برای نخستین بار در کشور، کارخانه‌های تولید فولاد تارا شمش یزد و فولاد سازان کیوان موفق به حل مشکل آلایندگی کوره‌های القایی در صنعت فولاد کشور شدند.

مسئولان محیط زیست استان یزد، از کارخانه تولید فولاد تارا شمش یزد بازدید کردند و از نزدیک با نحوه عملکرد سیستم جدیدی که در این کارخانه از آلودگی هوا جلوگیری می کند، آشنا شدند.

در جلسه هم اندیشی که در حاشیه این بازدید و با حضور محمدرضا کوچک زاده، معاون محیط زیست انسانی دامون سلیمانی‌زاده رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست استان یزد برگزار شد، جزئیات این سیستم جدید توسط رئیس هیئت مدیره و مدیر HSE این کارخانه تشریح شد.

دروو گویال، سرمایه گذار خارجی و رئیس هیئت مدیره کارخانه تولید فولاد تارا در این جلسه اظهار داشت: این کارخانه موفق شده با وجود تأمین بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنایع پایین دست، اشتغال 120 نفر را به صورت مستقیم و حدود 300 نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم آورد.

 

وی افزود: خوشبختانه توانستیم با حمایت‌های بی‌وقفه مدیرکل محیط زیست استان یزد و اداره محیط زیست شهرستان اردکان همچنین فرماندار و نماینده مردم اردکان در مجلس، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونت آن، بر غول آلایندگی صنایع فولاد القایی فائق آییم.

معضل فرار دود کوره های القایی صنعت فولاد استان یزد حل شد

مدیر HSE این کارخانه گفت: مهمترین مشکل کوره های القایی موجود در صنایع تولید فولاد، معضل فرار دود و عدم کنترل کامل دود ناشی از ضایعات در بالای کوره ها و به دنبال آن آلودگی هوا است بر این اساس کارخانه تولید فولاد تارا شمش یزد پس از بررسی راهکارهای مختلف در سطح دنیا موفق به ساخت سیستمی شده که معضل عدم کنترل آلاینده ها را تا حد قابل قبولی رفع می کند.

سید علی اصغر میرجلیلی افزود: این سیستم شامل اتاقک دارای مکش که در بالای کوره مستقر شده، است و به دلیل انجام همه فعالیت های مورد نیاز ذوب گیری در زیر آن، قادر به جمع آوری همه گازهای خروجی از دهانه کوره ذوب است.

 

وی با بیان اینکه این سیستم، ایمنی پرسنل مستقر در کارخانه را نیز تا حد قابل قبولی ارتقاء داده است، افزود: با این اقدام موفق به کنترل 100 درصدی آلاینده های ناشی از فرآیند ذوب گیری در این کارخانه شده ایم.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان یزد نیز پس از بازدید از این سیستم در گفتگو با خبرنگار  مهر اظهار داشت: در صنایع فولادی که با کوره‌های القایی کار می کنند، یکی از بزرگترین مشکلات ایجاد پدیده فرار دود و آلودگی هوا در زمان شارژ کوره، تخلیه آن و یا در زمان سرباره گیری است.

دود حاصل از ذوب ضایعات و آهن اسفنجی مهار شد

محمدرضا کوچک‌زاده افزود: به دنبال بررسی و بازدید از کارخانجات تولید فولاد که با این مشکل مواجه هستند باید گفت این سیستم یکی از بهترین سیستم ها برای رفع و کنترل آلودگی های زیست محیطی است که کارخانه تولید فولاد تارا شمش یزد همچنین کارخانه فولاد سازان کیوان تا حد قابل قبولی از این معضل جلوگیری کرده دود حاصل از ذوب ضایعات و آهن اسفنجی را مهار کرده است.

وی تاکید کرد: به طور قطع در صورت تعمیر و نگهداری اصولی از این سیستم می توان عملکرد مطلوب آن را تضمین کرد.

کوچک زاده عنوان کرد: در سطح استان و در شهرستان‌های مختلف تعداد قابل توجهی از اینگونه کارخانه های تولید فولاد که با کوره های القایی فعالیت می کنند، وجود دارد که با ظرفیت های مشابه کارخانه تارا شمش کار می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از این صنایع برای جلوگیری از آلودگی هوا علیرغم اینکه فیلتر دارند، قادر نیستند بخش عمده این آلودگی را کنترل کنند به ویژه در زمان شارژ یا تخلیه کوره که آلودگی فزاینده ای را ایجاد می کند.

 

وی یادآور شد: با همکاری دیگر صنایع فولاد سطح استان برای تهیه و نصب این سیستم، قادر خواهیم بود بخش اعظمی از رسالتمان را در این کارخانه ها در راستای جلوگیری از آلودگی هوا به ثمر برسانیم.

معاون محیط زیست استان یزد ادامه داد: در دولت نیز توجه به محیط زیست بیشتر شده بنابراین شایسته است هر دولتی که سکان مدیریت کشور را در دست دارد، تفکرش حفظ محیط زیست و حفظ سلامت مردم باشد.

مجوز جدید برای صنایع سنگین در محور مهریز ـ عقدا صادر نمی شود

کوچک زاده اظهار داشت: ما توانستیم با حمایت مسئولان استان در محور مهریز ـ عقدا از صدور مجوز جدید برای راه اندازی صنایع سنگین جلوگیری کنیم.

وی افزود: واحدهای آلاینده را نیز به پهنای صنایع آلاینده تعریف شده در سطح استان هدایت کردیم همچنین به صنایع دارای آلایندگی پیشنهاد می دهیم که مقدار آلایندگی شان را مانند کارخانه تولید فولاد تارا شمش یزد کاهش دهند.

وی با ابیان اینکه با نصب سیستم های موثر، می توان آلودگی های کوره های آجرپزی، صنایع تولید کاشی و فولاد که از جمله آلودگی های انسان ساخته است را تا حد قابل قبولی مهار کرد، گفت: می توان این نوید را داد که در آینده نزدیک با پیگیری های محیط زیست استان بتوانیم صنایع فولاد مستقر در سطح استان و مشابه این کارخانه را به این سمت و در راستای تهیه و نصب این سیستم کارا و موثر سوق دهیم.

 

 به نظر می‌رسد در صورتی که سرمایه‌گذاران طرح‌های با آلایندگی بالا از جمله فولاد، دغدغه زیست محیطی داشته باشند و خود را نسبت به آینده طبیعت متعهد بدانند، به طور قطع می توانند با پیاده سازی اصول صحیح مدیریت محیط زیست، نه تنها نسبت به دفع آلاینده‌ها اقدام کنند بلکه حتی می‌توانند صنعت فولاد را به صنایعی سبز و دوستدار محیط زیست تبدیل کنند که این اتفاق در عملکرد سرمایه گذاران و مدیران کارخانه تولید فولاد تارا شمش و فولادسازان کیوان مشهود است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا