محمد سعید صالحی فیروزآبادی

 

امشب تبلیغات انتخاباتی به پایان می رسد و مردم بعد از یک روز سکوت که فرصتی برای فکر کردن به اینکه به چه کسی رای بدهند، جمعه به پای صندوقهای رای می روند تا رای بدهند. اگر چه برخیها نیز رای نمی دهند و تسلیم برایند آرایی که رای می دهند خواهند شد.  آنچه اهمیت دارد این است، افرادی که پای صندوق رای می روند ساز و کار صندوق رای را پذیرفته باشند. اگر نامزدهای انتخاباتی و رای دهندگان کوچکترین تردیدی در اعتماد به صندوق رای و نتایج آرا داشته باشند و بعدا دبه در بیاورند بزرگترین بی صداقتی را انجام داده اند چون به سازو کاری وارد شده اند که از آغاز ورود، به آن شک داشته اند. 

شنبه نتیجه آرا مشخص می شود. طبیعی است که نتیجه آرا برای کاندیدای پیروز و طرفدارانش خوشحال کننده باشد و برای نامزد شکست خورده و طرفدارانش مایوس کننده باشد. بویژه اگر نامزدی و طرفدارانش از پیش خود را در این رقابت پیروز دیده باشند، یاس و سرخوردگی هنگام شکست بیشتر می شود.

در هنگام شکست است که رئیس واقعی در چگونگی تحمل بار شکست، ریاستش را نشان می دهد. در یک دموکراسی هیچگاه نبایستی انتظار داشته باشیم کسی که ما او را دوست می داریم از صندوق رای بیرون بیاید. دموکراسیها برای این است که نمایندگان گروههای اجتماعی کشور و نمایندگانشان در سطوح بالای قدرت سپر و محافظ گروههای هوادارشان باشند و خود را سپر بلای طرفدارانشان کنند. اگر چنین چیزی خلافش انجام شد و بالاییها خودشان را پشت طرفدارانشان پنهان کردند و طرفدارانشان را سپر بلای خود و وسیله ای برای رسیدن به اهدافشان نمودند و خونی از دماغ جوانی بخاطر طرفداری از این یا آن کاندیدا ریخته شد فاتحه چنین صندوق رای و چنین دموکراسی خوانده شده است. اگر به چنین صندوق رایی دلبسته شده ایم، در هنگام شکست نامزد خود، خود را نبازیم و برای چهار سال بعد تلاش کنیم. چهار سال شاید برای عمر ما مدتی طولانی باشد اما برای سیر تحولات عمیق و بدون بازگشت کشور ما مدتی بسیار ناچیز است. به امید فردا و فرداهایی بهتر برای کشورمان.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا