رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

خانواده شهید آیت‌ا... بهشتی با انتشار بیانیه‌ای به شرح زیر نسبت به سوءاستفاده یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری از نام و تصویر این شهید هشدار داد.
«در روزهای اخیر شاهد هستیم که یکی از نامزدهای محترم انتخابات ریاست‌جمهوری در جریان فعالیت‌های تبلیغاتی خود از عنوان “یادگار بهشتی” بهره می‌برند. لازم به تذکر است که شخصیت‌های تأثیرگذار انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نظیر شهیدان بهشتی، مطهری، رجایی و... سرمایه‌های نمادین این انقلاب هستند و هرگونه سوءاستفاده‌ ابزاری و فردی از نام و هویت این راست قامتان جاودانه تاریخ، آثار مخرب فراوانی را متوجه حرکت انقلابی مردم ایران خواهد نمود. هنوز مردم شریف ایران از یاد نبرده‌اند که جریانی که با جعل عنوان از شهید والامقام رجایی تصدی امور مملکت را در دست گرفت، چگونه قطار انقلاب را که در مسیر رشد و شکوفایی در حرکت بود از ریل خارج نمود و چه خسارات گسترده‌ای را بر این کشور تحمیل کرد. شایسته است نامزدهای محترم بدانند که آبرو و نام نیک بزرگمردانی چون شهید بهشتی نزد ملت شریف ایران ریشه در اتکال این بزرگواران به خداوند متعال و عمری مجاهدت و خدمتگزاری صادقانه و عالمانه به مردم دارد و بهتر است نامزدهای گرامی به جای هزینه کردن از صندوقچه ذخایر معنوی انقلاب اسلامی نسبت به خلوص نیات و معرفی دقیق برنامه‌های خویش برای اعتلای ایران اسلامی در تمامی شئون همت گمارند.»(1)
روزگاری عده‌ای می‌گفتند در خواب به فلان شخص گفته‌اند به احمدی‌نژاد رأی بدهد، اکنون هم بعضی می‌گویند: کاری انجام دهید که امام رضا(ع) پسند باشد. روزی رئیس‌جمهوری از هاله نور می‌گفت و کارها و مدیریت دولتش را به حضرت صاحب‌الزمان(عج) منتسب می‌کرد، اکنون هم وقتی ابراهیم رئیسی وارد جلسه‌ای می‌شود که حامیان و دوستان و یارانش حضور دارند خطاب به وی می‌گویند ابراهیم بت‌شکن... رئیسی هم با لبخند که نشان از رضایت دارد دست بر سینه می‌گذارد و بدینوسیله پاسخ شعارهای هنجارشکن حاضران را می‌دهد و دیگران را از شبیه‌سازی خود با پیامبر(ص) نهی نمی‌کند و از عاقبت این شبیه‌سازی‌های بی‌جا و تندروی‌ها دیگران را برحذر نمی‌دارد. روحانی در آخرین مناظره خطاب به رئیسی ‌گفت: «شما راجع‌به من هرچه می‌خواهید بگویید هر تهمتی که می‌خواهید بزنید آزاد هستید شما قاضی هستید و دستتان باز است شما دادستان روحانیت هم هستید و می‌توانید علما را دستگیر کنید بپرسید که علما از شما چه کشیده‌اند اما من از شما خواهش می‌کنم امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید و امام رضا(ع) را حزبی نکنید امام رضا(ع) افتخار همه ما شیعیان و مردم است اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید به روستاها بفرستید بگذارید و آن را بعد از انتخابات انجام دهید، الان جلویش را بگیرید، اینهایی که از نهادهای امنیتی هستند و با اتوبوس از شهرها برایت جمعیت می‌آورند از آنان بپرس که پولش را از کجا می‌آورند، از پول بیت‌المال این کار را انجام می‌دهند تو که قاضی هستی چرا با آنها برخورد نمی‌کنی؟»(2)
به صرف این‌که سید ابراهیم رئیسی در اردبیل بگوید سینه‌اش پر از اسرار است دردی را دوا نمی‌کند باید به این پرسش پاسخ دهد آیا به‌عنوان یکی از مقامات عالی قضایی درباره فجایع کوی دانشگاه، جنایت کهریزک، عدم رعایت حقوق شهروندی در بازداشتگاه‌ها، نحوه محاکمات سال 1388، تعطیل کردن و بستن نشریات و توقیف روزنامه‌ها و به زندان افکندن مدیران مسئول و فعالان سیاسی که منجر به کشته شدن تعدادی از آنها گردید و اعمال و رفتار خلاف قانون چند ساله محمود احمدی‌نژاد، نظیر پخش صدای ضبط شده غیرقانونی در مجلس شورای اسلامی عدم رعایت بعضی از قوانین مصوب، به‌کاربردن کلمات و جملات و ادبیات غیرفاخر و اقدامات غیرقانونی که در سال‌های مسئولیت وی اتفاق افتاده عکس‌العملی نشان داده است؟ ابراهیم رئیسی در جلسات سخنرانی می‌گوید: حقوق شهروندی در واقع رفع بیکاری است، حقوق شهروندی از بین بردن فقر است، حقوق شهروندی... گرچه همگان معترف به این امر هستند که رسیدگی به معشیت مردم، ایجاد شغل، فراهم نمودن وسایل ازدواج برای جوانان، تهیه خانه برای افراد بدون مسکن سروسامان دادن به زندگی زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، تامین رفاه و ایجاد آسایش نسبی برای کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار و نظایر آن از حقوق شهروندی است اما تنها پرداختن به موضوعات فوق در کنار بی‌توجهی به حقوق شهروندی که تضمین‌کننده آزادی و امنیت زندگی که برابر با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بخش‌هایی از آن مغفول مانده است از مسائل اساسی و مهمی می‌باشد که ابراهیم رئیسی از پاسخ دادن به آن شانه خالی می‌کند. به گزارش ایلنا مسعود کرباسیان درخصوص قاچاق از مبادی رسمی بیان کرد: قبل از دولت یازدهم حجم واردات قاچاق کالا 25 میلیارد دلار بود، اما در حال حاضر این رقم به 12 میلیارد دلار رسیده و بیش از 50 درصد کاهش یافته است. ابراهیم رئیسی از کنار کاهش آمار قاچاق به نصف می‌گذرد و درباره استفاده از زبان محلی و قومی در مطبوعات و مدارس هم که دولت یازدهم امکانات انجام آن را فراهم کرده است می‌گوید: خدا آزاد کرده است اما از این‌که بدون محاکمه و تشکیل دادگاه‌ صالح شخصیتی چون حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد خاتمی را ممنوع‌التصویر نموده‌اند اشاره‌ای نمی‌کند.
روحانی می‌گوید: «آقای رئیسی تابه‌‌حال چند بار گفته‌اند خوب است دولت فعلی با دولت گذشته مناظره داشته باشد. من می‌گویم ما می‌توانیم با خود آقای رئیسی مناظره کنیم، به‌هرحال افرادی که در ستاد ایشان هستند و برایشان برنامه می‌ریزند، در همان دولت قبلی هم بوده‌اند. عیبی ندارد مناظره‌ای را با حضور خبرنگاران با ایشان انجام می‌دهیم. (خطاب به رئیسی): شما مگر در قوه قضائیه نبوده‌اید، پس چرا به این موضوع رسیدگی نکرده‌اید که آمریکایی‌ها 3،8 میلیارد دلار پول ملت را بلوکه کنند؟ در آن دولت نفت به یک فاسد سپرده شد، ‌شما چه کردید؟ در دولت قبلی از جمله کسانی که با شما در قوه قضائیه همراه بودند، ریاست سازمان تأمین اجتماعی را بر عهده گرفتند و آن مسائل پیش آمد، ‌شما چه کردید؟ شما هم در بازرسی کل کشور و هم در قوه قضائیه بودید، چطور به این مسائل رسیدگی ‌کردید؟ مگر در دوران دولت قبلی قوه قضائیه نبوده است؟ چطور الان تا موضوعی پیش می‌آید سخنگوی قوه قضائیه آن را اعلام می‌کند که البته اشکالی هم ندارد و خوب است؛ اما باید عدالت هم رعایت شود. مگر در دولت قبلی سخنگوی قوه قضائیه و سازمان بازرسی نبود؟ آن زمان که مردم برای خرید مواد دارویی و بهداشتی در خیابان صف می‌بستند و در بازار سوزن برای تزریق پیدا نمی‌شد، شما چه کاری انجام دادید؟»(3)
بنابه گفته آقای رئیسی معاون اول قضائیه به دفتر ریاست‌جمهوری رفته و در مورد یکی از نزدیکان روحانی مذاکره نموده و رئیس دولت هم از سپردن فردی متخلف به دست قانون خودداری کرده و مانع شده است حال ابراهیم رئیسی به عنوان عضو عالی مقام قوه قضائیه که مستقل می‌باشد و از تخلف هم مطلع بوده چه اقدامی انجام داده و چرا این اسرار تاکنون افشاء نشده است؟
سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت می‌گوید: «با مدل کنونی مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست‌جمهوری مخالف هستم؛ اینگونه مناظره به نظام و اخلاق در جامعه آسیب جدی می‌رساند. همه گفته‌اند که این نامزدها صالح هستند؛ مردم باید به فرد اصلح رای بدهند و به عنوان رییس‌جمهوری انتخاب کنند اما اکنون در مناظره‌ها چیز دیگری می‌بینیم؛ دروغ می‌گویند، سیاه‌نمایی و عیب‌های همدیگر را مطرح می‌کنند، ما هم مثل ترامپ عمل می‌کنیم. با هر دولت جدید بخشی از سرمایه اجتماعی را از دست داده‌ایم و متاسفانه در مناظره‌ها مشکلات شخصی را مطرح می‌کنیم، مردم همه این موارد را به حساب نظام می‌گذارند و این امر باعث ناامیدی مردم از مسوولان کشور خواهد شد.» وزیر بهداشت ضمن آنکه از مسوولان خواست با اعصاب و روان مردم بازی نکنند و از نامزدهای انتخاباتی خواست که کل نظام و انقلاب را زیر سوال نبرند گفت: با وجود رشد شاخص‌های بهداشتی و کاهش پرداختی از جیب مردم در هزینه‌های درمان، اما برخی نامزدهای انتخابات چیزی دیگر می‌گویند. حتی برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌گویند که چرا حالا در مورد کمک به فقرا صحبت می‌کنید، چرا حالا به فقرا یارانه می‌دهید. اکنون تهمت‌های ناروایی به دولت می‌زنند در حالی که میز، قدرت و مسوولیت هیچ ارزشی ندارد، بلکه باید فردا در قیامت پاسخگوی تمام کارهای‌مان باشیم.»(4)
گرچه محمد باقر قالیباف در مناظره دوم با عتاب و خطاب به‌عنوان واعظی غیرمتعظ به اسحاق جهانگیری گفت: «ای کاش خود شما اخلاق را رعایت می‌کردید این از پدیده‌های عجیبی است که جنابعالی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور نامزد شده‌اید البته حقوق شهروندی شما هست، شما هم می‌گویید رقیب هستیم اما مردم باید قضاوت کنند صداقت شما را، چند روز آینده مشخص خواهد شد که واقعاً شما هستید یا نیستید» و بر همه روشن شد که چگونه عمل کرد. اما بعد از برگزاری انتخابات اگر محمد باقر قالیباف با خبرنگاران روبرو ‌شد و از او پرسیدند فردی که باید پاسدار قانون اساسی و امانتدار مردم باشد و از قانون نباید تخلف کند علاوه بر ادعاها و نسبت‌هایی که به عده‌ای از کاندیداها داده است بر چه اساسی سند زمینی را که بیش‌از 25 سال پیش روحانی و جهانگیری خریداری نموده‌ و بهای آن را پرداخت نموده‌اند به بینندگان صداوسیما و به جهانیان نشان داده و به عنوان یک تخلف به حساب آورده است چگونه جواب می‌دهد؟ آیا قالیباف نمی‌داند قیمت زمین در بسیاری از شهرها در سه دهه اخیر حدود هزار برابر شده است آن هم مسئولی که بنام شهردار تهران در امر واگذاری املاک نجومی و موضوع تحقیق و تفحص عملاً نشان داد نمی‌خواهد در مدیریتش شفاف‌سازی بشود. واقعاً یاران نزدیک و گردانندگان ستاد قالیباف معتقدند او در ردیف و از صنف چهار درصدی‌ها است؟ آیا در این چند ماه نقش 96 درصدی‌هایی را که خود مبدع آن بوده بازی نمی‌کند؟ آیندگان قضاوت خواهند کرد.  

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- ایلنا و شفقنا، 21/2/96
2- جماران، 22/2/96
3- شرق، 23/2/96
4- اعتماد، 24/2/96

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا