جوامع امروزی اینک در حال گذار به جامعه اطلاعاتی آینده هستند، جامعه ای که در فناوری های اطلاعات و ارتباطات تمامی ابعاد زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. جامعه ما نیز ناگزیر از این روند خواهد بود و خواه ناخواه به این سمت و سو کشیده خواهد شد.

امیرترقی نژاد

مدرس روابط عمومی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر

 
امروز در حالی به نام روز روابط عمومی و ارتباطات نام نهاده شده است که روند کلی در روابط عمومی های کشور این بوده که کمتر متخصص دانش آموخته روابط عمومی در صدر نهاد روابط عمومی  های سازمان ها قرار می گرفته است. این موضوع باعث می شود حتی افراد فعال در روابط عمومی ها نیز درک درستی از ماهیت روابط عمومی و شیوه های صحیح و علمی انجام وظیفه در روابط عمومی نداشته باشند. 
همه این مسائل باعث شده در جامعه روابط عمومی ایران چه درون سازمان ها، چه نهادهای صنفی و چه نهادهای عملی روابط عمومی  کمتر توجهی به خلاقیت و نوآوری می کند.
حتی وقتی به طور دقیق به عملکرد روابط عمومی ها در بخش روابط عمومی الکترونیک می نگریم متوجه اشکالات فراوان این بخش می شویم. با وجود گسترش فراوان اینترنت در کشور هنوز شاهد آن هستیم که سازمان های بسیاری سایت اینترنتی خود را فعال نکردند تا از طریق آن نسبت به معرفی سازمان خود و عملکردهایش و همچنین ارائه اخبار مربوط به سازمان اقدام کنند.
به نظر می رسد علت این موضوع عدم آگاهی یا دغدغه مدیران و روابط عمومی ها در زمینه استفاده از تکنولوژی های جدید باشد. برای حل این مشکل باید مدیران و همچنین مسوولان روابط عمومی را نسبت به پدیده روابط عمومی  الکترونیک کاملا آشنا و دغدغه بهره گیری از آن را در ذهن آنها ایجاد کنیم. همچنین باید با استفاده از نیروهای جوان و متخصص فعالیت های نیمه کاره در این حوزه ها را به مرحله قابل قبولی برسانیم.
روزی که شاهد ارتقاء جایگاه روابط عمومی در کشور به عنوان مهمترین بخش شناسایی، پیش بینی مسائل و شکل بخشیدن به رویدادها و آینده باشیم و پیشرفت های بعدی میسر خواهد شد. اگر مدیران سازمانی می خواهند هنر مردم داری را تحقق بخشند، لازمه آن به کارگیری مدیران روابط عمومی کاردان، متخصص، بااخلاق و هنرمند در برقراری ارتباط با مخاطبان است. 

به هر حال جوامع امروزی اینک در حال گذار به جامعه اطلاعاتی آینده هستند، جامعه ای که در فناوری های اطلاعات و ارتباطات تمامی ابعاد زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. جامعه ما نیز ناگزیر از این روند خواهد بود و خواه ناخواه به این سمت و سو کشیده خواهد شد. در همین راستا دولت و مسئولان نظام ضمن آنکه باید دغدغه های نظام را درخصوص روابط عمومی های دستگاه خود جدی تلقی نمایند، چاره ای باقی نمی ماند که با اندیشیدن و تدابیر لازم، تلاش مضاعف نمایند تا با لحاظ کردن تغییرات ضروری، روابط عمومی های سنتی را به سوی روابط عمومی های دیجیتال سوق داده و آماده سازند و این امر مهم محقق نخواهد شد مگر با ایفای نقش مدیران که فناوری جدید را درک کنند و آگاهی مناسب از آن داشته باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا