محسن اختياري

براي خريد گلداني به گلفروشي رفته بودم ، نوعي گلدان چيني فانتزي انتخاب نمودم كه فروشنده مدعي بود ساخت كشور چين است ! در كمال تعجب پرسيدم چطور مي شود در كشور ما با اينهمه صنايع توليد چيني و سراميك گلدان هم ساخت چين باشد ؟! اما تعجب زماني بيشتر شد كه فروشنده توضيح داد كه خاك اين گلدانها از مناطقي مانند لالجين در استان همدان به كشور چين برده مي شود و در آنجا تبديل به گلدان شده سپس برمي گردد و در داخل كشور فروخته مي شود ؟! و علت اين امر هم آنستكه هزينه و دستمزد ساخت اين گلدان در داخل هشت هزار تومان است در حاليكه چيني ها آنرا فقط با هزار تومان مي سازند ! و ثمره اين فرايند هم اين مي شود كه اكثر كارگاههاي توليدي در منطقه لالجين تعطيل و تبديل به فروشگاه شده و در نتيجه اين امر ضمن آنكه فرصتهاي شغلي بسياري بطور مستقيم از دست رفته تاثيرات جانبي و منفي زياد ديگري همچون از دست رفتن خيل انبوه گردشگران داخلي و خارجي را هم به دنبال داشته !.

موضوعات اقتصادي و بويژه امور مربوط به معيشت مردم از جمله مباحث اساسي كشور است كه به دليل اهميت بالاي آن در سالهاي اخير همواره شاهد توجه و تاكيد مقامات علي الخصوص مقام معظم رهبري بوده ايم بطوريكه در انتخاب شعار سال چندين سال پياپي است كه اين مسئله نمود عيني پيدا مي كند و بويژه امسال كه يك بحث اساسي و بنيادين همچون توليد و اشتغال مورد عنايت قرار گرفته . بدون ترديد اشتغال شاه كليد حل بسياري از مشكلات جامعه در ابعاد گوناگون بويژه مسائل اجتماعي و فرهنگي است كه به عنوان نمونه يكي از اولين لوازمات حل مشكل ازدواج جوانان حل معضل بيكاري خواهد بود ؛ و اما مسئله اشتغال حل نخواهد شد مگر با رونق چرخهاي توليد در داخل كشور .

اگر چه اين مبحث گستردگي بسيار زيادي داشته و جنبه هاي بسيار متنوعي را همچون بحث مسائل فرهنگي مربوط به استفاده از كالاهاي داخلي و يا پرداختن به معضل عظيم قاچاق و غيره را شامل مي شود كه از حوصله اين مطلب مختصر خارج است ، وليكن چيزي كه ما قصد اشاره به آنرا داريم موضوع سيطره و چنبره كالاهاي عمدتا بي كيفيت و بنجل چيني بر فضاي اقتصادي و بازار داخلي كشور است . چيزي كه همگي ما كاملا آنرا به چشم مي بينيم و لمس مي كنيم بطوريكه به اصطلاح معروف اين روزها از شير مرغ گرفته تا جان آدميزاد همه و همه چيني است و چيني ها بعضا كالاهايي همچون مهر و تسبيح و قبله نما و حتي كتب مذهبي ما را هم بنا بر سفارش تاجران ايراني توليد و روانه كشور و خانه هاي ما مي كنند ؟! اما سوال اساسي و تعجب بر انگيز اينستكه مگر هيچ حساب و كتاب و هيچ نظارتي بر ورود اين حجم انبوه كالاها وجود ندارد ؟! در حاليكه قطعا اگر فقط و فقط همين يك معضل حل شده و براي آن چاره اساسي انديشيده شود بسياري مشكلات داخلي همچون اشتغال به عنوان شاه كليد بسياري مشكلات ديگر حل خواهد شد .

در شرايطي كه ورود بي رويه كالاهاي ارزان و عمدتا بي كيفيت چيني صنايع بسياري همچون كيف و كفش و پوشاك و موارد بسيار ديگر نظير آنرا تعطيل نموده و صاحبان اين صنايع را بعضا به خاك سياه نشانده چرا هيچ عزم جدي براي رفع اين معضل اساسي وجود ندارد ؟!

بعضا در خبرها مي بينيم كه انبارهايي از كالاهاي وارداتي كشف مي شود و زمانيكه كاشف بعمل مي آيد متعلق است به دختر فلان وزير كه در چنين شرايطي همانهايي كه به عنوان مسئول مي بايد مشكل توليد و اشتغال را حل كنند در صدد توجيه اين امر بر مي آيند ؟! و قطعا تا زمانيكه دختر فلان وزير يا پسر فلان وكيل و يا هر فرد صاحب منصب و صاحب نفوذ ديگري بدون در نظر گيري مصالح ملي و منافع عمومي و صرفا براي رسيدن به سودهاي شخصي چه بصورت قانوني و يا غير قانوني كالاهاي خارجي و بويژه چيني وارد كند حل مشكلات اساسي همچون توليد و اشتغال فقط در سطح شعار باقي خواهد ماند .

به اميد فرداهايي بهتر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا