‌های آزاد موفق به دریافت مجوز ارائه شوند از دوره‌های بخش‌های دولتی حذف می شوند.
وی با بیان این که رشته های فنی و حرفه ای سفارش محور هستند، افزود: اضافه شدن رشته های گیاهان دارویی و انرژی های خورشیدی در دستور کار است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا