به گزارش خبرنگاريزد فردا"طبس: مهندس ناظر اسبق اب منطقه اي در يادداشتي كه به سرپرستي يزد فردا ارسال كرده در مورد بحران اب در شهرستان طبس ميگويد :

"بحران رفت، فاجعه در راه است"

فکر نمیکنم دیگر کسی نداند که فاجعه طبس در سال آینده که هیچ، در چند ماه آینده چه خواهد بود. آری فاجعه آب و دیگر هیچ.
در چند روز اخیر شاهد اخطاری بودیم که از جانب اداره آب و فاضلاب طبس داده شده بود که در این مقال سعی بر باز کردن موضوع و اهمیت دادن به آن دارم.
شهر طبس از جمله مناطقی است که به دلیل خشکسالی های مکرر و مداوم، تغییر اقلیم داده و شرایط گذشتگان ما را ندارد. جمعیت، مساحت زیر کشت و باغهای این شهر با گذشته قابل مقایسه نیست.

از طرفی نوع مصرف آب هم از روش سنتی با نگاه احترام و تقدیس به روش به اصطلاح مدرن با نگاه مفت و بی ارزش سبب شده مصرف آن به شدت و حتی تصاعدی افزایش یابد. این نگاه را میتوان در رفتار جامعه در شستن خودرو و حیاط و یا حتی حمام رفتن هر روزه و بی مورد به وضوح مشاهده کرد. در ایران باستان و یا سایر ملل باستانی گاه آب را به عنوان یک الهه شناخته و هدر شدن آن را گناه نابخشودنی میدانستند.

در حالی که در این دوره و زمانه آب به عنوان یک کالای فانتزی تلقی شده و ریخت و پاش آن هیچ قبح و زشتی در جامعه ندارد.
بله شهر طبس در سال 96 وارد فاجعه آب میشود در حالی که هدر رفت آب و یا بهتر بگوییم اصراف آب زشت نیست. گناه ندارد. و همه ما به سادگی از کنار آن میگذریم.
زمان انجام اقدامات بلند مدت نیست. در این دو سه ماه نه میتوان آب ژرف اکتشاف و استخراج کرد و نه میتوان از اصفهان و زاینده رود آب آورد و نه هم میتوان از خلیج فارس و دریای عمان و خزر آب شیرین کرد و به کام تشنه طبس رساند.

پس راه حل چیست؟ چگونه میتوان بر این غول بی شاخ ودم غلبه کرد؟
راه حل مناسبی که به نظر میرسد وشاید تنها گزینه هم باشد مدیریت مصرف است و بس. پناه بردن به آیه هایی که همه و همه اصراف را نهی کرده و اصراف کاران را برادران شیطان نامیده و اصراف کاری را محاربه با خدا میداند.

در این راستا اقداماتی چند را بر عهده مسئولین میدانم که لازم است بطور مختصر به آن اشاره کنم:
1- تشکیل ستاد مدیریت بحران آب به ریاست فرماندار محترم
2- تغییر الگوی کشت در سال آینده و یا حتی عدم کشت تابستانه صیفیجات
3- ایجاد تسهیلات لازم جهت خرید و استفاده عموم از کولر های گازی
4- اجبار شورای نهرین به دقت و مراقبت از حق آبه مشترکین میاه نهرین
5- مدیریت قویتر سد نهرین
6- اجاره یک یا دو چاه آب کشاورزی برای استفاده شرب
بدون شک راه حلهای دیگری نیز میتواند با گفتگو و ریزبینی بیشتر مدنظر قرار گیرد که همت مسئولان شهر، وحدت و همکاری آنان را میطلبد. شاید راه حلهایی مانند فرهنگ سازی، که مدت زمان زیادتری به خود اختصاص میدهد از هم اکنون لازم باشد. تمام این راهکارها هم باید با مدیریت واحد بحران آب انجام گیرد، تا راه را بر موازی کاریهای بی مورد بگیرد.
محمود کاظم زاده مهندس ناظر سابق آب منطقه ای شهرستان طبس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا