به گزارش یزدفردا رعایت تغذیه متعادل، مصرف آگاهانه تمامی گروه های اصلی غذایی در خوراک در ایام ماه مبارک رمضان و روزه داری ضروری است.

یک متخصص تغذیه در یزد، رعایت تعذیه مناسب در ماه مبارک رمضان ضروری دانست گفت: رعایت اصول تعذیه ای علاوه بر اینکه موجب سلامتی فرد روزه می شود، همچنین فرصتی برای سم زدایی بدن است.
دکتر یوسف نقیایی افزود: بین فاصله افطار و سحر باید از پرخوری و مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب پرهیز کرد و تناسب و تعادل غذایی باید حفظ شود.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه ساختار کلی افطار چون صبحانه است گفت:بهتر است روزه را با یک آب ولرم و یا چای کمرنگ باز کنیم.
وی افزود: توصیه می شود در افطار از مقداری نان و غذاهای ساده ، انواع سوپ ها، حلیم و آش مصرف شود.
نقیایی بر برهیز از غذاهای بسیار شیرین در هنگام افطار تاکید و اظهار کرد: زیرا این غذاها موجب توقف اشتها ، و مانع از خوردن غذاهای مناسب می شود.
وی گفت: همچنین بهتر است روزه داران کمی پس از صرف یک افطار سبک اقدام به صرف شام کنند.
نقیایی خاطر نشان کرد: روزه داران مصرف شیر و لبنیات در وعده افطار فراموش نکنند مصرف شیر گرم، فرنی (کم شکر) و شیر برنج نیز جهت حفظ تعادل فرد روزه دار مفید است .
نقیایی افزود: مصرف وعده سحری مشابه ناهار توصیه می شود زیرا ثابت شده که حذف سحری موجب بروز مشکلات گوارشی در ایام ماه مبارک رمضان و حتی پس از آن می شود.
وی اظهار کرد: در وعده سحر مصرف مواد پروتینی، انواع گوشت ها ،حبوبات و لبنیات و دوغ توصیه می شود.
این متخصص تغذیه، مصرف میوه و انواع سبزیجات در وعده سحر برای کاهش تشنگی در طول روز را مفید دانست افزود: بهتر است مصرف میوه بین ساعات افطار تا سحر استفاده شود.
وی افزود: همچنین برای تامین آب مورد نیاز بدن بهتر است بین افطار تا زمان سحر شش لیوان آب یا مایعات طبیعی نوشیده شود و هندوانه، خربزه و طالبی از جمله مواد غذایی هستند که درصد آب بالاتری دارند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا