آیت الله ناصری ضمن گرامیداشت هفته صرفه جوئی درمصرف آب  گفت: مسئله آب یک مسئله حیاتی است وزندگی بشر بستگی به آب دارد و آب یکی از معجزات خلقت می باشد که  باید در مصرف و هم در حفظ این مایه حیاتی تلاش نمائیم.

نماینده ولی فقیه در جمع مسئولین صنعت آب استان یزد  با بیان این مطلب که برای تأمین آب استان  باید  از منابع آب جدید کمک بگیریم  اظهارداشت: برای تأمین آب استان  باید از خارج  حوضه آب به استان منتقل نمائیم  حال به صورت خط دوم انتقال آب یا از منابعی همچون دریا ، به هرصورت کار باید جدی پیگیری شود و بیش از پیش برنامه ریزی و تلاش نمود  وتأکید براین است که  خط اول انتقال آب باید در کنار خط دوم انتقال آب  به یزد حفظ شود .

نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد  اظهارداشت: گذشتگان برای استحصال آب مشکلات زیادی راتحمل کرده و برای آن تدابیری داشته اند که حفر قنات یکی از این راه کارها بوده است و اکنون ماباید بااستفاده از  تجربیات گذشتگان ، تدابیر لازم برای چگونگی مصرف و استحصال آب را الگوبرداری نمائیم هرچند نوع   مصرف متفاوت و میزان مصرف در این دوران افزایش یافته است.

امام جمعه یزد ادامه داد: گذشتگان  درختان و باغات خودرا حفظ می کردند چراکه در بارش باران بسیار مؤثر بوده است .

وی ادامه داد: باید تدابیری اندیشید  که در کنار کشاورزی ،مصرف آب  کنترل و آب هایی که قابل مصرف نیست را به آب قابل مصرف تبدیل نمود.

آیت الله ناصری بیان کرد: در استقرار صنایع باید دونکته مورد توجه قرار گیرد اول اینکه آلاینده نباشند  دوم از صنایع کم آبخواه  و اشتغال زا باشند  و  این موارد  باید هم در  استان  یزد وهم در استانهای مجار رعایت گردد.

وی افزود: باید  تدبیری نمود که کشاورزی و صنایع تعطیل نشود و باارائه راه کارهای مناسب کشاورزی و صنایع به حیات خود ادامه دهند و صنایع باید از  سیستم باز چرخانی  و کشاورزان هم از روشهای آبیاری نوین استفاده کنندو  ما باید راه کارهائی داشته باشیم  تا از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری نمائیم.

محمدمهدی جوادیان زاده در دیدار با  نماینده ولی فقیه  وامام جمعه یزد  با تشریح وضعیت منابع آبی و میزان بارندگی در استان یزد اظهارداشت: یزد کم بارش ترین استان کشور است و براساس آمار 29 ساله متوسط بارش استان یزد 100 میلیمتر وبراساس آمار 20 ساله متوسط بارش استان 89 میلیمتر بوده و  11 درصد کاهش داشته همچنین درسال آبی 96-95 میزان بارش شهر یزد 33 میلیمتر بوده که نسبت به دوره آماری با 48 درصد کاهش روبرو بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد  ادامه داد: میزان بارش های سال آبی جاری نسبت به میانگین دراز مدت 18 درصد کاهش داشته است و میزان رواناب با 30  درصد کاهش ،منابع آب  را تحت تأثیر قرارداده اند.

جوادیان زاده اعلام کرد : میزان کسری حجم مخزن در کل استان یزد 250 میلیون متر مکعب می باشد یعنی به طور متوسط سالیانه 50 سانتی متر افت سطح آب زیرزمینی گزارش شده است.

شایان ذکر است این دیدار بمناسبت هفته اول تیرماه (هفته صرفه جوئی در مصرف آب ) با حضور مدیران عامل و معاونین شرکت های آب منطقه ای ،آب و فاضلاب شهری و روستائی استان یزد صورت پذیرفت.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا