یزدفردا: مدیران ارشد و مقامات استان یزد درخصوص ثبت جهانی شهر تاریخی یزد پیام های جداگانه منتشر نمودند.


 حضرت آیت الله  محمد رضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد. نماینده ولی فقیه در استان یزد :
 ضمن تبریک به همه مردم شهر یزد، امیدوارم از فرصت بوجود آمده برای معرفی هرچه بیشتر ارزش ها، فرهنگ، جهات انسانی، اجتماعی و معنوی یزد به دنیا استفاده شود.

سید محمد میرمحمدی استاندار یزد
تصمیم تاریخی سازمان جهانی یونسکو در ثبت تاریخی یزد را به مردم شریف یزد و ایران تبریک عرض می کنم.
یزد از این پس مقصد گردشگران بیشتری از اقصی نقاط جهان خواهد بوداز همکاری سازمان میراث فرهنگی در جهت تخصیص اعتبار برای مرمت و بهسازی بافت تاریخی، همچنین همکارانم و پرسنل میراث فرهنگی تشکر می کنم.
امروز گنجینه گرانبهای میراث بشری به ثبت جهانی رسید و ما موظف به تلاش بیشتر برای حفظ این میراث هستیم و بافت تاریخی یزد متعلق به بشریت است و ما از گردشگران خارجی برای دیدن این بافت زنده دعوت می کنیم.
بافت تاریخی یزد بلحاظ فناوری بادگیر، معماری، هنری، فرهنگی، سبک زندگی، سازگاری با طبیعت، همزیستی مسالمت آمیز ادیان، برای همگان درس آموز است.

 حجت الاسلام محمد صدوقی:
امروز زحمات چند ساله مسئولين عزيز براى ثبت جهاني يزد به ثمر نشست و به عنوان ميراث جهانى در يونسكو ثبت شد.نخست آنكه در عرصه بين الملل شناخته و يكى از مقاصد گردشگرى دنيا خواهد شد و و ديگر آنكه انشاءالله انگيزه براى كار و تلاش و پيشرفت تا درخور يك شهر جهانى شود.
دست همه آنان كه در طول ٩ سال كوشيدن تا شهر بادگيرها را جهانى كنند به ويژه مهندس سيد حسينى عزيز درد نكند.

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی:
 امیدوارم از برند و اعتبار جدید جهانی که امروز به یزد اختصاص یافت، بتوان در جهت جذب گردشگر استفاده حداکثری کرد و بتوان فرهنگ دیرپای خود را بعنوان کانون تمدن ایران اسلامی معرفی کرد.  امیدوارم این رخداد شروعی باشد برای رونق بیشتر اقتصادی و معرفی سایر جاذبه هایی که در استان وجود دارد

سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم  یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی:
این رخداد جهانی، مسیر توسعه یزد را بیش از پیش هموار خواهد کرد. ثبت جهانی یزد، رسالت مدیران شهری را بیشتر خواهد کرد و در انتخاب مدیران نقش بسزایی خواهد داشت


فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد
 ثبت بافت تاریخی و بی نظیر کهن شهر یزد در فهرست میراث بشرى را، به مردم ایران بخصوص مردمان استان یزد و بلاخص زنان و مردان سخت کوش شهر یزد تبریک گفته و هنر ایشان را لایق شناخت و معرفی جهانی است.
 بسیاری از بناها و آثار تاریخی و طبیعی و بویژه بافتهای متعدد استان یزد را در خور معرفی ست و بافتهای تاریخی چون بافت تاریخی ندوشن، بافت تاریخی عقدا، بافت تاریخی اردکان، بافت تاریخی میبد و بافت تاریخی ابرکوه گواه هویت و مدنیت والای مردمان این مناطق هستند و باید بازاندیشی در معرفی جهانی آنها صورت گیرد، چرا که همگی واجد ارزشهای جهانیند.
 ثبت جهانی کهن شهر تاریخی یزد نقطه عطفی در نگرش به بافتهای تاریخی استان یزد بود و ما را بر این واقعیت که خشت خشت بافتهای تاریخی استان یزد ازشمند است و جهانیان با دید تحیر و فخرایرانی بدان خواهند نگریست روبرو ساخت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا