یک شوخی است در شهر کویری یزد در حالی که روزهای مبارک رمضان درجه حرارت شهر یزد به بیش از 40 درجه سانتگیراد می رسد، ناوگان اتوبوسرانی یا همان خط واحد فاقد سیستم سرمایشی است و با تابش مستقیم آفتاب اتوبوسهای واحد یزد به کوره آدم پزی تبدیل می شود

محمد حسین تقوایی زحمتکش :

یک شوخی است در شهر کویری یزد در حالی که روزهای مبارک رمضان درجه حرارت شهر یزد به بیش از 40 درجه سانتگیراد می رسد، ناوگان اتوبوسرانی یا همان خط واحد فاقد سیستم سرمایشی است و با تابش مستقیم آفتاب اتوبوسهای واحد یزد به کوره آدم پزی تبدیل می شود

طرح این موضوع به بیش از 10 سال می رسد، بارها در فصول سال به خصوص ماه رمضان در روزنامه های چاپی یزد و وبسایتها از عدم وجود سیستم سرمایشی گرمایش در ناوگان اتوبوسرانی یزد نوشته شد اما دریغ از جوابیه ای که حداقل شهروندان دلخوش باشند که شهردار و شورای شهر مشکلشان را می داند.

بدیهی است شهردار و اعضا شورای شهر فعلی، زمانی که با خودرو شخصی با کولر در سطح شهر تردد می کنند گرمای 40 درجه را  درک نمی کنند و در شورا  و محل کارشان هم به لطف انواع سیستم های سرمایشی، برایشان هوای یزد، همیشه خنک و مطلوب است!

شهردار و شوراییان در بحث طرح خیابان قیام از عدم موافقت طرح سخن گفتند و برخی هم قضاوت را به پایان کار طرح نهادند حال سوال این است ناوگان اتوبوسرانی فرسوده، پیر و خارج از رده یزد چه توجیهی برای نگه داری آن دارید؟ اگر شورای شهر و شهرداری بهبود سامانه حمل و نقل شهری را دنبال نموده است اما ارگانی یا افرادی مانع می شوند یکبارهم شده شجاعت به خرج دهید مردم را همراز خود دانید و موضوع را رسانه ای کنید.

با اینهمه هر دلیل منطقی میان باشد بازهم نمی توان مسلمان روزه دار که به هر دلیل مجبور به استفاده از ناوگان شهری است در گرمای 40 درجه جابجا کنیم.

نزدیک به 10 سال دهها بارها توسط رسانه های یزد تذکرداده شد  اما ناوگان هر روز فرسوده تر می شود و کار به جایی رسید که سن اتوبوسها از سن  اکثر مسافرینش بیشتر شده است و تنها در برهه از زمان مدیریت شهری، چندین اتوبوس وارد ناوگان شد که از نظر کیفیت، تعداد، و میزان نوسازی شده ناچیز بود و به نوعی همچنان اتوبوسرانی یزد دارای، ناوگان فرسوده ست.
امروز در پایانه اتوبوسرانی شهدای محراب نشستم و تعداد اتوبوسهای خط واحد داری کولر را شمردم، روش ساده است خودروهایی که دارای کولر باشند پنجره های خود را  کامل مسدود می کنند حتی برخی هم وارد کابین شدم تا اطمینان حاصل کنم اما جای تاسف است جای نهیب به متولیان است که در مدت دو ساعت حضورم در پایانه هیچ اتوبوس خط واحدی با کولر وارد پایانه نشد.

راستی آخرین بار که مدیران استان یزد از ناوگان اتوبوسرانی استفاده کرده اند کی بوده است؟ اینهم چندان مهم نیست، اما آیا مدیران شهری می دانند با آفتاب سوزان این روزها، اتوبوسهای خط واحد به کوره های آدم پزی روزه داران تبدیل شده است؟ پاسخ دهید!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا