فرماندارمیبد در پیامی ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در یونسکو را به استاندار و متولیان میراث فرهنگی تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، متن کامل پیام "حسین فلاح " فرماندارمیبد به دین شرح است:

سرانجام با استعانت به خدا، تلاش مسئولین امر به‌ویژه استاندار محترم، معاونت عمرانی، مسئولین میراث فرهنگی کشور و استان و مردم فرهنگ دوست استان دارالعباده و دارا لعلم یزد در صیانت از تاریخ و فرهنگ غنی خود که به بلندای تاریخ در سخت‌ترین شرایط اقلیمی هنر معماری، فرهنگ ریشه‌دار و خلاقیت در نوع معیشت وزندگی خود را در پهنه تاریخ در استان یزد به نمایش گذاشته بودند؛ ارزش این گوهر گران‌قدر تاریخی و سمبل فرهنگ ایرانی اسلامی، در عرصه جامعه بین‌الملل شناخته شد.

اکنون‌که با این ثبت جهانی، دروازه‌های استان یزد به روی جهان بازشده است؛ دنیا نظاره‌گر این اعجوبه اجتماع بشری در خشک‌ترین مناطق دنیا، پویایی، هنر، فرهنگ، معماری و سازگاری با کویر به شیوه قنات و قنوت و قناعت خواهند بود.

استانی که در دامن آن بزرگان و عالمان زیادی پرورش‌یافته و مردم سخت‌کوش آن سهم و نقش مهمی در اعتلای ایران اسلامی داشته‌اند.

ثبت جهانی استان یزد در چهل و یکمین اجلاس کمیته جهانی یونسکو در لهستان نقطه آغاز برای به نمایش گذاشتن داشته‌های فرهنگ و تمدن ایران و از یک‌سو، شناخت ظرفیت‌ها و جایگاه‌های میراثی و تلاش برای صیانت از آن‌ها به‌عنوان هویت فرهنگی که در این میان شهرستان میبد با بیش از هزار هکتار بافت تاریخی نقش و سهم مهمی دارد.

بی‌شک، بلندای مناره‌های مساجد، شاهکارهای معماری، جلوه‌های ساباط و بادگیرها، آب‌انبارها، آسیاب‌های آبی، سادگی سفالینه‌ها و قطار قنات‌ها در دل کویر، حکایت فرهنگ و تمدن بشری را در این خطبه از خاک ایران یعنی در استان یزد به گوش هر جهانگرد و گردشگر نجوا خواهد کرد.

باشد که در کنار این افتخار بزرگ، شهرستان میبد هم که با بیش از هزار هکتار بافت تاریخی و ظرفیت‌های باستانی که کهن دژ نارین قلعه، بزرگ‌ترین قلعه خشتی جهان را در دل خو جای‌داده است؛ بیش از گذشته با تلاش و پی گیری‌های مسئولین و متولیان میراث فرهنگی، ظرفیت‌های این شهر نمونه و خلاق گردشگری هم دیده شود و به‌عنوان دومین شهر تاریخی به جهان معرفی شود.

این‌جانب این عزت، عظمت و افتخار را که در سایه تلاش‌های مجدانه مسئولین استان و در رأس آن استاندار محترم نصیب استان یزد بلکه میهن عزیزمان ایران اسلامی شد تا در تاریخ بشر خودنمایی کند تبریک عرض نموده و تشکر و سپاس خود را اعلام دارم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا