یزد فردا ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: در حال حاضر ۱۴ اثر تاریخی شهرستان اشکذر در انتظار ثبت ملی است.

یزد فردا ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: در حال حاضر ۱۴ اثر تاریخی شهرستان اشکذر در انتظار ثبت ملی است.

فاطمه دانش یزدی  با اشاره به اینکه اشکذر از شهرستانهای تاریخی و قدیمی استان یزد است و تاکنون ۶۷ اثر تاریخی آن ثبت ملی شده است، اظهار داشت: آثار تاریخی بسیاری نیز در این شهرستانها وجود دارد که برخی از آنها در آستانه ثبت ملی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مراحل ثبت ملی ۱۴ اثر تاریخی و فرهنگی شهرستان اشکذر انجام شده است، عنوان کرد: این بناها به زودی با رای سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی خواهند شد.

دانش یزدی با اشاره به اینکه هر یک از این آثار از پیشینه تاریخی ارزشمندی برخوردار هستند، افزود: از جمله آنها می توان به آب انبار اسماعیل، قلعه خضرآباد، آب انبار علی آباد، حمام خضرآباد، آب انبار فاطمه صغری، حسینیه جلال آباد، آب انبار حاجی محمدحسین، آب انبار ملاابراهیم، مسجد و حسینیه شمسی، حمام فیروزآباد، مسجد معصومه، بنای آرامگاهی شمسی، حسینیه مجومرد و مسجد تک مناره عزآباد اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد یادآور شد: پرونده این آثار ارزشمند تاریخی با هدف حفظ و صیانت آثار و ابنیه تاریخی به سازمان میراث فرهنگی برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شده است.

دانش یزدی با اشاره به اینکه بافت تاریخی اشکذر نیز از بافت های ارزشمندی است که هنوز ثبت ملی نشده است، افزود: لازم است تدابیر لازم ابتدا برای تعمیر و مرمت این آثار و سپس ثبت ملی آنها انجام شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا